Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Hilmersson Manta misschien naar Nederland?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2010 om 06:15 #17544598
beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht zo zie ik zolangzamerhand dit topic :P:P
26 oktober 2012 om 18:23 #17544600Nog steeds heb ik niks vernomen van deze Manta. Van de aardbodem verdwenen of iemand die het nu wel weet?
28 oktober 2012 om 05:41 #17544599Ben ook erg nieuwschietig eigenijk
Weet je al wat meet duurt5 februari 2013 om 14:27 #17544601Effe gekeken op de zweedse kentekenregistratie:
Opel Manta 058246 (cijfers heeft met model of zoiets te maken).
Bouwjaar 1971.
Kleur rood (kleur hoeft niet altijd veranderd te worden op kenteken).
Chassisnummer 582553788 (zal wel wat meer voor moeten, hier schrijven ze niet altijd alles kompleet op).
Laatste kentekenbewijs afgegeven 22-04-2008 (van eigenaar gewisseld).
Aantal eigenaren inkl. handelaren 15.
Eerste kentekenbewijs afgegeven 09-08-1971.
Laatste goedkeuring 15-08-2007
Eerstvolgende keuring 31-08-2009 (maw niet goedgekeurd geweest of niet gekeurd sinds deze datum, personenauto´s ouder dan ik geloof 30 jaar hoeven maar elk tweede jaar te worden gekeurd).
Gewicht 1220 kg.
Gewicht voertuig plus laadvermogen 1350 kg.
Bandenmaat 235-35-19 voor en achter.
Lengte 425 cm.
Breedte 169 cm.
Brandstof benzine.
Tankinhoud 45 liter.
Vermogen 129 KW volgens DIN norm.Eigenaar gaat hem deze zomer even aanpakken om hem in tiptop konditie te krijgen.
Van deze site: http://www.garaget.org/?car=91501″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Er zijn vast vragen over de gebruikte taal, het meeste is wel te begrijpen denk.
Hk is bijvoorbeeld pk in ut hollands.
Effekt / Vridmoment (kortfakta) 578 hk / 706 Nm
Motor, växellåda och avgassystem
Volvo B230 block, 96.3mm borr, 2.5l, 360° axiallager
O-ringat med topplockspackning i 1,5mm koppar, ej betongfyllt
Marinvevaxel med 86mm slag, 55mm ramlager
Nedre kamdrev i stål = onderste nokkenasaandrijving/tandwiel in staal.
12.9 topplocksbultar = kopbouten.
SPM H-profil vevstakar = krukas.
Venolia kolvar från SPM = zuigers.
Kompressionsförhållande 8,5:1
Högvolym oljepump från nyare B230
Oljekylare och oljetermostat
Eget oljetråg med skvalpplåtar och klaffar = carter met schutten en kleppen.
Duckhams motorolja
Volvo 16V topplock med std. ventiler, egen portning = 16V kop van Volvo met standaard kleppen.
Egensvarvade fasta lättvikts ventiltryckare = zelfgemaakte lichtgewicht klepstoters.
Kamaxlar slipade av SPM = nokkenassen geslepen door SVM.Als er verder (vertaal) vragen zijn, effe gille.
Dubbla ventilfjädrar med egna ventilfjäderbrickor i dur-aluminium
Egna ställbara kamdrev
Egen special vevhusventilation med mellanväggar och nät, retur till tråget
Garret GT40 lastbilsturbo
Eaton M62 kompressor
Eget system med ”wastegate” och backventiler för reglering av luften mellan turbo och kompressor
Egensvarvade remskivor
Eget grenrör i rostfritt stål, ø50x2mm
Egen Wastegate med 50mm ventil
Egen dumpventil
Eget insug med fullradietrattar
Eget spjällhus av slidtyp med separata 46mm spjäll = helt frilagda kanaler vid fullgas
Egen plenumkammare
4st 1600cc spridare
Hemborrad fuelrail
NGK BP7ES tändstift
Autronic SMC motorstyrning och Autronic CDI tändning
4st Mercury marine F1 tändspolar
Egen dubbel intercooler med cellpaket från Volvo F16
Egen dubbel vattenkylare med cellpaket Volvos tropikkylare
3st Spal kylfläktar
3” rostfria polerade tryckrör
3” tums rostfritt polerat avgassystem med en enkel Ferrita ljuddämpare
Egen bränsletank i aluminium med klaffar och mellanväggar
1st Bosch 044 och 1st Bosch 953 bränslepump
3 bars grund bränsletryck
Laddtryck 0,8-1,85 bar
95-oktanig bensin
Effekt och prestanda (ingående)
Effekt:
Max. 578Hk vid 6300rpm och 1,7bar
558Hk vid 7700rpm och 1,5 bar
Över 500Hk från 5200 till 7700rpmVrid:
Max. 706Nm vid 4900rpm och 1,85 bar
över 600Nm från 4300 till 6600rpm
Bromsad hos VM-performance
Chassi
Bakvagn:
Volvo 1031 bakaxel från 240 med lamelldiff, upphängd i egna fourlink-stag
Fjäderklädda stötdämpare ställbara i höjd med Opel Ascona framfjädrar
Monroe stötdämparinsatser
Egen justerbar krängningshämmare
PlastbussningarFramvagn:
Egna fjäderben med ställbar höjd
Dalhems fjädrar
Bilstein stötdämparinsatser
Egen justerbar krängningshämmare
Spindlar och hjulnav från volvo 240
Egna rörbärarmar
Plastbussningar
Volvo 240 servostyrväxel
Elektrisk servopumpKaross:
Breddade och uppflyttade hjulhuskanter
Egen fram och bak spoiler i plåt, egna sidokjolar i plåt
Egen aluminiumvinge på bakluckan
Fälgar, däck och bromsar
Bromsar:
Corvette ZR1 skivor och bromsok, fram och bak
Eget pedalställ med Wilwood bromsvåg och huvudcylindrar
Egen hydraulisk handbroms med spärr
Stålomspunna bromsslangarFälgar:
BBS 19×9,25” magnesiumfälgar från Opels DTM Calibra, renoverade och lackade
Egna centrummuttrar och nav i DuraluminiumDäck:
BFGoodrich g-Force Profiler, 235/35-19
På strippen M/T ET street 10,5x26x15 på plåtfälgar breddade av ”Skruffse”
Interiör / Inredning
Inredning:
Momo stolar
4 punkts bälten
Momo ratt
Autometer varvräknare
Egen hastighetsmätare byggd av en varvräknare
3st laddtrycksmätare, kompressor, turbo och gemensam
Diverse polerad aluminium
Fullbur
Eget elsystem med säkringar och relä i handskfacket
Bilstereo och multimedia
Du hör inte så mkt i kupen mer än motorn…..
Exteriör / Styling
Exteriör / Styling: Kaross:
Breddade och uppflyttade hjulhuskanter
Egen fram och bak spoiler i plåt, egna sidokjolar i plåt
Egen aluminiumvinge på bakluckanLack:
Opel 529 orange, egen garagelack av hilmersson -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.