Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › helmer’s vectra V-line – Iets wat mij niet lekker zit !
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juli 2012 om 16:53 #17993327
Helmer, ik werk zelf in een machinefabriek/plaatwerkerij king:
Als je nou een stuk aluminium of RVS hebt, en de juiste maat aftekent, en dan laat uitzagen?
7 juli 2012 om 17:03 #17993328AnoniemLid sinds:
1 January 1970Is ook een goed idee. Komende weken zeeën van tijd. Ga eerst wat sloperijen af. Is er vast wel. En anders jou advies opvolgen :wors
7 juli 2012 om 17:49 #17993329AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb vandaag een filmpje gemaakt met draaiende motor. Van de catch-can even met de deksel eraf. Komt best wel veel damp uit. Plaats het filmpje vanavond :D
8 juli 2012 om 22:02 #17993330AnoniemLid sinds:
1 January 19708 juli 2012 om 22:27 #17993331Helmer, zit daar nou allemaal draaisel in? :|
9 juli 2012 om 05:45 #17993332Ja, stel je voor dat die drap zich in je intercooler ophoopt.
Ik zie alleen het nut van die staalwol op deze manier niet zo.
Dat werkt alleen als de gassen er doorheen moeten, nu verklein je der ruimte eigenlijk alleen maar.
Ik heb mods gezien waarbij ze en tussenschot in de can maken, waardoor de gassen omlaag door de staalwol moeten.9 juli 2012 om 08:55 #17993333AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RickR91 wrote:
Helmer, zit daar nou allemaal draaisel in? :|
Bolletjes staalwol. Had dacht ik ergens gelezen dat het nuttig was. Net als wat yzf1kr zegt. De ruimte is idd wel kleiner. Ze gaan der weer uit. Was te proberen.
Ik zou er ook niet raar van opkijken al de intercooler + de rest van het systeem voorzien is van best wel wat aanslag9 juli 2012 om 10:08 #17993334Zo best wel veel drap zeg. Ga gelijk maar eens kijken voor zo’n catch can.
9 juli 2012 om 10:46 #17993335Ooh een staalsponsje, ik schrok me al rot.
Denk dat ik zelf een Jägermeister fles ga verbouwen naar catch can :jerry
Alleen even uitzoeken hoe ik het aan ga pakken.
9 juli 2012 om 11:51 #17993336Ik heb het tankje gisteren met eigen ogen mogen aanschouwen, lijkt haast standaard geleverd zo mooi dat die verwerkt zit in de motorruimte! :thumb
9 juli 2012 om 11:54 #17993337Inderdaad, ziet er heel netjes weg gewerkt uit!
Het enige waardoor je ziet dat het niet OEM is, is omdat het verchroomd tankje is.9 juli 2012 om 11:55 #17993338AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RickR91 wrote:
Ooh een staalsponsje, ik schrok me al rot.
Denk dat ik zelf een Jägermeister fles ga verbouwen naar catch can :jerry
Alleen even uitzoeken hoe ik het aan ga pakken.
Haha was niet best als dat uit de motor in de catch-can was gekomen.
Jägermeister fles :jerry heb je er 2 keer wat aan gehad eerst om hem leeg te maken en ze’n 2de leven als opvang ding :jerryThank’s sander2.5v6. Jij was die met de zwarte Vectra die tegen over mij/ons stond?
9 juli 2012 om 13:28 #17993339Jaja klopt, ik bleef bij jullie plakken ;)
10 juli 2012 om 15:48 #17993340Wat is het praktisch nut van zo’n oil catch can?
10 juli 2012 om 15:56 #17993341Heb je enige moeite gedaan om ook maar iets van voorgaande paginas te lezen?
10 juli 2012 om 16:39 #17993342AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Erwin wrote:
Wat is het praktisch nut van zo’n oil catch can?
Hallo Erwin, het nut als jij een stukje terug scrolt zie je de foto van mijn catch-can. Daar zie je een beetje grijze zeg maar smurrie. Dat komt uit het Carter (Carter ontluchting) de wet verbied dat Carter ontluchting direct in de open geloost worden. Dit houd dus in dat in de standaard situatie de Carter ontluchting terug geleid word naar de inlaat. Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat die smurrie in het inlaat traject teregt komt (intercooler,de slangen, en inlaatspruitstuk) dat geeft op den duur problemen. Als je wat verder terug kijkt in mijn topic staan foto’s van mijn oude inlaatspruitstuk en ook een foto van het gashuisklep. Dat ie dus de aanslag na mijn auto heeft nog maar 146dk gelopen. Door het installeren van een catch-can voorkom je dat het meeste van die smurrie niet meer in het inlaattraject komt. Houd dus de boel mooi schoon. Wat de prestaties ten goede komt
Groet helmer.
10 juli 2012 om 16:42 #17993343AnoniemLid sinds:
1 January 1970En vergeet te zeggen. De smurrie wat je op de foto ziet is nog maar van 550 km.
10 juli 2012 om 17:42 #17993344@Helmer opelfan wrote:
@Erwin wrote:
Wat is het praktisch nut van zo’n oil catch can?
Hallo Erwin, het nut als jij een stukje terug scrolt zie je de foto van mijn catch-can. Daar zie je een beetje grijze zeg maar smurrie. Dat komt uit het Carter (Carter ontluchting) de wet verbied dat Carter ontluchting direct in de open geloost worden. Dit houd dus in dat in de standaard situatie de Carter ontluchting terug geleid word naar de inlaat. Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat die smurrie in het inlaat traject teregt komt (intercooler,de slangen, en inlaatspruitstuk) dat geeft op den duur problemen. Als je wat verder terug kijkt in mijn topic staan foto’s van mijn oude inlaatspruitstuk en ook een foto van het gashuisklep. Dat ie dus de aanslag na mijn auto heeft nog maar 146dk gelopen. Door het installeren van een catch-can voorkom je dat het meeste van die smurrie niet meer in het inlaattraject komt. Houd dus de boel mooi schoon. Wat de prestaties ten goede komt
Groet helmer.
Bedankt voor de uitleg. Duidelijk verhaal.
Vraag me af waarom deze dingen dan niet standaard er in gebouwd worden vanaf de fabriek?
Kun je deze ook ergens kopen i.p.v. een zelfbouw?
10 juli 2012 om 17:48 #17993345@Erwin wrote:
@Helmer opelfan wrote:
@Erwin wrote:
Wat is het praktisch nut van zo’n oil catch can?
Hallo Erwin, het nut als jij een stukje terug scrolt zie je de foto van mijn catch-can. Daar zie je een beetje grijze zeg maar smurrie. Dat komt uit het Carter (Carter ontluchting) de wet verbied dat Carter ontluchting direct in de open geloost worden. Dit houd dus in dat in de standaard situatie de Carter ontluchting terug geleid word naar de inlaat. Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat die smurrie in het inlaat traject teregt komt (intercooler,de slangen, en inlaatspruitstuk) dat geeft op den duur problemen. Als je wat verder terug kijkt in mijn topic staan foto’s van mijn oude inlaatspruitstuk en ook een foto van het gashuisklep. Dat ie dus de aanslag na mijn auto heeft nog maar 146dk gelopen. Door het installeren van een catch-can voorkom je dat het meeste van die smurrie niet meer in het inlaattraject komt. Houd dus de boel mooi schoon. Wat de prestaties ten goede komt
Groet helmer.
Bedankt voor de uitleg. Duidelijk verhaal.
Vraag me af waarom deze dingen dan niet standaard er in gebouwd worden vanaf de fabriek?
Kun je deze ook ergens kopen i.p.v. een zelfbouw?
Ebay/ MP /etc zijn ze genoeg te vinden !
10 juli 2012 om 17:56 #17993346AnoniemLid sinds:
1 January 1970Waarom dit niet standaard geleverd is/word is mij ook niet geheel duidelijk. Het enige wat ik mij kan bedenken zo, Zoals alles standaard is hoeft men zelf bijna nergens op te letten. Met een catch-can heb je weer beetje meer werk, controlleren of waneer hij vol zit en dan moet hij geleegt worden en zit men weer met de afval.
Hier heb ik de link van de catch-can zoals ik hem heb http://www.qspraceware.nl/qsp-producten/catchtanks-1/olie-catchtank-rond.html” onclick=”window.open(this.href);return false;. Dan nog een stuk slang van +- de zelfde diameter als die van de ontluchting. slangenklemmen 5 stuks en een tussenstuk om 2 slangen aan elkaar te koppelen. En nog een beugel (zelf made?) on de catch-can aan vast te maken (beugel heb ik zelf nog niet) kosten +- 80€. Weet het niet zeker maar denk niet dat er kant en klare voor zijn
12 juli 2012 om 13:27 #17993347Bedankt voor de link.
Het lijkt me dat olie gewoon terug moet zakken naar de carter pan. Vangt dit ding nu echt olie of is deze drab gecondenseerd vocht?
Ik merk vaak bij het rijden dat hij iets pittiger aanvoelt als ik er thuis mee weg rij en hij nog niet warm is dan dat hij op bedrijf temperatuur is. Kan dit hiermee opgelost worden?
12 juli 2012 om 16:38 #17993348AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik heb even gezocht en vond deze text op het mr2.nl forum hierin word duidelijk uitgelegd hoe de carterontluchting werkt. Hierin vind je ook gelijk antwoord op jou 2de vraag Erwin
Het enige doel van carter ontluchting is zoals het woord het eigenlijk al zegt , het carter ontluchten………doordat je motor warm wordt gaat de olie gassen afscheiden.
Als je carter geen ventilatiemogelijkheid heeft, zou binnen de kortste keren alle keerringen uit je blok vliegen, de druk in je carter wordt immers te hoog, daar komt bij dat je altijd wel iets lekkage hebt van druk langs je zuigers en cilinderwand, dus die overdruk moet ook weg kunnen.
Doordat deze gassen enigszins warm zijn geven wij meestal de voorkeur om deze aansluiting uit het inlaat traject te halen door er een klein filtertje op te zetten (vermogens verlies door warme lucht).
Vroeger, toen de milieu eisen nog niet zo streng waren werd de carterontluchting door de meeste fabrikanten gewoon met een slangetje langs het blok naar beneden gehangen en liet deze gassen vergezeld van een spatje olie gewoon de vrije loop.
Tegenwoordig mag dat niet meer, i.v.m. milieu verontreiniging.
Je kan dus zonder ernstige gevolgen de carterventilatie bij jou turbo motor losmaken en via een klein filtertje of opvang- reservoirtje12 juli 2012 om 19:32 #17993349ik heb hem nu gewoon loshangen, maar het valt me op dat ie best wel wat rookt/stoom onder de motorkap vandaan als ik stil sta.
Ga hem tijdelijk maar even terug zetten op retourleiding , maar ik de toekomst mss toch maar op de uitlaat monteren…12 juli 2012 om 19:36 #17993350AnoniemLid sinds:
1 January 1970Goed bezig Peter :thumb Ja dat viel mij ook op toen ik de deksel van de catch er af haalde met draaiende motor. Komt idd veel stoom vanaf :???:
Merk jij ook verschil in hoe de motor loopt of onder het rijden?Groet Helmer
13 juli 2012 om 08:15 #17993351Hij loopt zonder af en toe een ‘hik’. Dat viel me meteen al op! Tijdens het rijden merk ik nog geen verschil. Hij reed altijd al soepel en snel ! king:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.