hevig trillen calibra 4×4

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel hevig trillen calibra 4×4

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234437
    drakos
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 December 2010

      ik rij nu sinds paar dagen/weken een calibra 16v 4×4
      maar deze trilt vrij hevig vanaf een 90 km per uur, boven de 120 stopt dit weer.

      hij is vorige week vlekkeloos door de apk gekomen en is nog extra uitgebreid nagekeken op mogelijke defecten (zijn 2 uur bezig geweest totaal). hieruit kwam alleen een minimale speling op het achterlager.(plus paar kleine dingen die hier geen invloed op hebben)
      zelf heb ik voor die tijd al het blok en de assen allemaal gereviseerd en nageken en kwam ook enkeld op dat beetje speling uit.

      vandaag dus maar mijn wielen uit laten balanceren wat ook geen effect heeft gehad, zelfs nog door een 2e monteur nagekeken en ook weer goedgekeurd.

      wat kan dit zijn?
      ik blijf gewoon achter vrachtwagens hangen omdat dat een comfortabele snelheid is waarbij je je niet voeld als een …….. :P

      #17840679
      cs6
        Lid sinds:
        19 March 2011

        hi drakos

        heb je stalen velgen?

        cs

        #17840680
        TRPower
          Lid sinds:
          13 October 2008

          aandrijfas krom?

          anders rij ik van de week ff met je mee als ik die delen kom halen ;)

          #17840681
          drakos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 December 2010

            @ cs6;

            zitten alu 17 inch velgen onder, maar deze zijn vanmid gebalanceerd en na een rondje rijden gecontroleerd.


            @tr

            daar ben ik dus ook bang voor, maar het trillen is vooral voelbaar (en zelfs duidelijk zichtbaar) in het stuur zelf, lijkt dus vanaf de voorkant te komen en hier zitten de assen uit mijn oude calli; hiermee hebben we 230 mee gereden en kon nogsteeds het stuur loslaten.
            e.v. de as naar achter is een mogelijkheid maar wat ik al zei, lijkt van voren te komen. en heb hier met monteren geen speling of iets in gevoeld.

            maar kunnen idd vandeweek ff stuk rijden, weet alleen nog niet of ik de auto dan hier heb. ( staat vaak in bodegraven bij mijn pa op zn werk aangezien ik hier nog een v6 wrak in mijn garagebox heb staan )

            #17840682
            2000
            Moderator
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Zit er geen scheur in één van de draagarmen?

              #17840683
              drakos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 December 2010

                @ 2000; lijkt me sterk, dit moet ik of de monteur gezien hebben. heb zelfs het subframe eronder vandaan gehad en uitgebreid bekeken voor de rubbers e.d.

                heb vandaag voor de zekerheid de wielen van voor naar achter verplaatst maar geen merkbaar verschil.
                -wielen kan ik dus ( zo goed als ) uitsluiten.

                verder op de snelweg terwijl hij trilde de koppeling ingetrapt,weer geen verschil
                -komt dus ook niet uit het motorblok of vliegwiel.

                waar ik zelf aan zit te denken zijn de schijven,deze zijn niet best meer. mischien dat hier onbalans in zit of aanlopen; dit zou hij dan alleen met alle snelheden moeten doen lijkt me?

                #17840684
                2000
                Moderator
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Mijn vectra 2000 trilde ook, zeer goed gezocht, uit laten lijnen, niks. Totdat ik een paar dagen later heel zacht moest remmen, de draagarm begaf het, en het wiel sloeg tegen de wielkast. Ik heb de auto daarvoor 2x op de brug gehad, alles na gekeken, niks te zien. De uitlijn monteurs zagen het dus ook niet. De scheur zat bij mij onder het gewicht wat op één van de draagarmen geschroefd zit

                  #17840685
                  drakos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 December 2010

                    thanx voor de tip. zal het weekend er een studie van maken. e.v. vervang ik meteen de draagarmen (heb nog zgan liggen van mijn vorige calli)
                    heb er linksvoor een zoiezo flinke laag roest op zitten dus moest zoiezo al gebeuren

                    wat ik ook zag was dat de remklauwen niet helemaal 100% recht op de schijven staan, kan dit een oorzaak zijn? of zou hij dan constand moeten trillen? hij loopt verder niet aan ofzo

                    #17840686
                    2000
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Als het je remmen zijn, dan lijkt het mij dat ie alleen trilt tijdens het remmen.

                      En de draagarmen is maar een idee, als je geen scheuren ziet zou ik ze lekker laten zitten. scheelt toch weer een halve dag sleutelen.

                      #17840687
                      drakos
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 December 2010

                        zal ze goed nakijken, maar de andere draagarmen moesten er zoiezo al opkomen. wou het alleen tegelijk doen met gereviseerde poten en subframe (heb het allemaal liggen, moet alleen nog gecoat worden)

                        tijdens het remmen trilt hij niet verder . is ook niet zo dat mijn schijven krom zijn alleen de klauw staat er niet 100% recht op.
                        weet niet wat voor invloed dit kan hebben op het rijden?

                        maar heb zoiezo al besloten dat er een rem upgrade onder moest komen i.v.m. het toekomstige motorblok, ga het nu alleen paar maandjes eerder doen en ga i.v.m dw kosten voor 284 ipv opc setje erop.

                        #17840688
                        drakos
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 December 2010

                          hier weer een kleine toevoeging.

                          heb de draagarmen gecontroleerd, op wat roest na zijn ze nog goed genoeg. ook de rubbers zitten nog netjes en zijn niet verdroogd. stab stang had ik de rubbers al van vervangen en ook deze zit overal nog goed vast

                          wel heb ik de uitlijning iets veranderd ( touwtjestechniek :P ) en hierdoor is het probleem minder geworden maar nog verre van over.
                          dit betekend wel dat het dus niet van de auto/assen komt maar vanaf de veerpoten of wielen moet komen naar mijn idee.

                          volgende wat ik ga proberen is tog de remschijven ondanks dat dit niet geheel logisch is, deze hebben een vaag slijtpatroon ontwikkeld namelijk.

                          verder nog iemand tips/suggesties wat het kan zijn? ben nu op het punt dat ik preventief dingen ga vervangen, dit loopt aardig in de kosten als het echte probleem niet snel boven water komt :P

                          #17840689
                          2000
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Heb je geen verschil in de diameter tussen voor en achter? (Dit zou een storing op moeten leveren, maar je weet het nooit)

                            #17840690
                            drakos
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 December 2010

                              je bedoeld in wiel diameter?

                              heb permanent 4×4, zit dus geen computer meer in die iets regeld of in de gaten houd.
                              maar de velgen en banden zijn hetzelfde V en A en het verschil in profiel tussen V+A is minder dan 1mm en L en R minder dan 0.5. dit zou dus geen problemen moeten geven.

                              wel zijn de banden van niet heel erg beste kwaliteit (heb ze 2ehands overgenomen) , maar zelfs dan zou het probleem moeten verplaatsten bij de wissel van voor naar achter. (of ik heb 4 banden/wielen met dezelfde problemen :P )

                              #17840691
                              giuliettaevo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 November 2006

                                Probeer als eerste eens 4 andere wielen( van een trillingsvrije auto uiteraard), dan weet je in ieder geval of het aan de wielen ligt of niet. De auto goed laten uitlijnen kan ook nooit kwaad.

                                Kijk trouwens ook even of het stuurhuis nog goed vast zit, en de koppelingen e.d..;)

                                #17840692
                                DeMeistah
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  4 December 2010

                                  ik krijg zo de neiging om een geintje over japan te maken maar ik laat het :jerry

                                  #17840693
                                  drakos
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 December 2010

                                    wielen gaan we inderdaad eerst proberen.
                                    heb ook met een paar echte kenners gereden en die vermoeden dat het camber niet goed staat. aangezien dit niet is af te stellen en ik zonder verlaging rij vrees ik voor een kromme demper of veerpoot.

                                    maar vandeweek eerst de wielen proberen en naar de uitlijnbank.
                                    verder worden de voorremmen volgende week vervangen door een v6 284 setje. schijven moesten zoiezo al gebeuren dus dan maar meteen goed. :agent

                                    #17840694
                                    drakos
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 December 2010

                                      probleem nog niet opgelost.

                                      heb de remmen vervangen en meteen de naven schoongemaakt e.d.
                                      het lijkt wel iets minder te zijn geworden.

                                      aankomend weekend gaat hij uitgebreid op de uitlijnbank, maar ik verwacht hier geen wonderen van aangezien de symptonen te hevig zijn voor uitlijning.
                                      mocht dit niet werken gaan we de veerpoten vervangen.

                                      ik hou jullie op de hoogte en tips zijn altijd welkom.

                                      #17840695
                                      Fearless
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2005

                                        Wielen van voor naar achter wisselen haalt dat ook nog iets uit bij jou?

                                        Er moet toch iets zijn, speling zal het wel niet zijn want dat heb je zo gevonden……

                                        #17840696
                                        drakos
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          6 December 2010

                                          wielen als eerste omgewisseld, dit haalde niks uit, hooguit dat ik 4 rotte velgen/banden heb maar dat zou wel erg sterk zijn.
                                          ook hier gaan we zaterdag achterkomen, zit naast de uitlijning en velgherstelbedrijf, laten ze hier meteen helemaal nameten.

                                          heb dit zelf ook nog nooit meegemaakt, ben over het algemeen erg scherp met diagnoses maar heb nu nieteens een vermoeden wat het kan zijn

                                          #17840697
                                          ANJO TOL
                                            Lid sinds:
                                            22 December 2008

                                            De V6 heeft een steunlager aan de aandrijfas rechts ! deze had bij mij ruimte op het lager ! waarna trillingen boven 100 km enorm merkbaar werden ! bij vernieuwen van dit lager waren trillingen voor een groot deel opgelost !

                                            #17840698
                                            lemmuh
                                              Lid sinds:
                                              29 July 2005

                                              De 4×4 heeft ipv die tussenas daar de tussenbak zitten.

                                              Jeroen

                                              #17840699
                                              drakos
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 December 2010

                                                klopt, heb inderdaad geen tussenas met lager, daar kan het dus niet vandaan komen.

                                                hebben gister de auto uitgelijnd en de wielen weer opnieuw gebalanceerd maar geen overduidelijk verschil.
                                                auto stond behoorlijk netjes uitgelijnd ondanks dat ik het eerst zelf met een touwtje had gedaan en camber e.d. was ruim binnen tolleranties.
                                                wel stonden de wielen weer dramatisch uit ballans (na een week 20 gram)

                                                eerstvolgende is dus andere velgen/banden proberen, schijnbaar moet er tog wat mis mee zijn als ze na 3x balanceren op 2 apparaten nogsteeds niet goed zijn.(mis zit er pannekoekenmix in ofzo)

                                                #17840700
                                                D_Valentino
                                                  Lid sinds:
                                                  30 January 2008

                                                  Hey heb dit probleem ook eens gehad met een fiat, bleken de veren versleten te zijn waarop de auto ook ging trillen aan de voorkant, zit er schroefset op ?

                                                  kijk het even na ( eventueel ook de schokbrekers )

                                                  greetz

                                                  #17840701
                                                  drakos
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    6 December 2010

                                                    veren zijn wel wat roestig maar niet beschadigd of gebroken.
                                                    maar als het met de wielen niet lukt zal ik er inderdaad ff andere veren onder schroeven.
                                                    thanx voor de tip, had hier nog niet aan gedacht

                                                    #17840702
                                                    drakos
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      6 December 2010

                                                      vandaag wielen uigewisseld, eerst mijne op de toyota. geen verschil.
                                                      voor de zekerheid zijn setje op de mijne, ook geen verschil.

                                                      wielen zijn het dus niet :(

                                                      wat er overblijft,
                                                      -veren (klinkt niet logisch)
                                                      -dempers? (zou hooguit mogen stuiteren, niet trillen)
                                                      -onbalans in de assen ( ook niet logisch aangezien ze onder goede auto vandaan komen)
                                                      -lagers (ondanks ze geen speling hebben)
                                                      -fusee kogels (ook deze hebben geen speling)
                                                      -stuurhuis?

                                                      – worst case; voorfront krom (dit zou er met uitlijnen uit gekomen moeten zijn)

                                                      hoe dan ook, volgende week gaat hij de brug op en we trekken de hele voorkant uit elkaar aangezien we geen logische verklaringen meer hebben.

                                                      uiteraard nogmaals alles controleren maar preventief gaan we;
                                                      de draagarmen vervangen
                                                      reserve aandrijfassen eronder
                                                      veren vervangen (meteen 4cm verlagen)
                                                      dempers V+A overzetten uit de v6

                                                      mocht er nog iemand ideeen hebben….. :cry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.