Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Hitteschild spruitstuk los en morgen op vakantie.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 augustus 2014 om 16:08 #17267474
Ik was de auto aan het na lopen omdat ik morgen met de auto naar Zuid Duitsland ga, nu zag ik dat mijn hitteschild van het spruitstuk los is geroest van de bouten/bevestiging.
Want als ik hem los er op laat liggen kan ik hem volgens mij op de snelweg op gaan rapen.
Kan dit kwaad? Of moet ik nog ergens op de sloop een andere gaan zoeken?
Vervormt de motorkap niet door de hitte?12 augustus 2014 om 16:46 #18247617eraf halen
lekker op vakantie gaan
en daarna eens kijken voor een nieuwe.kan verder geen kwaad hoor
12 augustus 2014 om 19:02 #18247618Motorkap zal niet vervormen door de hitte. Of heb je een exemplaar van plastic?
Idd lekker op vakantie gaan!
12 augustus 2014 om 19:09 #18247619@ jeroenk dat hoorde ik van een kameraad die hadden een keer een motorkap terug in vorm moeten duwen.
Deze was door de motor hitte vervormt.12 augustus 2014 om 19:13 #18247620Ik zou me geen zorgen maken…
Hitteschild is meer om idioten te bescherming die denken dat ze spruitstuk zo kunnen vastpakken.12 augustus 2014 om 19:16 #18247621Vreemd verhaal. Uitgaande van een stalen motorkap en een motortemperatuur die niet veel hoger zal worden dan 100C vind ik het bijzonder knap dat een motorkap vervormd.
– Normaliter rijdt je met een auto: Hitteschild of niet – erg warm zal de motorkap niet worden
– Stilstaand en warm optrekkende lucht van 100C zal je motorkap zeker heet van worden. Echter wordt een plek boven een missend hitteschild echt geen 100C door warmtedissipatie.100C is overigens nog steeds geen temperatuur waarbij staal zal verbuigen/verspringen. Dit is hooguit mogelijk wanneer er spanning op staat.
12 augustus 2014 om 19:39 #18247622EGT ligt een stuk hoger dan 100gr. ;)
Kan oplopen tot +800 graden als de wagen vol uit wordt gereden!12 augustus 2014 om 19:51 #18247623Ja een uitlaat spruitstuk kan erg warm worden ja.
Op school hebben we een Calibra LET motor op de testbank,
uitlaat was rood gloeiend ;)12 augustus 2014 om 19:54 #18247624@KRSA2000 wrote:
EGT ligt een stuk hoger dan 100gr. ;)
Kan oplopen tot +800 graden als de wagen vol uit wordt gereden!Denk dat je het over de uitlaatgassen hebt? Dat is in theorie wel mogelijk. Dat de motor zelf 800 graden wordt lijkt me niet. Ik heb nog nooit een roodgloeiend blok gezien dat nog bleef lopen. Boven de 500 graden is staal wel roodgloeiend namelijk
12 augustus 2014 om 20:00 #18247625Tja… Daarom zit een hitteschild (daar hebben we ‘t over) om/over/bovemn het uitlaatspruitstuk en niet het blok… 8-)
Maar on topic: ga zoals corsaracer zei lekker op vakantie. En zet een nieuwe erop als je terug bent.
12 augustus 2014 om 20:06 #18247626Ik heb maar een miserabel “sier” hitteschild er op zitten, en mijn kap is nog recht….
En er wordt regelmatig wat vlotter met mn wagen gereden… Mijn EGT tikt vaker de 850 graden aan.12 augustus 2014 om 20:09 #18247627Had ik met mijn vorige astra ook dat het hitteschild los geroest was. Heb toen een ringetje onder de bout gezet en weer vast gedraaid. Werkte perfect misschien een beetje beun maar zat goed vast en je zag het niet.
13 augustus 2014 om 07:45 #18247628@KRSA2000 wrote:
EGT ligt een stuk hoger dan 100gr. ;)
Kan oplopen tot +800 graden als de wagen vol uit wordt gereden!Inderdaad, de koelwatertemperatuur is misschien 100 C, maar dat is lang niet het warmste onder de motorkap.
De uitlaat wordt velen malen warmer en kan inderdaad oplopen tot boven 800 C.
https://www.youtube.com/watch?v=-2PAE8-iMNs” onclick=”window.open(this.href);return false;
@thereaper wrote:
Had ik met mijn vorige astra ook dat het hitteschild los geroest was. Heb toen een ringetje onder de bout gezet en weer vast gedraaid. Werkte perfect misschien een beetje beun maar zat goed vast en je zag het niet.
Inderdaad, op die manier heb ik ze ook vaak genoeg vast gezet.
Dus als je naar Zuid Spanje gaat en met 40 graden een caravan een berg op gaat sleuren, dan zou ik misschien toch eerst even regelen dat je hitteschild vast zit. Niet alleen voor je motorkap, maar je radiateur zit daar ook in de buurt.
13 augustus 2014 om 08:00 #18247629@KRSA2000 wrote:
Ik zou me geen zorgen maken…
Hitteschild is meer om idioten te bescherming die denken dat ze spruitstuk zo kunnen vastpakken.Ik zou het toch ook niet proberen om het hitteschild aan te raken na een goeie rit, plakken je vingers net zo goed vast ;)
Ma idd geen zorgen om maken, bij de Corsa nadat ik spaghetti spruitstuk erop zette was die van mij ook eraf… Nooit geen gedoe, of kromme kap mee gehad…. ook bij de apk nooit problemen opgeleverd.Eraf trekken en gaan met die banaan!
Fijne vakantie!13 augustus 2014 om 15:29 #18247630AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik rij ook al anderhalf jaar rond zonder hitteschild en geen last van een vervormde motorkap of smeltende lak ;)
13 augustus 2014 om 18:28 #18247631Vroeger hadden ze die zooi nie eens
13 augustus 2014 om 20:39 #18247632Het hitteschild heeft toch enkel als functie om de “koude start” zo kort mogelijk te houden.
Ook de zomer/winterstand wordt min of meer geregeld door dit hitteschild.Als je de motor start dan zuigt ie ook een beetje (warme) lucht aan onder het hitteschild en dus boven het uitlaatspruitstuk.
Zo warmt je motor sneller op en kost het minder brandstof.
Kijk maar: aan het hitteschild zit een slang en die gaat naar het luchtfilter.
haal je die slang eraf dan zie je de klep zitten in het luchtfilterhuis.haal het hitteschild eraf en zet er na je vakantie er een andere op.
dan ben je voor de winter weer klaar.Rik :D
14 augustus 2014 om 05:41 #18247633@KadAstra-EF wrote:
Het hitteschild heeft toch enkel als functie om de “koude start” zo kort mogelijk te houden.
Ook de zomer/winterstand wordt min of meer geregeld door dit hitteschild.Als je de motor start dan zuigt ie ook een beetje (warme) lucht aan onder het hitteschild en dus boven het uitlaatspruitstuk.
Zo warmt je motor sneller op en kost het minder brandstof.
Kijk maar: aan het hitteschild zit een slang en die gaat naar het luchtfilter.
haal je die slang eraf dan zie je de klep zitten in het luchtfilterhuis.haal het hitteschild eraf en zet er na je vakantie er een andere op.
dan ben je voor de winter weer klaar.Rik :D
Geldt alleen voor bepaalde motoren… Geen van mijn auto’s had zo’n systeem.
14 augustus 2014 om 06:59 #18247634@sleutel13 wrote:
Vroeger hadden ze die zooi nie eens
Vroeger had je ook meer ruimte onder de motorkap.
14 augustus 2014 om 07:01 #18247635Ja maar das vanaf de jaren 80 al een probleem en toen hadden de meeste autos ook nog geen hitte schild
14 augustus 2014 om 09:58 #18247636Gewoon lekker op vakantie gaan en er van genieten. Als je terug bent kijk je wat je gaat doen.
Een goede vakantie gewenst. :thumb
14 augustus 2014 om 18:42 #18247637Het enigste waar dat schild voor dient is om warmte in het spruitstuk te houden om de kat zo snel mogelijk warm te krijgen. Een milieu dingetje dus. En bij turbo motoren de uitlaat gas warm te houden. Want koudere lucht krimpt en zal de turbo minder werken.
Pas vanaf onder de auto heeft het een beschermende werking.
Bij normaal rijden is namelijk de katalysator heet warmste punt van de hele uitlaat.
En is dus zelfs warmer dan het uitlaat spruitstuk.14 augustus 2014 om 19:40 #18247638AnoniemLid sinds:
1 January 1970@AstraF23 wrote:
@ jeroenk dat hoorde ik van een kameraad die hadden een keer een motorkap terug in vorm moeten duwen.
Deze was door de motor hitte vervormt.en de lak zat er nog op ;)
denk dat je kameraad niet heel erg geloofwaardig is :shock:heb zelf jaren met een poyether motorkap gereden
met een c20xe daarvlak onder
en dat gaf geen enkel probleemals ik je kameraad zou geloven zou die kap dus geheel gesmolten moeten zijn :jerry :jerry :jerry :jerry
ps fijne vakantie
maak je zoals gezegd over dat schildje maar geen zorgen ;) :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.