Het eeuwige c16xe debat

Forumindex Forums Modellen Corsa Het eeuwige c16xe debat

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272775
    M3lvo
      Lid sinds:
      15 July 2015

      Hallo allemaal!,

      Even kort voorstellen ben Melvin 22 jaar oud/jong en wil als eerste auto een corsa b gsi’tje halen.
      Heb alleen even een vraag over een motorisch verschil, ik lees overal dat er tussen de c16xe en x16xe hier en daar een paar minor verschilletjes in zitten.
      Maar de grote vraag is dan, is een c16 dan echt merkbaar sneller dan een x16? en is het meer waar om een c16 met 222XXX te kopen dan een x16 met 180xxx?

      die 2 vraagjes houden me al een tijd bezig.
      ik hoor het graag!

      groeten :afro

      #18290679
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        km stand zegt weinig over een auto.. ligt er nogal aan hoe deze gebruikt en onderhouden is..
        er zit 3 pk verschil tussen de motoren c16xe = 109 pk en de x16xe = 106 pk..
        de x16xe heeft allerlei milieu dingen erop zitten zoals secundaire luchtpomp om je c02 laag te houden bij een koude start en een EGR
        de c16xe heeft dat dus niet en er zit een kunstof bovenhelft lucht inlaat op en bij de x16xe is dit een gegoten onderdeel
        c16xe zijn was schaarser omdat deze voor de corsa maar 2 a 3 jaartjes mee gedraaid heeft voor ze overgingen op de x16xe i.v.m. milieu
        de c16xe heeft een oude stijl ( indien deze nog niet vervangen is) vierkante luchtmassa meter die zijn prijzig en schaars.. maar als die kapot gaat krijg je er een moderne ronde voor terug want die vierkante vind je bijna nergens meer..

        kijk bij beide bij een testrit als je een minuutje of iets langer stationair draait of er blauwe rook uit de uitlaat komt.. dan is je motor olie aan het verbranden en dan zijn je klepseals aan vervanging toe.. de klepseals vallen in prijs best mee maar het is wel een aardig werkje om die erin te zetten

        check de dorpels en wielkasten achter op rot en roest.. als het er een maal zit kom je er bijna niet vanaf.. enige oplossing is vervangen met nieuw plaatwerk

        #18290680
        M3lvo
          Lid sinds:
          15 July 2015

          bedankt voor de reactie!

          ff goed kijken hoe het motortje loopt en of de auto niet krokant is moet genoeg zijn zegmaar?

          maar zit er ook veel verschil in snelheid/trekkracht/rijplezier in deze 2 types?

          #18290681
          wagnas
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 May 2007

            Ik heb 16 jaar een X16XE GSi gehad maar de ervaring en wat ik van anderen hoorden was toch dat de X16XE feller was.

            Voor de rest zou ik me er niet zo druk over maken, beide types gaan goed vooruit als je vanaf niks begint.

            Aan te raden is een inleg K&N filter te kopen en geen open conus filter. Dan heb je geen toeter lawaai maar wel de voordelen van meer lucht. Een standaard GSi wil boven de 6000 toeren niet zo graag meer, en met die filter gaat hij moeiteloos door tot 6800 toeren.

            #18290682
            M3lvo
              Lid sinds:
              15 July 2015

              oke super want dan ga ik toch voor een wat mooier corsatje met een wat lagere km stand en dat zijn vaak de x16xe’s

              en als ik zo’n gsi aanschaf heb ik idd wel een planning voor wat meer vermogen, eerst maar is kijken of de standaard 106 pony’s er nog in zitten :thumbup

              #18290683
              M3lvo
                Lid sinds:
                15 July 2015

                nog ff 1 klein vraagje trouwens,

                die gsi bumpers lijken wel moeilijk te vinden voor een corsa b, zijn er ergens nieuwe of replica’s van te koop? -offtopic

                #18290684
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  er zijn nieuwe.. die zijn vrij duur… de latere b corsa GSI`s hebben geen bumperkit meer zoals de oude GSI`tjes..
                  aan de bumpers komen is vrij lastig.. via de opel dealer is duur.. maar ik weet zo snel niet waar je verder aan zo`n bumper kunt komen

                  de EGR is en blijft een zwak punt van opel.. vele stoppen er een dichte pakking tussen om van het probleem af te zijn.. met een c16xe heb je dit probleem niet want daar zit geen EGR op
                  ik heb met beide motoren gereden en ik vind ze wel mee vallen qua verschil.. voor mijn gevoel zitten die wel aardig gelijk..
                  bij de c16xe van mijn broer hadden we een middendemper vervanger ( rechte pijp) en een leuk remus einddempertje die we bij de auto kregen bij aankoop en toen kregen we een heel leuk Subaru impreza geluidje en dat kon ik met mijn rvs catback system niet krijgen op m`n x16xe..

                  ook is het uitlaat spruitstuk van de c16xe anders dan van de x16xe.. van de x16xe is van 4 pijpjes heel kort naar 1 pijp naar je katalysator.. bij de c16xe gaat deze van 4 naar 2 naar 1.. dus mocht je je auto wat willen tunen en je wil je spruitstuk van een c16xe vervangen met een sport spruitstuk houd dan in de gaten dat die van een x16xe mogelijk niet zal passen..

                  #18290685
                  Vannos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 November 2010

                    Ik heb juist precies de tegengestelde ervaring, Heb nu 2 x16xe,s gehad en 1 c16xe die c16xe vond ik toch rapper/sneller

                    Maar hij ging wel olie verbruiken, en dat doet mijn x16xe ook nu, en heb nog altijd egr problemen lampje aan en uit soms vaak maar niet altijd. Ik maak me er niet meer druk om :P
                    nieuwe klepzetten helpt niet na 3 maanden gaat het lampje weer aan. egr afdoppen helpt ook niet dan gaat het lampje nog vaker aan. Op ebay een EGR cheater kopen werkt ook niet
                    dus lekker laten zitten :D

                    #18290686
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      heb ze bijde in mijn Combo-B gehad.

                      Ik heb spijt als haren op mijn hoofd gehad dat ik zo stom ben geweest de C16XE te wisselen voor een X16XE.

                      De Standaard C16XE was een stuk Feller en Liep goed 15 tot 20km harder op top als de X16XE met Mantzel powerbox.

                      Let wel de X16XE in de 1300kg zware Combo (gereedschap en betimmering) was makkelijk even vlot als een Corsa-B met standaard X16XE erin.

                      Willem

                      #18290687
                      M3lvo
                        Lid sinds:
                        15 July 2015

                        hmm maar die c16xe corsa’s zijn best weining te vinden of je moet er in eens flink voor betalen onder de 1000,- is et allemaal x16xe, er staat in rooie c16xe maar die heeft ook direct 237xxx er op staan en is rood… (de roze variant haha) plus lijkt op een ex pauperbakkie zal wel in getrapt zijn : http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m946122860-opel-corsa-1-6i-16v-gsi-nieuwe-apk-bj-1994.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        #18290688
                        Peter.
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 September 2010

                          Mocht je nog een GSI bumper zoeken, ik weet er twee te liggen!

                          #18290689
                          M3lvo
                            Lid sinds:
                            15 July 2015

                            goed alvast om te weten! heb trouwens net die man van deze advert : http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m946122860-opel-corsa-1-6i-16v-gsi-nieuwe-apk-bj-1994.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer” onclick=”window.open(this.href);return false; even gebeld en uiterlijk kan inderdaad wat aan gebeuren maar beweert wel dat het een technisch goede auto is, riem vervangen bij 189xxx is 2 jaar bij hun zelf in onderhoud geweest, iemand vertrouwen in dit bakkie? of is dit autotje hier bekend?

                            #18290690
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Als je met de C16XE trammalant krijgt zijn de onderdelen bijna net zo schaars als voor mijn C18NE motor.

                              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                              #18290691
                              M3lvo
                                Lid sinds:
                                15 July 2015

                                maar in dat geval klinkt een x16xe dan toch weer goedkoper en natuurlijk minder schaars maar krijg ik niet het zelfde effect als ik een powerbox en 4-2-1 met c16xe ecu gebruik? egr klep dicht enz. dan is het toch net zo vel als een c16?

                                #18290692
                                bart-gsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 July 2012

                                  Voor beide zijn genoeg leuke dingen om um op te voeren.. Alleen als het je eerste auto is zou ik er nog niks aan doen en leren rijden met zo’n gsi-tje want anders rijdt je jezelf onherroepelijk het ziekenhuis in of erger.. Die gsi-tjes zijn als vlot van zich zelf… Hier hebben we al eens een topic over gehad.. Als je voor minder schaarsheid wil gaan zou je idd voor de x16xe kunnen gaan..
                                  Het eerste wat ik deed was de 14″ wielen eronder uit halen en er 195-50-16″ wielen onder gedaan… Meer grip is altijd handig.. Heb je met nat wegdek minder wielspin als je gas wil geven in een bocht.. Een veerpootbrug heeft daar ook en goede bijdrage aan om die 106~109 pk op de grond te houden in bochten.. Want je chassis wordt dan stijver.. Dan kun je dat opvoeren altijd later doen.. Opvoeren is kostbaar en vergt meer onderhoud bij veel gebruik

                                  #18290693
                                  ivartje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    28 December 2010

                                    nadeel van een c16xe vind ik altijd dat er bijna geen geleverd of toen nog niet werden geleverd met bepaalde opties zoals: airco etc daardoor alleen al zou ik een corsa b c16xe al voor laten staan

                                    #18290694
                                    bart-gsi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 July 2012

                                      Als je geen airco hebt zit er wel een dakraam in volgens mij.. Maar ook dat is een optie

                                      #18290695
                                      M3lvo
                                        Lid sinds:
                                        15 July 2015

                                        ja das waar, he vraagje ivar zie dat jij een x16xe met powerbox en met spaghetti stuk heb wat voor vermogen haal je daar nou uit met zo’n opstelling?
                                        en heb je het ook allemaal laten afstellen? of zo er opgedraaid en rijden maar?

                                        #18290696
                                        ivartje
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          28 December 2010

                                          ik heb t er zo opgedraaid en niks afgesteld,standaard zit een corsa b x16xe op 110pk (voor t handige) ze zeggen dat een powerbox +25 pk doet op een frisse moter (dat is ie van mij want bijna GEEN olieverbruik en 14 bar op elke cilinder) dus dan zit je op 135 pk,spaghetti spruitstuk doet ongeveer 1 a 2 pk d8 ik maar wel een hoop meer koppel erbij (wat toch weer fijn is omdat een mantzel powerbox,als je die erop zet alleen maar bovenin fut heeft) en door het spaghetti spruitstuk haal je t vermogen weer een stuk naar beneden, dus laten we zeggen (theoretisch ongeveer 135 pk) op een gewicht van 1000 kg (ongeveer kwa gewicht met airco etc) dan komt dat heel aardig vooruit hoor :thumb kan in ieder geval veel snelle auto’s goed bijhouden of zelfs inhalen king: :thumb tevens ligt er bij mij ook de secundaire luchtpomp af (rotzooi wat je kat bij koude moter eerder op gang brengt) maar het eraf halen heeft geen gevolgen voor de APK en bij mij is de EGR klep ook afgedopt (wat uitlaatgassen terug je moter instuurt ) wat ook geen gevolgen heeft voor de apk,carterontluchting zit niet meer op me inlaat vanwege een cold air intake (wat zeker wel effect heeft) waardoor hij ook geen oliedampen rotzooi in de moter gezogen krijgt , dat heeft wel weer gevolgen dan voor de apk maar met de apk douw ik die slang gewoon achter het moterblok en ze keuren hem gewoon goed,dusja eigenlijk hou je dan in basis gewoon een c16xe over alleen dan met airco,abs etc etc , heb ook nog diblas nokkenassen 262 graden liggen met verstelbare tandwielen en als hij dan klaar is dan moet het wel heel erg leuk gaan lopen, mensen zeggen dat ik rond de 150-160 pk uitkom dan :jerry

                                          #18290697
                                          M3lvo
                                            Lid sinds:
                                            15 July 2015

                                            vind ik leuk! ik ga gewoon nog ff rondzoeken voor een zuiver corsatje dan of het nou een c of x 16 is beide zijn dus prima te doen

                                            #18290698
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              14bar is wat aan de lage kant Ivar.

                                              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                              #18290699
                                              ivartje
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                28 December 2010

                                                Ja verkeerd getypt dan wss maar zit iig net onder of zelfs gelijk met de fabriekswaardes vd compressie

                                                Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

                                                #18290700
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Fabrieks mag ie tussen de 13 en 15bar zijn.

                                                  Willem

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.