Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Hoe je motor VEILIG warm te rijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 september 2008 om 12:18 #17428631
Kom ook niet boven de 2000 toeren als mijn motor koud is. Blijf ook dan zoveel mogelijk op een weg rijden waar je maar 50 km/u mag. Vervolgens bouw ik het rustig op naar 3000 t/pm en bij normaal rijgedrag kom ik ook niet boven dat toerental.
Uiteraard is het beter meer ‘onbelaste’ toeren te maken, dan weinig ‘belaste’ toeren. Daarom ga ik ook liever niet gelijk de ringweg op. De snelweg vermijd ik sowieso met koude motor.
Maargoed ik ben dan ook wel zuinig op mijn c20xe’tjes en c20let’tjes.
13 september 2008 om 06:55 #17428632ik rij altijd zo’n 15 tot 20 km rustig rond de 3000 toeren (dan is die wel goed opgewarmd) :hmmz
daarna kom ik pas boven de 3000 toeren.
dat doe ik met elke auto die ik tot nu toe gehad heb…
dat is mijn manier van warm rijden (zomer of winter )
16 september 2008 om 17:51 #17428633stop maar een olie tempratuur meter in je auto, dan weet je wanneer die goed warm is.
16 september 2008 om 18:04 #17428634Ik laat ‘m een minuutje draaien,zet ‘m dan in D en de auto doet de rest:D
Alleen bij koud geef ik geen plankgas,gewoon rustig gas geven en de rest gaat eigenlijk vanzelf.
Toch wel makkelijk zo’n opwarmprogramma:)gr
Danny
17 september 2008 om 22:04 #17428635origineel gepost door Omega2.2-16v
Ik laat ‘m een minuutje draaien,zet ‘m dan in D en de auto doet de rest:D
Alleen bij koud geef ik geen plankgas,gewoon rustig gas geven en de rest gaat eigenlijk vanzelf.
Toch wel makkelijk zo’n opwarmprogramma:)gr
Danny
in het opwarm programma hebben ze ook een later schakelend programma ingezet, mede voor het behoud van de motor..
dit omdat een motor beter minder belast meer toeren kan maken dan ploeteren in een te laag toerental.
De mensen die bij 2000 toeren opschakelen voor het behoud van de motor, zijn werkelijk niet erg zuinig op hun blokkies.
daar hierbij de motor TE VEEL moet trekken om snelheid te bereiken.
bij het overschakelen van je terug naar 1200 toeren of lager.
dat vinden 99 van 100 blokkies nou niet echt fijn zeg maar.
ik heb al met veel opelmotoren gereden, en je kan mij niet meer vertellen welke wel en welke geen kracht hebben bij lage toeren.
zo hoef je van een multiklepper niet te verwachten dat ie veel doet onderin, en dat geld voor IEDERE multiklepper van opel.
de C20LET doet daarbij nog minder onderin als bijvoorbeeld een C20XE.
1500 toeren is geen probleem, als je op zijn gemakkie in zijn 2 het dorp uit kan rijden oid, maar absuluut niet accerlereren vanaf zulke toerentallen met koude motoren
Willem
18 september 2008 om 07:33 #17428636Dus… Amen! :wors
18 september 2008 om 12:01 #17428637origineel gepost door wim-v6
ik heb al met veel opelmotoren gereden, en je kan mij niet meer vertellen welke wel en welke geen kracht hebben bij lage toeren.
Nou wil ik hier wel aan toevoegen dat gewicht een enorme belangrijke rol speelt! Met mijn A Corsa c20xe icm licht vliegwiel, hoef ik nauwlijks tot geen gas te geven om vooruit te komen. Dat valt dus totaal niet te vergelijken met een Calibra/Vectra V6 die dik 500KG meer weegt.
Het zijn ook alleen de eerste meters dat ik niet boven de 2000 toeren kom. Ga sowieso nooit gelijk accelererend de snel of ringweg op, omdat ik hem ook gewoon niet gelijk zoveel toeren wil laten draaien. Dan rijd ik nog wel een extra rondje door de wijk.
En nu: Mijn oom zijn ex-Kadett GSI c20xe, heeft rond de 270.000km gelopen. Kouwe motor? Gewoon 3500 toeren schakelen, niet teveel gas natuurlijk. Motor verbruikt geen olie, maar op de snelweg levert deze motor allang niet meer het vermogen wat mijn ex-kadett GSI c20xe wel leverde, die ook ver boven de 2 ton had gelopen en dus ook altijd ‘rustig’ werd warmgereden.
Daarbij ben ik het natuurlijk 100% met je eens dat je beter meer toeren kunt draaien, dan weinig belaste toeren. Als het niet anders kan, dan maak ik ook zeker rustig meer toeren!
Maargoed mijn auto gebruik ik ook niet dagelijks, is mijn hobby auto. Dat geldt trouwens voor al mijn auto’s die ik heb gehad, dus misschien dat ik het daarom ook heel anders ervaar dan mensen die elke dag naar hun werk moeten. Want ik doe alles op mijn gemak.
19 september 2008 om 14:39 #17428638Naar mijn Werk, tel aat of niet, er word hoe dan ook rustig gereden!!
en ja de eerste meters heb ik ook de kans om 1500 toeren in zijn 2 te rijden.
dan de doorgaande weg op mijn gemakkie op, max 3000tpm.
langzaam opbouwend rijden.
Tis zowiezo niet goed om te laag toeren te rijden.
en als je dus bij 2000 toeren schakeld val je terug tot onder de 1300 toeren das niet lekker voor het blok, koud of warm maakt daarbij niet uit.
Willem
21 september 2008 om 09:56 #17428639kennen jullie ook het smeer verhaal van de motor
ik heb er 5W40 shell helix inzitten in mijn corsa duurt het ongeveer 12 sec voordat de motor gesmeerd word
na een koude start
laat hem altijd een min stationair draaien en rustig warm rijden en de rest :thumbup21 september 2008 om 11:50 #17428640Net als zovelen hier op het forum belast ik mijn Dett nooit bij koude motor en ga tevens uit voorzorg nooit gelijk de rijksweg op,tusssen de 2,5/3000 toeren rustig opschakelen en na ong en kwartier/20 min rustig gaan belasten.
maar eh,hoe zit het nou eigenlijk met dat gelijk wegrijden of eerst statoinair laten draaien,ik heb wel eens gehoord dat gelijk wegrijden het beste is,maar wellicht is een minuutje laten draaien toch beter?21 september 2008 om 12:14 #17428641origineel gepost door kalett
Net als zovelen hier op het forum belast ik mijn Dett nooit bij koude motor en ga tevens uit voorzorg nooit gelijk de rijksweg op,tusssen de 2,5/3000 toeren rustig opschakelen en na ong en kwartier/20 min rustig gaan belasten.
maar eh,hoe zit het nou eigenlijk met dat gelijk wegrijden of eerst statoinair laten draaien,ik heb wel eens gehoord dat gelijk wegrijden het beste is,maar wellicht is een minuutje laten draaien toch beter?Over het warm draaien zijn idd heel veel meningen over.
Ik doe het eigenlijk alleen wanneer ik moet krabben.Verder schakel ik rond de 2700/2800 toeren. bij het warm rijden
dan blijft hij mooi rond de 2000 toeren zitten als ik schakel waar bij mijn motor niet hoeft te zwoegen.Als ik het drop uit ben, is zo’n 3 kilometer dan rijd ik op de 80 wegen in zijn 4. Anders draait het blok veel te weinig toeren.
Ook ben ik van mening dat het nieuwe rijden alleen er voor zorgt dat je blok kapot loopt. Vooral met 50 in zijn 4.
Dat vind die van mij niet heel leuk.12 oktober 2008 om 16:46 #17428642origineel gepost door arjontje
origineel gepost door kalett
Net als zovelen hier op het forum belast ik mijn Dett nooit bij koude motor en ga tevens uit voorzorg nooit gelijk de rijksweg op,tusssen de 2,5/3000 toeren rustig opschakelen en na ong en kwartier/20 min rustig gaan belasten.
maar eh,hoe zit het nou eigenlijk met dat gelijk wegrijden of eerst statoinair laten draaien,ik heb wel eens gehoord dat gelijk wegrijden het beste is,maar wellicht is een minuutje laten draaien toch beter?Over het warm draaien zijn idd heel veel meningen over.
Ik doe het eigenlijk alleen wanneer ik moet krabben.Verder schakel ik rond de 2700/2800 toeren. bij het warm rijden
dan blijft hij mooi rond de 2000 toeren zitten als ik schakel waar bij mijn motor niet hoeft te zwoegen.Als ik het drop uit ben, is zo’n 3 kilometer dan rijd ik op de 80 wegen in zijn 4. Anders draait het blok veel te weinig toeren.
Ook ben ik van mening dat het nieuwe rijden alleen er voor zorgt dat je blok kapot loopt. Vooral met 50 in zijn 4.
Dat vind die van mij niet heel leuk.Het nieuwe rijden gaat bijna niet met een Vectra met lange bak.
de corsa-B bijvoorbeeld, die heeft een korte bak, die makkelijk in zijn 5 kan bij 50km/u
Willem
13 oktober 2008 om 08:04 #17428643heb al 3 jaar Corsa B gsi anaf vssn tot apeldoorn gewoon normaal tot de 80 a 90… en dna in apeldoorn knal ik altijd gas erop…( na ongeveer 4 km is dat).. nog nooit ergens last van gehad… buurman naast me peugeot 306 doet precies zelfde en heeft al 2 x koppakking kunnen vervangen….
13 oktober 2008 om 16:20 #174286444km is ook niet echt een afstand waarbij de olie al warm is.
als ik 4km heb gereden staat de temp meter zelfs nog onder de 90 graden. (X16XE / C16XE nieuwe thermostaat)
Willem
14 oktober 2008 om 09:32 #17428645ik woon zelf in Haren centrum en rij na 3 minuten bebouwdekom de snelweg op, bij Yde/De Punt op de A28 (das ong 5 tot 7 minuten en zo’n 10km) 120km per uur gereden te hebben (met beleid optrekken en 120 in zn 5:D) versnel ik pas naar 140/150 waarmee ik altijd naar Kantoor rijd.
15 januari 2009 om 12:09 #17428646Mwa, met de motor rijd ik toch wel zo’n 10 km rustig voor ik hem openknal
15 januari 2009 om 14:45 #17428647Laatst met een maat van me meegereden, en toch schrok ik toen ik zag wanneer z’n olie pas echt warm was (olie temp metertje) duurde toch een dikke 20 minuten voordat deze 90 graden was..
15 januari 2009 om 15:01 #17428648Ik reed mn corsa B x16xe altijd netjes warm, en toch goed kapot gereden (koppakking).
Maar ik heb weinig geluk gehad met het blok, had btw ook al wel 190 d gelopenGr. Willem
15 januari 2009 om 15:18 #17428649origineel gepost door misaborg
Ik reed mn corsa B x16xe altijd netjes warm, en toch goed kapot gereden (koppakking).
Maar ik heb weinig geluk gehad met het blok, had btw ook al wel 190 d gelopenGr. Willem
koppaking zal altijd een keer vervangen moeten worden ongeacht welke manier van rijden.
Wel is het een feit dat hoe meer je van een motor vraagt, hoe eerder ze aan vervanging toe zijn.
Bij gemiddelde golf 2 met een 1300 gingen ze tussen de 175.000 en 200.000.
Tigra’s staan er om bekend dat ze al vanaf 75.000km aan de beurt “zouden kunnen zijn” :)
Niets is zeker, maar ben je mild naar de auto, zal die ook mild naar de eigenaar zijn :) Probleem alleen: Je weet nooit wat je voorganger heeft uit gespookt :(
15 januari 2009 om 16:44 #17428650Nope, goed warm rijden, (neej geen 10 minuten, maar 20 minuten, opbouwend rijden, en regelmatig de motor GOED op temperatuur rijden (lekker stevig door rijden), dat voorkomt het moeten vervangen van je koppakking.
ik weet wel 1.6 16V’s die met 190k nog met de originele koppakkingen rijden.
als je veel korte stukkies rijdt zal deze sneller gaar zijn.
Willem
13 januari 2010 om 22:26 #17428651in mijn auto (astra H) zit geen temp meter.
Hoe weet ik wanneer mijn auto warm is?
Het is een diesel ik ga smorgens vrij snel de snelweg op na een km of 3 a 4..Ik vind het heel vervelend dat mijn auto geen temp meter heeft.. is daar wat aan te doen?
13 januari 2010 om 23:12 #17428652Bij een GID schijn je dat te kunnen op vragen, staat in het astra gedeelte hoe dat gaat..
topic over thermosstaat
Willem
14 januari 2010 om 15:47 #17428653Zelf laat ik de motor altijd rustig warm draaien. We hebben niet eens een toerenteller, maar het is toch zowieso van de zotte om gelijk te planken als hij koud is?! Zelf merk je het ook wel snel genoeg of hij warm is of niet.
14 januari 2010 om 20:56 #17428654origineel gepost door 2e-c14nz
Zelf laat ik de motor altijd rustig warm draaien..is slechter als warm rijden
14 januari 2010 om 21:36 #17428655Wim-v6 heeft ondertussen echt alles gezegd en verbeterd wat er in een eventuele sticky zou moeten komen!
:wors:wors:wors:wors:worsEn is ook eigenlijk wat mn pa me altijd inprente toen ie me leerde rijden vanaf mn twaalfde..
Misschien dat we daarom nog nooit een koppakking hebben hoeven te vervangen.. Of een koppeling wat dat betreft..Klein samenvattinkje :P
– Versnellingen gebruiken waar ze voor zijn. Dus niet zo snel mogelijk verder schakelen! Normaal toeren maken is minder belastend voor het materiaal, maar doe het geleidelijk en langzaam tot zo 3000 toeren.
Ook als je meteen de snelweg op moet. Laat je niet opjagen om te gaan trappen op de oprit voor anderen. Dan wachten ze maar die 2 seconden! Opritten zijn lang genoeg in Nederland. En tis jouw auto!
– Olie duurt veel langer om op werk temperatuur te komen dan je koelvloeistof. dus temp metertje zegt weinig. zeker zo 15-20 minuten voor olie echt op temp is!
– Niet stilstaand (onbelast) warm laten draaien. Gewoon meteen gaan rijden. Bij stilstaan verbruikt ie trouwens ook meer benzine…
– Nieuwe rijden met oudere autos zuigt!! :D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.