Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › hella 2000 aansluiten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2008 om 11:12 #17206455
hallo ik zou graag mijn rally 2000 verstralers erop willen zetten.
maar wat is de beste methode?
wat heb ik allemaal nodig?
en kunnen ze ook gewoon op groot licht en wat is dan de veiligste methode?
is er iemand die me de beste wijze kan vertellen?
alvast bedankt4 januari 2008 om 12:33 #17382013ik zou iig een aparte gezekerde voeding van je accu maken, en die op een relais aansluiten. daarna kan je het relais aansturen met bijv. je groot licht. hoop dat dit een klein beetje duidelijk is, anders flans ik wel even een schema in elkaar
4 januari 2008 om 13:56 #17382014als ze nieuw zijn heb je een compleets chema er bij,ik heb de 3003 op d emanta zitten maar als je wil kan ik dat schema wel even op foto zetten,
4 januari 2008 om 19:17 #17382015ja kom er zo niet uit jongens.
als ik de draadjes op groot licht druk doen ze et gelijk wel.
maar das niet de bedoeling he.
heeft me al es de accu en dynamo gekost.
dus moet nou maar even goed.4 januari 2008 om 19:41 #17382016misschien dat dit helpt:
4 januari 2008 om 19:49 #17382017daar kan ik wel wat mee henk:thumbup.
zat met het probleem of allebei de lampen op 1 en dezelfde relais konden.
en ik zie dat dat dus het geval is.
zal es even op gaan halen wat ik nodig ben.
is er nog iets waar ik op moet letten bij die relai en een zekering?
bijvoorbeeld amperes enzo?
ach dat weten ze in die zaak ook wel natuurlijk.
alvast bedankt we gaan er es even mee bezig4 januari 2008 om 19:53 #17382018hmmm zie toch nog een moeilijkheidje.
85 is aarde he?
maar asl ik met 1 draad naar een schakelaar ga in de auto vanaf 86 dan kan ik toch niks schakelen dat kan toch niet in 1 draad?4 januari 2008 om 20:26 #17382019Je moet het zo zien er zijn 2 lampen op 1 relais en dus ook 1 schakelaar, als je er 4 wil doen dan heb je 2 relais nodig, maar die kan wel op dezelfde schakelaar aangesloten worden.
De schakelaar zelf is niks anders dan een onderbreker, die hoeft niet persé een aansluiting te hebben op de massa, hij kan ook een stroomkabel onderbreken.
4 januari 2008 om 20:37 #17382020ja dat begrijp ik henk maar als je 1 kabel trekt naar de schakelaar.
dan schakel ik toch niks?4 januari 2008 om 20:55 #17382021uiteraard zit die schakelaar weer in verbinding met een stuurstroom die je of van je plus afpakt of je contactdraad of je (groot)licht of wat dan ook.
Deze stuurspanning helpt je dus om het relais te schakelen die op zijn beurt er weer voor zorgt dat de lampen ingeschakeld worden
86 is je stuurdraad
30 is je constante plus
85 is massa
87 zijn dan weer de stroomdraden naar je lampen.De lampen hebben zelf ook weer een massa nodig om te branden.
Lijkt mij vrij duidelijk, denk er anders maar even over na dan valt het kwartje vaak wel. ;)
4 januari 2008 om 21:26 #17382022ik heb em denk ik hahaa.
30 komt rechtstreeks op een plus de accu even in dit geval.
ik trek een draad van de plus naar de schakelaar.
van de schakelaar ga ik naar 86.
de plus van de lampen komen op 87.
85 de aarde kan ik overal weghalen waar de relai ook maar komt te zitten.
en dan moet ik even aarde zoeken voor de lampen.
maar dacht dat die van de beugels kwam bij hella 2000.
volgens mij gaat dit zo goed komme.
zag op dat schemaatje nl de voeding niet staan naar de schakelaar.
vandaar dak et niet snapte.
als het nu goed is dan heel erg bedankt4 januari 2008 om 21:38 #17382023origineel gepost door corres
is er nog iets waar ik op moet letten bij die relai en een zekering?
bijvoorbeeld amperes enzo?een goed mistlamp relais zou zo’n 30 ampere moeten kunnen schakelen.
Zekering: Watts van de lampen delen door 12 = ampere’s
Zekering kiezen die ongeveer 1,5 keer het aantal ampere’s van de lampen aan kan.
4 januari 2008 om 22:24 #17382024AnoniemLid sinds:
1 January 1970als je ff n relaitje haalt
staat er vaak n schema,tje achter op de verpakking
daar staat het heel simpel en duidelijk op
kan niet missen:thumbupheb er hiero wel 1 in de schuur wil ik ook morgen wel ff inscannen
indien nodig;)had hem poosje geleden ff gescand voor iemand
nu ff postten
simpeler kan het niet relaitje kost n paar euro
6 januari 2008 om 11:31 #17382025alvast bedankt gaat vast lukken.
zal wel niet eerder worden dan volgende week.7 maart 2008 om 08:37 #17382026en is het je gelukt ???? om de lampen af te sluiten
7 maart 2008 om 18:24 #17382027AnoniemLid sinds:
1 January 1970ben bang dat de auto verkocht was
voor de lampen branden konden:o:P:P:P:P:P:P7 maart 2008 om 19:04 #17382028:P:P:P
die verlichten nu stadskanaal en omstreken:vertag7 maart 2008 om 19:05 #17382029origineel gepost door opel-ascona-freak-b
en is het je gelukt ???? om de lampen af te sluitenja dat AFSLUITEN was geen probleem ahahaaa:P
7 maart 2008 om 19:06 #17382030AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door corres
:P:P:P
die verlichten nu stadskanaal en omstreken:vertag:jerry:jerry
29 mei 2008 om 15:22 #17382031even een upje voor kees:thumbup
29 mei 2008 om 16:33 #17382032oke ik heb het even doorgelezen ik wil ze ook monteren op de Manta.
maar er komt dus een schakelaar bij in het interieur?
of kan dat ook gewoon op de grootlichtschakelaar?ik begrijp t nog niet helemaal geloof ik
want stel nou strax zitten ze erop…: dan moet het grootlicht in de normale koplamp toch uitblijven?
ik ga het nog eens een paar keer doorlezen mischien dat ik het dan snap:hmmz
29 mei 2008 om 16:43 #17382033AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Opelkees
oke ik heb het even doorgelezen ik wil ze ook monteren op de Manta.maar er komt dus een schakelaar bij in het interieur?
of kan dat ook gewoon op de grootlichtschakelaar?ik begrijp t nog niet helemaal geloof ik
want stel nou strax zitten ze erop…: dan moet het grootlicht in de normale koplamp toch uitblijven?
ik ga het nog eens een paar keer doorlezen mischien dat ik het dan snap:hmmz
iki heb net n eerdere post geqout en n schematje bijgevoegt
het schakelaartje dat je ziet
kun je ook vervangen door n draadje vanaf je groot lichtdus pak je t signaal van 1 van je koplampen
de “harkjes”op t plaatje is de massa van de auto
doe je het op deze manier dan
gaan de hella,s tegelijk met je grootlichtnog n keer t schema tje
29 mei 2008 om 17:23 #17382034oke das een stuk duidelijker
nu komt t wel goed!!:thumbup
dank je!:wors:wors:wors
29 mei 2008 om 19:04 #17382035hier staan trouwens 2 keer verschillende schema’s
in de ene is 30 constantplus en 87 naar de lampen
en in de andere is 87constant plus en 30 naar lampen:hmmz30 mei 2008 om 07:25 #17382036AnoniemLid sinds:
1 January 1970dat maakt geen verschil
30 en 87 mag je gerust met elkaar verwisselen
als je ze maar niet verwisseld
met 85 86;)maar als je zo,n relaitje haalt
zit er meest zo,n zelfde schematje aan op of in de verpakking
;):thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.