Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › help motorblok bevroren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 december 2009 om 07:46 #17215447
Hallo,
Ik ben dus zo stom geweest om afgelopen zomer mijn koelsysteem met water te vullen en te lang te wachten met koelvloeistof erin te doen waardoor het blok de afgelopen weken bevroren is.
Nu is het inmiddels ver ontdooit, gisteren heb ik de koel slangen losgemaakt en de radiator binnen laten ontdooien, vanmorgen heb ik water in de bovenste aansluiting van de waterpomp gegoten en dit kwam er ook meteen bij de rechtse aansluiting uit, vervolgens heb ik de aansluiting naar de kachel radiator losgemaakt achter op het blok en ook hierin water gegoten, ook nu komt er water uit de aansluiting op de waterpomp. Kan ik er nu vanuit gaan dat het blok volledig ontdooit is?
zo ja dan vul ik hem vandaag met koelvloeistof en probeer ik te starten, zo niet dan kijk ik of ik hem naar de werkplaats op mijn werk kan slepen voor een nachtje verwarming
oh ja, het gaat om een 1200 n motor kadett c station 1978
26 december 2009 om 07:51 #17574978even nachtje binnen en dan morgen koelvloeistof er in doen
t vriest her en der nog in t land
26 december 2009 om 08:44 #17574979AnoniemLid sinds:
1 January 1970ff warm laten draaien kan net zo goed
dan even laten afkoelen water eruit
koelvloeistof erin
als er geen vriesdoppen uitliggen heb je geluk gehad
en zal er verder niets /weinig aan de hand zijn26 december 2009 om 09:27 #17574980inmiddels gestart, en warm laten lopen, totaal geen problemen, geen lekkages, gelukkig
wel een ander probleem wat ik al had, als ie loopt brandt mijn accu lampje, ik dacht een indicatie dat de accu niet bijgeladen wordt. de accu had ik al los op een lader opgeladen, lijkt mij dat daarom de accu niet kapot is, wil dit automatisch zeggen dat mijn dynamo kapot is?
26 december 2009 om 09:31 #17574981AnoniemLid sinds:
1 January 1970moet je even meten
hoevel spanning er op de accupolen staat
bij draaienden motor;)die moet zo rond de 14 volt zijn
kans dat ja accu slecht is is ook best reeel gezien de meeste accu,s in de winter sneuvellen;)
26 december 2009 om 09:31 #17574982meestal wel, even spanning meten op de accu, dit moet bij een goed ladende dynamo +/- 14 volt zijn
26 december 2009 om 09:32 #17574983grote kans idd dat je dynamo te weinig stroom levert gewoon met lopende motor even meten wat hij bijlaad weet je genoeg moet al gauw 13,5v of meer zijn
26 december 2009 om 09:32 #17574984:thumbup:thumbup oke dan louwe ha ha ha :jerry
26 december 2009 om 09:33 #17574985kijk dit zijn pas snelle reactie of niettan:wors
26 december 2009 om 09:35 #17574986yep, dit is erg snel, zo snel kom ik niet aan een multimeter haha
26 december 2009 om 09:36 #17574987AnoniemLid sinds:
1 January 1970en wat zijn we t weer eens :jerry:jerry
26 december 2009 om 09:36 #17574988AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door king corsa
yep, dit is erg snel, zo snel kom ik niet aan een multimeter hahaje mag de meine wel ff lenen
ligt in groningen:jerry26 december 2009 om 09:40 #17574989dat gaat hem niet worden vanuit limburg, maar bedankt voor het aanbod :thumbup
26 december 2009 om 09:41 #17574990is er nog goed aan een dynamo te komen voor deze auto? eventuele alternatieven?
26 december 2009 om 09:46 #17574991waar in limburg ik woon in weert anders kom ik wel even
26 december 2009 om 09:47 #17574992belfeld, net onder venlo, tussen ruever en tegelen, je hoeft niet extra uit weert te komen, een dezer dagen regel ik wel een multimeter, ik heb geen haast
26 december 2009 om 09:48 #17574993ok nog een prettige kerst dan
26 december 2009 om 09:51 #17574994jij ook, wel bedankt voor het aanbod
26 december 2009 om 20:31 #17574995Vergeet niet om de koelvloeistof op te meten, omdat er altijd water in het motorblok is achtergebleven.
Normaal is het vriespunt van koelvloeistof -26 graden, maar omdat de koelvloeistof nu verdunt is met het achter gebleven water kan het vriespunt nog maar rond de -10 graden zijn.
Oplossing is, wat koelvloeistof aflaten en er een halve liter antievries erbij doen, en dan weer bijvullen met koelvloistof. Dan is vriespunt tussen de -20 en -25 graden.26 december 2009 om 20:37 #17574996Zitten je vriesdoppen er ook nog in???
26 december 2009 om 21:49 #17574997origineel gepost door manta2
Vergeet niet om de koelvloeistof op te meten, omdat er altijd water in het motorblok is achtergebleven.
Normaal is het vriespunt van koelvloeistof -26 graden, maar omdat de koelvloeistof nu verdunt is met het achter gebleven water kan het vriespunt nog maar rond de -10 graden zijn.
Oplossing is, wat koelvloeistof aflaten en er een halve liter antievries erbij doen, en dan weer bijvullen met koelvloistof. Dan is vriespunt tussen de -20 en -25 graden.deze koelvloeistof zit op -36, er is dik 3 liter ingegaan dus het zal wel wat verdund zijn maar niet veel, we zien het wel
origineel gepost door Fearless
Zitten je vriesdoppen er ook nog in???ik heb geen idee waar die zitten, maar de motor heeft gelopen en er lekte helemaal niks, dus ik ga er voorzichtig vanuit dat het in orde is
26 december 2009 om 21:54 #17574998in principe zijn dat eigenlijk geen vriesdoppen maar is dat gewoon het gat waar zand in gezeten heeft tijdens het gieten van het motorblok om de koel en oliekanalen te creeëren :D Meestal scheurt hij daar open pùdat daar het materiaal het zwakst is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.