Hoe elektrisch schema lezen?

Forumindex Forums Modellen Kadett Hoe elektrisch schema lezen?

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    midnight black
    Deelnemer

Heb voor mijn Kadettje originele stoelverwarming op de kop getikt inclusief schakelaars en draadboom vanaf de stoelen tot…..
      Daar begint dus het probleem: deze originele kabelboom moet ik aansluiten, nu heb ik een schema staan in mijn vraagbaak (ph olving) alleen staat daar een symbooltje bij wat ik niet ken: een ( (haakje dus) met erboven X6 en eronder 28.
      Dit haakje bevindt zich dan op een kabel bijvoorbeeld 14 (dit is een zwart rode draad want 1=zwart en 4=rood)
      Wie weet het?

Vinci
      Deelnemer

X6 is een stekker… Er zullen meer in het schema staan dan met deze verwijzing. Bij een E Kadett is die grote ronde stekker in de motorruimte bijvoorbeeld X5.

28 is een doorverwijzing. Onder het schema staat een soort ‘tijdbalk’ met nummering die oploopt. De doorverwijzing verwijst naar het schema gedeelte wat op de ‘tijdbalk’ boven 28 staat…

midnight black
        Deelnemer

Bedankt voor de uitleg, was al iets wijzer, volgens mijn zwager (elektricien) is de X6 een klemmenstrook waar nr 28 voor het nummer van de aansluitklem staat. Komt dus ongeveer op hetzelfde neer. Nu is nog de vraag waar kan ik stekker X6 vinden in de auto?

Vinci
          Deelnemer

Ja zit zelf in de electronica, maar de schema notatie voor automotive is wel effe andere koek, en dat geldt ook voor electrotechniek. Uiteraard zijn er overeenkomsten en beschik je dan over de kennis om er wel uit te komen, maar ook het ene automotive schema is het andere niet. Die van Opel uit de jaren 80 en 90 zijn enorm duidelijk eigenlijk, heb hier ook eentje van een GT uit de jaren 70 en dat is een hele auto op één pagina waarbij alles kriskras door mekaar heen loopt.

Ik denk dat het toch niet een klemmenstrook is, maar een echte connector. Klemmenstroken zijn voor vorken (spades) of adereindhulsjes, echt iets uit de electrotechniek. In een auto, en zeker uit de jaren 80 werd voor een nette dichte stekker gekozen hoor, vreet mijn pet op als dit echt een klemmenstrook is! En ook in stekkers worden de pinnen genummerd.

Er zit een brede meerpolige stekker in een Kadett in de overgang van de A stijl naar de dorpel, achter de kap onder het dashboard. (onder de zekeringen kast) en die zou het kunnen zijn. Ook zit er achter op de tellerbak een stekker, die zo uit mijn hoofd in mijn schema’s X6 wordt genoemd.

midnight black
            Deelnemer

Bedankt voor de info! Ik zat inderdaad ook al aan de stekker onder aan de A-stijl te denken, heb er al eens vluchtig naar gekeken maar het is mij nog te koud in de schuur…. :( Zal er binnenkort is induiken!

midnight black
              Deelnemer

Zo, net maar eens met mijn multimeter in de weer gegaan: Gevonden wat ik zocht, de 2 aansluitingen voor de stoelverwarming zitten inderdaad onder in de A-stijl:

Vinci
                Deelnemer

Kijk eens aan! king:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.