Help help wiellager

Forumindex Forums Modellen Omega Help help wiellager

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Jmagov

Beste forumleden, ik ben er in geslaagd het oude lager er uit te persen.
      Maar bij het inpersen van de nieuwe brak deze in twee helften.
      Heeft er iemand een idee hoe ik de volledige draag arm er af krijg?
      Ik zie geen mogelijkheid om een sleutel op de bouten te krijgen.
      ( omega B2 2.2DTi bj 2001)

Vega
      Deelnemer

Neem aan dat het om een achterwiellager gaat.
        Zeker geen SKF lager gebruikt maar zo’n goedkoop imitatie lager.
        De hele achterbrug moet je laten zakken anders krijg je de bouten er niet uit.

Jmagov

Beste Peter
          Ik weet niet wat jij goedkoop vind maar ik heb toch een origineel onderdeel besteld( en betaald,65€).
          De arm laten zakken, dacht ik ook aan. Maar ik moet hem eerst wat hoger zien te krikken.

Bedankt vr de info

bart-gsi
          Deelnemer

http://workshop-manuals.com/vauxhall/omega-b/f__rear_axle_and_rear_wheel_suspension/rear_axle_rear_wheel_drive/wheel_bearing/repair_instructions/wheel_hub_and/or_rear_wheel_bearing_remove_and_install_or_replace/” onclick=”window.open(this.href);return false;
            deze site is wel in het engels maar misschien dat dit jouw uit kan leggen hoe je die moet vervangen en hoe je bij de door jouw bedoelde bout komt…
            als dit werkt hoor ik het graag want dan drop ik deze bij de how to`s

Jmagov

Beste Bart
              Merci bedankt, dit manual helpt wel zeker.
              Enig minpuntje is het speciaal gereedschap dat ze gebruiken. Maar het kan ook zonder( een pers heb je wel nodig). Zondag ga ik er nog eens voor de volle 99% tegenaan .
              Houd jullie op de hoogte

bart-gsi
              Deelnemer

@Jmagov wrote:

Beste Bart
                Merci bedankt, dit manual helpt wel zeker.
                Enig minpuntje is het speciaal gereedschap dat ze gebruiken. Maar het kan ook zonder( een pers heb je wel nodig). Zondag ga ik er nog eens voor de volle 99% tegenaan .
                Houd jullie op de hoogte

ze zeggen dat de aangedreven wielen een geperste wiellager hebben dus ik denk dat je die wel nodig hebt..
                je kan ook een dikke bout met een paar dikke grote revetten en een dikke moer pakken en als je je naaf eraf hebt met een bankschroef en een ringsleutel aandraaien.. meestal verhitten ze de naaf en lagerschaal ook om deze makkelijker los te krijgen als het metaal uitzet

Haasje17
                Moderator

Nieuwe lager in de diepvries, en fusee warm stoken. Dan past die er in sommigge gevallen heel snel in. En anders even persen, breken komt meestal omdat er dan een bram op het fussee / draagarm zit. Of dat je op de verkeerde plek van het lager perst.

Jmagov

Beste allen
                    De lager heeft 24h in de diepvries gelegen, maar ben vergeten om de naaf en wiellager huis warm te stoken.
                    Hij brak toen ik de naaf er in duwde( afijn,klopte,eigenlijk).
                    Het uitdaging is nu: lager in persen,naaf in de lager krijgen en dan nog de kelk vr de cardan er in/op geperst krijgen

johanhummer9
                    Deelnemer

@Haasje17 wrote:

Nieuwe lager in de diepvries, en fusee warm stoken. Dan past die er in sommigge gevallen heel snel in. En anders even persen, breken komt meestal omdat er dan een bram op het fussee / draagarm zit. Of dat je op de verkeerde plek van het lager perst.

Zo deed ik ook altijd de lagers van me scooterblok ja , ging perfect

Vega
                      Deelnemer

Origineel besteld bij Opel of een automaterialen zaak? Het enige goede merk is SKF andere lagers is vragen om moeilijkheden.
                        Achterwiellager is alleen goed te vervangen door middel van persgereedschap.

Vega
                        Deelnemer

@johanhummer9 wrote:

Zo deed ik ook altijd de lagers van me scooterblok ja , ging perfect

Daar zat vast geen lager in van (breed x diameter) 39×74 sedan of 45×74 caravan in.

sjoerdie
                          Deelnemer

je moet een lager er ook niet in slaan!

dat is vragen om moeilijkheden.

ik verwarm of koel nooit de delen.

gewoon netjes persen, dan is dat allemaal niet nodig.

Jmagov

Nee Sjoerdie, dat weet ik ook wel. Maar er komt soms zo’n beetje een waas voor mijn ogen. En dan neem ik een hamer en sla!
                              Ik kreeg de wielas er niet in, vandaar.
                              Ik heb me een “universeel” perswerktuig gekocht:lange bout met huls en platte schijf. Helaas is de enige schijf die past 0,73 ipv 0,74. Zucht.
                              Maar ik heb toch zo mijn bedenkingen bij dat persen, de lager erin persen gaat “vanzelf”.Maar dan moet die naaf er nog in hè .
                              Ach ja, ik zit ziek thuis dus ik heb nog wel wat tijd.
                              Overigens, de lager heb ik bij De Jonghe autoparts besteld ( Mechelen,België ) die hebben mij tot op heden al bijna 25 jaar lang goed geholpen. Maar misschien moet ik de nieuwe expliciet als “SKF” bestellen?

Jmagov

Beste forumleden

Ik heb ondertussen een nieuwe wiel draagarm gekocht( zo goed als nieuw)
                                Deze ga ik vandaag of morgen monteren.

Het valt tegen
                                :-?

omegast
                                Deelnemer

Ach ja….omega you hate them,or love them! king: Heb ook een haat/liefde verhouding met de mijne..

Jmagov

Omega I LOVE IT

heb dus de hele draagarm vervangen!
                                    Kosten:
                                    121€ draagarm
                                    103€ pers
                                    60€ lager
                                    4000€ werkuren( a 50€/p u)
                                    450€ werkverlet( rug kapot!)

Tot: 4731€!!

Ha, en zeggen dat die klojo’s in de opelgarage daar 650€ voor wilden rekenen!

Snik

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.