High-input in amp –> té laag signaal?

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie High-input in amp –> té laag signaal?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229281
    Thompson
      Lid sinds:
      22 August 2010

      Vandaag aan de klus geweest aan de Corsa C, wilde wat extra geluid erin, dus een composetje voorin geïnstalleerd, sub achterin + 4-kanaalsversterker: Crunch mxb-4150i

      Nou was het plan om het signaal van de achter-speakers te pakken, deze in de versterker te prikken via high-input en dan de zaak doorlussen naar de sub + composet.

      Sub aangesloten en even testen. Sub kreeg wel signaal door van de versterker, maar erg laag en ‘knalt’ dus niet. Sub trilde dus wel een beetje, maar niet om over naar huis te schrijven…;)

      Op de versterker kan je de input sensitivity nog instellen, zodat dit overeen komt met de output van de HU. Dit kan ja instellen tussen 0.2-4 Volt.
      Nou hebben we de input ook gemeten en die komt niet hoger dan 0.04 Volt…kan dit?
      Is dit de oorzaak dat de versterker dus eigenlijk een té laag signaal binnenkrijgt om door te versterken?

      Tevens de (input)speakerdraadjes nog aangesloten op de originele speaker en deze ging wel harder spelen als het volume opgevoerd werd, dus het signaal is wel aanwezig.

      Voeding is goed aangesloten, 14.4V wordt er gemeten, dus dat is prima.

      Als er nog ICE liefhebbers zijn die hier meer duidelijkheid over kunnen scheppen zou dat super zijn :D

      En optie zou nog kunnen zijn om de originele HU eruit te gooien en een HU met RCA uitgang erin te zetten, maar persoonlijk zou ik het fijner vinden als de CD30 MP3 erin zou blijven.

      Alvast bedankt!

      #17769771
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Je kan ook gewoon de line input pakken op die versterker en dan de uitgang van de headunit met weerstanden verzwakken… Maar goed, al dit soort oplossingen zijn niet bepaald elegant, want je versterkt, verzwakt en versterkt opnieuw. Dit is niet erg goed voor het ruisniveau en de vervorming natuurlijk…

        Ik zou zelf de radio openen en het signaal naar de eindversterker chip aftappen. Dit is minder moeilijk dan het lijkt als je een beetje kan solderen. Kwestie van even kijken wat het typenummer is van het eindversterker IC en kijken wat de input pinnen zijn en de banen hier naartoe ergens onderbreken en bedraden… Ik heb dit wel vaker gedaan, gewoon een voor/eindversterker loop op de achterkant gemaakt, zodat je als die in elkaar gestoken worden de boel weer in originele toestand gebracht kan worden.

        Een externe hi-lo converter kan natuurlijk ook..

        Ik denk dat het wel eens een impedantie probleempje kan zijn, maar zeker weet ik dat pas als ik meer gegevens heb…

        #17769772
        Roelof
          Lid sinds:
          30 June 2004

          De speaker signalen zomaar op de line input zou ik niet doen, ook niet via een paar weerstanden. Aangezien het bij de radio om een brugschakeling gaat moet je 1 van de draden van de speaker gebruiken en zou je naast een weerstandnetwerkje ook een condensator moeten gebruiken om zeker te zijn dat alle gelijkspanningen ontkoppelt zijn.

          Uiteraard is het simpel om op iedere radio een line-out te maken maar niet voor die mensen die net aan weten wat een soldeerbout is…..

          Als je naar een beetje winkel gaat kan je vaak wel even wat proberen en zou een Hi-Lo converter misschien een optie kunnen zijn.

          Iets anders waar je even goed naar moet kijken is als je wel de speakers met de + en – goed aan de versterker hebt aangesloten, omdat je de woofer waarschijnlijk in een brug hebt geschakelt is het van belang dat de 2 inputsignalen gelijk in fase staan.

          #17769773
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Met een gebrugde eindtrap pak je gewoon speaker + of – en massa…. Kan het alsnog met weerstanden. Die input is echt wel condensator ontkoppeld hoor van die eindtrap…

            Maar goed, het is wat gekloot en niet echt een super goed idee ofzo…mee eens….

            En wellicht staat nu de boel uit fase, zeker even goed controleren. Is makkelijk te checken door even één kanaal los te gooien, als de bas dan toeneemt is er dus iets mis….

            #17769774
            Thompson
              Lid sinds:
              22 August 2010

              Ben idd niet een figuur die met een soldeerbout in de radio aan de gang gaat…;)

              Hebben alle mogelijke opties geprobeerd…+ en – omgedraaid…zonder massa…t maakte allemaal niets uit.

              Vandaag nog ff langs een shop gereden en die kwamen tot de conclusie dat het waarschijnlijk een impedantie probleem is. Begonnen ook over allelei halve maatregelen die niet ten goede voor de zuiverheid van het signaal gaan zijn…dus een RCA is nog de beste optie leek hen (+ andere HU dan).

              Dacht nu aan de volgende HU:

              Pioneer DEH-6200 BT

              En die ook dubbele RCA uitgang heeft voor kanaal 1+2 en 3+4

              Dan zou wel alles relaxt en op niveau gaan draaien neem ik aan :D

              #17769775
              RonaldH
                Lid sinds:
                30 June 2004

                neem dan een radio met sub output,kan je de boel nog filteren ook

                #17769776
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  origineel gepost door 14XE
                  neem dan een radio met sub output,kan je de boel nog filteren ook

                  Als het er toevallig op zit is dit leuk meegenomen, maar dit kan ook prima extern. Ik zou hier zelf minder zwaar aan wegen, zeker niet de keus van de radio er vanaf laten hangen…

                  Wat me opvalt is dat je ruimte hebt voor een DIN2 hoogte, waarom dan een enkel DIN radio??

                  #17769777
                  Roelof
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Dubbel din…… Flinke LCD met DVD/Navigatie, 5.1 geluid etc…. ik draai weer door…..

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.