Help help wiellager

Forumindex Forums Modellen Omega Help help wiellager

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270877
    Jmagov
      Lid sinds:
      24 February 2015

      Beste forumleden, ik ben er in geslaagd het oude lager er uit te persen.
      Maar bij het inpersen van de nieuwe brak deze in twee helften.
      Heeft er iemand een idee hoe ik de volledige draag arm er af krijg?
      Ik zie geen mogelijkheid om een sleutel op de bouten te krijgen.
      ( omega B2 2.2DTi bj 2001)

      #18276610
      Vega
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 November 2006

        Neem aan dat het om een achterwiellager gaat.
        Zeker geen SKF lager gebruikt maar zo’n goedkoop imitatie lager.
        De hele achterbrug moet je laten zakken anders krijg je de bouten er niet uit.

        #18276611
        Jmagov
          Lid sinds:
          24 February 2015

          Beste Peter
          Ik weet niet wat jij goedkoop vind maar ik heb toch een origineel onderdeel besteld( en betaald,65€).
          De arm laten zakken, dacht ik ook aan. Maar ik moet hem eerst wat hoger zien te krikken.

          Bedankt vr de info

          #18276612
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            http://workshop-manuals.com/vauxhall/omega-b/f__rear_axle_and_rear_wheel_suspension/rear_axle_rear_wheel_drive/wheel_bearing/repair_instructions/wheel_hub_and/or_rear_wheel_bearing_remove_and_install_or_replace/” onclick=”window.open(this.href);return false;
            deze site is wel in het engels maar misschien dat dit jouw uit kan leggen hoe je die moet vervangen en hoe je bij de door jouw bedoelde bout komt…
            als dit werkt hoor ik het graag want dan drop ik deze bij de how to`s

            #18276613
            Jmagov
              Lid sinds:
              24 February 2015

              Beste Bart
              Merci bedankt, dit manual helpt wel zeker.
              Enig minpuntje is het speciaal gereedschap dat ze gebruiken. Maar het kan ook zonder( een pers heb je wel nodig). Zondag ga ik er nog eens voor de volle 99% tegenaan .
              Houd jullie op de hoogte

              #18276615
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                @Jmagov wrote:

                Beste Bart
                Merci bedankt, dit manual helpt wel zeker.
                Enig minpuntje is het speciaal gereedschap dat ze gebruiken. Maar het kan ook zonder( een pers heb je wel nodig). Zondag ga ik er nog eens voor de volle 99% tegenaan .
                Houd jullie op de hoogte

                ze zeggen dat de aangedreven wielen een geperste wiellager hebben dus ik denk dat je die wel nodig hebt..
                je kan ook een dikke bout met een paar dikke grote revetten en een dikke moer pakken en als je je naaf eraf hebt met een bankschroef en een ringsleutel aandraaien.. meestal verhitten ze de naaf en lagerschaal ook om deze makkelijker los te krijgen als het metaal uitzet

                #18276616
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Nieuwe lager in de diepvries, en fusee warm stoken. Dan past die er in sommigge gevallen heel snel in. En anders even persen, breken komt meestal omdat er dan een bram op het fussee / draagarm zit. Of dat je op de verkeerde plek van het lager perst.

                  #18276614
                  Jmagov
                    Lid sinds:
                    24 February 2015

                    Beste allen
                    De lager heeft 24h in de diepvries gelegen, maar ben vergeten om de naaf en wiellager huis warm te stoken.
                    Hij brak toen ik de naaf er in duwde( afijn,klopte,eigenlijk).
                    Het uitdaging is nu: lager in persen,naaf in de lager krijgen en dan nog de kelk vr de cardan er in/op geperst krijgen

                    #18276617
                    johanhummer9
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 May 2011

                      @Haasje17 wrote:

                      Nieuwe lager in de diepvries, en fusee warm stoken. Dan past die er in sommigge gevallen heel snel in. En anders even persen, breken komt meestal omdat er dan een bram op het fussee / draagarm zit. Of dat je op de verkeerde plek van het lager perst.

                      Zo deed ik ook altijd de lagers van me scooterblok ja , ging perfect

                      #18276618
                      Vega
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 November 2006

                        Origineel besteld bij Opel of een automaterialen zaak? Het enige goede merk is SKF andere lagers is vragen om moeilijkheden.
                        Achterwiellager is alleen goed te vervangen door middel van persgereedschap.

                        #18276619
                        Vega
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 November 2006

                          @johanhummer9 wrote:

                          Zo deed ik ook altijd de lagers van me scooterblok ja , ging perfect

                          Daar zat vast geen lager in van (breed x diameter) 39×74 sedan of 45×74 caravan in.

                          #18276620
                          sjoerdie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 September 2005

                            je moet een lager er ook niet in slaan!

                            dat is vragen om moeilijkheden.

                            ik verwarm of koel nooit de delen.

                            gewoon netjes persen, dan is dat allemaal niet nodig.

                            #18276621
                            Jmagov
                              Lid sinds:
                              24 February 2015

                              Nee Sjoerdie, dat weet ik ook wel. Maar er komt soms zo’n beetje een waas voor mijn ogen. En dan neem ik een hamer en sla!
                              Ik kreeg de wielas er niet in, vandaar.
                              Ik heb me een “universeel” perswerktuig gekocht:lange bout met huls en platte schijf. Helaas is de enige schijf die past 0,73 ipv 0,74. Zucht.
                              Maar ik heb toch zo mijn bedenkingen bij dat persen, de lager erin persen gaat “vanzelf”.Maar dan moet die naaf er nog in hè .
                              Ach ja, ik zit ziek thuis dus ik heb nog wel wat tijd.
                              Overigens, de lager heb ik bij De Jonghe autoparts besteld ( Mechelen,België ) die hebben mij tot op heden al bijna 25 jaar lang goed geholpen. Maar misschien moet ik de nieuwe expliciet als “SKF” bestellen?

                              #18276622
                              Jmagov
                                Lid sinds:
                                24 February 2015

                                Beste forumleden

                                Ik heb ondertussen een nieuwe wiel draagarm gekocht( zo goed als nieuw)
                                Deze ga ik vandaag of morgen monteren.

                                Het valt tegen
                                :-?

                                #18276623
                                omegast
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 December 2014

                                  Ach ja….omega you hate them,or love them! king: Heb ook een haat/liefde verhouding met de mijne..

                                  #18276624
                                  Jmagov
                                    Lid sinds:
                                    24 February 2015

                                    Omega I LOVE IT

                                    heb dus de hele draagarm vervangen!
                                    Kosten:
                                    121€ draagarm
                                    103€ pers
                                    60€ lager
                                    4000€ werkuren( a 50€/p u)
                                    450€ werkverlet( rug kapot!)

                                    Tot: 4731€!!

                                    Ha, en zeggen dat die klojo’s in de opelgarage daar 650€ voor wilden rekenen!

                                    Snik

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.