Help! Astra G raar geluid en meer…

Forumindex Forums Modellen Astra Help! Astra G raar geluid en meer…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #18346070
    Frans En Jantiene Boot
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 July 2017

      Hoi ik ben Frans, nieuw hier op het forum en dat ben ik niet zomaar dus ik val maar gelijk met de deur in huis… ik heb hulp/advies nodig. :help:

      Na jaren geen eigen auto gereden te hebben ben ik sinds een maand de trotse eigenaar van een bijna vlekkeloze Astra G uit 2001, ding reed prima toen ik hem kocht, lekker vlot geen rare geluiden of rare dingen maar sinds afgelopen week hoorde ik een zachte tik die duidelijker was in de auto tijdens het rijden dan wanneer ik recht met me snufferd voor de motor stond maar ik hoorde hem wel ietsje. :scratch:

      Het rare is dat het niet continue was, zo hoorde ik het wel en zo weer niet …. dus ik het een en ander opgezocht op Google wat het eventueel zou kunnen zijn, daar kwam uit dat het waarschijnlijk de klepstoters waren of te weinig olie dus ik de aangeraden olie gehaald en bijgevuld tot aan waar het moet volgens het stokje en nog steeds dat vage geluid dat na een dag of twee een schurend bijgeluid leek te krijgen.

      Ook dit was niet continue en heb het de gehele volgende dag niet meer gehoord, ook niet tijdens een rit van Leiden naar Noordwijk heen en terug (zon’n 50 km +_ in totaal) dus ik was in de veronderstelling dat het probleem weg was door de olie maar dat dat misschien even geduurd heeft voordat de olie de klepstoters goed gesmeerd had en eventueel vuil er tussenuit gespeld was en ik ging er vandaag mee naar Geldermalsen (+- 170km heen en terug) samen met mijn gezin.

      Vlak voor ik de grote weg op ging viel het geluid me ineens weer op bij het afremmen op de motor maar dat was maar heel eventjes dus gewoon doorgereden zonder problemen, gewoon soepel en zuinig zoals ik hem ondertussen gewend was. Toeren tal was netjes (100 km/pu bij 2700+- toeren, temp gewoon netjes op 90, verbruik ongeveer 1:17)

      De terug weg hoorde ik hem ietsje duidelijker en langer totdat het geluid ongeveer ter hoogte van de N11 continu bleef en het leek alsof de auto minder power had en veel meer dronk dan op de heenweg (terwijl ik dezelfde weg heen en terug reed met ongeveer dezelfde snelheid), toen ik een vrachtwagen in wou halen en ik het gas intrapte was er een voelbare schok en een “tak” geluidje en hield hij in tot ik het gas los lieten daarna weer intrapte, toen was er weer een schok en “tak” maar hij trok daarna wel door al was dat niet zoals hij normaal reed en heb ik volgens de meter en de boordcomputer net zoveel verbruikt op die paar km op de N11 dan op de hele heenweg en een gedeeltelijke terugweg .

      Tijdens die eerste schok schee ook mijn temperatuur meter er mee uit maar na de tweede schok liep hij weer gewoon netjes naar de middelste streep (90 graden).

      Inmiddels was ik bijna thuis dus gewoon door gereden, misschien was dat dom maar ik ben niet altijd even slim :wacko: thuisgekomen me gezin eruit gezet en na een peuk voor de zenuwen ben ik er nog een blokje ermee wezen rijden, toen bleek de auto een heel stuk power te missen tussen de twee en drie huizen toeren…. heb hem flink op zijn staart getrapt en eenmaal voorbij de 3-3,5 duizend toeren leek het gewoon normaal zoals altijd te zijn.

      Toen ik weer thuiskwam en eerst een mini zenuwinzinking had viel me bij het uitstappen op dat er druppels onder de auto lag en bij nader onderzoek kwam er flink wat water uit druppelen (was echt water want het was geurloos en dun)….. nou ben ik niet geheel achterlijk en neem ik aan dat de waterpomp de boosdoener is in dit geval want dat zou zowel het schurende tikkende geluid kunnen verklaren als de tijdelijke temperatuurmeter faal (denk ik).

      Maar kan dat echt ook werkelijk veroorzaken dat de auto in gaat houden? Of die schok en dat “tak” geluid? Dat vind ik vrij zorgelijk en wat advies van mensen met meer ervaring met en kennis van deze autos dan ik zou me misschien meer inzicht geven in wat er stuk is, waar het door gekomen is en wat ik er eventueel aan kan doen.

      Het betreft een Astra G uit 2001 1.6 16v ecotec, +-240.000km gelopen, distributie vervangen bij 2002.000km met airco

      Ik hoop dat iemand hier me kan helpen want het is dan wel geen jonge auto maar het is de enige die ik heb :smiley-car: en ik was er toch echt wel hartstikke blij mee dus ik hoop dat het wagentje nog te redden is zonder dat ik een godsvermogen kwijt ben aan reparaties.

      M.v.g.& B.v.d. Frans

      #18346081
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Ik denk dat de meest voor de hand liggende optie is een defecte waterpomp. Enkel als er geen of te weinig koelvloeistof in heeft gezeten kan ervmeer schade ontstaan zijn. Ook kan het zijn dat je distributie van tijd is em dat je daarom minder vermogen hebt.

        Her kan ook nog zo zijn dat er wat anders aan de hand is zoals een lekke koppakking. Of een lek uitlaatspruitstuk.

        Hoe ziet je koelvloeistof eruit?

        #18346093
        Frans En Jantiene Boot
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 July 2017

          Hoi Haasje, bedankt voor je reactie.

          Dat dacht ik ook al, bij het opzoeken op Google kwam ik tegen dat dat schurende geluid ook een stervende waterpomp geweest kan zijn dat vaker schijnt voor te komen (?) als bij het vervangen van de distributie riem de spanrol verkeerd aangedraaid word

          Ik denk dat er nog wel genoeg in zat, er liep in elk geval nog genoeg uit toen ik weer thuis was :scratch: en het reservoir was niet leeg voor zover ik kon zien via de buitenkant maar ik heb eerlijk gezegd niet goed gekeken hoeveel er nog precies inzat.

          Ok, dat van die distributieriem klinkt niet best…. dat is meestal toch einde verhaal voor de motor? Ik heb m wel nog op ze staart getrapt du ik hoop het niet dat dat het geval is :cry:

          Uitlaat spruitstuk zou ik moeten horen in de vorm van harder geluid toch? Hij klinkt gewoon normaal qua volume, de achterpot van de uitlaat is nog vrij nieuw maar die hoorde ik wel af en toe tegen de balk van de trekhaak aan rammelen als ik hard achteruit reed.

          Kop pakking zou ook kunnen maar meestal heb je dan witte rook ontwikkeling?

          Daar heb ik niet naar gekeken, ga ik zometeen gelijk doen! Iets waar ik op moet letten? :unsure:

          M.v.g. Frans

          #18346096
          Frans En Jantiene Boot
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 July 2017

            Even gekeken net, er lekte niets meer onder de auto en vreemd genoeg ook niet toen ik de auto startte terwijl er toch nog vloeistof in het reservoir zat, wel leek het water een beetje donker en er zat niet super veel meer in maar het reservoirtje was niet leeg en ik zag geen smurrie o.i.d. in de tank of onder de dop, ook leek er met de waterpomp zelf niet echt wat mis te wezen aangezien er in het reservoir water rond ging via de slangetjes aan de bovenkant dus ik neem aan dat de pomp die druk ook levert en dan nog goed is?

            Bij het starten leek de motor in eerste instantie gewoon perfect te lopen, klein beetje gas gegeven ook niets raars qua geluid, motorkap open gemaakt en wel een klein beetje tikkend en schurend geluid dat in tijd van een minuut erger begon te worden en nu lijkt dat geluid uit de kop te komen. :unsure:

            Het lijkt alsof misschien idd die distributie van tijd geschoten is :cry: maar dan zou dat toch direct hoorbaar moeten zijn in plaats van dat het erger word? :unsure: En die is pas 38.000 km geleden vervangen volgens de kap.

            #18346099
            liviu2004
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 April 2014

              Start deze motor niet meer!

              #18346101
              Frans En Jantiene Boot
              Deelnemer
                Lid sinds:
                15 July 2017

                Dat was ik ook niet meer van plan nu voor ik weet wat ik eraan kan doen of wat het nou precies is, het lijkt me zo sterk dat die distributie verschoten is, zo lang geleden is hij niet vervangen en ik zou denken dat als het door een fout aangedraaide spanrol o.i.d. gekomen zou zijn dit al veel eerder gebeurd zou zijn dan pas na 38.000km :unsure:

                #18346110
                Frans En Jantiene Boot
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  15 July 2017

                  Maar even een filmpje gemaakt vanmiddag… https://youtu.be/tEXydJHd0zw

                  Dit was vanmiddag toen ik hem voor het laatst gestart had, in het begin van het filmpje lijkt het getik heel erg en opeens verdwijnt zodra ik de kap en oliedop aanraak. Dit lijkt me toch geen distributie probleem… :scratch:

                  Het water dat lekt lijkt ongeveer ter hoogte van het stuurbekrachtiging reservoir vandaan te komen, het leek in eerste instantie alsof de lek regelrecht onder de waterpomp zat omdat er daar een klein plasje lag maar bij nader onderzoek lekt het meeste water verder naar achteren.

                  Geen prut in de olie of rond de peilstok, ook niet in het koelreservoir dus een kapotte kop pakking die olie in het koelwater lekt of visa versa lijkt me ook niet het geval. Misschien dat hij tussen twee cylinders lek is en daarom geen power heeft na tweeduizend toeren?

                  Ook leken de twee slangen die achter de motor zitten een beetje nat te zijn maar ik weet bijgod niet waar die van zijn :unsure: een loopt volgens mij van af me waterpomp onder me luchtfilter door me auto in ter hoogte van me kachel.

                  :scratch: Pfffffff, ik mis me ouwe E Kadett 1.3s … die was veel makkelijker en duidelijker om aan te knutselen.

                  #18346112
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Als de waterpomp niet met de distributie is mee vervangen dan is het heel aannemelijk dat deze defect loopt met deze kilometer stand.
                    Hierdoor raakt je riem dus van tijd, en ja dat lijkt het geval aan het geluid te horen. Als je nu geluk hebt is het zo dat die maar 1 tand versprongen is.

                    Maar blijkbaar is niet starten moeilijk, want je hebt hem dus al meerdere malen gestart.

                    Met 1 tand verschil zal die onderin slecht lopen en boven in toeren beter.
                    Mijn advies niet ermee rijden kap van de distributie eraf. En kijken of het daar mis gaat.

                    Waterpomp kan ook stuk gaan door drooglopen. Dus als de slang achter het blok lekt (Hopelijk niet de kunstof buis) maar de slangen naar de kachel radiateur in de auto.
                    Deze vervangen.

                    Riem bij vervangen van de pomp ook niet hergebruiken, maar pomp + riem vervangen inclusief spanrollen.

                    #18346113
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Overigens is dat trillend geluid van de kap omdat waarschijnlijk de rubbertjes onder de kap verdwenen zijn.

                      #18346116
                      Frans En Jantiene Boot
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 July 2017

                        Dat weet ik dus niet, volgens de kap is hij op 34-3-16 vervangen en toen had ik hem nog niet dus ik weet echt niet of de desbetreffende pomp ook gelijk vervangen is, via de retourleidingen in het koelvloeistof reservoir komt wel vloeistof gelopen in ieder geval.

                        Hij startte wel iets moeizamer dan eerst dat wel maar dan praat ik over misschien 2 seconden langer dat de startmotor moet draaien om de motor aan te krijgen dan normaal het geval was.

                        Met een tandje verschil zouden de kleppen het wel nog overleeft hebben denk je? Het is inderdaad zo dat de auto boven de 3000 toeren veel beter rijdt.

                        Dat kon ik dus niet zien, de slang zelf was nat, niet zeiknat maar toch nat.

                        Bedankt, ik ga morgen even kijken of hij verschoten is en kijken of dat zelf te doen is bij deze auto, heb het een jaar of tien geleden ooit eens bij een 8v Vectra gedaan en ik ben vrij handig maar deze 16v blokken schijnen een stuk lastiger te zijn.

                        Bedankt voor je advies en expertise tot nu toe Haasje :good:

                        #18346117
                        Frans En Jantiene Boot
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          15 July 2017

                          Dat geluid in het begin bedoel je? Ja daar had ik ook al zo’n vermoeden bij dat dat iets met die ecotec kap te maken had toen het ophield na aanraken van de kap en de dop.

                          #18346131
                          Frans En Jantiene Boot
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 July 2017

                            Nou ik vrees het einde verhaal word voor de Astra :cry: zelf doen mis ik een aantal spullen voor en laten doen heb ik geen centen voor :no-money: dus….. iemand zin in een mooie astra met een klapperend gebit? Ik ben dr klaar mee….

                            #18346149
                            liviu2004
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 April 2014

                              Hoveel wilt je hebben?

                              #18346151
                              Frans En Jantiene Boot
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                15 July 2017

                                Ik zou zeggen doe een bod, je weet wat er mis mee is en ik heb m een maand geleden gekocht voor 900 en de reparatie klus kost volgens de gemiddelde garage 350 euro dus ergens tussen de 5 en 600 lijkt me redelijk? jaar apk, airco elektrische ramen, exterieur zou ik zelf een 8.5 geven, interieur een 8 dus doe een gooi.

                                en ohja,…. de distributieriem is 38000km geleden vervangen :rolling: sorry flauw grapje …

                                #18346152
                                liviu2004
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 April 2014

                                  En waar woon je?

                                  #18346153
                                  Frans En Jantiene Boot
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    15 July 2017

                                    Leiden, vlakbij Den Haag

                                    #18346155
                                    liviu2004
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 April 2014

                                      Je heb een pb.

                                      #18346157
                                      Frans En Jantiene Boot
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        15 July 2017

                                        Geantwoord :good:

                                        #18346162
                                        Frans En Jantiene Boot
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          15 July 2017

                                          Je hebt nog een pb Liviu ;)

                                          #18346208
                                          Frans En Jantiene Boot
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            15 July 2017

                                            Nou het kapje er maar eens afgehaald om te kijken hoe erg de schade is aangezien verkopen in deze staat een gigantisch verlies op zou leveren hoop ik dat er hier iemand kan zeggen of deze riem erg verkeerd staat.

                                            Op internet kom ik allemaal fotos tegen van tandwielen sets met 2 inkepingen (1 op elke) die dan naar boven moeten wijzen op een bepaald punt en bij de mijne lijkt er maar 1 inkeping op het achterste tandwiel te zitten dus ik kan het niet met zekerheid zeggen maar als de rand op het voorste tandwiel de indicator is bij deze auto lijkt het erop alsof er een tand versprongen is.

                                            Mijn vragen: klopt dit en zo ja is de kans groot dat mijn kleppen ook naar de knoppen zijn?

                                            Andere riem, rollen en waterpomp is eventueel nog te doen, een koprevisie daarentegen niet :cry:

                                            M.v.g. Frans

                                            #18346209
                                            Frans En Jantiene Boot
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              15 July 2017

                                              Aangezien helemaal niets wil lukken blijkbaar post ik de link naar de foto wel gewoon zo, ik hoop dat iemand me kan vertellen of hoe erg het is.
                                              https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155568003709111&set=a.10151405605429111.500154.807954110&type=3&theater

                                              #18346211
                                              Frans En Jantiene Boot
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                15 July 2017

                                                Na wat nazoekwerk blijkt bij deze auto de uitkeping in het tandwiel naar binnen te moeten staan tegenover elkaar met de achterste op 3 uur en de voorste op 9, er lijkt dus inderdaad een tand verschoten te zijn :-(

                                                #18346212
                                                Frans En Jantiene Boot
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  15 July 2017
                                                  #18346213
                                                  Haasje17
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    8 September 2009

                                                    Als die echt maar 1 tand versprongen is kun je waarschijnlijk met een nieuwe riem en waterpomp het oplossen, maar niets is zeker omdat je niet in het blok kunt kijken.
                                                    Beste even een compressie test doen als die goed is heb jeg elukt.

                                                    #18346218
                                                    Frans En Jantiene Boot
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      15 July 2017

                                                      Het lijkt maar een tandje zo op de foto, de linker staat echt letterlijk op 3 uur t.o.v. de centrale bout van het tandwiel zelf op deze foto maar ik kan de onderste distributie kap niet verwijderen om te controleren of de krukas in de goede positie staat.

                                                      Ik heb het tandwiel in deze positie gekregen door de auto iets vooruit te duwen als hij in de (5e) versnelling staat en iemand anders te laten kijken wanneer het tandwiel goed stond maar dit zal zonder de krukas markering te controleren ook maar natte vinger werk wezen denk ik.

                                                      Pffff, ik ga me naam veranderen naar Donald Duck denk ik… die had meer geluk dan ik :rolling:

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.