Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Het was allemaal niet gepland
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juli 2011 om 18:02 #17239994
Men blauwe manta B werd 25 jaar, klaar om in België in te schrijven als Oldtimer. Nu had de manta een paar roestplekjes op de wielrand, en ik dacht, als de auto terug de weg op komt, dan liefst een beetje fatsoenlijk.
De slechte stukken eruit geslepen:
Ik was van plan om deze gaten op te vullen met plaatwerk van een wielrand van vanwezel.
Dit was dus het enige geplande werk aan de manta.
Toch was er iets dat me al langere tijd bezighield, de wielrand aan de andere kant!
2 jaar geleden heb ik hier een wielrand van Vanwezel ingezet, maar ik was hier niet tevreden van, zo’n inzetstuk heeft niet de juiste vorm en er moet dus vrij veel plamuur overeen.
Ik was nu toch bezig en ik heb die wielrand er ook maar uitgehaald:
Maar wat ga ik er in zetten?
Ik had nog 2 complete flanken liggen van een Ascona B (per-total met maar 30 000km) dus de wielranden waren zeer hard.
Waarom zou ik deze wielranden er dus niet inzetten?
Alles op maat gemaakt en gepast:
Zag er op het eerste zicht heel goed uit tot dat ik de rolmeter bovenhaalde, blijkbaar loopt de horizontale lijn bij een Ascona 1.5 tot 2 cm hoger dan bij een Manta, dus de wielrand komt iets lager te zitten.
Ik heb het is gepresenteerd met de wielen eronder en echt opvallen doet het niet.
Terwijl ik nadacht over wat ik met de wielranden zou doen begon ik te denken dat ik de gardebou’s ook wel in eens kon aanpakken, zo gezegd zo gedaan.
Toen kwam ik bij de volgende schokkende beelden:
Ik heb de motor + versnellingsbak er maar ineens uitgehaald om beter bij de chassisbalk te kunnen.
Aan de andere kant van de manta heb ik juist dezelfde problemen een jaar of 3 terug eens kunnen verhelpen, deze kant zag er toen nog zeer netjes uit.
Het is ooit al eens gerepareerd geweest, maar er is echt aan geprutst, het plaatwerk dat gebruikt is bevat op sommige plaatsen nog geschilderde teksten, net alsof het uit een crossauto geslepen is.
De vraag was, ga ik er helemaal mee door of is het er eentje voor de sloop….
Slopen vond ik zonde dus ik heb maar even doorgezet.
Zo zag het er gisteren nog uit:
En zo ziet het er vandaag uit
Het was dus allemaal niet gepland, maar we pakken het er mee tussendoor.
(plan is de Manta mat zwart te maken met gele accenten)
18 juli 2011 om 19:46 #17904341Goed bezig, maar die wielrand. Waarom heb je die er toen helemaal ingezet? Levert je zo enorm veel strakmaak werk op en is in de meeste gevallen niet nodig. Devies is om het uit te stukken deel zo klein als mogelij is te houden, daar krijg je het beste resultaat mee. Heb wel respect voor het werk wat je eraan doet…
18 juli 2011 om 19:46 #17904340mijn manta was net zo rot rechts voor bij de a-stijl en bodem. zat allemaal verstopt onder kit en tectyl.
maar heb ondertussen een andere a-stijl liggen.
succes met lassen :thumb
18 juli 2011 om 20:26 #17904339@GTS2.2DTI wrote:
Goed bezig, maar die wielrand. Waarom heb je die er toen helemaal ingezet? Levert je zo enorm veel strakmaak werk op en is in de meeste gevallen niet nodig. Devies is om het uit te stukken deel zo klein als mogelij is te houden, daar krijg je het beste resultaat mee. Heb wel respect voor het werk wat je eraan doet…
hier zijn 2 foto’s van de originele wielrand, ik had dit soort werk ook nog nooit eerder gedaan, dusja je doet maar he…
nu denk ik wel dat ik met de ascona wielrand een vele mooier resultaat ga hebben, ik ga hem er echt in lassen, dus niet meer met een verzetje werken enzo…
21 juli 2011 om 15:47 #17904342Hey manta maatje,
Toen ik dieje blauwe bij u zag staan dacht ik harde bak,draait precies toch een beetje anders uit!
Maar dit is wel een goede oefening voor als je aan je A-tje begint hè,al vorderingen gemaakt ondertussen?Greetz Gert.
31 juli 2011 om 20:14 #17904343@kermitmanta a wrote:
Hey manta maatje,
Toen ik dieje blauwe bij u zag staan dacht ik harde bak,draait precies toch een beetje anders uit!
Maar dit is wel een goede oefening voor als je aan je A-tje begint hè,al vorderingen gemaakt ondertussen?Greetz Gert.
Met de A nog geen vorderingen momenteel, bij de B zijn er nog een paar plekjes bijgekomen, zie foto’s:
bij deze dan ook de vraag naar een linkse gardebou en een rechtse kriksteun
1 augustus 2011 om 15:46 #17904344Leuk project :thumbup ga vooral zo door, en idd effe doorbijten ;)
Groeten nick
1 augustus 2011 om 16:26 #17904345groots respect hoor! LEkker doorlassen inderdaad dan wordt het zeker weer een supernette manta! Met ascona randen :D
Wat is trouwens een linkse gardebou?1 augustus 2011 om 20:34 #17904346@kaneelschep wrote:
groots respect hoor! LEkker doorlassen inderdaad dan wordt het zeker weer een supernette manta! Met ascona randen :D
Wat is trouwens een linkse gardebou?le garde-boue = het spatbord :vertag :D
3 augustus 2011 om 07:02 #17904347Hahaha Dat is bijna zo’n maf woord als het duitse kotflugel. Maar mijn frans is ook belabberd. :D
3 augustus 2011 om 07:29 #17904348Zo, wat een doorzettingsvermogen moet je hebben. Heel veel respect van mij kant :thumb :thumb :thumb
Rik ;)
11 augustus 2011 om 19:44 #17904349hier zijn we weer met lichte vorderingen:
stuk van de oude A-stijl behandeld en erin gezet
nog een stukje nagemaakt
de raamkader al een stuk dichtgemaakt:
het gat bovenaan de rechter koplamp is ook weer dicht:
een gardebou opgehaald:
De onderste hoek van de A-stijl uit de ascona stukken geboord, de kriksteun ga ik hier ook vandaan halen:
Het gat in de motorkap uitgeslepen, behandeld en al een plaatje op maat gemaakt (nu nog hopen dat de kap niet gaat trekken door het lassen
11 augustus 2011 om 21:06 #17904350Respect voor je werk! :thumbup
12 augustus 2011 om 07:10 #17904351respect man
13 augustus 2011 om 11:03 #17904352Gaat wel lekker snel :O ziet er goed uit ook :)
13 augustus 2011 om 17:16 #17904353ziet er goed uit. :wors
Komt helemaal goed met deze manta5 september 2011 om 19:22 #17904354nog een kleine update:
voor dat ik verder kon met de rechtse A-stijl moest ik vanaf de chassisbalk beginnen, deze zit er nu voor het grootste stuk onder zodat ik de kriksteun en later ook de A-stijl kan afwerken
Eerst de binnenste chassisbalk roestvrij gemaakt en behandeld (binnenkant moet later nog gebeuren):
kriksteun + overzetstuk behandeld langs binnenzijde
Overzetstuk in positie gebracht en gelast:
Onderkant rechtse deur roestvrij gemaakt, roestomvormer erop en nadenkit ertussen
De kriksteun geschilderd waar er niet gelast word, zodat hij er morgen op kan:
Het dakstukje kan er morgen ook in:
En tenslotte al 2 nieuwe stukjes:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.