Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Hi Wim-V6 & Krukas en piston lagers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 oktober 2011 om 12:13 #17242520
Dank je voor de trouwe antwoorden. Waarschijnlijk maak ik me als nieuweling onterecht zorgen over de kwaliteit van alle lageringen rond de krukas. Ik krijg echter niet altijd antwoord op het forum, en herhaal dan de vragen soms bij een ander onderwerp. Het ziet er naar uit dat jij nu achteraf al die vragen tegen komt en met een inhaalslag bezig bent :thumb ….dank je.
Ik heb dus begrepen dat ik me tot 300.000 a 400.000 km nergens zorgen over hoef te maken, en dat het extra brommen dat ik hoor bij vol gas geven waarschijnlijk helemaal normaal is. Ik ga maar eens het volgende doen:
– Mijn buurman rijd vaak een nieuwere Zafira van zijn werk. Ik vraag hem eens om met mij een blokje om te rijden. Dan hoor ik eens een andere Zafira dan de mijne, en heb ik iets om mee te vergelijken.
– Mijn overbuurman is ex hoofd werkplaats, en nu leraar aan mbo en hbo autotechniek. Ik ga hem eens vragen om met mij mee te rijden, zodat hij het geluid van mijn Zafira eens kan beoordelen.Ik kan dan in ieder geval eens het geluid van goede motoren proberen te onthouden. Is altijd handig voor later. Ik heb eigenlijk nooit goed genoeg geluisterd denk ik. Ik had beter eens een opname kunnen maken toen mijn wagen nieuw was, en bijvoorbeeld elke 50.000km later. Dan had ik nu een mooi rijtje bandjes met referentie geluid gehad.
Weet iemand of ergens op het web geluidsopnames van voorbeelden van goede (en foute) motoren te vinden zijn?
Groeten….en bedankt voor alle hulp
Rinus
23 oktober 2011 om 12:20 #17930937een motor die wat ouder is en meestal ook wat meer slijtage heeft is niet per definitie slechter dan een nieuw blok ;)
zolang je blok niet overmatig tikt of iets dergelijks geen zorgen maken, heb nog nooit een motor gezien/gehoord die slecht was en bromde maar niet tikte ;)
zo te horen ben je zuinig op je wagen dus je zal geen achterstallig onderhoud hebben die gaat nog wel een tijdje mee23 oktober 2011 om 12:30 #17930938Ik heb wel eens gehoord dat BMW vroeger 70er jaren, in de formule 1 een blok gebaseerd had op eentje uit een personenwagen en dat ze ze het liefst gebruikte als ze al 100.000km gelopen hadden. Dan was namelijk alle zwakte in het metaal al voor die tijd naar voren gekomen. En toen reden ze met 1500cc turbo’s en 1000pk. Voor mij het bewijs dat gebruikt idd niet slecht hoeft te zijn.
23 oktober 2011 om 12:36 #17930939@Astraman wrote:
Ik heb wel eens gehoord dat BMW vroeger 70er jaren, in de formule 1 een blok gebaseerd had op eentje uit een personenwagen en dat ze ze het liefst gebruikte als ze al 100.000km gelopen hadden. Dan was namelijk alle zwakte in het metaal al voor die tijd naar voren gekomen. En toen reden ze met 1500cc turbo’s en 1000pk. Voor mij het bewijs dat gebruikt idd niet slecht hoeft te zijn.
klopt idd, een simpel blok kan je een godsvermogen aan pk’s in kwijt, alleen de levensduur zal niet langer dan een paar uurtjes zijn, maar genoeg voor een f1 wedstrijd ;)
23 oktober 2011 om 13:23 #17930940Astraman, dat klopt helemaal!
Het gaat zelfs nog verder!
BMW haalde de onderblokken uit sloopwagens, en liet ze een jaar buiten liggen, zelfs in de winter!
In de pauze’s plasten de mannen buiten, over die blokken heen. De chemische eigenschappen van urine tasten het metaal aan.Nu zal het geen verrassing zijn dat een aantal blokken scheurde door deze martelingen.
De blokken die overbleven waren de sterkste, als ze die marteling aankonden, konden ze ook de F1 aan!
In die tijd zaten er meer gietspanningen in het blok dan tegenwoordig. Met 1500 pk turbokracht is het wel een fijne gedachte als je weet dat je blok het aankan. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.