Forumindex › Forums › Modellen › Astra › HELP! Ik geloof de garage niet!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 december 2012 om 18:24 #17253724
Goedenavond allemaal,
Ik zit met een probleem waar ik raad/hulp bij nodig heb en ik denk dat ik die hier het beste kan krijgen.
Wij hebben een Opel Astra G Diesel uit 1999 (1.7)Hij verbruikte erg veel koelvloeistof dus hebben we hem half september naar de garage gebracht (factuurdatum 14-9-2012)
De garage constateerde dat de koppakking kapot was en moest dus vervangen worden.
Hierbij is ook de kop gevlakt, de distributieriem vervangen (wat normaal schijnt te zijn)
Kosten: 700 euro.
Geen probleem, als de auto daarmee gemaakt is, maar…Vorige week rijd mijn man naar zijn werk en amper 2 km bij huis vandaan hoort hij vreemde geluiden en zet zijn auto stil.
Hij gaat onder de motorkap kijken en ziet dat de behuizing waarin zijn distributieriem zit, los zit, hij kijkt er even tussendoor en ziet speling op de riem.
Ik heb thuis gelijk de garage gebeld en gevraagd hoe dit kon, ik kreeg als antwoord dat dit niet mogelijk was, toen ik zei dat het wel was gebeurd en dat de riem nog geen 3 maanden geleden bij hun is uitgevoerd, vroeg hij of ik de sleutels kon brengen dan zouden ze de auto ophalen en nakijken.
Zo gezegd zo gedaan.
Dit was allemaal vorige week maandag.Afgelopen vrijdag ben ik bij de garage geweest om te vragen hoe het met mijn auto stond, mijn man heeft hem ten slotte nodig voor zijn werk,
(wonen in de buurt van Middelburg en werkt in Rotterdam)
De man die er even vluchtig naar heeft gekeken vertelde mijn man en mij dat er een boutje was afgebroken van de poulie van de nokkenas (?!?! vraag me niet wat t betekent). Maar goed… hij vertelde ook dat hun die bout hadden vervangen. Hij wilde nog wel uitzoeken hoe dit kon.Vandaag had ik nog steeds niets gehoord dus ik heb gebeld, aan het eind van de dag werden we terug gebeld met de volgende mededeling:
We hebben uw auto nagekeken en het boutje is vastgelopen doordat er geen olie in uw auto zat. De pijlstok was droog. Hierdoor is uw motor vastgelopen en daardoor is dat boutje afgebroken.
Dit klinkt mij erg vreemd in de oren, niet alleen omdat mijn man altijd stipt is met zijn olie controleren maar ook omdat ik niet snap hoe het kan dat er een bout afbreekt bij de riem omdat de motor vast geslagen zou zijn. En daarbij: Mijn man heeft zelf de motor uitgezet nadat hij rare geluiden hoorde.Mij lijkt het waarschijnlijker dat de bout scheef heeft gezeten… en dat hij daardoor is afgebroken. Toen de auto namelijk “gerepareerd” terug kwam startte hij moeilijk en bleek de brandstofpomp een kwart slag gedraaid én scheef erop gezet te zijn.
Dus denkbeeldig is het niet.Ik denk dat ik genaaid word door de garage maar omdat ik niet de kennis heb om mezelf hard te maken hoop ik dat er hier iemand is die zijn of haar mening kan en wil geven.
Het komt er namelijk nu op neer dat mijn auto total loss is :( dit kan ik me financieel ook niet veroorloven.Ik hoop dat er iemand is die hier raad mee weet!
Groetjes
Diana en Jacco
18 december 2012 om 18:35 #18085667een boutje van de pulley losgelopen omdat er geen olie inzat, eeeeeh, klinkt mij in de oren als hetzelfde dat het boutje kapot is gegaan omdat er een boterham met pindakaas op de achterbank lag.
Als je verhaal klopt wat ze gezegd hebben dan lijkt het mij ook dat iemand zich hier probeert onder garantie uit te praten.
18 december 2012 om 18:38 #18085668Heb je bij de distributieriem ook de spanrollen laten vervangen?
Is het niet zo dat de spanrolbout is losgelopen of afgebroken?
Het verhaal van de olie is nogal raar, zeker omdat de olie (volgens je verhaal) goed in de gaten word gehouden.
18 december 2012 om 18:39 #18085669ik lees nergens iets over olie vervangen.
heeft de garage ook olie in rekening gedracht ?
zo ja, dan ligt de fout bij de garage, hebben ze vergeten om er olie op te doen,brande het olie lampje niet ?????
18 december 2012 om 18:40 #18085670@rossifan46 wrote:
Heb je bij de distributieriem ook de spanrollen laten vervangen?
ze hebben de koppakking laten maken.
de garage heeft zelf de riem vervangen, omdat dat volgens de garage normaal vond.volgens mij is dat niet perse nodig als ie er nog niet zo lang op zit.
verder ga ik er van uit dat ze jullie wel eerst hebben verteld dat ze die gingen vervangen toch?
of kreeg je dat later pas te horen?18 december 2012 om 18:42 #18085671Volgens mij proberen ze hun fout op wat anders af te schuiven. als er geen olie aan de pijl stok zit. moet er op zijn minst toch iets gaan branden
dan moet je het eerder gehoord hebben. waarschijnlijk hebben ze het niet correct terug gemonteerdis meestal wel het best om de riem te vervangen heeft ie nou 10.000 gelopen zou ik hem zeker terug durven zetten.
olie moet wel vernieuwd zijn. als je je kop er af trekt komt er zeker koelvloeistof in de olie terecht18 december 2012 om 18:44 #18085672Dat boutje heeft nooit vast gezeten met het juiste moment!!
Wat een :puke situatie dit is iets voor rechtsbijstand.Gr Jurgen,
18 december 2012 om 18:45 #18085673Welke garage is het trouwens > ? ik woon ook in de buurt van goes en werk in goes als monteur . wellicht ken ik die garage wel
18 december 2012 om 18:46 #18085674@GTS Vectra wrote:
Dat boutje heeft nooit vast gezeten met het juiste moment!!
Wat een :puke situatie dit is iets voor rechtsbijstand.Gr Jurgen,
Dit denk ik dus ook. En dan kunnen ze wel zeggen dat er geen olie inzat, maar dan moet je olie lampje toch ook gaan branden. En als hij door jullie zelf in de gaten wordt gehouden is het raar dat de peilstok droog is.
18 december 2012 om 18:47 #18085675heb ook een paar vragen is het een opel dealer of een universeel
hoeveel km heeft auto gelopen
als ik het goed bereken draait de ca 1000 km per/week
lees niks over het overige onderhoud 1,7 diesel heeft volgens mij een olie interval van 15K18 december 2012 om 18:55 #18085676Bedankt voor de snelle reacties! Zal nog even toelichten:
We hebben tegen de garage gezegd: Hij verbruikt enorm veel koelvloeistof, maak t, maakt niet uit wat, maar het moet gerepareerd worden.
Ze hebben daarna gebeld om te zeggen dat het de koppakking was, en dat ze die gingen repareren, kosten zouden ongeveer 700 euro zijn.
Wij wisten toen niet wat er wel en niet vervangen ging worden.Uiteindelijk kregen wij de bon toen we de auto weer op kwamen halen na een week en het volgende staat erop:
Motorolie: 5.5 Liter
Distributieriem
Stelbouten 10 stuks
Koelvloeistof
Kop vlakken
Koppakingsset
Arbeid 6.5 uurOlielampje brandde niet, heeft ook niet gebrand ervoor, lijkt me ook vreemd dat een auto in nog geen 3 maanden 5.5 liter olie verbruikt.
In maart dit jaar is de distributieriem en spanrollen en waterpomp vervangen. Het gehele set zeg maar…
Kostte trouwens ook 700 euro, dus erg blij was ik al niet ;)
Dit is niet bij dezelfde garage gedaan overigens.De Garage waar we het over hebben is: van veen in middelburg,
En jammer genoeg heb ik geen rechtsbijstand verzekering18 december 2012 om 18:58 #18085677Anoniem
18 december 2012 om 19:02 #18085678@theunm wrote:
heb ook een paar vragen is het een opel dealer of een universeel
hoeveel km heeft auto gelopen
als ik het goed bereken draait de ca 1000 km per/week
lees niks over het overige onderhoud 1,7 diesel heeft volgens mij een olie interval van 15KHet is een universeel bedrijf voorheen ook nooit problemen mee gehad.
auto heeft 263XXX gelopen
Hij rijd op dit moment ongeveer 800 km per week.
Maar moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat mijn man op wisselende lokaties werkt, hij kan ook gewoon in vlissingen ingezet worden.
maar de afgelopen 3 maanden is er ongeveer 4500 km mee gereden.Onderhoud krijgt ie gewoon, in maart is de krukaskeerring vervangen, de riem met toebehoren ed. Servicebeurten krijgt hij nu ook, en de eerste keuring die we hebben gehad hebben we ook heel veel achterstallig onderhoud moeten verrichten voor hij goedgekeurd werd.
En ik heb geen idee wat je bedoelt met een interval van 15 K ….. ?
Overigens, als er olie bij gedaan moest worden, werd dat ook altijd netjes gedaan.
De motor heeft nooit te weinig olie gehad. werd ook minimaal 1x in de week gecheckt hoe de olie en koelvloeistof stond.18 december 2012 om 19:03 #18085679in maart dit jaar is de complete distributie set gedaan en nu weer?
dat zijn al kosten die je extra er bij gekregen hebt.
correct me if i am wrong.
distributie set gaat 2.5 jaar of 50.000 mee.daar zal ik sowieso al eens een mooi discussie punt van gaan maken bij de garage.
hoop heel erg dat je nog bonnen hebt of kunt aantonen bij welke km stand dit vervangen is.mochten ze bijvoorbeeld wel gaan zeggen dat je dit telefonisch door gegeven is kun je hun altijd dat onder hun neus schuiven en vragen waarom jullie het 2x in 1 jaar zouden vervangen.
en aangezien dat ook zonder overleg hebben gedaan klopt dat sowieso al niet.verder denk ik ook heel erg dat ze de olie gewoon vergeten zijn om er op te gooien.
18 december 2012 om 19:04 #18085680Aangezien er 5.5 liter olie op de bon staat, ga ik er van uit dat de olie is vervangen. Alleen zie ik geen filter op de bon staan, maar het kan zijn dat ze die niet mee vervangen hebben.
Maar wat eerder al gezegd is in dit topic, zijn er waarschijnlijk boutjes niet op het goede moment aangetrokken, daardoor kunnen ze loslopen (en afbreken). Dit staat dus los van de olie. Natuurlijk is te weinig of te veel olie in je blok nooit goed.
18 december 2012 om 19:08 #18085681Anoniem
1 January 1970Wat ik trouwens ook wel toevallig vind, heb laatst ook een Astra G diesel van famillie gehad met lekke koppakking en los gelopen distributieriem.
Staat nu bij mn baas voor onderdelen ( werk ook bij een garagebedrijf )
Dacht dat het door de spanrol kwam, de riem was nog heel in ieder geval.18 december 2012 om 19:10 #18085682In maart is het hele set vervangen,
Nu in september alleen de riem18 december 2012 om 19:13 #18085683In maart dit jaar is de distributieriem en spanrollen en waterpomp vervangen. Het gehele set zeg maar…
dit begrijp ik niet.
je zegt dat hij heel veel koelvloeistof drinkt.
was dat in maart ook al zo??ik denk dat de spanrol niet vervangen is. hierdoor is de riem geknapt, en dus je motor in de soep gelopen
je had zelf egenlijk gelijk die kappen eraf moeten trekken om te kijken of de riem nog heel was.
hij knapt vaak over de gehele lengte.
boutje afbreken kan makkelijk. tis heel simper, knapt de riem, ligt je blok in puingeen olie: kan zijn dat er een gat in je onderblok zit, dan ligt de olie ergens op straat en je gehele motor ruimte zit eronder.
had met een sloper (corsa b 1.6 16v gsi) het zelfde, gekocht met kapotte riem, en een gat in het onderblok. kan je vertellen, het is 1 grote olie bende :crysucces in deze vervelende situatie.
donor diesel blok is niet goedkoop. je kan beter de dagwaarde op eisen via de verzekering, en daarna een andere astra kopenje riem moet je ALTIJD vervangen, riem kost je geen drol, en de boel is er toch al af.
18 december 2012 om 19:14 #1808568418 december 2012 om 19:16 #18085685De riem vervangen is opzich niet zo gek, dat zijn de kosten niet. Wel apart dat ze het olie filter hebben laten zitten. Deze kost nog geen 10 euro..
Het klinkt alsof ze het verkloot hebben en het proberen af te schuiven.
Dat ze de reparatie in eerste instantie niet goed uitgevoerd hadden(de losse brandstofpomp) en dat dit nu weer gebeurt is ook wel een discutabel punt.
Ik zou in ieder geval je poot stijf houden!18 december 2012 om 19:21 #18085666Anoniem
1 January 1970Duidelijk verhaal. De garage heeft een fout gemaakt met de bout van de poelie door deze niet goed vast te zetten, of vergeten vast te zetten en er alleen met de hand tijdelijk opgezet, om naderhand deze met een momentsleutel op het juiste moment aan te trekken. Dit hebben zij dus waarschijnlijk verzuimd en proberen onder het garantieverhaal uit te komen.
Ze hebben olie berekend 5,5 liter, dit is dus de volledige inhoud is vervangen. Vreemde is dat er nu niets aan de peilstok zit terwijl er geen lampje gaat branden. Waarschijnlijk hebben ze eerst afgetapt om een droge peilstok te verkrijgen.
Daarnaast had de volledige distributieset teruggeplaatst kunnen worden. Zij hebben deze uit voorzorg vervangen wat niet nodig was geweest als zij waren nagegaan hoelang deze set erop zat. Dit had kosten kunnen besparen. Niet commercieel maar wel klantvriendelijk.18 december 2012 om 19:28 #18085686@Soepkip en Senatorman, de distributieriem vervang je in principe altijd als je ‘m losgooit, een riem hergebruiken wordt door velen afgeraden. Spanrollen e.d. kun je dan wel laten zitten. Dus dat is in mijn ogen zo gek nog niet.
Daarnaast gaat het oliedruklampje vaak pas branden als het echt te laat. Het is ook een olieDRUKlampje, en oliedruk heb je ook nog met heel weinig olie in het motorblok.
Buiten dat, een boutje breekt niet vanwege al dan niet te laag olieniveau. Dit boutje is niet op het juiste aanhaalmoment vast gezet (ik vermoed dat ze ‘m te hard hebben aangedraaid), waardoor het is ingesnoerd en afgebroken.18 december 2012 om 19:29 #18085687Ik zou toch eens even vragen bij dat bedrijf waar die olie gebleven is dan, 5,5liter op 4500 km is meer dan een liter olie op de 1000km :shock:
18 december 2012 om 19:31 #18085688Anoniem
@Mr.F wrote:
De sloperij van veen?
Yup
Zou ik niet verwachten van hun. Onze sloopauto’s gaan daar altijd heen.
Wie weet kunnen ze er een ander motorblok in leggen van hun? voor een leuke prijs?18 december 2012 om 19:35 #18085689@RISL wrote:
@Soepkip en Senatorman, de distributieriem vervang je in principe altijd als je ‘m losgooit, een riem hergebruiken wordt door velen afgeraden. Spanrollen e.d. kun je dan wel laten zitten. Dus dat is in mijn ogen zo gek nog niet.
Daarnaast gaat het oliedruklampje vaak pas branden als het echt te laat. Het is ook een olieDRUKlampje, en oliedruk heb je ook nog met heel weinig olie in het motorblok.
Buiten dat, een boutje breekt niet vanwege al dan niet te laag olieniveau. Dit boutje is niet op het juiste aanhaalmoment vast gezet (ik vermoed dat ze ‘m te hard hebben aangedraaid), waardoor het is ingesnoerd en afgebroken.ja klopt, maar na mijn reactie werd pas duidelijk dat het om alleen de riem ging.
daarvoor was dat nog niet echt duidelijk bij mij, ik dacht dat alles vervangen was. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.