Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › HELP!? Versterker gaat niet meer uit??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2011 om 12:15 #17244364
Hallo,
Mijn Crunch MXB 4200 versterker heb ik inmiddels al een half jaar aangesloten in mijn corsaB en nooit problemen mee gehad.
Er is alleen een paar maanden geleden vocht in gekomen, heb hem losgehaald en gedroogd toen weer aangesloten en deed het weer.Hij is gewoon aangesloten vannuit de accu + naar de versterker + ( incl zwevende zekering)
verder de – naar – en in de middelste zit de Remote.Maar nu blijf mijn power lampje branden ook al staat ie niet op contact:S
waardoor mijn nieuwe accu (60ah) dus leegtrekt en mijn corsa smorgens soms niet start.Hoe kan dit??>?
gr
20 december 2011 om 12:17 #17961381ik zou de remote kabel nog ff goed nalopen, het kan zijn dat als je enkel de plus en de min erop hebt, hij constand aanblijft.
20 december 2011 om 12:20 #17961382@dion87 wrote:
ik zou de remote kabel nog ff goed nalopen, het kan zijn dat als je enkel de plus en de min erop hebt, hij constand aanblijft.
juist..
:jerry
Thats alll
Is toevallig de remote kabel aangesloten op je cap?
20 december 2011 om 12:23 #17961383maar mijn remote heb ik nooit losgekoppeld bij de radio.. is het dan wel mogelijk dat hier iets mee is?
20 december 2011 om 12:28 #17961384hoeveel volt krijg je op je remote, als je contact/radio uit hebt en als je radio aan hebt?
20 december 2011 om 12:28 #17961385ik denk dat daar met je remote het probleem bevind (of zo iets)
20 december 2011 om 12:32 #17961386cap?!?
Geen idee hoeveel volt erop staat.
20 december 2011 om 12:33 #17961387Cap= condensator.
12 volt (netzoals de rest v.d. auto)
:wtf waar hebben we het over… :wtf
20 december 2011 om 12:41 #17961388moet wel in de remote zitten. cap kan je in dit verhaal gewoon zien als een soort 2e accu..
Even mee spelen en kijken wat ie allemaal doet.20 december 2011 om 13:19 #17961389je connie werkt het zelfde als je versterker, al krijgt die geen signaal van je radio via de remote, zal die dus ook niet aangaan.
20 december 2011 om 13:31 #17961390Ga eerst maar eens meten :vertag
20 december 2011 om 13:53 #17961391Vocht en electronica zijn de grootste vijanden.
als er niets mis is met je remote draad dan is er toch vocht in je versterker terecht gekomen en dan kan het zijn dat je relais is gaan oxideren, als dat is gebeurd dan moet er een nieuw relais in.
een tip voor het uitmeten:
ontkoppel de plus draad van je condensator.
ontkoppel je remote draad van de versterker.
neem een multimeter en knoop de remote draad van je radio aan de rode draad van de meter, zet je radio aan loop terug naar achteren en steek de zwarte draad van de meter in de massa draad van je versterker.zet de meter op 20V — en kijk of je spanning meet (12-14 V) zo niet dan ff dubbel chekken met de zwarte draad op een ander massa punt.
Met de radio AAN moet er spanning te zien zijn
Met de radio UIT mag er geen spanning op de remote te zien zijn.als het bovengenoemde klopt is er niets mis met je remote draad.
PS. als je geen multi meter hebt neem dan een 12v lampje (kniperlicht) houd de zijkant van het lampje tegen de massa (de auto dus) en de remote draad tegen de onderkant van het lampje.
als het brand met de radio aan is het goed
als het uit is met de radio uit is het goed.hoop dat het helpt zo niet kom dan ff terug dan kunnen we wat andere dingen proberen.
20 december 2011 om 13:58 #17961392@seccondbest wrote:
Vocht en electronica zijn de grootste vijanden.
als er niets mis is met je remote draad dan is er toch vocht in je versterker terecht gekomen en dan kan het zijn dat je relais is gaan oxideren, als dat is gebeurd dan moet er een nieuw relais in.
een tip voor het uitmeten:
ontkoppel de plus draad van je condensator.
ontkoppel je remote draad van de versterker.
neem een multimeter en knoop de remote draad van je radio aan de rode draad van de meter, zet je radio aan loop terug naar achteren en steek de zwarte draad van de meter in de massa draad van je versterker.zet de meter op 20V — en kijk of je spanning meet (12-14 V) zo niet dan ff dubbel chekken met de zwarte draad op een ander massa punt.
Met de radio AAN moet er spanning te zien zijn
Met de radio UIT mag er geen spanning op de remote te zien zijn.als het bovengenoemde klopt is er niets mis met je remote draad.
PS. als je geen multi meter hebt neem dan een 12v lampje (kniperlicht) houd de zijkant van het lampje tegen de massa (de auto dus) en de remote draad tegen de onderkant van het lampje.
als het brand met de radio aan is het goed
als het uit is met de radio uit is het goed.hoop dat het helpt zo niet kom dan ff terug dan kunnen we wat andere dingen proberen.
+1 :D
20 december 2011 om 14:11 #17961393+10!
Dat is een mooi verhaal die je hebt getypt! :wors
20 december 2011 om 14:46 #17961394Update..
het relais dat in je versterker zit
als je de radio AAN zet loopt er 12V naar het relais, door de stroom onstaat er manetisme en een spoeltje trekt punt A naar punt B toe.
hierdoor kan er 12 volt direct van je accu naar de voeding in je versterker gaan.
Als je de radio weer uitset is de spanning weg en ontstaat er ruimte tussen punten A+B hierdoor gaat de versterker weer uit.
als er dus vocht in je versterker terecht is gekomen kan het zo zijn dat de punten A+B aan elkaar vast zijn gaan zitten waardoor je versterker niet meer uit gaat.
Mogelijke oplossingen:
Versterker uitbouwen en inleveren voor reparatie (is duur)
zelf aan en uit zetten met schakelaar op de dikke plus draad van je accu (lelijk maar effectief als je het niet vergeet)
tijdelijke oplossing: in de rode draad van je accu naar je versterker een relais bouwen die je aanschakelt met je remote draad.je kunt de tekening boven gebruiken en een standaard relais uit een auto gebruiken, als je het onder de motorkap bouwt is er niemand die het ziet en het werkt hetzelfde als de relais die in je versterker gebouwd zit.
hier zijn wat gegevens die je weten moet,
Dit is een standaard relais (van de sloop of bij halfords)
bouw het relais onder de motorkap vlak bij de rode draad die naar je versterker gaatKnip de rode draad in twee en sluit de kant aan op punt 30 van het relais
en de andere kant van de rode draad op punt 87 van het relaisdan een kort zwart draadje van punt 85 naar de massa
en de remote van je radio naar punt 86even testen en tada! je versterker gaat weer aan en uit met je radio als of er nooit iets kapot is gegaan.
veel plezier!
20 december 2011 om 14:53 #17961395Sorry voor je mooie verhaal.
Maar ik heb tig versterkers gehad (en nog steeds) en zit tot nu toe nog steeds geen relais in….
En dan heb ik er toch tientallen gerepareerd… :hmmzwel reletjes voor overbelasting enzo, maar stroom en remote is meestal een transistor(3 puntig geval)
20 december 2011 om 15:03 #17961396lol ja ik ben al 50 dus in mijn tijd werkte ze nog met relais, maar het principe is gelijk toch?
het geeft toch aan hoe het werkt (als het niet kapot is lol)
en nu heb ik meteen weer een update zal die fout waarschijnlijk nog wel een paar keer maken de tijd staat niet stil.lol philips maakte buizen voor versterkers toen ik geboren werd, toen ik 12 was had ik een radio in mijn hand WOW!
moet je nu kijken me pakkie shag is groter dan de meeste audio aparatuur die ze meeslepen over straat.bedankt dat je me even wijst op het feit dat versterkers tegenwoordig transistors gebruiken in plaats van relais heb je mij mooi mee geholpen :)
20 december 2011 om 15:23 #17961397Ja, werkt het zelfde.
Vroeger… de gouwe ouwe tijd :) reletjes waren toen idd alles!
Tegenwoordig transistors… erg gevoellig!!! de helft v.d. versterkers die ik repareer zijn kapot!!!!!!!! Zo gevoellig zijn die transistors… :fy1 :fy1
relais kunnen veel meer hebben…
Maar toch! met jou kan ik praten! :) +10!
20 december 2011 om 15:33 #17961398@xanquezer wrote:
Ja, werkt het zelfde.
Vroeger… de gouwe ouwe tijd :) reletjes waren toen idd alles!
Tegenwoordig transistors… erg gevoellig!!! de helft v.d. versterkers die ik repareer zijn kapot!!!!!!!! Zo gevoellig zijn die transistors… :fy1 :fy1
relais kunnen veel meer hebben…
Maar toch! met jou kan ik praten! :) +10!
uhm nou will ik niet meteen een eikel worden maar je maakt het me wel extreem makkelijk……
als de helft van de versterkers die jij repareerd kapot zijn….
dan zal je wel weinig klanten over houden :)sorry maar die was gewoon te makkelijk om te laten liggen :)
:jerry20 december 2011 om 15:39 #17961399hahaha
Gelukkig komen ze terug met andere problemen :P
20 december 2011 om 15:44 #17961400Ik heb 2 uur geleden even de remote kabel nagemeten.. deze krijgt wel op de juiste momenten stroom (12v) en alles deed het dus ineens prima en het powerlampje ging weer uit en aan.. dacht ik.. ik ging net dus nog even kijken stond ie weer aan!!
Bedankt voor jullie duidelijke info,
dus als ik het goed begrijp heb ik dus deze opties:
of een schakelaar tussen de pluskabel zetten
of een zogenaamde transistor maken
of wegbrengen voor een dure reparatieals jullie nog adviezen hebben hoor ik dit graag
gr
20 december 2011 om 15:55 #17961401mijn laatste advies,
vraag eens aan xanquezer of hij tijd heeft en wat het eventueel zou kosten.
repareren die handel, kost misschien geld maar het eind resultaat is mooier dan wat ik voorstelde.
als je geen of weinig geld hebt dan misschien toch de (relais oplossing) maar onthoud wel, de versterker is niet helemaal goed meer dus knoeien met mijn schema maakt het geheel er niet beter op.
xanquezer
heeft er duidelijk ff meer verstand van dan ik dus stuur hem even een priveetje :)
20 december 2011 om 16:00 #17961402Mij maakt het niet uit ;)
Heb wel weer een avondje rustig werk :)
We zijn hier om van elkaar te leren nietwaar? :thumb
Thnx voor je bericht(en) Seccondbest
20 december 2011 om 16:12 #17961403Het probleem is dat ik dan moet afreizen naar amsterdam:P
maar een schakelaar in de + kabel is ook een optie toch?
gr
20 december 2011 om 16:17 #17961404ja het is een optie maar wel een die als gevaar heeft dat JIJ als bestuurder vergeet om de schakelaar op UIT te zetten lol.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.