Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › HELP: Schakelproblemen semiautomaat Opel Vivaro
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 25 augustus 2024om 16:54 door Noturox.
-
AuteurBerichten
-
25 augustus 2024 om 17:29 #18554656
Goedemiddag allemaal,
Sinds 2017 zijn wij in het bezit van een Opel Vivaro, geïmporteerd uit Zweden bouwjaar 2010. Het is een rolstoelbus met een semiautomaat.
Sinds een jaar hebben wij enorm veel kosten aan de auto gehad, waarvan sommige zeer doeltreffende investeringen bleken te zijn, maar het lijkt alsof de kern van het probleem dat we nu hebben nog steeds niet boven water is. Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen.
Een aantal maanden geleden brandde ineens het waarschuwingslampje van de versnellingsbak. Wij zijn doorverwezen door onze garage naar iemand die verstand van zaken (robot-versnellingsbak) heeft.
Afwijkende dingen aan de auto die wij vooral merkten: heel schokkerig schakelen, vooral in lage versnellingen, en je hoorde het schakelen ook duidelijk met een vrij droog geluid. Ook is het tweemaal gebeurd dat de auto geen vermogen gaf. Hij stond in de eerste versnelling, maakte normaal geluid bij het gas geven, maar vooruit kwamen we niet. Gek genoeg leek dit te gebeuren toen we een U-bocht naar links maakten met de bus. Na handmatig de auto van neutraal weer terug in z’n 1 te zetten, reed de auto weer voort.
De monteur heeft gekeken en concludeerde dat er geen olie in de versnellingsbak zat – zonder te weten wat daar de oorzaak van was – en dat de koppeling vervangen moest worden. Wij hebben voor deze reparatie ~1250 euro betaald. De auto reed hierna als een zonnetje. Schakelen ging heel soepel, je hoorde het niet meer en het schokkerige was weg.
Na 2 weken brandde het lampje weer. Ik vond het schokkerige weer af en toe aanwezig, maar bij het uitlezen en controleren was geen aanwijsbare oorzaak te vinden. Dus het systeem is gereset en we konden weer naar huis.
Een aantal dagen later; zelfde probleem. Wij langs de garage, bleek de remschakelaar kapot. Dit gaf de foutmelding, zo werd ons verteld. Deze is toen vervangen.
Binnen een week was het weer zover dat het lampje brandde. In de zelfde rit begon de auto voor een stoplicht ineens ronkende geluiden te maken (alsof hij zelf besloot gas te geven als een tiener die net een nieuwe uitlaat heeft gekocht en dat even wil laten horen voor een stoplicht). Dus gas-stop-gas-stop-gas-stop. De auto was op dat moment een ongeleid projectiel ‘op de koppeling’, zoals ik dat als leek zou omschrijven. Afremmen kostte veel moeite, hij wilde graag uit zichzelf door blijven rijden, en gaf heel veel vermogen bij het los laten van de rem. Stationair leek hij ook veel meer vermogen te geven.
Toen ik voor een volgend stoplicht daar iets aan wilde doen, en naar neutraal schakelde, gaf de auto aan dat ik dan de rem in moest drukken (wat ik wel deed). De auto ging niet meer in neutraal of achteruit. Conclusie van de Anwb: remschakelaar kapot. Gek, want deze was net vervangen.
We hebben de auto toen weer een dag achtergelaten bij de garage. Zij waren behulpzaam, wilden dit graag opgelost zien, en hebben ook geen kosten gerekend. Maar een oorzaak is niet gevonden; ze hebben oa de bedrading gecheckt, aangezien ze brandplekjes zagen op de remschakelaar. Hopen dat het aan de schakelaar lag, dat het toevallig een slechte was, meer konden we op dat moment niet doen zo gaven ze aan. Wij hadden er al wel en hard hoofd in toen, het voelde niet goed.
In de weken die volgde viel het op dat de auto schokkeriger schakelde dan na de eerste reparatie. Eigenlijk als voorheen, af en toe ook met een flinke ‘klap’ van 1 naar 2. En ook kon je met de ramen open weer heel duidelijk het schakelen horen. Het voelde alsof er iets niet goed was.
Het eerste echt volgende alarmerende voorval was weer voor een stoplicht. Wederom een ronkende motor. En wederom een lampje dat de rem niet ingedrukt was bij een poging ‘m in neutraal te zetten. Gek genoeg eenmalig, daarna hebben we dit niet keer gezien.
Een volgende rit merkte we bij het file rijden alweer meer het schokkerige. En de dag erna bij het starten van de auto brandde het lampje van de versnellingsbak weer.
Nu gaan wij terug naar dezelfde garage, gaat de eigenaar wéér een poging doen de kern van het probleem te vinden en op te lossen, maar willen wij eigenlijk wel beter beslagen ter ijs komen. Een kleine toevoeging; wij willen ook nog eens volgende week op vakantie (totaal zo’n 3000km) met de bus en zijn er door handicap aan gebonden. Wij zijn behoorlijk ongerust dat we in de problemen komen op vakantie.
Hopelijk kunnen jullie er nog wat chocola van maken!
Tenslotte; wij zijn volledige leken in autoland, dus vergeef ons voor leken-uitdrukkingen en leg a.u.b. zo makkelijk mogelijk uit ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.