Het was allemaal niet gepland

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Het was allemaal niet gepland

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239994
    Tuureke
      Lid sinds:
      6 October 2007

      Men blauwe manta B werd 25 jaar, klaar om in België in te schrijven als Oldtimer. Nu had de manta een paar roestplekjes op de wielrand, en ik dacht, als de auto terug de weg op komt, dan liefst een beetje fatsoenlijk.

      De slechte stukken eruit geslepen:

      Ik was van plan om deze gaten op te vullen met plaatwerk van een wielrand van vanwezel.

      Dit was dus het enige geplande werk aan de manta.

      Toch was er iets dat me al langere tijd bezighield, de wielrand aan de andere kant!

      2 jaar geleden heb ik hier een wielrand van Vanwezel ingezet, maar ik was hier niet tevreden van, zo’n inzetstuk heeft niet de juiste vorm en er moet dus vrij veel plamuur overeen.

      Ik was nu toch bezig en ik heb die wielrand er ook maar uitgehaald:

      Maar wat ga ik er in zetten?

      Ik had nog 2 complete flanken liggen van een Ascona B (per-total met maar 30 000km) dus de wielranden waren zeer hard.

      Waarom zou ik deze wielranden er dus niet inzetten?

      Alles op maat gemaakt en gepast:

      Zag er op het eerste zicht heel goed uit tot dat ik de rolmeter bovenhaalde, blijkbaar loopt de horizontale lijn bij een Ascona 1.5 tot 2 cm hoger dan bij een Manta, dus de wielrand komt iets lager te zitten.

      Ik heb het is gepresenteerd met de wielen eronder en echt opvallen doet het niet.

      Terwijl ik nadacht over wat ik met de wielranden zou doen begon ik te denken dat ik de gardebou’s ook wel in eens kon aanpakken, zo gezegd zo gedaan.
      Toen kwam ik bij de volgende schokkende beelden:







      Ik heb de motor + versnellingsbak er maar ineens uitgehaald om beter bij de chassisbalk te kunnen.

      Aan de andere kant van de manta heb ik juist dezelfde problemen een jaar of 3 terug eens kunnen verhelpen, deze kant zag er toen nog zeer netjes uit.

      Het is ooit al eens gerepareerd geweest, maar er is echt aan geprutst, het plaatwerk dat gebruikt is bevat op sommige plaatsen nog geschilderde teksten, net alsof het uit een crossauto geslepen is.

      De vraag was, ga ik er helemaal mee door of is het er eentje voor de sloop….

      Slopen vond ik zonde dus ik heb maar even doorgezet.

      Zo zag het er gisteren nog uit:



      En zo ziet het er vandaag uit





      Het was dus allemaal niet gepland, maar we pakken het er mee tussendoor.

      (plan is de Manta mat zwart te maken met gele accenten)

      #17904341
      GTS2.2DTI
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 October 2006

        Goed bezig, maar die wielrand. Waarom heb je die er toen helemaal ingezet? Levert je zo enorm veel strakmaak werk op en is in de meeste gevallen niet nodig. Devies is om het uit te stukken deel zo klein als mogelij is te houden, daar krijg je het beste resultaat mee. Heb wel respect voor het werk wat je eraan doet…

        #17904340
        rabbitopc
          Lid sinds:
          31 July 2008

          mijn manta was net zo rot rechts voor bij de a-stijl en bodem. zat allemaal verstopt onder kit en tectyl.

          maar heb ondertussen een andere a-stijl liggen.

          succes met lassen :thumb

          #17904339
          Tuureke
            Lid sinds:
            6 October 2007

            @GTS2.2DTI wrote:

            Goed bezig, maar die wielrand. Waarom heb je die er toen helemaal ingezet? Levert je zo enorm veel strakmaak werk op en is in de meeste gevallen niet nodig. Devies is om het uit te stukken deel zo klein als mogelij is te houden, daar krijg je het beste resultaat mee. Heb wel respect voor het werk wat je eraan doet…

            hier zijn 2 foto’s van de originele wielrand, ik had dit soort werk ook nog nooit eerder gedaan, dusja je doet maar he…


            nu denk ik wel dat ik met de ascona wielrand een vele mooier resultaat ga hebben, ik ga hem er echt in lassen, dus niet meer met een verzetje werken enzo…

            #17904342
            kermitmanta a
              Lid sinds:
              13 December 2009

              Hey manta maatje,
              Toen ik dieje blauwe bij u zag staan dacht ik harde bak,draait precies toch een beetje anders uit!
              Maar dit is wel een goede oefening voor als je aan je A-tje begint hè,al vorderingen gemaakt ondertussen?

              Greetz Gert.

              #17904343
              Tuureke
                Lid sinds:
                6 October 2007

                @kermitmanta a wrote:

                Hey manta maatje,
                Toen ik dieje blauwe bij u zag staan dacht ik harde bak,draait precies toch een beetje anders uit!
                Maar dit is wel een goede oefening voor als je aan je A-tje begint hè,al vorderingen gemaakt ondertussen?

                Greetz Gert.

                Met de A nog geen vorderingen momenteel, bij de B zijn er nog een paar plekjes bijgekomen, zie foto’s:

                bij deze dan ook de vraag naar een linkse gardebou en een rechtse kriksteun







                #17904344
                nl-tuning
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 July 2006

                  Leuk project :thumbup ga vooral zo door, en idd effe doorbijten ;)

                  Groeten nick

                  #17904345
                  kaneelschep
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 November 2004

                    groots respect hoor! LEkker doorlassen inderdaad dan wordt het zeker weer een supernette manta! Met ascona randen :D
                    Wat is trouwens een linkse gardebou?

                    #17904346
                    manta1977
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 April 2006

                      @kaneelschep wrote:

                      groots respect hoor! LEkker doorlassen inderdaad dan wordt het zeker weer een supernette manta! Met ascona randen :D
                      Wat is trouwens een linkse gardebou?

                      le garde-boue = het spatbord :vertag :D

                      #17904347
                      kaneelschep
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 November 2004

                        Hahaha Dat is bijna zo’n maf woord als het duitse kotflugel. Maar mijn frans is ook belabberd. :D

                        #17904348
                        KadAstra-EF
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 July 2010

                          Zo, wat een doorzettingsvermogen moet je hebben. Heel veel respect van mij kant :thumb :thumb :thumb

                          Rik ;)

                          #17904349
                          Tuureke
                            Lid sinds:
                            6 October 2007

                            hier zijn we weer met lichte vorderingen:

                            stuk van de oude A-stijl behandeld en erin gezet

                            nog een stukje nagemaakt

                            de raamkader al een stuk dichtgemaakt:

                            het gat bovenaan de rechter koplamp is ook weer dicht:

                            een gardebou opgehaald:

                            De onderste hoek van de A-stijl uit de ascona stukken geboord, de kriksteun ga ik hier ook vandaan halen:

                            Het gat in de motorkap uitgeslepen, behandeld en al een plaatje op maat gemaakt (nu nog hopen dat de kap niet gaat trekken door het lassen

                            #17904350
                            nova….
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Respect voor je werk! :thumbup

                              #17904351
                              st182
                                Lid sinds:
                                15 July 2005

                                respect man

                                #17904352
                                Boaz
                                  Lid sinds:
                                  6 August 2011

                                  Gaat wel lekker snel :O ziet er goed uit ook :)

                                  #17904353
                                  imagine
                                    Lid sinds:
                                    1 December 2006

                                    ziet er goed uit. :wors
                                    Komt helemaal goed met deze manta

                                    #17904354
                                    Tuureke
                                      Lid sinds:
                                      6 October 2007

                                      nog een kleine update:

                                      voor dat ik verder kon met de rechtse A-stijl moest ik vanaf de chassisbalk beginnen, deze zit er nu voor het grootste stuk onder zodat ik de kriksteun en later ook de A-stijl kan afwerken

                                      Eerst de binnenste chassisbalk roestvrij gemaakt en behandeld (binnenkant moet later nog gebeuren):

                                      kriksteun + overzetstuk behandeld langs binnenzijde

                                      Overzetstuk in positie gebracht en gelast:


                                      Onderkant rechtse deur roestvrij gemaakt, roestomvormer erop en nadenkit ertussen

                                      De kriksteun geschilderd waar er niet gelast word, zodat hij er morgen op kan:

                                      Het dakstukje kan er morgen ook in:

                                      En tenslotte al 2 nieuwe stukjes:

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.