Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Het nieuwe i200 i240 en 400 topic
- Dit onderwerp bevat 512 reacties, 79 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 december 2017om 16:24 door H-400.
-
AuteurBerichten
-
11 juli 2012 om 10:30 #17850248
Ik breek even in op dit topic. M’n neef wil heel graag een Manta gaan kopen en hij wilt graag een i200, i240 of i400. Ik heb hem aangeraden om eerst eens te besluiten welke hij zou willen kopen en of hij dat geld er echt voor over heeft.
Maar de vraag is nu, hoe herkennen we een “echte” i200, i240 of i400 van de replica’s?
Zijn er bepaalde nummers bekend? Of een bepaald uiterlijk kenmerk dat op de replica’s moeilijk na te bootsen is?Heeft iemand sowieso een overzichtje of korte beschrijving van de uiterlijke kenmerken in vergelijking met de gewone Manta’s?
M’n neef (en ik natuurlijk ook) zou jullie erg dankbaar zijn voor de informatie.
11 juli 2012 om 11:05 #17850249stukje over de i200;
@henk 400rr wrote:@eddepet007 wrote:
Wol staat toch altyd voor chassis nr
Heeft niks met 200 te makenklopt
Meende wel dat 200 aan chasis nr te herkennen was maar hoe het precies zat weet ik zo effe niet
nee, want ze zijn lukraak uit de massa produktie gehaald en opgebouwd.
Het enigste waaraan ze te herkennen zijn zijn de zg. “adrema” plaatjes, hier staan de nrs op van de kleur van het interieur en van de auto, daarvan af kan je herleiden of het om een i200 uitvoering gaat of niet.
Dat ze maar tot ’86 gemaakt zijn klopt ook niet, de “serie-produktie” stopte wel, maar ze zijn later nog individueel gemaakt op klantverzoek, door Irmscher.
Als je dus een compleet originele wilt hebben, dan moet je ook even naar het motornummer kijken, normale hebben 2.0E, deze hebben 2.0iE
i240;
Eigenlijk hetzelfde verhaal, maar dan heeft de motornummer een 2.4iE code, vele denken dat de zg. i240 uitbouw erop hoort, maar dat klopt niet, de uitbouw versie was genaamd “road” en kwam het meeste voor de de i240, maar ook wel op de i200 en de i400, zij het zeldzaam.De i400 is het gemakkelijkst te herkennen, kijk naar de achteras constructie en je weet al vlot genoeg of het er om eentje gaat, let ook op de adrema plaatjes en uiteraard de motor, zonder de motor is de 400 aanmerkelijk minder waard dan compleet. Een beetje goede motor kost inmiddels al tussen de 10 en 15.000 euro.
grappig is dat prijzen wat oplopen, de i200 kost redelijk wat,is ook aardig gewild, de i240 is zeldzamer, maar onbemind en prijzen lopen dus niet gek daar van weg. voor de i400 moet je echt diep in de buidel tasten, zeker voor een goed exemplaar.
Dus, kort: let op de adrema plaatjes, zorg dat je de codes kent en wat ze betekenen, met name het interieur nummer is handig om te weten, dan pik je de gsi’s, de gte’s e.d. er gemakkelijk tussen uit. verder ken de specifieke details, let op laswerk, carrosserie naden en hoe meer documentatie hoe beter, geld met name voor buitenlandse exemplaren omdat er bij de RDW nog wel eens fouten gemaakt zijn destijds bij het invoeren.
Verder weet ik veel meer waar je op letten moet, maar dan wordt het een lang verhaal, dit zijn de belangrijkste punten.
11 juli 2012 om 11:23 #17850250Goed, dank je wel!
Dan hebben we een beetje een begin en kunnen we van hier uit gaan zoeken naar een juist exemplaar :thumb11 juli 2012 om 16:01 #17850251@henk 400rr wrote:
vergeet niet:
Het is de shakedown
Het is geen WRC
Er wordt niet als “de dood of de gladiolen” geredenGaat hij stuk:
total loss is hij onvervangbaar
In het gunstigste geval zijn onderdelen gruwelijk duur en moeilijk te krijgen.Onzin: “geen fut”, men rijd voor de fun met behoud van materiaal.
Er wordt ook erg hard mee gereden, begrijp me niet verkeerd (kan ook haast niet anders als je Toivonen heet). Als ze eind juli zo in de Eifel Rallye rondrijden dan teken ik ervoor :thumbup
Ik snap dat het zowat onbetaalbaar is om in competitie met deze auto te rijden. Het ging me echter puur om de auto zelf, en dit is zeker niet de snelste 400 die er rond rijdt. Kijk bijvoorbeeld op 3:28 of 3:48…. Ik heb ze gezien die er minder “moeite” mee hadden.
http://www.youtube.com/watch?v=sF5A8qxq-ec” onclick=”window.open(this.href);return false;
edit: zag net in de Flash dat ze 1066kg en 272 pk/8700rpm aangeven. Toerental lijkt me aan de hoge kant?
14 juli 2012 om 09:22 #17850252gevonden op cran canaria , even de eigenaar zoeken , zak geld meenemen maar er staat in de wereld nog wel wat verstopt
14 juli 2012 om 09:33 #17850253@mantaray wrote:
gevonden op cran canaria , even de eigenaar zoeken , zak geld meenemen maar er staat in de wereld nog wel wat verstopt
onbegrijpelijk dat dat daar zomaar onder een afdakkie staat, wist er wel raad mee , maar ja mis net die zak geld nog :cry
14 juli 2012 om 10:18 #17850254@Gerjanb wrote:
Er wordt ook erg hard mee gereden, begrijp me niet verkeerd (kan ook haast niet anders als je Toivonen heet). Als ze eind juli zo in de Eifel Rallye rondrijden dan teken ik ervoor :thumbup
Ik snap dat het zowat onbetaalbaar is om in competitie met deze auto te rijden. Het ging me echter puur om de auto zelf, en dit is zeker niet de snelste 400 die er rond rijdt. Kijk bijvoorbeeld op 3:28 of 3:48…. Ik heb ze gezien die er minder “moeite” mee hadden.
http://www.youtube.com/watch?v=sF5A8qxq-ec” onclick=”window.open(this.href);return false;
edit: zag net in de Flash dat ze 1066kg en 272 pk/8700rpm aangeven. Toerental lijkt me aan de hoge kant?
Ik geloof dat dit zijn zoon is of een neef, in ieder geval wil het nog niet zeggen dat hij hetzelfde talent heeft als Henry destijds ;) maar ik begrijp je argumentatie.
Ik zeg alleen dat het soms wat lastig in te schatten is of de snelheid gerechtvaardigd is in vergelijking met andere auto’s / video’s die je soms ziet, ik heb wel eens gehoord dat de oude beelden wel eens een vertekend beeld geven qua snelheid omdat er een licht verschil in zit in de getoonde snelheid en de werkelijke snelheid.
Sowieso als je er in zit, gaat het hard zat, het valt van mezelf ook wel eens tegen hoe je in de auto de snelheid ervaart en als je later de beelden terug ziet.Daarbij wat deze auto betreft, ik hoor heel veel toeren, vooral in het bochtenwerk en daaruit kan je concluderen dat hij veel drift (showtje geeft) en dat kost ook snelheid, daarbij kan je je afvragen of de rijder net zo’n groot hart heeft als de piloten destijds of als andere piloten die later met een andere instelling rondreden met zo’n wagen.
Ander 400’s van de laatste tijd die ik zie rijden, gaan zeker niet zo als deze over de proef, deze man geeft veel meer toeren aan de motor dan de huidige generatie, of dat zin heeft is een andere vraag, het klinkt wel interessant en het lijkt wel spectaculair.
Inderdaad, het toerental lijkt me ook wat aan de hoge kant tov het max. vermogen voor zo’n motor. Weet dat veel opgegeven waardes voor geen meter kloppen, het heeft vaak allemaal met commercie te maken.
Jij gaat ook naar de Eifel rally? wij zitten er ook, dit jaar als bezoeker, we slaan even dit jaar over.
14 juli 2012 om 10:37 #17850255AnoniemLid sinds:
1 January 1970@mantaray wrote:
gevonden op cran canaria , even de eigenaar zoeken , zak geld meenemen maar er staat in de wereld nog wel wat verstopt
die middelste zou ik hier wel willen hebben :thumb :thumb
14 juli 2012 om 17:26 #17850256ag doe ze alle 3 maar die alfa 75 in race spec is ook wel leuk denk king:
14 juli 2012 om 18:36 #17850257@henk 400rr wrote:
Jij gaat ook naar de Eifel rally? wij zitten er ook, dit jaar als bezoeker, we slaan even dit jaar over.
McLambo is dit jaar ook weer present, wederom als toeschouwer king:
Ik kijk er al lang naar uit en heb er enorm veel zin in. Net als vorig jaar met 1 overnachting, dat is toch zo veel relaxter dan op 1 dag heen en weer jagen.
14 juli 2012 om 19:59 #17850258@McLambo wrote:
@henk 400rr wrote:
Jij gaat ook naar de Eifel rally? wij zitten er ook, dit jaar als bezoeker, we slaan even dit jaar over.
McLambo is dit jaar ook weer present, wederom als toeschouwer king:
Ik kijk er al lang naar uit en heb er enorm veel zin in. Net als vorig jaar met 1 overnachting, dat is toch zo veel relaxter dan op 1 dag heen en weer jagen.
Wat nog leuker is een week daar op vakantie met de motor, en dan tussen rondje parc fermee lopen en de rally stages bekijken zelf een rondje Nürburgring op de motor :wub
Helaas nog net geen vakantie dit jaar anders was ik zeker heen gegaan :thumb
15 juli 2012 om 09:39 #17850259AnoniemLid sinds:
1 January 1970erg leuke replica op ebay ;)
http://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-MANTA-I200-400-C20LET-TURBO-COUPE-/280920625287?pt=Automobiles_UK&hash=item41682c9087″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=ABInyrhxA0A” onclick=”window.open(this.href);return false;
maar daar is de prijs ook wel naar ;)15 juli 2012 om 17:00 #17850260mooie wagen!! die heeft een aadige ‘opties’ lijst zeg. en 2 verschillende kentekenplaten??
15 juli 2012 om 17:17 #17850261Ja, die Marlboro. Hebbe hebbe kwijl kwijl.
En inderdaad dat dat daar maar zo staat. :(15 juli 2012 om 17:43 #17850262@mar10manta wrote:
@mantaray wrote:
gevonden op cran canaria , even de eigenaar zoeken , zak geld meenemen maar er staat in de wereld nog wel wat verstopt
onbegrijpelijk dat dat daar zomaar onder een afdakkie staat, wist er wel raad mee , maar ja mis net die zak geld nog :cry
De 400 kan voor een lager bedrag weg, want de Spanjolen hebben geen geld meer. :thumb
Hierbij een link waar de Marlboro 400 opstaat??http://www.youtube.com/watch?v=A-1CNDCCrw0&feature=related” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kijk ff vanaf 25:59 :vertag
:jerry
5 augustus 2012 om 23:08 #17850263Suuuper leuke topic jongens!!! heb zelf een smalle originele 400 gerestaureerd bij Erwin Peters (moet nog opnieuw opgebouwd worden) en een Manta GSI Irmscher Exclusive!
Blijf posten!
Groeten uit België
Filip6 augustus 2012 om 08:09 #17850264Hoi Filip,
Wanneer ga je los met de opbouw? of moet je nog veel onderdelen hebben?
groeten, Henk
31 augustus 2012 om 18:24 #17850265hoi
paar maten en ik waren aan het discussieren welke uitboukits er op een manta 400 zijn uitgebracht
we weten de smalle versie de brede versie
en dan de i240 uitbouw maar is er ook een middelmaat versie uitgebracht
tussen de brede en de origineelsmalle versie in?
paar kameraden beweren van wel en paar andere niet
iemand dit dit weet of kan bevestigen?
alvast bedankt :)1 september 2012 om 20:35 #17850266nee, voor de straatversie was er slechts de brede en de “road”, de smalle uitbouw.
Wat je wel vaak ziet is de polyester variant en die is gebaseerd op de rally uitbouw (1e type) en die is net iets breder dan de straatversie, de voorspoiler is ook minder hoog.
1 september 2012 om 23:04 #17850267kijk eens aan had ik toch gelijk :) ze zeiden hier dat de i240 kit origineel op een manta 400 zit en nooit op een i240 :)
2 september 2012 om 09:49 #17850268Héé Filip, wanneer mag ik ‘m és komen bekijken?
Succes met de restauratie!2 september 2012 om 09:58 #17850269Wat bekend staat als de brede 400 kit, was hoofdzakelijk geleverd op de 400 en daar ook voor bedoeld, maar is ook wel op eens sporadisch af fabriek afgeleverd op de normalere modellen. de meeste 400’s (std.) zijn afgeleverd in de smalle uitvoering, de rest is naderhand aangepast.
Wat bekend staat als de i240 kit, was daar ook voor bedoeld, maar is ook af fabriek sporadisch afgeleverd op de andere modellen zoals de i200 en de i400. Ook veel i240’s zijn afgeleverd in de smalle uitvoering en later aangepast.
De 400 kit stond bekend als “wide” oid. de i240 kit was de uitbouwset “road”.
De Ascona 400 had eigenlijk geen onderscheid in de kits, daar was eigenlijk geen uitbouwset voor de straatversie, allemaal smal afgeleverd, en later aangepast. Je hebt wel 2 types, de ene met de ronde randen en de latere met de plattere randen.
6 oktober 2012 om 04:19 #17850174Is dit een echte 400 of een replica?
Iemand die deze wagen kent?6 oktober 2012 om 08:14 #17850173Dit is een replica, de eigenaar is een éénarmige Duitser. Vandaar dat het automaatbak is.
Deze zomer stond hij ook in Sevenum, ik veronderstel dat de foto daar genomen is?6 oktober 2012 om 12:14 #17850022Foto is inderdaad in Sevenum gemaakt. Ik heb niet goed genoeg naar het interieur gekeken om te zien dat er een automaat in zit.
Jammer dat het een replica is, nu heb ik nog steeds geen echte Ascona 400.Zijn deze Manta’s wel echte i400’s?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.