Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › hoe het maximale vermogen uit tigra halen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 maart 2013 om 18:31 #18114748
Nog zo een :jerry
19 maart 2013 om 18:58 #18114749@hdenisen wrote:
je, tje, zitten we hier i/d kleuterklas of hebben we domweg met dinky speeltjes
te maken. Slim bezig, neem meteen n overige jarige F1 mugen of zoiets, met
800+Ps. lekker snel voor n trigraatje. Ben je in 1 klap finished Punt.begin je hier nu ook al….
19 maart 2013 om 19:02 #18114750Bem. Beginnen? het is nog nooit zo gezellig geweest, iedereen ineens
o/h net wat n vreugd.En Bem n heel goede tip. 800+Ps wat wil je nog meer, dat was de vraag
toch.19 maart 2013 om 21:33 #18114751Nee de vraag was wat er uit een tigra te halen viel, deze jongen dacht dat er niet zoveel ruimte was onder de kap.
Begint ondertussen ook al meer op een algemeen ideeën topic te lijken volgens mij.
Maar als je 800+ps in een tig legt moet je volgens mij meer lassen als alleen wat motorsteuntjes… haha:jerry
19 maart 2013 om 22:42 #18114752@hdenisen wrote:
je, tje, zitten we hier i/d kleuterklas of hebben we domweg met dinky speeltjes
te maken. Slim bezig, neem meteen n overige jarige F1 mugen of zoiets, met
800+Ps. lekker snel voor n trigraatje. Ben je in 1 klap finished Punt.Als we allemaal zoals jou zoude type zaten we zeker allemaal in de kleuterklas, succes met je her opvoeding.
19 maart 2013 om 23:59 #18114753Even voor de topic starter. Als je er ene C20LET in legt of een Z20LET en je je remmen upgrade is een 350 tot 400 pk meer dan genoeg. Zou dit als maximaal willen bestempelen. Maar 250 pk in een tigra met een stardaard let is prima te doen en bloedsnel. Mocht je een proefrit in zoiets willen maken. Mail eens naar m-tech. Zij hebben een rode tigra a staan met c20let.
23 maart 2013 om 13:46 #18114754Gezellig topic…
Even met Haasje17 mee doen.
Een LET blok is toch wel het meest interessant in een Tijgertje. Standaard 204PK en met een chippie en een boostcontroller zit je zo bij 250pk.Remmen upgrade zou ik gewoon een setje klauwen van een Calibra Turbo nemen. DIe zelfde klauwen zitten ook op diverse Saabjes. Ik heb een tijdje terug nog een complete lijst in een topic bij t Corsa subforum gesmeten. Staan alle auto’s in waar die klauwen op zitten.
En als de verkoper denkt dat t voor een Saab is, zijn ze vaak goedkoper dan van een Calibra ;) just so you know…Daarbij een set schijven van een Meriva 1.8 (X18XE) van 2003 tot 2005. Die kan je op je originele 4gaats naven zetten met een pasringetje die je bij Mtech kan kopen (15 euro per set van 2).
En dan natuurlijk de remblokjes van een Cali Turbo. Die zijn een tikkie groter dan de schijf, dus even het randje van de blokken afvijlen.Mtech heeft trouwens ook kant-en-klare bigblock conversie kits voor Corsa’s en Tigra’s. Kost ongeveer 700 euro, maar dan heb je alles, uitgezonderd de motor zelf. Voor de luie sleutelaar, zeg maar ;)
Anyway, V6 wordt ook wel eens gedaan en is ook hardstikke leuk.
Enige nadeel is dat zo’n blok vrij groot is, en dat kan regulier onderhoud lastig maken.
Heb het zelf niet geprobeerd, maar ik heb begrepen dat je dan voor een distributie riem wissel het hele blok uit de auto mag gaan halen, want je komt er gewoonweg niet bij.23 maart 2013 om 14:19 #18114755Je vergeet dat een V6 heel veel extra gewicht op de vooras stopt.
Zelfs met een 6bak en LET zit je qua gewichts verdeling al niet lekker.
Bij mij 330kg op de achteras en 660kg op de vooras, totaal kentekengewicht nu 1010kg en dat was zonder achterbank en met vaste kuipjes.Daarnaast een LET kopen en inbouwen doe je niet, je wilt hem eigenlijk gereviseerd inbouwen.
Dat kost je al een boel geld.Dan nog budget voor je remsysteem, ophangingsverstevigingen en onderstel.
Je bent voor een degelijke LET ombouw met 6bak al gauw 5 tot 10 euro kwijt.
23 maart 2013 om 14:21 #18114756Als je huidige x16xe nog gewoon goed is, dan zou ik die wat verder opbouwen.
Mantzel Powerbox, tweede hands met montage wel te doen voor 600 euro.
Spaghetti spruitstuk, nieuw met montage wel te vinden voor 400.
Goede groep A uitlaat met montage kost je iets van 700 euro.
Dan nog een net budget schroefset onderstel met montage 400 euro.
Als laatste een chip op maat, mits je niet verder wilt tunen aan de motor, kost je iets van 400 euro.23 maart 2013 om 14:24 #18114757Remmenrij kan bij een LET met zo’n 250pk nog prima uit met een remsysteem van een gewone 2 liter 16v Opel (256mm x 24mm schijven, klauwen zijn beter dan je huidige Tigra klauwen) aan de voorkant met de hoofdremcilinder van een 2 liter 16v Opel.
Hierdoor blijven je 14 inch velgen ook nog passen.
24 maart 2013 om 11:02 #18114758@Corsa_GSi wrote:
Als je huidige x16xe nog gewoon goed is, dan zou ik die wat verder opbouwen.
Mantzel Powerbox, tweede hands met montage wel te doen voor 600 euro.
Spaghetti spruitstuk, nieuw met montage wel te vinden voor 400.
Goede groep A uitlaat met montage kost je iets van 700 euro.
Dan nog een net budget schroefset onderstel met montage 400 euro.
Als laatste een chip op maat, mits je niet verder wilt tunen aan de motor, kost je iets van 400 euro.mantzel powerbox 2e hands kost 300 eu, montagekosten 300?
rond de 200 koop je een spaghetti, minder ook nog wel, 200 montage?
groep a met montage 700 eu? mijn groep n koste 225 :Dwrom toch altijd van die overdreven bedragen?
24 maart 2013 om 11:24 #18114759Overdreven bedragen?
Ik begrijp niet waarom jij in elk topic dit soort antwoorden zet. :hmmzHet zijn gewoon normale prijzen die een universele garage rekent. Je moet daar gewoon aan 55 tot 65 euro ex btw per uur rekenen.
Ga je bij de dealer of een tuning bedrijf dan ben je nog duurder uit. :sleeping24 maart 2013 om 11:28 #18114760300 euro montage kosten voor de mantzel valt me nog mee, is best veel werk voor iemand die het nog nooit gedaan heeft en een duidelijke handleiding zit er ook niet bij. 5 uur montage a 60 euro/uur, best reeel.
Voor 200 heb je een spaghetti ja, voor 300 ook. Net wat voor een kwaliteit je wil. Dan is 100 euro montage niet heel veel met alle nieuwe pakkingen en boutjes (en eventueel uitlaat opnieuw afhangen ivm pasvorm)
Groep a zou misschien wat goedkoper kunnen, zeg 500.
24 maart 2013 om 11:38 #18114761Wat een raar topic,
TS geeft aan het maximale eruit te willen halen, the sky is the limit.Ik heb nog ergens een spec list liggen om je c20xe om te bouwen naar 1000+ PK’s.
De vraag is kun je hier mee rijden, voor de gemiddelde persoon is deze motor niet te hendelen.+ het onderhoud van zo’n blok kost je kapitalen.
Iedereen roept nu wat en gaat raar tegen elkaar doen.Eerst zul je de volgende gegevens moeten hebben.
Wat kan de TS zelf, hoeveel sleutel ervaring heb je en wat voor werkplaats en gereedschap heb je tot je beschikking.
vervolgens dien je een budget op te stellen wat je ervoor over hebt om een motor te (laten) bouwen voor dat budget.Met 3000 euro kun je amper een motor goed reviseren en 600PK proof bouwen.
Dus een budget is wel belangrijk.Ook is de toepassing wel intressant om te weten, ga je er alleen boodschappen mee doen of wil je het circuit op?
Of wil je gaan dragracen, dit zijn allemaal verschillende scenario’s waarop je de motor kunt gaan bouwen cq tunen.Vervolgens is het jaarlijkse budget wel handig qua onderhoud, een opgevoerde motor kost jaarlijks geld.
En tja dan lees je ineens dingen over verbruik, als verbruik zo belangrijk is, stop maar met dromen.
Mijn bescheiden mening is dat de TS ergens van droomt maar geen cent te makker heeft als het op serieuze tuning aankomt.
10k ben je zo kwijt als je uniek wilt zijn en snel wilt blijven gaan.Dan werk je wel met alleen het beste van het beste materiaal.
Mijn motto is ook, doe het goed en anders doe het niet.Jammer tijd, geld en energie..
:thumb
24 maart 2013 om 13:09 #18114762Helemaal mee eens.
En als je dan toch zelf een beetje handig bent, en wel wat, maar niet veel, budget hebt. Kun je zoals aangegeven altijd je x16xe nog enigszins aanpakken en reviseren. De x16xe in de tigra hier is toch wel erg vlot. Of je lepelt er een c20xe of ne in. Ook dat hoeft niet de wereld te kosten. Maar ook hier geld als je het doet, doe het dan goed zodat je er ook van kan genieten. En dan zit je inderdaad al gauw aan de 3 nullen, ook voor een c20xe of x16xe..En het verbruik :) Tja, wat is verbruik. Ik heb een c20xe met een paar aanpassingen in de corsa en kan (als ik wil :P) op de snelweg zomaar 1:15, maar ook 1:5 halen. De tigra met de x16xe met aardig wat aanpassingen heeft het naar Brussel gedaan met een gemiddelde van 1:18.
Zoals corsaboy aangeeft, stel eerst zelf eens een korte termijn en lange termijn budget( euro’s en tijd) vast, kijk wat je precies wilt bereiken (100pk, 300, 500, 800 of 1000+ pk is in principe met voldoende resources zomaar haalbaar) en waarvoor je dit wilt gebruiken en ga eens na hoeveel je zelf kan. Als je flink kan lassen en sleutelen etc. zijn er al dingen die je vrij goedkoop zelf kan doen.
24 maart 2013 om 19:02 #18114764AnoniemLid sinds:
1 January 1970Waarom zou je het uberhaupt willen doen.. voor maximaal vermogen zijn toch inderdaad ook wel andere auto’s.. maximaal vermogen is volgens mij ook een oneindige groeifactor..
Ik heb echt het idee voor me dat als je een Tieg zou ombouwen.. als je ermee gaat rijden dat het onderstel wegschiet en het chassis blijft staan.. dan zit je op straat te kijken.. :)
24 maart 2013 om 19:31 #18114765200-300 pk in een corsa b / tigra is goed te doen.
knapt niet zomaar uit elkaar hoor.metaal kan meer hebben dan je denkt.
25 maart 2013 om 07:44 #18114763@Geeviz wrote:
Waarom zou je het uberhaupt willen doen.. voor maximaal vermogen zijn toch inderdaad ook wel andere auto’s.. maximaal vermogen is volgens mij ook een oneindige groeifactor..
Ik heb echt het idee voor me dat als je een Tieg zou ombouwen.. als je ermee gaat rijden dat het onderstel wegschiet en het chassis blijft staan.. dan zit je op straat te kijken.. :)
Omdat 2 a 300 pk uit een rond de 800kg wegend karretje een veel hogere funfactor heeft
25 maart 2013 om 07:58 #18114766300pk en 800kg tel eens uit hoeveel pk dat per kilo is.
Een gemiddelde kanon van 2000kg heeft maar 300/450pk.
Zou er gewoon een 2.0 16v in leggen 150pk is toch voldoende en geen hoge slijtage gehalte. :agent
26 maart 2013 om 16:53 #18114767Sorry hoor maar die 800kg gaat niet echt lukken….
Mijn Corsa B met LET en 6bak was al 1010kg volgens RDW en dat ZONDER achterbank en met vaste kuipjes.
26 maart 2013 om 18:16 #18114768Blijft het nog steeds een ass kickende power to weight ratio Yo!
Of wou je zeggen dat je corsa sloom is/was :jerry26 maart 2013 om 19:18 #18114769mijn corsa was ook echt snel voor een standaard gsi.. zelfs wim-v6 zei het..(ik had het nog zo gezegd)
26 maart 2013 om 21:33 #18114770@Corsa_GSi wrote:
Sorry hoor maar die 800kg gaat niet echt lukken….
Mijn Corsa B met LET en 6bak was al 1010kg volgens RDW en dat ZONDER achterbank en met vaste kuipjes.
Ja maar verder is daar ook nix aan gestript.
Zelfs nog een zwaar dakraam erin.Ga maar eens flink aan het slijpen en strippen.
Is echt wel wat minder van te maken.En 6 bak is overdreven zwaar. 5 bak is al een stuk lichter.
28 maart 2013 om 14:32 #18114771Lol ja maar er werd ook niets gevraagd over strippen etc., alleen over opvoeren.
16 mei 2013 om 13:47 #18114772Ik zeg LET erin, heb zelf al vele jaren plezier gehad van mn 325 pkjes en wordt binnenkort nog leuker ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.