Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › help
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 december 2010 om 10:25 #17229891
Hallo leden
Ik zit met een dilemma ik heb net een Opel Calibra uit 97 gekocht. het is een v6met een onderblok van een omega B van een 2.6 en boven blok 2.5 origineel Calibra gekocht (helaas nu stuk) en er zit een 4 taps automaat bak in. Nu maak ik een hoop snelweg km gemiddeld 150 per dag. Ik begrijp dat deze auto niet echt zuinig is maar gemiddeld 11/100. Nu heb ik zetten denken om G3 gas in te bouwen maar weet niet wat hier de voor en nadelen zijn als hij er tegen die tijd weer uit gaat want gebruik de auto nu voor mijn werk maar in de toekomst niet meer en is dan zonde eruit te halen. inbouw ervan is best prijzig en benzine nu ook. Ik ben eigenlijk opzoek naar dingen waarvan je auto zuiniger wordt iemand tips of ideeën groetjes
25 december 2010 om 10:28 #17779243De V6 motoren draaien zeker prima op LPG, en kunnen er goed tegen.
en de kosten afweging om bij zo’n ”oude” auto nog een LPG systeem in te bouwen is echt afhankelijk van hoelang en met name hoeveel kilometers je er nog mee wil rijden.
In NL hoef je iig niet te zoeken naar een Calibra-V6 / Vectra-V6 op gas, deze zijn er ZEER weinig, in Duitsland heb je meer kans, mocht je een andere zoeken op LPG.
Willem
25 december 2010 om 10:54 #17779244bedankt voor je antwoord.
ik heb net een calibra gekocht maar ik moet voor mijn werk al meer dan 20000 km per jaar gaan rijden.inbouwen kost mij zo´n 1800 euro maar weet niet of ik hier goed aan doet en hoe lang die systemen dan probleemloos mee gaan en welke onderhoud daar dan aan gepaard zit groetjes25 december 2010 om 10:55 #17779245De motor zelf hoef je je geen zorgen over te maken, het onderhoud daaraan zal hetzelfde blijven.
alleen behoeft ook de LPG istallatie enig onderhoud zo nu en dan, maar dat mag normaal geen probleem zijn.
Willem
25 december 2010 om 11:06 #17779246Hmnnnn de mijne V6 ook met automaat .. 2,5 motor .. liep .. 1 op 10,5 doorgaans .. de meeste kilometers maak je met Shell benzine fuel save …. 30 liter .. 340 kilometer … ander merk b.n Tango benzinne 30 liter .. 295 kilometer ……
Het verbruik hangt veel van de rechtervoet af .. het onderhoud/ bougies/ bougiekabels/ luchtfilter/ .. bandenspanning …. de maat van de banden .. rolweerstand .. eventueel extra spoilers die de luchtweerstand vergroten ..
Het verbruik .. is voor deze auto/Calibra, het gewicht .. de motor een V6 .. ook nog automaat .. is het verbruik zeer redelijk te noemen ..
25 december 2010 om 11:09 #17779247Jupzz, ik doet met een zwaardere Vectra-B 2.5 V6 handgeschakeld gemiddeld zo’n 1 op 11, snelwegritten op de cruise zo’n 1 op 14.
Willem
25 december 2010 om 11:10 #17779248Het inbouwen van een LPG instalatie .. lijkt me wel kostbaar .. de lpg liter prijs .. is de laatste jaren klink gestegen ..
Als je voordelige kilometers wil maken .. maak dan van de Calibra een hobby auto .. en koop er een b.v een Toyota Ygo bij .. verbruik .. rond 1:18 .. en wegenbelasting vrij …..
25 december 2010 om 11:17 #17779249Ik zit dus met deze situatie in twijfel wat te doen of een kleine auto erbij en de Calibra als hobby auto eerste wens maar dit brengt ook een hoop extra kosten met zich mee en de Calibra blijft wel extra lekker rijden. Groetjes
25 december 2010 om 11:22 #17779250Wim
Jou, Vectra verbruik .. van 1:14 .. is snelwegverbruik met de V6, is een getal waar de meeste automobilisten jaloers op kunnen zijn … maare ga je dan af op de boordcomputer ?
25 december 2010 om 11:25 #17779251nope, lange ritten, de BC zegt dat ik niet zuiniger rijdt als hooguit 1 op 12 a 1 op 13.
die zegt dus een meer verbruik tov gemeten met tanken.
gemiddeld staat mijn BC op 10,5 liter op 100km (1 op 9,nogwat), terwijl met tanken een gemiddelde eruit komt van 1 op 11.
ik rijdt wel VEEL op de Cruise Control (120km/u), en de Vectra-B is qua inlaat en brandstof systeem wat verder doorontwikkeld.
Gemiddeld zo’n 600km op 55 liter ongeveer
Willem
25 december 2010 om 11:31 #17779252Automaat toch Anjo Tol ?
Dat scheelt aardig hoor in verbruik t.o.v. aan handbak !
Heb zelf een Vectra B 2.5 automaat gehad, maar die lustte ‘m ook meer dan itt de handgeschakelde varianten.Heb nu een 3.2 met 5-handbak v.e. Vectra A/Calibra in een Astra f welliswaar maar die doet gemiddeld (bij gecombineerd stads/B-wegen en snelwegen) zo 1:10,5 tot 1:11
Langere periodes langere ritten op constante snelheid hoogste versenlling B-wegen/Snelwegen resulteert in 1:12 tot 1:13 zo ongeveer, maar meestal zit ik toch rond de 1:10,5 zoiets. Daar me ritten toch uitdraaien op wat stads gebruik (kortere ritten) afgewisseld met wat B-wegen.
Zeker nu met de koude neemt verbruik wel ietsjes toe. Warme zomer dagen neemt logischer wijs af.Zelf houdt ik vanaf begin alles bij op de tankbon aan de hand van kilometers/getankte liters.
Een betrouwbaarder beeld dan zo kan je niet krijgen denk ik.25 december 2010 om 11:34 #17779253haha Jeroen, je weer mijn verzameling tankbonnen, ik verzamel ze al zolang ik de Vectra rijdt.
Willem
25 december 2010 om 11:37 #17779254Ik ook zolang ik de motor al heb. Va. de eerste liters, netjes in een map.
Noem het een afwijking, ik noem het een “gedocumenteerd en complete weergave”. :)Van me busje heb zowiezo alle bonnen, moet wel voor de boekhouding van de vrienden in Apeldoorn,
en om om de btw daarvan terug te krijgen.25 december 2010 om 11:48 #17779255Tankbonnen bewaren gaat voor mij iets te ver, maar ik heb wel een Excel documentje met alle tankbeurten er in. Dat gecombineerd met het noteren van de KM stand, brandstofkosten, MRB, verzekering en overige onderhoudkosten geeft een totaal plaatje hoe zuinig m’n Calibra is en wat het precies kost, zelfs tot op de kosten per KM :P
(huidige tussenstand: AVG: 10.32L/100km, €0,257/km. Best: 7.41L/100km, Worst: 12.41L/100km)
25 december 2010 om 11:52 #17779256Dat kan natuurlijk ook McKaamos. Komt feitelijk op hetzelfde neer.
Misschien nog wel beter, daar de tankbonnen veelal op thermisch papier is gedrukt, en met de jaren de tekst minder leesbaar wordt.Als je echt de exacte kosten per kilomter wil berekenen, zal je ook afschrijving er in op moeten nemen.
Echter dit is heel lastig, vaak kan je dat eigenlijk alleen achter af doen, als je een auto verkoopt bijv.
Dan weet je het verschil, gedeelt op de totaal kilometers. :D25 december 2010 om 12:13 #17779257Er zijn duzz meer mensen die elke keer .. na rekenen .. het verbruik .. te opzichte van de kilometers .. hihi
Geloof dat de automaat iets meer sap nodig heeft .. dan de schakel .. echter op de eco stand .. schakelt de auto maat toch snel terug in toeren .. met stadsritten .. lagere toeren .. minder verbruik ..de Vectra V6 heeft zoals Wim zegt .. een beter inlaat trajekt .. denk dat hier iets verschil zit .. ten opzichte de Calibra .. V6
25 december 2010 om 12:32 #17779258Yup Anjo, Er zijn er meer ;) M’n pa is ook een kostenfreak :P Die heeft het Excel sheetje wat ik gebruik gemaakt en die heb ik zelf nog een beetje uitgebreid.
Jeremy, dat klopt. Afschrijving is een verborgen kostenpost. Ik reken het niet mee omdat ik van plan ben m’n huidige helemaal op te rijden. En als je het wel mee rekent, is het idd het beste om dat achteraf te berekenen omdat je nooit weet wat je nog gaat krijgen. Vaak is het wat de gek er voor geeft.
25 december 2010 om 12:37 #17779259Maar wat Anjo tol zegt klopt tog nie 100%??? Laatst bij kassa ging het over de bezine… dat fuel save gewoon een duurdere bezine is maar het is gewoon een grote onzin…. het verbruik met normalen bezine is 100% het zelfde??? Dat is wel gebleken uit de test… dus mensen die duur rijde maken niet meer km’s op die bezine
25 december 2010 om 14:38 #17779260Najah .. het einge bewijs daar voor .. leert me het aantal kilometers .. wat k afleg per 30 liter benzine .. maanden lang altijd dezelfde getankt .. Esso Exilleum .. altijd met 30 liter rond 315 km … daarna een periode gewoon .. euro 95 van Esso .. per 30 l. aantal km .. net 300 …
Ook een periode V-power getankt .. ook doorgaans 310/315 kilometer .. per 30 L.
Ook paar keer Tango getankt .. mocht blij wezen dat, k daarmee 290 kilometer haalde per 30 L.De Shell fuel save .. elke keer weer 340 kilometer met 30 L.
Dit is mijn ervaring .. enne heb geen aandelen van shell (tussen haakjes)
s
26 december 2010 om 09:15 #17779261Maurice, ik geloof er ook geen donder van. Mijn wagen rijd op elke benzine gelijk. Enige verschil is als de mix tussen stad en snelweg veranderd. Meer snelweg en dan rijd ik oppeens meer KM per liter. Oh, en uiteraard hoe goed ik m’n rechter pootje in bedwang houd natuurlijk ;)
Maargoed, als Anjo er baat bij heeft moettie het vooral blijven tanken. Mij overtuig je niet iig :P
Sowieso is een Calibra niet het toonbeeld van zuinig trouwens. Is natuurlijk maar net waar je vanuit gaat. T.o.v. een Corsa is een Calibra een enorme brandstofzuiper, tegen een oude amerikaan is een Calibra verschrikkelijk zuinig.
Als je je druk moet maken om brandstofkosten lijkt mij een Calibra (of een andere dikke Opel met een ouder type sportief motorblok er in) eigenlijk geen slim plan voor dagelijks gebruik.
M’n pa rijd ook niet voor jan-met-de-korte-achternaam in een Astra diesel. Scheelt enorm als je in een jaar tijd ruim een halve ton op de klok moet zetten.Je zou trouwens misschien wel een Vectra A of B dieselblok in een Calibra kunnen hangen. Dat scheelt vast een hoop als je dagelijks 150km moet rijden…
Edit:
Trouwens, ik weet niet wat E85 tegenwoordig per liter kost, maar je kan allicht overwegen om de auto te laten chippen voor rijden op E85.
Bijna elke Opel kan je er wel voor laten aanpassen.
Setje grotere injectoren en de ECU laten remappen voor 20% extra inspuiting over het volle bereik en je zou zo ongeveer klaar moeten zijn.
Heb je ook geen extra wegenbelasting omdat de auto officieel nogsteeds een benzinebak is.E85 zou iig lekker goedkoop moeten zijn bij Tamoil, getuige dit nieuwsbericht: http://www.autoweek.nl/autonieuws/13922/Bio-ethanol-goedkoper-bij-Tamoil
26 december 2010 om 09:43 #17779262Deze man wil niemand overtuigen hoor .. dit is alleen mijn ervaring .. alle benzine is gelijk .. alleen de toevoegingen zijn anders .. daarom is V power is duitsland 100 ron .. voor de snelle wagens .. ferrari .. enz .. het zijn de toevoegingen die zorgen dat de benzine klopvaster is .. Fuel save .. heeft een toevoeging, dat wrijving verminderd .. het zij zeer gering .. maar het werkt ..
De V power geeft b.v een (turbo motor vooral ) meer pk ‘s ten opzichte van 95 ron .. de klopcensors in samen werking met de computer rekenen de beste onstekings tijdstippen uit .. dat hangt van de klopvastheid van de benzine af .. denk niet dat je dat met een Calibra 16V merkt .. echter, de eco tec motoren hebben die klopcensors ook ….. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.