HELP WAT IS DIT GELUID MOTER Z22SE ?????

Forumindex Forums Modellen Astra HELP WAT IS DIT GELUID MOTER Z22SE ?????

• Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    markdankers123
      Quote:

Goedeavond allemaal
      Ik zit met een probleem en hoop dat iemand me kan helpen
      Ik heb de moter Z22SE zelf opgebouwd

Alles was goed tot dat ik een paar weken later de distributie set heb vervangen
      en de oliepomp

Heb enkele video’s toegevoegd van het geluid / trillingsdemper

Hard jankend / fluitend / krassend geluid !!!
      https://www.youtube.com/watch?v=ejR_mLVHblk” onclick=”window.open(this.href);return false;
      Ook vind ik de schroef van de triliingsdemper behoorlijk bewegen als de moter stationair loopt!!! is dit normaal???
      https://www.youtube.com/watch?v=hb0pcW1gewo” onclick=”window.open(this.href);return false;

4000 toeren
      https://www.youtube.com/watch?v=DcMgf8Xkbr4″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Nu heb ik een enkele mogelijke oorzaken……

Krukas krom ???(geen profesioneel gereedschap gebruikt voor schroef trillingsdemper)

Bout van de trillingsdemper is niet vervangen (misschien krom)

Olie pomp is niet goed (2e hands gekocht)
      (Olie druk gecontroleerd in oliefilterhuis)

Distributie ketting raakt iets

Wat denken jullie hiervan ???

Alle tips zijn welkom

Bij voorbaat dank
      Mark Dankers

markdankers123

ff een update:
        heb vandaag alles gecontroleerd
        niets kunnen vinden de kettingen liggen goed raken niets

de balansas ketting was een klein beetje slap
        de kettingsspanner lijkt te werken ook de spanner van de nokkenas ketting

En bij een koude moter is het geluid er bijna niet
        maar als de moter heet is hoor je het heel erg!!!!

misschien toch de olie pomp???
        heb gecontroleerd als die zuigt en ja lijkt voldoende
        maar heb hem niet open gemaakt

rara wat is dat geluid

iemand nog ideeën??

Haasje17
        Moderator

Kapotte oliepomp door foutieve montage!

midnight black
          Deelnemer

Waarom is oliepomp in eerste instantie vervangen? Is er een originele voor terug gekomen?

markdankers123

@midnight black wrote:

Waarom is oliepomp in eerste instantie vervangen? Is er een originele voor terug gekomen?

Had een hoop haarscheurtjes de deksel
              Heb een 2e handse gekocht originele
              De oude helaas weggegooid

markdankers123

@Haasje17 wrote:

Kapotte oliepomp door foutieve montage!

Wat is er fout gegaan??
                Zijn er voorbereidingen voor nodig?
                Kan ik zo rijden zie dat er wel olie in filter huis komt
                Olie lampje brand 1 sec bij koude start

Bvd

b07

het olie lampje hoort gelijk uit te gaan als de motor aan staat en, niet 1 seconde te blijven branden.

in de oliepomp zit een getande ring met daarin een tandwiel die ronddraait, als daar te veel speling in zit zou die wel eens herrie kunnen gaan maken.
                  die speling controleren ze normaal met een voelermaat en daar voor moet de pomp open .

de poelie die je in het filmpje laat zien, daar lijkt ook de herrie achter vandaan te komen en, dan vermoed ik toch dat je oliepomp het geluid veroorzaakt.
                  aangezien je olielampje 1 seconde blijft branden, wat naar mij idee komt door de oliepomp die niet snel genoeg op druk komt omdat er speling op zit, in het ergste geval zit er daalijk ijzer slijpsel in je olie omdat het tandwiel in je oliepomp heen en, weer ratelt door de speling

markdankers123

Oke bedankt voor je info man
                    Kan ik wel rijde. Korte stukken want moet naar me werk enzo
                    Dit weekend krijgt die een nieuwe pomp

Dus jullie zeggen zeker oliepomp??
                    En wanneer gaat het oliedruk lampje aan??

Bvd

markdankers123

En waarom is het geluid eral bij 2000 toeren
                      Bij een warme moter?

Haasje17
                      Moderator

Koude olie is dikker en vult ruimtes op dunne olie zal minder ruimte vullen en dus eerder geluid maken.

Overigens heb je de oliepomp vol met vet / olie gedaan bij montage? Anders heeft de motor te lang geen olie gehad bij starten en zullen lagers ook al wel wat schade hebben opgelopen.

markdankers123

Ja had er wat olie inb gedaan
                          En hoe merk jr. Als de lagers kapot zijn
                          En als het olie lampje niet brand
                          Dan is er wel druk toch

Wat kan ik het beste doen
                          Nieuwe pomp ofwat
                          ???

Help

b07

olie lampje gaat ongeveer branden als de druk onder de 0,5 bar komt.

ik zou zelf de oliepomp vervangen voor een nieuwe en, geen 2e hands dan weet je zeker dat je een goede pomp heb die ook goed ze werk doet.

ik zou dan ook de olie en, oliefilter verversen om eventueel ijzerslijpsel er uit te halen, als de olie nog niet zo oud is en, je zit wat krap dan zou je de olie ook nog door een hele fijne zeef kunnen gieten dan kan je het weer hergebruiken maar, zie je slijpsel in je zeef dan zou ik het risico niet nemen en, gewoon nieuwe olie erin doen

markdankers123

@b07 wrote:

het olie lampje hoort gelijk uit te gaan als de motor aan staat en, niet 1 seconde te blijven branden.

in de oliepomp zit een getande ring met daarin een tandwiel die ronddraait, als daar te veel speling in zit zou die wel eens herrie kunnen gaan maken.
                              die speling controleren ze normaal met een voelermaat en daar voor moet de pomp open .

de poelie die je in het filmpje laat zien, daar lijkt ook de herrie achter vandaan te komen en, dan vermoed ik toch dat je oliepomp het geluid veroorzaakt.
                              aangezien je olielampje 1 seconde blijft branden, wat naar mij idee komt door de oliepomp die niet snel genoeg op druk komt omdat er speling op zit, in het ergste geval zit er daalijk ijzer slijpsel in je olie omdat het tandwiel in je oliepomp heen en, weer ratelt door de speling

ja lijkt me een duidelijke conclusie
                              dus heb een kapotte 2ehands pomp gekocht
                              ga nu een nieuwe kopen helaas

bedankt voor het meedenken!!!!
                              ga hem morgen weer demonteren
                              en kijken wat er binnen is gebeurt
                              ook ga ik de olie controleren
                              en hoe snel heeft een blok schade door weinig olie?

nogmaals bedankt
                              mark

markdankers123

@b07 wrote:

ik zou zelf de oliepomp vervangen voor een nieuwe en, geen 2e hands dan weet je zeker dat je een goede pomp heb die ook goed ze werk doet.

ik zou dan ook de olie en, oliefilter verversen om eventueel ijzerslijpsel er uit te halen, als de olie nog niet zo oud is en, je zit wat krap dan zou je de olie ook nog door een hele fijne zeef kunnen gieten dan kan je het weer hergebruiken maar, zie je slijpsel in je zeef dan zou ik het risico niet nemen en, gewoon nieuwe olie erin doen

ja logische verklaring
                                ik heb er nieuwe moterolie in zitten,
                                maar tienallen kilometers mee gereden in lage toeren
                                ga even de olie controleren en de pomp

Weet je toevallig hoeveel spelling er mag zitten tussen de tanding vn de pomp?

bedankt alvast!!!

markdankers123

@Haasje17 wrote:

Koude olie is dikker en vult ruimtes op dunne olie zal minder ruimte vullen en dus eerder geluid maken.

Overigens heb je de oliepomp vol met vet / olie gedaan bij montage? Anders heeft de motor te lang geen olie gehad bij starten en zullen lagers ook al wel wat schade hebben opgelopen.

nee dat niet in de meeste gevallen gestart zonder bobine
                                  daarna bombine erop en starten

hoop geen schade dat blok kost me handen vol geld
                                  ff een spec

€660
                                  cilinderkop vlakken / afpersen / controle
                                  onderblok rivisie / drijfstanglager / bouten / zuigerveren
                                  €500
                                  gereviseerde cilinderkop gekocht bij bedo opel demontage
                                  €200
                                  distributieketting set nokkenas

rest is filters bouten 2x olie keerringen enz enz enz enz enz

dus veeeel te duur denk ik

bedankt voor het meedenken

b07

@markdankers123 wrote:

@b07 wrote:

ja logische verklaring
                                    ik heb er nieuwe moterolie in zitten,
                                    maar tienallen kilometers mee gereden in lage toeren
                                    ga even de olie controleren en de pomp

Weet je toevallig hoeveel spelling er mag zitten tussen de tanding vn de pomp?

bedankt alvast!!!

even naar beneden scrollen, vanaf pagina 9 staan tekening en, speling toleranties :
                                    http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/technische%20documentatie/tis/Standard%20Information/Engine%20and%20Engine%20Aggregates/00301318-Oil%20pump,%20Overhaul%20%28Z22SE%29.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

markdankers123

Oke bedankt
                                      Waar kan ik die pomp het beste kopen
                                      Ik zie zo niks op internet hebben jullie een web winkel
                                      Of weet iemand iets in de buurt van Eindhoven

roger rabbit

Maakt ie ook hetzelfde geluid als je hem laat lopen zonder oliedop?

b07

voor de z22se kom ik niks tegen maar misschien passen andere type’s ook, zou hun even mailen sales@fsrs-carparts.nl :
                                          http://www.fsrs-partswebshop.nl/en/pump-assy-oil-opel-astra-omega-speedster-zafira-c.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

kwam een repairkit tegen, weet niet wat het inhoud:
                                          http://www.ebay.com/itm/Rep-Set-Oil-Pump-646068-Org-Opel-Astra-Signum-Vectra-Zafira-Z20NET-Z22SE-Z22YH-/231272645405?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35d8ec831d” onclick=”window.open(this.href);return false;

die pompen zijn wel onwijs duur zeg:
                                          http://www.ebay.com/itm/Oil-Pump-646093-Org-Opel-Astra-G-Speedster-Vectra-B-Zafira-a-Z22se-/400798422660?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d51729684″ onclick=”window.open(this.href);return false;

dealer heeft ze zo en zo

markdankers123

@roger rabbit wrote:

Maakt ie ook hetzelfde geluid als je hem laat lopen zonder oliedop?

Ja geluid is er constant ook zonder olie dop
                                            En waarom vraag je dat??

markdankers123

@b07 wrote:

voor de z22se kom ik niks tegen maar misschien passen andere type’s ook, zou hun even mailen sales@fsrs-carparts.nl :
                                              http://www.fsrs-partswebshop.nl/en/pump-assy-oil-opel-astra-omega-speedster-zafira-c.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

kwam een repairkit tegen, weet niet wat het inhoud:
                                              http://www.ebay.com/itm/Rep-Set-Oil-Pump-646068-Org-Opel-Astra-Signum-Vectra-Zafira-Z20NET-Z22SE-Z22YH-/231272645405?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35d8ec831d” onclick=”window.open(this.href);return false;

die pompen zijn wel onwijs duur zeg:
                                              http://www.ebay.com/itm/Oil-Pump-646093-Org-Opel-Astra-G-Speedster-Vectra-B-Zafira-a-Z22se-/400798422660?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d51729684″ onclick=”window.open(this.href);return false;

dealer heeft ze zo en zo

dat is een andere pomp
                                              ik heb deze:
                                              http://www.ebay.com/itm/Astra-G-Zafira-B-Z22SE-2-2-16V-Oil-Pump-Side-Panel-GM-24450057-FREEPOST-/161497953683?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AZafira&hash=item259a073593&vxp=mtr” onclick=”window.open(this.href);return false;

markdankers123

ff een update!!

Heb nieuwe tanding gekocht (die was aardig versleten en de speling was te groot)
                                                En heb een nieuwe balansas ketting kit gekocht (die was ook op t einde)
                                                Hopelijk is het geluid hierna weg!!

Heeft iemand nog tips bij het monteren ??

BVD Mark

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.