Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Het grote ”kleine vragen” Astra-topic Deel 1
- Dit onderwerp bevat 4,350 reacties, 495 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 december 2016om 14:26 door Thunderstruck.
-
AuteurBerichten
-
23 januari 2013 om 21:05 #17951845
Waar zit de thermostaat bij een astra f 1.7 tds?
24 januari 2013 om 22:06 #17951846Bovenste koelslang volgen.
willem
25 januari 2013 om 12:22 #17951848Ik heb een astra g uit 98 ik heb nou originele mistlichten gekocht alleen heb ik binnen geen knopje hiervoor wel voor de achtermislichten maar niet voor de voormistlichten hoe los ik dit op?
Gr
25 januari 2013 om 12:27 #17951847Door deze
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/opel-onderdelen/m629109922-lichtschakelaar-astra-98-04.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
te kopen !
;) ;)25 januari 2013 om 12:45 #17951849@gerben rsv wrote:
Door deze
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/opel-onderdelen/m629109922-lichtschakelaar-astra-98-04.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
te kopen !
;) ;)Aha dat is super alleen ik heb nog niet gekeken maar heb ik ook stekkers in me auto voor deze schakelaar? En heb ik ook stekkers bij me bumper voor de mistlichten dan?
Thnx voor de snelle reactie!
25 januari 2013 om 14:35 #17951850@ghospel wrote:
Ik heb een astra g uit 98 ik heb nou originele mistlichten gekocht alleen heb ik binnen geen knopje hiervoor wel voor de achtermislichten maar niet voor de voormistlichten hoe los ik dit op?
Gr
Voorbumper demonteren en zoeken naar 2 blauwe stekkers .
25 januari 2013 om 16:10 #17951851@ghospel wrote:
Ik heb een astra g uit 98 ik heb nou originele mistlichten gekocht alleen heb ik binnen geen knopje hiervoor wel voor de achtermislichten maar niet voor de voormistlichten hoe los ik dit op?
Gr
Schakelaar met voor/achter mistlicht + relais + zekering + bumper loshalen en de kabeltjes zoeken en monteren.
27 januari 2013 om 13:11 #17951852Ik heb al sinds de koop van mijn tweedehands Astra G nogal doffe koplampen. Er zit een soort aanslag op de doorzichtige kappen waardoor het licht niet heel fel is en je de lamp zelf niet ziet zitten. Ook lijkt het als ik ‘s nachts op een donkere weg rijd of mijn koplampen minder licht geven dan normaal zou moeten, plus is met groot licht de bundel opvallend smal.
Nu heb ik momenteel een vrij klein budget, toch ben ik eens op zoek gegaan naar goedkope setjes aftermarket koplampen.
Op Ebay kwam ik dit setje tegen:http://www.ebay.nl/itm/SCHEINWERFER-OPEL-ASTRA-G-98-04-LINKS-RECHTS-SET-NEU-/220764800319?pt=DE_Autoteile&hash=item33669b853f#ht_1169wt_1140″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Nu weet ik dat (goedkope) aftermarket setjes er bekend om staan dat ze soms afwijkend zijn van het originele design en dat er soms problemen zijn qua vocht of de hoeveelheid licht die ze stralen.
Voor de kenners, is dit prut of kan het ermee door?
Uiteraard is dit niet altijd van een foto af te leiden.
Maar als het echt grote nadelen heeft doe ik het namelijk liever niet.
Kenners weten er vast meer dan dan ik. ;)27 januari 2013 om 13:32 #17951853Voor die 56euro en excl 17 euro verzend valt het altijd te proberen.
Zo op de foto zien de lampen er goed uit .27 januari 2013 om 14:22 #17951854Ok bedankt! Dan ga ik misschien de gok wel eens wagen. :thumb
27 januari 2013 om 18:27 #17951855Goedendag leden van de Opel-forum.
Ik zal me allereerst even voorstellen;
Ik ben Rick en van jongs af aan al Opel liefhebber.. Dit komt dan misschien ook wel door mijn familie die jarenlang al Opel rijden en vroeger bij Opel hebben gewerkt (pensioen)
Ik heb deze week mijn Opel Corsa 1.6 GSi ’97 ingeruild voor een Opel Astra G 2.0 Turbo OPC ’03.
Ik was gister met een maat van me (die tevens automonteur is) over mijn auto aan het praten en waar ik altijd al van droomde was het ‘Psss’ geluid bij het schakelen.
Nu heb ik dan wel mensen in mijn familie die monteur is geweest, maar ikzelf ben hier echt een leek in.
Maar ik ben na gister dus achter gekomen hoe je dus bij een Turbo dat ‘Psss’ geluid erin krijgt.
Na wat zoeken hier op deze Opel-Forum zie ik van alles voorbij komen qua 3 namen van wat je erin kan bouwen: Baileys, Collins of HKS.
Wat ik er over heb gelezen is dat de HKS al word afgeraden. dus blijven de Baileys en Collins over.Zouden jullie mij kunnen vertellen wat eigenlijk de functie is van zo Dump Valve?
Ik persoonlijk wil dit voor het stoere geluidje tijdens het schakelen, maar na het lezen van enkele forums hier heeft het ook nog een andere functie’s? dat kon ik helaas nergens terug lezen. Deze zou ik dan wel willen weten:DAls tweede ben ik benieuwd welke dan voor mij goed is die Baileys of Collins?
en wat moet ik allemaal kopen, want ik ben er ook al achter gekomen dat het niet alleen de Dump Valve is die ik nodig heb, maar ook een heel fitting kit??Dus als het geen moeite is een opsomming van dingen die ik allemaal nodig heb om dat erin te gaan bouwen.
Ik geef dus nogmaals aan dat ik in auto’s een leek ben, dus alles moet in AVI 3 :PHopelijk komt er spoedig een antwoord en zijn jullie bereid mij te helpen:)
Groetjes,
Rickskes28 januari 2013 om 10:53 #17951856Hallo, mijn vraag luidt:
Zijn de bumpers van een Opel Astra F gemaakt van Polyester of kunststof? Dit i.v.m. een reparatie van de voorbumper.28 januari 2013 om 10:55 #17951857@Indovidueel wrote:
Ik heb al sinds de koop van mijn tweedehands Astra G nogal doffe koplampen. Er zit een soort aanslag op de doorzichtige kappen waardoor het licht niet heel fel is en je de lamp zelf niet ziet zitten.
Ik weet dat bij peugeots dit probleem ook voorkomt en dit wordt veroorzaakt door slechte h7 lampen. Misschien dat dit bij Opel ook zo is?
28 januari 2013 om 10:56 #17951858@Cassius wrote:
Hallo, mijn vraag luidt:
Zijn de bumpers van een Opel Astra F gemaakt van Polyester of kunststof? Dit i.v.m. een reparatie van de voorbumper.standaard bumpers zijn nooit van poly..
want kroketten koop je bij de friettent en niet bij een autodealer :jerry
28 januari 2013 om 11:03 #17951859Dank je Dion87!
28 januari 2013 om 13:31 #17951860@ Rickskes, welkom hier!
Er zijn er hier genoeg die antwoord op je vraag kunnen geven (ik heb er zelf niet veel ervaring mee).28 januari 2013 om 15:30 #17951861@RISL wrote:
@ Rickskes, welkom hier!
Er zijn er hier genoeg die antwoord op je vraag kunnen geven (ik heb er zelf niet veel ervaring mee).Dankjewel!
Ja ik zal er met smacht op wachten:D28 januari 2013 om 18:28 #17951862een Dump-Valve.. een ventiel dat er voor zorgt dat het teveel aan druk bij het overschakelen kan verdwijnen uit het systeem. Zodoende blijft je turbo op snelheid en duurt het bij het opnieuw intrappen van het gas minder lang voordat de druk weer is opgebouwd. Dit heeft weer als voordeel dat het ‘turbo-gat’ wordt verkleind,.. iets wat weer gunstig is voor de acceleratietijden en indirect ook voor de levensduur van de turbo.
Werking
Voor het begrijpen van de werking van een Dump-Valve zal ik eerst uitleggen hoe z’on klep (Valve) in elkaar zit. Aan de klep zijn een aantal openingen op te merken. De grootste opening is het aansluitpunt van de klep op de buis tussen de turbo en de gasklep, de aanvoer voor de klep dus. De openingen die aan de zijkanten van de klep zitten zijn bedoeld om straks het teveel aan druk te laten ontsnappen, en ten slotte het kleine nippeltje bovenop de klep is bedoeld voor de aansturing vanuit het inlaatspruitstuk welke zal bepalen of de lucht kan ontsnappen of niet. Verder zit in het klep-huis een diafragma óf een veer met afsluitplaatje wat er voor zorgt dat de klep afsluit of juist lucht doorlaat. Verder in dit verhaal zal ik voor het gemak over het plaatje (afdichtplaatje of diafragma) praten.
Aan de hand van het bovenstaand verhaaltje begrijp je al dat de Dump Valve eigenlijk slechts 2 standen kent: gasklep open of gasklep dicht. Als de gasklep open staat is de druk onderin het plaatje gelijk aan de druk die van boven via het aanstuurnippeltje wordt toegevoerd. Omdat de druk gelijk is zal het plaatje in zijn zitting blijven gedrukt door de veer en zal de Dump-Valve dus afsluiten (er ontsnapt dus geen druk). Als de gasklep gesloten wordt zal de druk in de aanstuurnippel drastisch worden verlaagd (er heerst dan immers een vacuüm in het inlaatspruitstuk). Omdat de druk onderin de Dump-Valve nog hoog is zal deze het plaatje uit zijn zitting duwen en kan er lucht ontsnappen. Op het moment dat de gasklep dan weer open gaat is de druk weer gelijk aan beide kanten van het plaatje en kan er geen lucht meer ontsnappen.
In stappen:
Een Dump-Valve wordt geplaatst direct voor de luchtklep (of net achter de turbo),.. dus op de plaats waar de gecomprimeerde lucht de motor ingaat. Hoe werkt die hele dump-valve nou,..: We beginnen bij het gas geven. De turbo begint door de uitlaatgassen te draaien en daardoor wordt de luchtdruk in de buis naar de gasklep verhoogd. De reactie op deze verhoging van hoeveelheid lucht die de motor ingaat is dat er ook meer uitlaatgassen ontstaan. Daardoor wordt de turbo weer sneller aangedreven… een soort van kettingreactie dus. Deze gaat door totdat de waste-gate het zooitje begrensd en het teveel aan druk weg laat vloeien,.. anders zou de turbo namelijk steeds meer snelheid maken (en dus meer druk opbouwen) en dat zou uiteindelijk leiden tot een defect… waar dan ook (denkelijk is dat de turbo het het eerst opgeeft). Nu het zaakje op druk is trappen we de koppeling in en laten het gas kortstondig los… waarschijnlijk voor het opschakelen naar een hogere versnelling. Gevolg ? De uitlaatgassen die de turbo aandrijven zijn plotseling geheel weg,.. terwijl de druk in de buizen en intercooler nog redelijk hoog is. Hierdoor wordt de turbo hard afgeremd, zelfs zo hard dat een hoorbare -kwoooaaacchhh- te horen is. Stel dat de druk nu erg hoog is zoals bij een rally auto, dus laat ik zeggen groter dan 1,4 bar, dan zou de afremmende tegendruk uit het systeem zelfs zo hoog kunnen zijn dat de schoepen van de turbo erdoor verbrijzeld zouden worden, maar dat terzijde. De turbo staat nu dus weer bijna stil, de koppeling is weer omhoog, een versnelling hoger, en dan geef je weer gas. Je begrijpt het al: de hele kettingreactie moet weer van voor af aan worden opgebouwd en dat duurt even: een turbo gat dus. Door nu een ventiel te maken tussen de turbo en de luchtklep is het mogelijk de druk die in het systeem blijft na het intrappen van de koppeling en het loslaten van het gas te laten ontsnappen. De ventiel zal daarbij aangestuurd worden door het vacuum wat er heerst in het inlaatspruitstuk bij het loslaten van het gas. Het resultaat: de turbo blijft op snelheid draaien en zal niet meer zo hard worden afgeremd door de drukverschillen….dus minder slijtage van de turbolagers en een kleiner ‘tubo-gat’.
Waarom een Dump-Valve ?
Er zijn een aantal redenen waarom je en dump-valve zou kunnen monteren. Een van die redenen is dat zonder Dump-Valve, als de gasklep wordt gesloten, de druk-opbouw gigantisch groot is, vergelijkbaar met een snelstromende kraan die in één klap wordt gesloten. Deze grote druk die zelf meer dan 5x de normaal opgebouwde druk kan zijn zal de onderdelen in het systeem erg zwaar belasten. De druk probeert de buizen, slangen en de intercooler te laten springen, maar zal daarnaast extreem grote krachten op de turbo zelf uitoefenen. De druk zal proberen het schoepenrad van de turbo uit het huis te drukken tegen de lager in. Dus, de Dump-Valve zal mechanische schade voorkomen, verlengd de levensduur van de turbo en voorkomt het ontstaan van een turbo-gat dat wordt veroorzaakt door het stil vallen van de turbo.
28 januari 2013 om 18:32 #17951863u vraagt. wij leveren king:
28 januari 2013 om 21:36 #17951864Wauw wat een mooie uitleg, ik begrijp de werking van een Dump Valve nu helemaal!
Ik heb nog wel enkele vragen hierover;
Zo’n Dump Valve gaat hij ‘levenslang’ mee? of is zo’n Valve binnen enkele maanden tot jaren kapot? Een soort van levensduur? of als je netjes rijd kan die Valve net zolang meegaan als de de auto?Wat mijn verdere vragen nog zijn;
Ik moet naast de Dump Valve ook nog andere dingen aanschaffen? ik neem aan die buis waar je de Dumb Valve aan monteert (Is dat de fitting??)? en nog iets wat erbij moet om het optimaal te laten werken?
Misschien dat er een beste voorkeur is qua merk (voor mijn Z2.0LET)? denk aan de 2 merken die ik heb genoemd (Baileys & Collins). Met ik verder nog iets afstellen of is het plat gezegd, monteren en klaar?En komt hij zo door de APK?
Ik neem aan van wel.In ieder geval kei erg bedankt voor de tijd en moeite om zo’n kneus als ik in auto’s het willen te uitleggen,
Groetjes,
Rickskes29 januari 2013 om 11:10 #17951865Dumpvalve kit voor Z20LET motor.
Komplete kit voor Z20LET motoren. (slangen in kleur zwart)
(Astra-G Turbo benzine en Zafira-G Turbo benzine).Bestaande uit Bailey Z20LET Dumpvalve incl. aansluitmateriaal, en een hoogglans gepolijste RVS aanzuigbuis met dumpvalve aansluiting.
Deze set zorgt voor een betere reactiesnelheid van uw turbolader op het gaspedaal doordat de lader minder last heeft van zijn eigen laaddruk bij het sluiten van de gasklep, en tevens hoort u een whoosh geluid bij het loslaten van het gaspedaal.Dit is een uitvoering met speciale veerspanning in de dubbel werkende zuiger van de dump valve, zodat de auto geen foutcode genereerd.
Geen motormanagmentstoringen. 100% werkend systeem.
Inbouw bij ons in de werkplaats mogelijk voor slechts 20,- euro
Keuze uit blauwe slangen en zwarte slangen.http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=910002&hid=1176&lhid=&lvid=&mid=189″ onclick=”window.open(this.href);return false;
29 januari 2013 om 14:03 #17951866Ik heb een heel klein beetje nattigheid bij mijn X16XEL thermostaat ontdekt. Motortemp. is wel goed altijd. Is het ook mogelijk om alleen die pakking te vervangen of zijn die niet los te koop?
Kleine vraag 2: waarmee kun je goed je plastic koelreservoir van binnen (en van buiten) goed schoonmaken? Ik vind het er altijd zo lelijk uitzien, ook al is de koelvloeistof niet super vies of zo. Heb ooit eens van een bevriende monteur een speciaal soort poeder gekregen wat je dan in een emmertje moet pleuren met wat warm water. Irriteerde als een gek op je blote huid :hmmz geen idee wat het was. Werkte wel goed :)
29 januari 2013 om 16:04 #17951867@Blue-Dragon wrote:
Dumpvalve kit voor Z20LET motor.
Komplete kit voor Z20LET motoren. (slangen in kleur zwart)
(Astra-G Turbo benzine en Zafira-G Turbo benzine).Bestaande uit Bailey Z20LET Dumpvalve incl. aansluitmateriaal, en een hoogglans gepolijste RVS aanzuigbuis met dumpvalve aansluiting.
Deze set zorgt voor een betere reactiesnelheid van uw turbolader op het gaspedaal doordat de lader minder last heeft van zijn eigen laaddruk bij het sluiten van de gasklep, en tevens hoort u een whoosh geluid bij het loslaten van het gaspedaal.Dit is een uitvoering met speciale veerspanning in de dubbel werkende zuiger van de dump valve, zodat de auto geen foutcode genereerd.
Geen motormanagmentstoringen. 100% werkend systeem.
Inbouw bij ons in de werkplaats mogelijk voor slechts 20,- euro
Keuze uit blauwe slangen en zwarte slangen.http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=910002&hid=1176&lhid=&lvid=&mid=189″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Top!
Ik las dat dit ergens in Oirschot was? Zit daar ook de garage om te monteren? Dit zou wel gunstig zijn aangezien ik in Eindhoven woon.
Groetjes,
Rickskes29 januari 2013 om 16:52 #17951868Zou je ff een belletje over kunnen doen.
29 januari 2013 om 20:09 #17951869@Blue-Dragon wrote:
Zou je ff een belletje over kunnen doen.
Haha klopt, ik dacht jij werkt daar:P maar als ik meer research had gedaan, kon ik zien dat jij uit Gelderland komt:P
-
AuteurBerichten
- Het onderwerp ‘Het grote ”kleine vragen” Astra-topic Deel 1’ is gesloten voor nieuwe reacties.