Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › HELP! Aanhoudend Krukassensor probleem
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 6 juni 2021om 19:52 door Hans AG.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2021 om 18:41 #18422165
Even alles op een rijtje
Oorzaak:
Oude goed werkende krukassensor had snoerbreuk dus werkte niet meer daarna gesoldeerd werkte perfect en 1 dag later weer snoerbreuk door gewoon te oude verpulverde kabels.
Toen nieuwe gekocht bij winparts. Deze bleek niet de goede stekker te hebben dus stekker aangepast en deed het ook niet.
Toen bij Fsrs een nieuwe zogenaamd originele gekocht deed het ook niet
Daarna op advies van liviu een originele in polen gekocht en daar zit ik nu mee
Laatste stand van zaken:
2 dagen geleden nieuwe distributie erop gezet dus ook dat is het niet.
Krukassensor getest door met draaiende motor de nokkenassensor los te koppelen en de motor sloeg direct af!! ??? Is het dan toch geen goede sensor?
Dus de stekkers opgemeten:
1.5 volt heb ik op de krukas stekker die uit de kabelboom komt bij contact aan.
Verder meet ik bij koude motor 14 ohm op de nokkenassensor en na 1 minuut de motor draaien meet ik 16 ohm op de nokkenassensor dus wel buiten specificatie die 16 ohm alleen
Gevolg:
1. Motormanagent lampje brand
2. begrenst op 4500rpm
Ik heb geen osciloscoop om even een nette blokgolf te zien en synchronisatie kunnen zien
Ik kom er gewoon niet uit
Wie kan mij helpen?
6 juni 2021 om 19:52 #18422168Net de belangrijkste stap tot nu toe uitgevoerd:
Genereerd de krukassensor wel een signaal???
Ik heb de signaaldraad gebackprobed en gecontrolleerd of deze signaal afgeeft en opgemeten met een multimeter en verrekt de krukassensor geeft gewoon signaal af. Of dat signaal goed is is even de vraag????
Starten met enkel krukassensor gaat niet en als ik de nokkenassensor stekker eraf haal bij draaiende motor dan slaat de motor netjes af.
Beide signalen van krukas en nokkenas lopen niet synchroon en dat is ook telkens de foutmelding die ik opcom krijg. Ik krijg dus geen specifieke melding dat de krukassensor kapot is of dat de nokkenassensor kapot is.
Enkel dat ze niet synchroon lopen. Beide doen het gewoon
Starten lukt ook niet met beide sensoren aangesloten. Starten met enkel krukassensor lukt niet.
Starten met nokkenassensor lukt wel.
Dus het kan heel goed zijn dat de nokkenassensor on its way out is. Doet het nog wel maar niet heel best.
En dat bevestigen ook de metingen eigenlijk. 14 ohm bij koude motor dus binnen de specs zou 12.5 ohm moeten zijn en 16 ohm met na 3 a 4 minuten de motor laten draaien. 16ohm is buiten de specs. Niet goed dus. Geen idee of dat zo werkt. Het is een soort aanname maar wel in de goede richting. Omdat de nieuwste sensor de krukassensor is en de nokkenassensor is ergens 5 a 6 jaar geleden vervangen.
Gek blijft wel dat mijn originele oude nu kapotte sensor het wel supergoed heeft gedaan. De auto reed echt subliem.
Wat zou het kunnen zijn.
Nog iets anders voor dit probleem wat ook alweer maanden lang speelt heb ik de gasklep positie sensor gewisseld voor een nieuwe dat scheelde echt mega veel met lekker rijgedrag
De motor loopt nu niet heel lekker op cilinder 1 maar ik heb nog geen bougies vervangen. Er zitten wel al nieuwe bougie kabels op.
Ik wil al de hele tijd een REMUS sportuitlaat erop zetten die heb ik bijna nieuw liggen maar het heeft zo nog weinig zin natuurlijk eerst moet de motor weer netjes lopen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.