Forumindex › Forums › Modellen › Omega › HELP! MOTOR VALT TELKENS UIT! (Dringend, ik zit zonder wagen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2010 om 17:51 #17215664
HELP!
Da’s weer een goed begin van het jaar. Nu zit ik zonder wagen.
1 januari, ik haal mijn Omega-A 2.0i van ’90 uit de garagebox, rijd rond de blok tot aan mijn voordeur, laat hem draaien en ineens… valt hij stil.Ik zet het contact af, terug op en ik kan terug starten. Ik rijd tot bijna het einde van de straat en beuh, weer gedaan. Zo ben ik nog een paar keer nog verder kunnen rijden tot ik terug voor mijn deur stond.
Iemand van de dienst pechverhelping VAB heeft erbij geweest, maar had niet het kabeltje met de juiste stekker om de computer uit te lezen. Een Omega-A van ’90 heeft nog zo’n oude 10-polige stekker.
Als ik enkel probeer te starten nadat hij is stilgevallen, gaat dat niet. Ik moet eerst het contact afzetten om te resetten.
Op het moment dat de motor stilvalt, valt ook ineens de toerenteller pardoes naar beneden welk wilt zeggen dat de ontsteking is uitgevallen. Hoe en waarom…?
Nu is het al zo erg geworden dat hij direkt stilvalt tijdens het starten.Onder de motorkap, rechtsboven zitten onder een vierkant plastiek deksel enkele relais. Met de grootste daarvan hebben zich in het verleden al moeilijkheden voorgedaan. Een slechte levering uit Tunesië zou problemen veroorzaakt hebben. Ik wou die uit mijn andere Omega-A van ’92 halen, maar daar zit zo één gewoon niet in.
Heeft iemand al van mijn probleem gehoord of ken je iemand waar je wat uitleg kan aan vragen, dan zou ik erg dankbaar zijn.
1 januari 2010 om 17:54 #17580385krukas sensor?????????????
1 januari 2010 om 17:59 #17580386choke of secondaire lucht pomp die aan blijft staan?
krukas senor lijkt mij dat ie dan helemaal niet meer wil starten na reset als ware
1 januari 2010 om 18:01 #17580387nee hoor had hetzelfde,even wachten en je kon weer 100 meter rijden
1 januari 2010 om 18:06 #17580388origineel gepost door svdk20
choke of secondaire lucht pomp die aan blijft staan?krukas senor lijkt mij dat ie dan helemaal niet meer wil starten na reset als ware
Bijde voor deze motor NIET VAN TOEPASSING:
Choke: een injectie motor heeft nooit een choke namelijk
Secondaire luchtpomp: is geen Ecotec 16V motor dus geen secundaire luchtpomp
1 januari 2010 om 18:30 #17580389Brandstoffilter verstopt!
2 januari 2010 om 00:41 #17580390De aansluiting van de stekkertjes aan de benzine pomp wel in orde?
Bij mij was deze brandstof pomp in de tank ingebouwd en die hoorde je zoemen als het kontakt aanstond.
Toen ineens gaf deze de geest dacht ik nieuwe pomp erin en wat dacht je na verloop van tijd (plm 1 week) weer hetzelfde bij nader inzien was het stekkertje gaar en dat kon je merken als je aan het stekkertje kwam die aan de achterkant van de tank zit.(deed het wel/niet) , kijk daar eens.succes,
Aart3 januari 2010 om 04:11 #17580391Bedankt voor de reacties al.
Ik heb vandaag nog niets uitgeprobeerd omdat ik nog een telefoontje verwachtte van de man van VAB. Die ging ook even rondvragen.
Hij vertelde dat het 99% zeker is dat het de temperatuursensor is.
Ik herinner inderdaad dat na één van de keren dat de motor stilgevallen was, ik zag dat de wijzer van de temperatuur hoger stond dan normaal en ik heb dan even de stekker bewogen op de sensor. Ik dacht misschien een slecht contact. Bij geen resultaat ben ik daar dan niet verder op in gegaan.Ik had al even de krukassensor willen vervangen, maar heb uiteindelijk maar eerst gewacht op het telefoontje.
Dus morgen ga ik eerst de temperatuursensor vervangen en als dat geen resultaat geeft, vervang ik de krukassensor. Hopelijk is het met één van die twee opgelost. Hout vasthouden!Als ik nu toch maar eens de computer kon uitlezen.
Moet ge weten dat ik dat als job doe.
Ik bouw de stuurdozen (computers) in van motor(DAF,MAN,Cummins,Detroit Diesel, Vroeger ook CAT) en versnellingsbakken (Astronic,Alisson),ABS (Wabco) enz. , in nieuwe autobussen. Ik laad ze met software en parametreer ze. Ik kijk de “driveline” na, doe de nodige testen en zoek de fouten op indien die zich ergens voordoen.
Het eerste wat ik natuurlijk doe is mijn laptop aansluiten en nakijken waar de eventuele fouten zich ergens voordoen.Maar thuis kan ik niet eens in de computer van mijn eigen wagen kijken. Ik kan moeilijk een smak geld uitgeven voor een testapparaat of voor een jaarlijkse licentie voor diagnose software, voor die ene keer dat ik ze nodig zou kunnen hebben.
4 januari 2010 om 19:21 #17580392Vandaag heb ik de temperatuursensor vervangen zonder resultaat.
Ik heb m’n Omega nog net naar de garagebox kunnen rijden. De laatste halve meter in de garagebox heb ik zelfs moeten duwen.Dus, dat wordt morgen dan een nieuwe poging met het vervangen van de krukassensor.
Als het die ook niet is, dan zit ik met een probleem.
Dan zal ik iemand moeten vinden die een diagnoseapparaat heeft met een kabeltje met de juiste stekker.4 januari 2010 om 21:03 #17580393Je kunt je auto ook zelf uitlezen door middel van knippercode’s van het motorstoringslampje.
In de 10 polige steker pin a en b doorverbinden met een draadje of paperclip dan je auto op contact zetten.
Het lampje gaat nu knipperen.
Eerst krijg je 3 keer code 12,het lampje brand dan 1 keer,dan een wat lange pauze en daarna 2 keer.
Hierna krijg je de eventuele foutcode’s te zien en er word weer afgesloten met 3 keer 12.4 januari 2010 om 22:57 #17580394Da’s het proberen waard. Als het lukt moet ik nog wel te weten komen welke fouten deze codes weergeven.
Maar, dan moet ik de 10-polige stekker verwijderen en daar zit een verbinding in.
2 van de 10 aansluitingen worden met elkaar verbonden door een bruin draadje. Waarvoor dat dit dient weet ik ook niet en mag die verbinding wel verbroken worden?5 januari 2010 om 00:09 #17580395misschien dat je hier wat mee kan??
Ze verkopen ook een complete uitlees set en adapters voor oudere modellen..http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26rlz%3D1T4ADRA_nlNL337NL337%26q%3Duitlezen+opel+omega%26meta%3D%26aq%3Df%26oq%3D&url=http%3A//auto-onderdelen.marktplaats.nl/opel-onderdelen/308844694-obd-diagnose-kabel-voor-opel-uitlezen-en-aanpassen.html%3Fxref%3D1
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/opel-onderdelen/305788819-storingen-uitlezen-en-resetten-van-alle-opel.html?return=eJxNjdsKwjAQRP%2Bl0L7ZpitaTSlS%2FyQ0qw3NjWaLovjvbvDFl%2BGcYWCUbOXbSNEnCQCySKjWae5noiibZgkRfe3UulC0SlGqvW3URmEXvMZVo0Xf8Mb%2B%2B9Sd6pmcvTzt0FY6DRTK%2FdiW%2B6vlGOEoRGZg7k6ZiOllImO66cTCFHOZd4770W8OVzOxLg%2FWzZDFF%2FoSDiDy%2FQ8c3hVPQjL5popxG0QVQ6IpaBzgfIai%2F3wBIONMfQ%3D%3D&df=1&fs=15 januari 2010 om 17:04 #17580396Ik heb de fouten uitgelezen met het dashboardlampje. Fantastisch!
12 12 12 31 31 31 12 12 12 31 31 31 etc
12 is het begin van de diagnose en 31 is de fout: het ontbreken van het signaal van de toerentalsensor.
Daarom dat de toerenteller ineens naar beneden “valt”.
Ik heb de sensor vervangen door die van m’n andere Omega, maar…weer geen resultaat!Dus zal ik de bedrading moeten uitmeten tot aan de stuurdoos.
De vraag is nu, waar zit die stuurdoos?
Ik heb in het verleden al wel enkele stuurdozen zien zitten, maar welke is het die ik nu moet hebben.
In de vraagbaak staat dit natuurlijk weeral niet uitgelegd.Zo’n fouten zoeken die ik heel de dag op mijn werk, maar daar is het gemakkelijker. Een autobus is veel groter en daar heb je veel meer plaats om ergens tussen te kruipen.
5 januari 2010 om 17:57 #17580397krijg je wel een vonk? en al gekeken of die benzine krijgt?
5 januari 2010 om 20:11 #17580398Code 31 krijg je volgens mij altijd als de motor niet loopt.
Het stuurapparaat zit volgens mij tegen de rechter a stijl.
Kijk inderdaad ook even of ie vonkt en benzine krijgt.5 januari 2010 om 21:51 #17580399origineel gepost door manus
Het stuurapparaat zit volgens mij tegen de rechter a stijl.Bedoel je rechtsonder de motorkap als je er voor staat?
Of binnenin boven de handschoenkast?origineel gepost door manus
Code 31 krijg je volgens mij altijd als de motor niet loopt.Hier vind je een errorlijst: http://www.obd-ii.de/tech_obd1-opel.html
6 januari 2010 om 19:40 #17580400Binnenin naast/onder het “handschoenenkastje”.
6 januari 2010 om 20:18 #17580401in het voeten deel van de bijrijder.
Wij kijken altijd vanuit de “bestuurders plaats”.
Gr Jack
10 januari 2010 om 15:23 #17580402Heeft ondertussen iemand iets te weten kunnen komen betreft mijn probleem?
Bij de ’90 heb ik, wel half in’t donker, geen stuurdoos zien staan onder de plastiek kap naast het mechanisme van de ruitenwisser, zoals bij de ’92.
De reden zou kunnen zijn dat de ’92 een automatische versnellingsbak heeft. Dus grote kans dat de sturing daarvan naast de ruitenwisser zit en de sturing van de motor naast de voeten van de passagier, zowel bij de ’90 als bij de ’92.Het doosje rechts-onder het dashboard, boven de handschoenkast zou de sturing van de centrale deurvergrendeling kunnen zijn.
Ik heb ondertussen enkele verloopkabeltjes besteld en ontvangen om van mijn OBD-I stekker naar een OBD-II stekker te gaan (nu 14,50€) bij een bedrijf in Stein.
Ik heb via eBay ook al software en een interface voor aansluiting op een PC gekocht. Nu nog wachten tot het in de brievenbus valt.
11 januari 2010 om 12:33 #17580403Ik heb iets gelezen op een website: Klik hier
Het is wel geen Omega website, maar het gaat hier over de motoren.
In de foutenlijst van de C20NE/20NE/20SEH staat fout 31 hier niet vermeld.
Maar in de foutenlijst van de M2.5 staat het volgende vermeld:
31 – Kein Motordrehsignal (wird immer gesetzt, wenn Motor nicht gestartet wird)
Wackelkontakt,
keine Funken: Zündspule defekt, Kabeldefekt Zündspule > Steuerteil Kl.1 / Zündspule > Zündverteiler Kl.4, Steuerteil defekt
kein Einspritzsignal: Kabeldefekt Kraftstoffpumpenrelais Kl.87 > Einspritzdüsen > Steuerteil Kl.37 / Einspritzdüsen > Steuerteil Kl.16, Kl.17, Kl.34, Kl.35, Kurzschluss Steuerteil Kl.14 > Masse, Steuerteil defekt
weder Einspritzsignal, noch Zündfunke: Kabeldefekt induktiver Impulsgeber Kl.1 > Steuerteil Kl.47 / induktiver Impulsgeber Kl.2 > Steuerteil Kl.48
Sonstiges: Impulsgeber defekt, Luftspalt zwischen Zahnscheibe und induktiven Impulsgeber zu groß, Zahnscheibe/Zähne verrostet, Metallspäne am Impulsgeber, Zahnscheibe lose, Störimpulse auf Drehzahlsignalleitung
(Kan iemand vertalen?)Hier kan de fout ook verschillende oorzaken hebben. Dus moet ik me niet blind staren om de krukassensor alleen.
Er wordt wel dikwijls verwezen naar een “Steuerteil”.Weet iemand welke deze zijn?
Het eigenaardige is dat bij de eerste maal starten het langer duurt eer de motor stilvalt en dan telkens sneller en sneller.
12 januari 2010 om 19:23 #17580404Even een update:
Dus eerst heb ik de temperatuursensor en de krukassensor vervangen, zonder resultaat.
Omdat de toerenteller zo bruusk naar beneden viel, ben ik eerst in die richting blijven zoeken.Nu heb ik de hoogspanningsbobijn van mijn andere Omega-A, loshangend aangesloten. Ik heb mijn Omega 15 minuten laten draaien en hij is nu niet stilgevallen. Hopelijk is het probleem nu opgelost.
Morgen monteer ik de hoogspanningsbobijn en doe ik een testrit. Hopelijk is het probleem dan opgelost.
Hout vasthouden!
13 januari 2010 om 21:48 #17580405OK. Ik heb de ‘nieuwe’ bobijn in mijn Omega-A gevezen.
Ik heb de motor eerst zo’n 25 minuten later draaien en dan heb ik en stukje gereden. Daarna heb ik zo’n 40km gereden zonder problemen.
Hopelijk is het probleem nu opgelost.
13 januari 2010 om 23:36 #17580406Hey kerel,
Fijn dat hij weer loopt joh, je zoekt je het lepl…..s en als je dan ook nog in de verkeerde richting blijft zoeken kan je de moed wel eens verliezen.
Goed dat je het (zeer waarschijnlijk wel) probleem gevonden hebt.
Succes verder.
gr
Aart -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.