Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › help motorstoring kom er niet uit
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 maart 2013 om 22:48 #17256626
Hallo mede opel liefhebbers
Ik zit met het volgende probleem met mijn c20ne motor
Ik heb de storingscode 21 een tehoge spaning op me gas klep sensor
Wat kan hier een oorzaak van zijn ik zou niet weten waar ik moet beginen en op google kan ik over deze storing erg weinig vinden wie kan me helpen want de auto rijd erg broert op dit moment en moet er mee naar me werk maar zoals hij nu rijd is dat haast onmogelijk in de binne stad
Alvast bedank
Mvg niels28 maart 2013 om 22:57 #18121318Motor loop trouwes hoog in toeren 2000 om precies tezijn met weg rijden hok en schok hij nogal
En als ik na de lucht weger valselucht creëer loop hijbineens 500 toeren en wil afslaan
Hoop dat julie hier iets mee kunnen
Mvg28 maart 2013 om 23:27 #18121319lmm eens controleren gr
lmm )luchtmassa meter29 maart 2013 om 18:09 #18121320Lucht weger gewisseld maar geen verschil motor gaat als ik daar de stekker van los trek nog slechter lopen
Dus neem aan dat die dan zoiezo goed moet zijn
Als ik de stappen motor los haal loopt hij wel rustig in toeren
Maar ook deze heb ik met verschillende uit gewisseld zonder resultaat
En als ik de ecu reset en alles stekkers er weer op heb zitten krijg ik code 21 tehoge spanging gasklep sensor
Niemand een idee ???
Uitlezen lukt ookal niet met tech 1 en 2 niet
Ecu is ook al uitgewisseld zonder resultaat
Begin me geduld aardig teverliezen
En hoop er snel uit tekomen
Mvg niels29 maart 2013 om 19:02 #18121321gasklep positie sensor stuk ?
29 maart 2013 om 19:16 #18121322Sorry had ik nog niet vermeld maar deze is nieuw
Met veel pijn en moeite want kreeg steeds een niet verstelbare gasklep sensor
En de nummer van de sensor komen over èèn met de oude die er opzat29 maart 2013 om 19:28 #18121323wat is je accu spanning als je de motor aan hebt ?
wat voor auto is het trouwens ?
dat hoog in toeren lopen kan ook de Stappen motor zijn, ( regelt jou stationair toeren tal af )
29 maart 2013 om 20:14 #18121324Het is zeker de juiste positiesensor? Ze zijn er met alleen een schakelaar, maar ook met een weerstand.
29 maart 2013 om 21:39 #18121325Stappen motor heb ik ook vervangen omdat ik hier ook een fout code op had in het begin
De motor zit in een corsa b en hij is volledig gereviseerd door me zelf gedaan en deels laten doen natuurlijk :D
Maar heb de motor niet horen lopen toen ik deze kocht
Ik zou nu niet weten wat de spaning van de accu is nu
En de sensor die ik verwiseld heb is de zelfde als die er opzat toen ik hem kocht
Hoe kan ik er achter komen welke sensor er echt op hoord
Tis nu een verstelbare :( ben nu al met al een half jaar bezig om deze motor goed tekrijgen
Maar hij moet nu echt gaan rijden omdat ik hem nodig heb voor naar me nieuwe werk
Ben er behorlijk ziek van en heb er achter af ook veel spijt van
Hoop dat julie iets meer weten
Mvg niels29 maart 2013 om 23:53 #18121326Meet eens na, contact aan, sluit op de gaskleppotmeter tussen pin 1 en 3 even een multimeter aan, daar moet je tussen 0,1 tot 1,3 V spanning meten met de gasklep dicht en 3,9-5V spanning met gasklep open, en moet mooi gelijkmatig oplopen als je oplopend gas geeft.
Verder meten:
-Ontsteking uit, potmeter stekker los! Kabelboom stekker tussen klem 1 en massa moet nul ohm weerstand meten.
-Ontsteking aan, potmeter stekker los! Kabelboom stekker tussen klem 2 en de massa spanning moet ongeveer 5 V meten.
Kan zijn dat de temp sensor defect is (koelvloeistoftemp en LMM hangen ook in het zelfde kringetje)
Of je octaan stekker omdraaien? Die hangt er namelijk ook mee samen!
Succes!
30 maart 2013 om 00:01 #18121327LMM testen, contact aan en met stekker los meten op pen 1 en 3, daar moet accuspanning staan (12v)
Stekker vast en met dunne probes contact zien te maken op pen 2 en 4, daar moet je als de motor stationair draait tussen de 0.5 en 1.5 volt meten…
30 maart 2013 om 00:04 #18121328Zit iets ook vlak bij de LMM stekker nog een inlaat temp sensortje ook, tweepolig, die moet bij een temp van tussen de 15 en 30 graden een weerstand meten van tussen de 3300 en 1450 ohm.
Bij deze temperatuur meet ook de koelvloeistof temp sensor deze waarde, maar bij 80 graden wordt dat tussen de 250 en 360 ohm.
30 maart 2013 om 10:39 #18121329Hier ben ik blij mee
Ik ga nu effe een broodje eten en daarna ga ik gelijk aan de slag
En zal het resultaat vanmidag melden
Dank u
Mvg30 maart 2013 om 12:56 #18121330Ben net aan het meten geweest maar als ik de potmeter tussen 1 en 3 meet ik gelijk 5v met de gasklep dicht
En als ik hem langzaam open doe het zelfde
Ik meet met ontsteking uit 0, 5 0hm op klem 1 en massa
Meet wel 5v met de ontsteking aan op klem 2 en massa
Nu de lmm stekker 1 zit geen draad ?? Hoe kan dat op de stekker 4 zitten er wel 2 aan elkaar?
Ik meet op stekker 2 en 4 meet ik 2volt bij stationair lopen van de motor zover hij dat doet
Een inlaat temp sensor heb ik ook niet ? Heb ook geen stekkers over waar die eventueel op zou moeten weet van me astra dat die net na me lmm zat maar die had ook een echte lmm en niet zo grote lucht weger als ik nu heb
Iemand nog een idee
Mvg30 maart 2013 om 13:04 #18121331C20NE kent meerdere variaties in management (ECU met 2 rijen en 3 rijen pennen bijvoorbeeld), eerdere versies hadden geen inlaat temp sensor, dus da’s niet vreemd. Ook zitten die op verschillende plaatsen in het inlaat traject als ze er wel op zitten…
Gelijk 5V is dus het probleem, en dan wil de ECU ook wel gaan flippen in de toerental regeling. Die gasklep positie sensor deugt niet!
30 maart 2013 om 14:45 #18121332Oke de sensor deugt dus niet moet ik hier een ander type voor hebben dan
Heb er namelijk 3 die het zelfde doen :shock:
En ik heb een 3rij ecu
Alvast bedank
Mvg niels31 maart 2013 om 10:12 #18121333Niemand die het weet ??
Ik kom er echt niet uit de sensor moet goed zijn meet per direct 5volt op de steker van de gasklep sensor
Moet toch een oplosing voor zijn :???:31 maart 2013 om 16:05 #18121334Als je hem er af haalt en handmatig draait met auto op contact, kun je dan nog steeds geen enkele spannings variatie bereiken?
31 maart 2013 om 19:21 #18121335Hoi
Dan loopt hij van 5volt maar terug naar 4, of is het juist de bedoeling dat hij dan naar 0.1 tot 1.3volt zou moeten dat er op de stekker altijd 5v staat
Mvg31 maart 2013 om 19:22 #181213364.96 volt moet het zijn ipv 4 :D niet veel dus
31 maart 2013 om 20:04 #18121337Oh wacht even!!!
LMM pin 1 moet massa zijn, als die er niet is dan maakt de gasklep positie sensor geen massa en dan regelt hij never nooit naar nul!!!
31 maart 2013 om 20:23 #18121338Hier effe een stukkie schema:
B30 is de LMM en B147 de gaskleppotmeter.
Hier zie je overduidelijk dat pin 1 van de gaskleppotmeter naar pin 2 van de LMM loopt. En pin 1 van de LMM moet gewoon hard aan massa hangen, zoals jij eerder gezien had heeft die pin bij jouw LMM geen aansluiting. Dat klopt dus niet. LMM geen massa, gaskleppotmeter geen massa.
En zoals je in het schema kunt zien veegt de potmeter met pen 3 tussen pen 1 en 2. Pen 2 staat dus 5V op en als pen 1 geen massa kent dan gaat die 5V ombelemmerd door de potmeter heen omdat er geen belasting aan hangt (massa)…. Daarom meet jij daar nog steeds een veel te hoge spanning…
Succes!
EDIT: B24 is overigens de koeltemp sensor en W21 is de octaanstekker. Hier zie je dan dat die ook niet goed zullen functioneren als de LMM geen massa heeft op pin 1.
3 april 2013 om 20:34 #18121339Ben er na lang uitzoeken uit het had niks met massa temaken
Ik heb een 3 rijen ecu en die heeft een gasklep me kleine sensor
En de 2 rijen ecu heeft de gasklep met de grote verstelbaar sensor
Bij mij zat er een gasklep met grote sensor op nu ik deze verwisseld heb
Is de storing weg een loopt hij supper :wors
wil de mensen die mee hebben willen denken bedanken voor hun hulp :thumb
Mvg niels -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.