Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Help help wiellager
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2015 om 14:48 #17270877
Beste forumleden, ik ben er in geslaagd het oude lager er uit te persen.
Maar bij het inpersen van de nieuwe brak deze in twee helften.
Heeft er iemand een idee hoe ik de volledige draag arm er af krijg?
Ik zie geen mogelijkheid om een sleutel op de bouten te krijgen.
( omega B2 2.2DTi bj 2001)4 maart 2015 om 16:33 #18276610Neem aan dat het om een achterwiellager gaat.
Zeker geen SKF lager gebruikt maar zo’n goedkoop imitatie lager.
De hele achterbrug moet je laten zakken anders krijg je de bouten er niet uit.4 maart 2015 om 23:37 #18276611Beste Peter
Ik weet niet wat jij goedkoop vind maar ik heb toch een origineel onderdeel besteld( en betaald,65€).
De arm laten zakken, dacht ik ook aan. Maar ik moet hem eerst wat hoger zien te krikken.Bedankt vr de info
5 maart 2015 om 03:32 #18276612http://workshop-manuals.com/vauxhall/omega-b/f__rear_axle_and_rear_wheel_suspension/rear_axle_rear_wheel_drive/wheel_bearing/repair_instructions/wheel_hub_and/or_rear_wheel_bearing_remove_and_install_or_replace/” onclick=”window.open(this.href);return false;
deze site is wel in het engels maar misschien dat dit jouw uit kan leggen hoe je die moet vervangen en hoe je bij de door jouw bedoelde bout komt…
als dit werkt hoor ik het graag want dan drop ik deze bij de how to`s5 maart 2015 om 09:03 #18276613Beste Bart
Merci bedankt, dit manual helpt wel zeker.
Enig minpuntje is het speciaal gereedschap dat ze gebruiken. Maar het kan ook zonder( een pers heb je wel nodig). Zondag ga ik er nog eens voor de volle 99% tegenaan .
Houd jullie op de hoogte5 maart 2015 om 09:10 #18276615@Jmagov wrote:
Beste Bart
Merci bedankt, dit manual helpt wel zeker.
Enig minpuntje is het speciaal gereedschap dat ze gebruiken. Maar het kan ook zonder( een pers heb je wel nodig). Zondag ga ik er nog eens voor de volle 99% tegenaan .
Houd jullie op de hoogteze zeggen dat de aangedreven wielen een geperste wiellager hebben dus ik denk dat je die wel nodig hebt..
je kan ook een dikke bout met een paar dikke grote revetten en een dikke moer pakken en als je je naaf eraf hebt met een bankschroef en een ringsleutel aandraaien.. meestal verhitten ze de naaf en lagerschaal ook om deze makkelijker los te krijgen als het metaal uitzet5 maart 2015 om 09:14 #18276616Nieuwe lager in de diepvries, en fusee warm stoken. Dan past die er in sommigge gevallen heel snel in. En anders even persen, breken komt meestal omdat er dan een bram op het fussee / draagarm zit. Of dat je op de verkeerde plek van het lager perst.
5 maart 2015 om 09:49 #18276614Beste allen
De lager heeft 24h in de diepvries gelegen, maar ben vergeten om de naaf en wiellager huis warm te stoken.
Hij brak toen ik de naaf er in duwde( afijn,klopte,eigenlijk).
Het uitdaging is nu: lager in persen,naaf in de lager krijgen en dan nog de kelk vr de cardan er in/op geperst krijgen5 maart 2015 om 11:46 #18276617@Haasje17 wrote:
Nieuwe lager in de diepvries, en fusee warm stoken. Dan past die er in sommigge gevallen heel snel in. En anders even persen, breken komt meestal omdat er dan een bram op het fussee / draagarm zit. Of dat je op de verkeerde plek van het lager perst.
Zo deed ik ook altijd de lagers van me scooterblok ja , ging perfect
5 maart 2015 om 12:53 #18276618Origineel besteld bij Opel of een automaterialen zaak? Het enige goede merk is SKF andere lagers is vragen om moeilijkheden.
Achterwiellager is alleen goed te vervangen door middel van persgereedschap.5 maart 2015 om 13:01 #18276619@johanhummer9 wrote:
Zo deed ik ook altijd de lagers van me scooterblok ja , ging perfect
Daar zat vast geen lager in van (breed x diameter) 39×74 sedan of 45×74 caravan in.
5 maart 2015 om 13:38 #18276620je moet een lager er ook niet in slaan!
dat is vragen om moeilijkheden.
ik verwarm of koel nooit de delen.
gewoon netjes persen, dan is dat allemaal niet nodig.
5 maart 2015 om 15:51 #18276621Nee Sjoerdie, dat weet ik ook wel. Maar er komt soms zo’n beetje een waas voor mijn ogen. En dan neem ik een hamer en sla!
Ik kreeg de wielas er niet in, vandaar.
Ik heb me een “universeel” perswerktuig gekocht:lange bout met huls en platte schijf. Helaas is de enige schijf die past 0,73 ipv 0,74. Zucht.
Maar ik heb toch zo mijn bedenkingen bij dat persen, de lager erin persen gaat “vanzelf”.Maar dan moet die naaf er nog in hè .
Ach ja, ik zit ziek thuis dus ik heb nog wel wat tijd.
Overigens, de lager heb ik bij De Jonghe autoparts besteld ( Mechelen,België ) die hebben mij tot op heden al bijna 25 jaar lang goed geholpen. Maar misschien moet ik de nieuwe expliciet als “SKF” bestellen?16 maart 2015 om 07:58 #18276622Beste forumleden
Ik heb ondertussen een nieuwe wiel draagarm gekocht( zo goed als nieuw)
Deze ga ik vandaag of morgen monteren.Het valt tegen
:-?16 maart 2015 om 10:20 #18276623Ach ja….omega you hate them,or love them! king: Heb ook een haat/liefde verhouding met de mijne..
18 maart 2015 om 17:26 #18276624Omega I LOVE IT
heb dus de hele draagarm vervangen!
Kosten:
121€ draagarm
103€ pers
60€ lager
4000€ werkuren( a 50€/p u)
450€ werkverlet( rug kapot!)Tot: 4731€!!
Ha, en zeggen dat die klojo’s in de opelgarage daar 650€ voor wilden rekenen!
Snik
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.