Help! Klapperende voortrein Opel Combo 1.4 16V

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Help! Klapperende voortrein Opel Combo 1.4 16V

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251386
    djkik
      Lid sinds:
      28 June 2011

      Hallo Forum leden. Ik hoop dat een van jullie mij een antwoord kan geven op een probleem wat ik tot nog toe niet verholpen krijg.
      Als ik met mijn Combo door een put rijdt, of over een klinker weg dan hoor ik vooronder een klapperend geluid.
      Na vele uren op dit forum, en vele topics gelezen te hebben ben ik maar eens langs de garage gegaan.
      Daar bleek dat mijn stuurkogels speling hadden. Reparatie van 220 euro maar nog steeds klapperen.
      Vervolgens de reactie stangen en de stabilisator rubbers laten vervangen. Weer 180 euro verder en nog steeds klapperen.
      Bij de garage hebben ze de rubbers van de draagarmen gecontroleerd en daar kunnen ze geen speling op vinden.
      Nu ‘verdenken’ ze de schokdempers. De kosten lopen zo best wel op en daarom doe ik maar een oproep op het forum met de meeste kennis;-)
      Tussendoor is de auto apk geleurd bij een andere garage en daar konden ze ook niets vinden….
      Ik kan natuurlijk gewoon door blijven rijden maar ik vind het een erg irritant geluid.

      Groeten KIK

      #18056271
      Muppetnl
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 June 2012

        hallo djkik

        heb zelfde probleem van de stabilisator stang tot mijn veren nagekeken.
        en blijft bestaan misschien een skijken of je motorkap speling heeft
        gebeurt ook nog wel is bij mij was dat het geval alleen nu nog kijken hoe ik dit op moet lossen

        hopelijk heb je er wat aan :hmmz

        gr hans

        #18056272
        djkik
          Lid sinds:
          28 June 2011

          Hallo Hans,

          Dank voor je antwoord. Heb niet het idee dat het van de kap komt. Geluid komt echt van onder.
          Ga morgen wel even voelen of ik iets kan vinden aan de motorkap.

          Groet Kik

          #18056273
          Muppetnl
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 June 2012

            Bij mij lijkt het midden onder de auto uit te komen maar als ik op de kap duw krijg ik bijna hetzelfde geluid ik hou je op de hoogte vanmiddag ff proberen te verhelpen
            Bij mij lijkt het of het gebeurt op alleen slecht wegdek
            En drempels en kleine oneffenheden in de weg anders niet

            Gr. Hans

            #18056274
            djkik
              Lid sinds:
              28 June 2011

              Ben vandaag nog even met de buurman een uurtje aan het zoeken geweest. Ik ben er nu achter gekomen dat als ik de auto linksvoor opkrikt, en dan het wiel naar boven probeer te trekken, dat het rubber/deksel van de schokdemper (onder de motorkap aan de binnenzijde) een paar millimeter omhoog komt. Weet iemand of dit normaal is?
              Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

              Groet Kik

              #18056275
              Ronald45
                Lid sinds:
                12 September 2010

                Nee dat is niet normaal.
                Dop eraf halen en kijken of er niks is doorgeroest of los zit.

                #18056276
                djkik
                  Lid sinds:
                  28 June 2011

                  Bedoel je dan dat ik eerst de bout los moet draaien die boven het kapje zit? (onder een rubber dopje).
                  En zou het klapperende geluid hier vandaan kunnen komen?

                  Groet Kik

                  #18056277
                  RISL
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    24 January 2011

                    Kijk ook je motor- en baksteunen eens goed na of er geen scheuren in zitten en de rubbers nog heel zijn.

                    #18056278
                    BlackDevil
                      Lid sinds:
                      4 January 2009

                      @djkik wrote:

                      Bedoel je dan dat ik eerst de bout los moet draaien die boven het kapje zit? (onder een rubber dopje).
                      En zou het klapperende geluid hier vandaan kunnen komen?

                      Groet Kik

                      Voor het geval dat het de schokdemper is: niet zomaar schroeven gaan losdraaien. De veer staat onder hoge spanning. Beter hele veerpoot uitbouwen en dan met fatsoenlijke veerspanners de spanning eraf halen en daarna pas alles losdraaien.

                      #18056279
                      djkik
                        Lid sinds:
                        28 June 2011

                        Dat is eigenlijk een beetje het probleem. Bij twee garages hebben ze diverse ophangingen en rubbers gecontroleerd en kunnen ze niets vinden.
                        Het klapperende geluid is echter niet te missen. Wat me opvalt; tijdens remmen op een oneffen weg is het geluid nog duidelijker.
                        Voordat ik nu de veerpoten laat repareren wil ij eigenlijk weten of de kans groot is dat het dan weg is.

                        Groet kik

                        #18056280
                        BlackDevil
                          Lid sinds:
                          4 January 2009

                          Kijk eens naar je remmen aan de vooras. Kan best zijn dat je remschijf loszit en bij het remmen tussen de remblokken speling heeft en klappert. Of dat de remklauw niet goed is bevestigd. Dat kan ook de oorzaak zijn als je op een oneffen weg remt.

                          #18056281
                          djkik
                            Lid sinds:
                            28 June 2011

                            Met alle adviezen en evt oorzaken, vandaag weer langs de garage gegaan. Samen met de monteur een lange rit gemaakt om duidelijk te kunnen laten voelen wat er bonkt.
                            Na vele testjes bleek het geluid voor 90% van rechts voor te komen.
                            Terug in de garage eerst weer een schokdemper test gedaan. Op het moment van de test hoor je helemaal niets, zodat de veerpootlagers uitgesloten zijn volgens de monteur.
                            Onder de auto weer van alles nagelopen en uiteindelijk toch wat speling en geluid ondekt aan de uitgaande as van het stuurhuis (passagierszijde). Na wat meer onderzoek is het niet het lager maar echt het stuurhuis wat defect zou zijn.
                            Voor dat ik dit laat repareren (300 euro), zou ik toch nog graag van een van jullie horen of dit idd het gebonk kan veroorzaken.

                            Groet Kik

                            #18056282
                            Ronald45
                              Lid sinds:
                              12 September 2010

                              Ik twijfel een beetje.

                              Heb je dat stuurhuis-geluid ook gehoord terwijl je in de auto zat? Dan kan je toch goed herkennen of dat hetzelfde geluid is? En zou speling op het stuurhuis geen apk afkeur zijn geweest?

                              Schijnbaar vervangt jouw garage onderdelen terwijl ze niet eens zeker weten of dat het probleem wel is. Tenminste – uit je verhaal maak ik dat op. Ik zou sowieso goed afspreken dat je garantie op de reparatie(s) hebt, met andere woorden: Als hij daarna nog bonkt – geld terug. Je vraagt hun om een diagnose te stellen tenslotte, en zij raden je reparaties aan die vervolgens niet blijken te helpen. Dan is de diagnose niet goed, mag je concluderen.

                              Andere garage geen optie?

                              #18056283
                              djkik
                                Lid sinds:
                                28 June 2011

                                Beste rfbroek,

                                Ik twijfel zelf ook wel hoor. Vandaar dat ik hier nog op wat reacties had gehoopt. Wat betreft een andere garage, ik ben al bij meerdere garages geweest en telkens kreeg ik te horen dat ze niks konden vinden.
                                Naar aanleiding van alle topics hier op het forum heb ik dus zelf besloten om de reactiestangen en de rubbers te laten vervangen.
                                De laatste garage heeft in ieder geval de moeit genomen om een stuk mee te rijden en zo verder te zoeken naar het probleem.
                                Wat betreft het geluid uit het stuurhuis; als ik in de auto zit en ik draai mijn stuur op en neer dan hoor ik idd wel een beetje hetzelfde geluid.
                                Ook heb ik zelf onder de auto aan de stuurassen lopen trekken en je voelt en hoort wel een speling die erg op het geluid lijkt tijdens het rijden, alleen in veel mindere mate.
                                De buitenste stuurkogels die in de eerste garage zijn vervangen hadden echt te veel speling en misschien heeft de vorige eigenaar daar erg lang mee doorgereden en is hierdoor ook speling in het stuurhuis ontstaan? Ik weet het ook niet hoor, maar vandaar al mijn vragen hier.
                                Het is zo zonde van het geld als straks alles is vervangen en ik nog steeds met dat vervelende rammelen/bonken zit.

                                Groet Kik

                                #18056284
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  @djkik wrote:

                                  Ben vandaag nog even met de buurman een uurtje aan het zoeken geweest. Ik ben er nu achter gekomen dat als ik de auto linksvoor opkrikt, en dan het wiel naar boven probeer te trekken, dat het rubber/deksel van de schokdemper (onder de motorkap aan de binnenzijde) een paar millimeter omhoog komt. Weet iemand of dit normaal is?
                                  Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

                                  Groet Kik

                                  dit is wel normaal als het net als bij de Vectra-B / Astra-G Zwevend is opgehangen..

                                  Willem

                                  #18056285
                                  djkik
                                    Lid sinds:
                                    28 June 2011

                                    Beste Wim,

                                    Ik denk idd dat het zwevend is. Zwevend is dat er geen boutjes boven bij de veerpoot te zien zijn?
                                    Heb je ook nog enig idee wat betreft het stuurhuis? Of is er nog ergens anders verborgen speling wat je niet zo snel kan vinden bij een Corsa/Combo C?

                                    Groet Kik

                                    #18056286
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Klopt, alleen een Schoteltje.

                                      Spelingen in de stuurinrichting kan je vinden door aan het wiel te trekken duwen als ie van de grond staat (en soms zelfs als ie op de grond staat, of daar hele kliene slagen te sturen met de auto op de grond..

                                      Spelingen draagarmen kan je vinden met een banden ijzer als ie op een brug staat.

                                      Willem

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.