herboren motorblok

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) herboren motorblok

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243226
    hillclimber16V
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 November 2009

      Ik ben vorige week in Frankrijk op het circuit Crois en ternois een paar rondjes gaan rijden met F3 Reynard.
      Ik heb vier sessies kunnen rijden.
      Alles ging super goed tot ik plots op het einde van het rechte stuk bij het terug schakelen geen vermogen meer kreeg van de motor.
      Na het binnen takelen bleek al de olie uit het blok gekomen te zijn. Op zoek naar gaten kwam ik tot de vaststelling dat de dichting van de oliefilter er vantussen werd geduwd. Ik werd ingelicht van de andere formulewagen rijders dat ik hem niet genoeg opgewarmd had waardoor de olie nog te dik is en bij een droogcartersysteem de oliedruk dan te hoog word. Vandaag deed ik het blok open en vond dat de vier krukastappen van de zuiger ingelopen zijn en een lichte cilinderwand schade op de vierde cilinder. Nu in diezelfde vierde cilinder zat ook een zuiger die duidelijk als eens door de kleppen beschadigd werd. Ongeloofelijk dat deze blok op die manier zo goed draaide. In ieder geval is het blok te redden en zal ik er andere zuigers in monteren. Welk merk is aan te raden voor zuigers?
      Wat zijn de regels betreft speling tussen zuiger en cilinderwand? rekening houden dat dit een blok is die voor klimwedstrijden voornamelijk zal gebruikt worden en dus meestel slechts een aantal minuten belast word. Natuurlijk wil ik nog een beetje ervaring opdoen in de wagen op circuit.
      Zijn er hier motorenbouwers op het forum voor enkele tips?

      Ivan

      #17941905
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Als deze motor zo goed liep, waarom dan niet weer gewoon de zelfde soort zuigers?

        Revisie maten staan in een vraagbaak beschreven.

        Wel zuur van de schade, succes ermee!

        #17941906
        hillclimber16V
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 November 2009

          Hij liep inderdaad niet slecht maar had ongeveer 175 Pk wat ietswat teweinig is voor een goede formule 3, en deze is dan omgebouwd
          naar F2 met grotere banden en vleugels. En als ik dan toch bezig ben kan ik net zogoed alles in één keer doen niet. Betreft de speling bedoel ik word er afgeweken van de opgegeven speling voor competitie motoren?

          #17941907
          stoppelflieger
            Lid sinds:
            14 January 2007

            Als je gesmede zuigers gebruikt dan wel ja.
            Deze hebben een ander uitzettingscoeficient (of zoiets).
            Waardoor ze ruimer in de boring moeten zitten.
            meestal als je zuigers aanschaft worden deze boormaten opgegeven.
            En controleer ze goed wossner bijvoorbeeld zijn niet al te nauwkeurig in de opgegeven maten vd zuigers.
            Wiseco of JE zijn op dat gebied veel precieser maar kosten ook wat meer.
            gr dennis

            #17941908
            youri_corsa_gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 April 2006

              Omega zuigers zijn erg goed, Wiseco ook volgens mij, in Engeland gebruiken ze ook vaak Accralite schijnt ook goed te zijn. De speling zou je kunne controleren met boren. Maar normaal gesproken staat te boor maat op de zuiger, en niet de zuiger maat. Dus dan word er al rekening met de speling gehouden. Zou wel de zuigers erbij geven met boren om na te meten. Wat je nog wel kan doen is de slotspeling van de zuigerveren controleren, hoewel dat vaak wel goed is.

              #17941909
              hillclimber16V
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 November 2009

                Daa was ik naar op zoek, de benodigde speling voor gesmede zuigers en slotspeling van de zuigerveren.
                De jongens van Spiess , gekende F3 motorenbouwer heeft vandaag gereageerd met een prijsje van maar liefst 523€ per zuiger zonder de veren of wat dan ook. Vermoedelijk goud gesmede zuigers zou ik zeggen, heel weining details gekregen om niet te zeggen niets. Bij Matthijsen zie ik cosworth zuigers, lijkt me ook iets maar zijn deze jongens ook niet aan de dure kant daar?
                Ivan

                #17941910
                Jurgen
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 September 2007

                  Kijk even op Ebay, daar staan setjes van Wiseco vaak voor 600-700 euro per set van 4

                  #17941911
                  corsaboy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    meeste merken zijn al genoemd.
                    JE pistons heb je ook nog.

                    Bij het boren altijd zorgen dat de nieuwe zuigers al binnen zijn en dat de slotspeling van de zuigerveren zo optimaal mogelijk is.
                    Een goed revisie bedrijf weet wel wat ze hiermee aanmoeten

                    #17941913
                    youri_corsa_gsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 April 2006

                      @hillclimber16V wrote:

                      Daa was ik naar op zoek, de benodigde speling voor gesmede zuigers en slotspeling van de zuigerveren.
                      De jongens van Spiess , gekende F3 motorenbouwer heeft vandaag gereageerd met een prijsje van maar liefst 523€ per zuiger zonder de veren of wat dan ook. Vermoedelijk goud gesmede zuigers zou ik zeggen, heel weining details gekregen om niet te zeggen niets. Bij Matthijsen zie ik cosworth zuigers, lijkt me ook iets maar zijn deze jongens ook niet aan de dure kant daar?
                      Ivan

                      De zuigers die Spiess opgeeft zijn dezelfde als in de f3 motoren werd gebruikt? Dat zullen waarschijnlijk slipper zuigers zijn, die zijn altijd al duurder en je hebt er ook duurdere langere drijfstangen bij nodig meestal 148mm. Als je gewoon je onderblok naar een goed revisie bedrijf brengt zal het vast goed komen. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Biggelaar motors in Made, die kan zelf ook Wiseco zuigers leveren, en drijfstangen, nokkenassen etc. is ook geen probleem alles voor een goeie prijs normaal gesproken.

                      Ik heb niet op de mtech site gekeken maar volgens mij maakt Cosworth allen zuigers voor de opel turbo motoren

                      #17941912
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        JE kan je goedkoop uit de USA halen!

                        OMR uit Hengelo is ook een goede.

                        Alleen snap ik even het F3 verhaal niet?
                        Daarin zit toch automatisch een SPIESS spec blok?
                        Of heb je alleen het chassis van een F3 en daarin gewoon een zelf gebouwde 20XE gezet?
                        Bij de echte F3 SPIESS motoren is de cilinderkop ook gedraaid geworden toch?

                        #17941914
                        youri_corsa_gsi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 April 2006

                          In de f3 zijn ook formule opel/lotus auto’s gebruikt volgens mij waren dit de eerste types die zaten volgens mij met een restrictor rond de 180/190pk oid. De latere motoren werden door Spiess geleverd en deze zaten als ik het goed heb door de 300 pk. En dit was zonder omgedraaide cilinderkop

                          #17941915
                          mr-turbo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            je kan er niet zomaar een setje zuigers voor kopen van een ander merk,
                            zonder te weten wat er nu precies inzit….

                            Dat is een nadeel voor een al opgevoerd blok reviseren/ aanpassen tov een standaard blok

                            wat voor drijfstangen zitten erin en is de lengte gelijk aan originele , pen diameter ?
                            Wat is de dekhoogte van het blok nu , hoever steken de zuigers boven het dek, etc etc…

                            En dat bij de MEESTE zuigers de boormaat erop staat ipv de maat van de zuigers is niet waar….
                            oa. Omega doet dat voor bepaalde zuigers, die aan “jan en alleman” verkocht worden om fouten te voorkomen
                            Bij een goede zuigerfabrikant krijg je verschillende spelingmaten voor verschillende toepassingen, zodat je zelf de gewenste speling moet kiezen.
                            De waardes voor gesmede zuigers varieren van 0.05 tot 0.15 afhankelijk van het type zuiger en waar ie voor gebruikt wordt

                            De zuigerveerslotspeling (scrabble! ;) ) wordt ook bepaald ahv de toepassing…

                            Je kan een zuiger (die eruit komt en die voldoet) opsturen naar een fabrikant en daar een nieuwe set van laten maken met een overmaat (indien het blok nog over geboord kan worden)
                            WEL GOED NAMETEN OF DE MATEN WEL KLOPPEN…..

                            #17941904
                            hillclimber16V
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 November 2009

                              Helaas zit er geen speciaal blokje in of gelukkig zit er geen duur blok in.
                              Nu vertrek ik wel van een standaard blok.
                              Gister ontdekte ik ook dat er in de originelen drijfstangen een boring zit die olie doorlaat
                              om in de cilinder te sproeien maar in de stalen drijfstangen niet.
                              Zal de cilinderwand dan wel genoeg olie krijgen daar dit blok ook met een droogcarter draait.
                              Ik veronderstel dat er een deel olie rondvliegt die van tussen de lagering komt maar is dat voldoende?

                              #17941903
                              Fearless
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2005

                                Dan maken ze toch juist die olie sproeiers onder in?

                                #17941916
                                hillclimber16V
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 November 2009

                                  De vraag is of het noodzakelijk is om de sproeiers erbij te plaatsen.
                                  Dit is geen 300+PK blok ook hoor.

                                  Edit : de vraag kan ik anders stellen : wie rijd met stalen drijfstangen H-profiel en zonder extra sproeiers?

                                  #17941917
                                  Corsa_GSi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Het kost niet zoveel meer om het te laten doen, als je je blok toch opnieuw moet laten opbouwen.

                                    Post is wat :kewlpics van die raceauto.

                                    #17941918
                                    Peter_89
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 August 2006

                                      @hillclimber16V wrote:

                                      Ik veronderstel dat er een deel olie rondvliegt die van tussen de lagering komt maar is dat voldoende?

                                      Spat smering bedoel je? Dat komt omdat je krukwang door de olie gaat. niet omdat het tussen de lagering uit lekt zeg maar. zou niet best zijn. of ik begrijp je verkeerd..

                                      #17941919
                                      hillclimber16V
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 November 2009

                                        In een droogcarter systeem staat er niet veel olie in de pan want die word zo vlug mogelijk weggezogen.
                                        Onvermijdelijk zal er olie vantussen de lagerschelpen komen. Deze zijn niet afgedicht maar natuurlijk moet de speling de juiste zijn want anders word de olie er gewoon vantussen geduwd en is er onvoldoende oliedruk op de lagers. Maar denk eens na van waar komt al die olie die rondvliegt in het onderblok. Als er geen sproeiers in zitten moet ze toch ergens vandaan komen.

                                        #17941920
                                        Miruni
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 February 2007

                                          Ik heb voor een paar jaar geleden bij Vmax het orginele testrapport van de C20XE gezien.
                                          Dit was zelfs nog geen kopie maar een orginele van 1 van de ontwikkelaars.

                                          Hij liet me een paar temp.diagrammen zien van de zuigers zonder en met oliekoeling
                                          vanuit de drijfstangen.
                                          Het verschil was echt groot. Ze hebben dit bij Opel echt uitvoerig getest.

                                          Dus je vraag is bij deze denk ik makkelijk te beantwoorden ;)

                                          #17941921
                                          Corsa_GSi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Nice pics. :kewlpics

                                            Hoe kom je aan zo’n racer?

                                            #17941922
                                            hillclimber16V
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 November 2009

                                              Hoofdzakelijk via internet opsporen, maar binnen de klimwedstrijd gemeenschap weet je wel wat er te koop staat.
                                              Formule 3 zijn er veel wagens beschikbaar en proto’s genaamd kom je ook regelmatig tegen.
                                              kijk hier maar eens rond : http://www.mikadoracing.com/annonces/index.php?categorie=16″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                              ivan

                                              #17941923
                                              youri_corsa_gsi
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 April 2006

                                                @hillclimber16V wrote:

                                                De vraag is of het noodzakelijk is om de sproeiers erbij te plaatsen.
                                                Dit is geen 300+PK blok ook hoor.

                                                Edit : de vraag kan ik anders stellen : wie rijd met stalen drijfstangen H-profiel en zonder extra sproeiers?

                                                Ik rijd met stale drijfstangen zonder sproeiers

                                                #17941924
                                                stoppelflieger
                                                  Lid sinds:
                                                  14 January 2007

                                                  Als het op een std motor al op zit,waarom laat je het op een getuned blok weg?
                                                  Is mij onduidelijk……

                                                  #17941925
                                                  hillclimber16V
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 November 2009

                                                    Op een standaard blok zit geen bodem zuiger koeling sproeiers.
                                                    Enkel in de drijfstang is een kleine boring naar boven gericht in de cilinder.
                                                    Ik twijfel nu of dit voor de zuiger is of de cilinderwand.
                                                    Ik zal vanavond de opstelling nog eens bekijken waar de olie precies naartoe spuit.

                                                    #17941926
                                                    red_maniac
                                                      Lid sinds:
                                                      2 August 2005

                                                      En? Naar waar spuit ie nu precies? Al enig idee?

                                                      Greetz

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.