Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Het senator bezigheids therapie topic
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2014 om 14:53 #18164292
Gisteren de garage eens opgeruimd. Kan nu eindelijk weer eens fatsoenlijk werken…
En begonnen met de demontage van de cilinderkop.
Heb wel een goede dop op moeten offeren. Maar tis voor een goed doel.
En moet zeggen, ging nog makkelijk ook met een lijmtang…
Heb wel gelijk een vraag. Moeten de veer, halve maantjes, en klep allemaal op de zelfde positie blijven? Of zijn de inlaat kleppen onderling te wisselen? (ja ik weet dat je in en uitlaat gescheiden moet laten)
4 maart 2014 om 14:55 #18164293Vandaag eens niet verder gegaan aan de motor ;)
Kop is inmiddels al helemaal kaal. Heb de kleppen met de onderdelen niet in bakjes gedaan, maar had nog een tig aantal zip bags. Vind het een prettiger idee dat ze nu afgesloten van de buitenlucht op de plank liggen, totdat de kop klaar is.
Wat we wel gedaan hebben, is de stuurstang van de monza schoon gemaakt en weer in de lak gezet. Dan issie straks bij montage tenminste beet te pakken :afro
De veerpoot met de ABS uit elkaar gehaald, veer gedemonteerd, ontroest en ook voorzien van een mooie laklaag.
De stofplaat ook aangepast op de 296 schijven:
En de verlagingsveren van de Senator B gepast. En ze passen 1 op 1 in de veerpoten king:
eentje schoon gemaakt
Ag, je zou maar wat te doen hebben :jerry
8 maart 2014 om 17:17 #1816429412 maart 2014 om 18:23 #18164295Weer een dag voorbij, maar nu met aardig wat vooruit gang.
De vooras was nog niet helemaal droog, maar verder uitharden doet ie wel onder de auto :P
Dus nu staat de motor weer op eigen kracht, ipv aan een spanband aan een balk te hangen.
As gemonteerd, carter gemonteerd.
Nieuwe ketting erin, samen met nieuwe geleiders. Distributie deksel ertegen. Nieuwe waterpomp erop. En nieuwe motorrubbers.
14 maart 2014 om 17:14 #18164296weer een beetje aangeprutst vandaan. WW heeft zo wel zen voordelen :afro
Maar hier zit de veerpoot ook al op zen plek (incl verlagingsveer van senator B)
Hoofdremcilinder van de Senator B ook geplaatst, en gelijk de ABS aangesloten (wel 2 nieuwe leidingen moeten maken)
Tevens ook de motorkabelboom iets verlegd. Gaat nu achter het blok langs lopen, en loopt onder de bekrachtiger en ABS pomp door. Dus wat meer uit het zicht.
Ziet nu nog wat chaotisch uit, maar als ie straks opgebouwd is, zal er minder van te zien zijn.
Tevens de kop vandaag weg gebracht voor te laten vlakken.
19 maart 2014 om 20:54 #18164297Zo, weer een kleine update van deze kant uit.
Inmiddels zit de rechter veerpoot ook weer op zen plek.
Zijn de remklauwen voorzien van een nieuw kleurtje (en hebben inmiddels ook een 2de laag gekregen, reden zie foto)
Vandaag ook de cilinderkop opgehaald van het vlakken. Ziet er nu weer beter uit.
Gelijk de kleppen ook maar aangepakt, gepolijst en opnieuw ingeslepen.Morgen nog ff na vragen voor het omboren van de 24V schijven, dan kunnen die er ook onder.
19 maart 2014 om 21:06 #18164298Goed bezig!
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk
20 maart 2014 om 19:51 #1816429922 maart 2014 om 19:42 #18164300Op die manier doe ik het ook altijd, dat werkt idd erg goed! Ga zo door.
30 maart 2014 om 18:07 #18164301ff een update.
Nieuwe koppakking erop met nieuwe ketting, geleiders en waterpomp.
Daarna de nokkenassen. Maar met aandraaien van de lagerkappen van de uitlaat nokkenas, heeft deze zich iets verdraaid waardoor de laatste 2 nokken recht naar beneden stonden. Gevolg:
Gelukkig voor niet veel 2 nieuwe nokkenassen weten uit te halen. Dus deze ook gemonteerd. En ook nu weer verdraaide de uitlaat nokkenas zich weer. Deze weer terug gedraaid en toen ging alles wel zoals het hoorde:
En dan begint het te motiveren :jerry (enige dat los zit, is de inlaat)
Aangezien ik nog wel kleine delen moet hebben voor de gas injectie, maar verder met de remmen.
nieuw (296) vs oud (271).
24V remmen gemonteerd. Tip, zorg dat je de slangen erbij hebt van de 24V, die van senator/monza A passen niet ;) )
31 maart 2014 om 15:34 #18164302Vandaag de cardan er weer onder gehangen. Man wat een gevecht was dat…Altijd fijn met een paar kilo boven je hoofd werken.
Ook de bak aan de achterkant iets opgehoogd. En de verlagingsveren aan de achterzijde geplaatst. (voor en achter zitten nu dus verlagingsveren van senator B, en ze passen 1 op 1)Nu wist ik dat de linker veerschotel minder was, maar met het uit nemen van de veer, kwam het centreer pieleke dus mee…
Dat wordt dus een nieuwe schotel erop.En nu staat hij voor het eerst sinds 4 maanden weer op zen eigen wielen.
31 maart 2014 om 15:43 #18164303AnoniemLid sinds:
1 January 1970Erg goede herinneringen aan dezelfde soort Senator, helaas reed er iemand knal achterop….dag Senator -offtopic
Maar je bent er wel aardig mee in de weer :thumb
14 juni 2014 om 17:37 #18164305Zo, eens ff updaten.
De senator heeft nu eindelijk fatsoenlijke spacers onder de stabilisatorstang:
Nu had ik bij het rubberhuis enkele trillingsdempers gehaald, zowel voor de bak, als voor de motor. Zodat alles wat rechter kwam te liggen.
Voor de bak werkte het niet, aangezien ik niet goed opgelet had, en gemist had dat de draadeindes niet recht tegenover mekaar stonden. Daar zit nu dus de originele rubber weer op zen plek te samen met wat spacerplaatjes (om het staartstuk wat op te hogen)
De trillingsdempers die ik op de plek van de motorrubbers had willen gebruiken, waren wss toch iets te kort/zacht, want na monteren van de stabilisator stang met de spacers, zag het er zo uit… (en dat met 3 cm spacers)Een van de boutjes van de oliepomp raakt de stang :(
Dus de originele motorrubbers er maar weer onder. En toen zag het er zo uit.Nogal een verschil, al zeg ik het zelf.
Inmiddels toch besloten om hem terug te laten keuren naar benzine. Dus het gas injectie ligt voorlopig ff in de kast (maar kan met een zaterdag er weer in liggen).
Ook zitten alle koelslangen weer op hun plek en koelsysteem afgevuld. Heeft de viscofan plek gemaakt voor een elektro fan.Ook de cruise control is na gekeken, om te achterhalen waarom die niet werkte. Bleek de stekker die eigenlijk op de koppeling hoort, de boosdoener. Hier een brug in geplaatst, en nu zou die moeten werken.
De bijrijders stoel is inmiddels ook in hoogte verstelbaar geworden. Dankzij een stoel van een monza die ik eigenlijk had weg gemikt. Dacht ff stoelframe over te zetten. Bleek het niet te passen. Dus het framewerk van het zit gedeelte over moeten zetten. Wat eigenlijk nog relatief eenvoudig ging ook.Owja, ook gelijk het aanhanger controle lampje aangesloten (dat aangeeft of het knipperlicht op de aanhangwagen ook werkt).
Castrol 15w40 olie gevonden voor 22,50 per 5 ltr. Daar dus gelijk 10 ltr van besteld (http://www.oliewereld.nl)
Nu is het nog wachten op de bougies, olie- en luchtfilter en dan kunnen we eens een test draai doen.Test rit zal moeten wachten tot de veerschotel binnen is.
Daarvoor zoek ik eigenlijk nog iemand die me dat ding kan maken uit 3mm staal. (vind de 44 euro van M&M dronten veel te duur)
16 juli 2014 om 17:30 #18164306Weer een stuk op geschoten, zeg maar gerust aardig richting het eind resultaat.
Achteras ontdaan van het restant veerschotel:
Inmiddels ook een olie lekkage op gespoord en verholpen. Bleek de koperen ring die bij het pakkingset zat voor de kettingspanner te groot te zijn.
Maar nu issie weer lek vrij.
Vandaag ook nog de remmen ontlucht. En de asdelen aangedraaid toen die op de grond stond (had ze eerst aan gedraaid terwijl die nog op bokken stond, bleek niet zo goed te zijn voor de bussen in de rubbers, dus nu goed gedaan).En vandaag voor het eerst sinds december weer op eigen kracht voort bewogen. Al zij het maar 6 mtr, maar toch. Wil er niet mee rijden zolang de veerschotel nog niet vervangen is.
16 juli 2014 om 17:31 #1816430716 juli 2014 om 17:34 #18164308ABS ringen en sensoren gevonden en eens goed schoon gemaakt.
Het is ff wat werk geweest, maar nu zitten de ABS sensoren op het diff.
Heb er enkel het halve diff voor uit mekaar moeten halen :???:
Wel een meevaller, zit een 3.45 diff in :)Voor hen die er aan gedacht hebben om hun monza/senator om te bouwen met ABS, het is do-able. Maar het is tyfus veel werk.
23 september 2014 om 14:34 #1816430923 september 2014 om 14:36 #1816431028 oktober 2014 om 19:52 #1816431228 oktober 2014 om 19:53 #1816431328 oktober 2014 om 19:54 #1816431428 oktober 2014 om 19:55 #1816431528 oktober 2014 om 19:57 #1816431630 oktober 2014 om 17:52 #18164317Gisteren had de automaat moeite met de lock up. Vandaag dus ff olie gepeild, maar kom niet wijs uit de stok.
Had hem met draaiende motor gepeild, en stond goed, maar olie zag er zwart achtig uit. Dus nu net de olie afgelaten van de bak. Kwam er een krappe 2 ltr uit! (en dat terwijl ik vanmorgen nog ff een halve liter erbij gemikt heb). Na het loshalen van de slangen, kwam er nog eens 2 ltr uit.
Normaal zit er een 10mm leiding op (8mm inwendig). Aangezien ik die niet had, heb ik destijds 6mm LPG leiding ervoor gebruikt (4mm inwendig).
Dat scheelt maar een factor 4 in oppervlakte.
Hierdoor is dus een enorme bottleneck gecreëerd, wat weer veel te veel tegendruk tot resultaat had. En aangezien vloeistof niet comprimeerbaar is, is de bak dus gaan lekken. Zelfs op de knelkoppeling van de drukleiding lekte die.
Dus de olieleidingen naar de olie koeler vervangen voor dikkere.Heb dus maar gewone hydroliek leiding gehaald en die in model gebogen.
Net een stukje gereden, geen gekraak meer in de achteruit (iets wat die al vanaf het begin deed), pakt vlotter op, maar de lockup wil nog altijd niet (kan eraan liggen dat ie nog wat koud was). Zakt wel 500 toeren, maar de echte 4de trap komt (nog) niet in.
Bij thuiskomst de leidingen eens gevoeld, maar die waren nog beet te pakken, dus niet echt heet.Morgen eens kijken wat die doet als we wat verder moeten rijden en hij wat warmer worden kan)
30 oktober 2014 om 23:26 #18164304Aan de leidingen ligt het niet,ik heb een hoop gezeik gehad met fout codes enz die zonder einde leken maar uit eindelijk was het een stekker die wel/niet/half verbinding maakte met alle gevolgen van dien.
En bij mij zijn de leidingen door verbonden en nog werkt alles,
Bij een 4 gang automaat maakt het geen drol uit of je nu wel of geen koeler gebruikt der komt een moment na de koude start en nadat de olie is opgewarmt dat ie in de 4 de gang en lockup gaat…
Zoniet:
solenoid gaar
geen snelheidssignaal
remband gaar
te weinig oliedrukEn nog wat meer redenenen.
En anders google maar is naar een revisie setje…lol
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.