Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › heel af en toe niet te starten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2010 om 06:31 #17226026
Heren, even een vraagje. De X14Xe start en loopt normaal gesproken als een zonnetje, echter in de paar maanden dat ie hier nu gebruikt wordt heeft ie inmiddels 3 of 4 keer heeeeeel moeilijk gestart, wilde gewoon echt niet aanslaan, met moeite als je een dot gas gaf. Meestal nadat er redelijk kort daarvoor (minder dan een uur) nog mee gereden was. Volgens mij heb ik ook weleens een flinke benzinelucht geroken als ie dan eenmaal liep (maar ben er meestal niet bij). Gisteren sloeg de motor af toen mijn vriendin wilde keren en de auto midden op straat afsloeg leek het wel 5 minuten te duren voordat hij weer wilde.
Ik denk zelf aan de EGR, als deze blijft hangen verzuipt de motor dan niet in de hoeveelheid lucht/dus te weinig brandstof? Auto is 1996 en heeft onlangs nieuwe distributie gehad en loopt verders dus altijd prima. Maar een plaatje er tussen zetten?
21 september 2010 om 05:07 #17729539Niemand een idee? Het begint nu een beetje vervelend te worden want na het starten (koud) loopt de motor denk ik 20-30 sec wat verhoogd stationair (gok 1300-1400 rpm) en begint daarna ritmisch hoger-lager te ‘regelen’? Misschien een temperatuursensor?
Zijn zaken makkelijk uit te sluiten door bv de stekker van de EGR los te koppelen? Loopt je blok dan nog mooi door? Of bv motortemp? Hoe wordt de koude start geregeld, aan de hand van welke sensoren en wanneer gaan egr en lambda sensor werken?
24 september 2010 om 06:02 #17729540Kan echt niemand iets zinnigs zeggen? Starten gaat steeds lastiger begreep ik net (zal straks eens kijken als ze weg moet) en ‘er brandt een oranje lampje’ volgens m’n vriendin…
EDIT ik heb zojuist de stekker van de EGR losgegooid. Motor start koud goed en loopt zo’, 1200 rpm. Stukkie mee gereden (2km), getankt en start wel maar aarzelend. Nog een paar minuten gereden en gaat steeds aarzelender starten. Kwartier later amper aan de praat te krijgen! Pruttelend en hoesten met gas geven en een keer of 3 proberen slaat ie aan! EGR klep kan dan de boosoenener niet meer zijn, die zit nu automatisch dicht en als ie zou blijven hangen op half open/half dicht, dan zou de auto daarvoor net zo slecht gestart moeten hebben?! Ik vraag me echt af wat het is, ik heb beloofd dit weekend er naar te kijken maar ga me toch afvragen wat het is!!
24 september 2010 om 11:33 #17729541ik het niet helemaal hetzelfde probleem gehad.
Bij mij viel de auto uit en starte ook niet.Heb de auto toen naar de garage gebracht en daar hebben ze toen de krukassensor vervangen.
Althans dat hebben ze gezegd. Daarna geen problemen meer gehad.24 september 2010 om 13:20 #17729542brandstofrelais wil nog wel eens problemen geven.
Wat is de onderhoudsstaat van deze motor?
Wanneer voor het laatst zaken al:– bougies
– bougiekabels
– olie
– oliefilter
– benzinefiltervervangen??
Heb je verder geen motorstoringslampje wat brandt.
verder door een egr klep die hangt zal je motor wel starten.
deze zit namelijk niet op alle cilinders en uitlaatgassen worden terug gevoerd, geen sloten brandstof.Verder zou je even naar de dealer kunnen rijden of ze de ecu willen uitlezen.
ook met lopende motor om te kijken of de volgende sensoren werken:temperatuursensor welke bedoeld is voor de ecu (niet voor je dash) zijn verschillende sensoren
LMM
LambdaVolgens mij hebben deze ook nog zo’n maf sensor…
Die willen ook nog wel eens een kabelbreuk hebben.het schommelen van deze motor kan dus verschillende oorzaken hebben net als het niet willen aanslaan want starten doet ze wel wat ik ervan begrijp.
als ze niet wil starten dan is je startmotor defect.
24 september 2010 om 16:06 #17729543Bedankt voor de reacties.
Onderhoudsstaat weet ik niet, goedkoop tweedehandsje, alleen complete distributie laten vernieuwen. Daarvoor 1 keer gehad dat de auto bijna niet te starten was, was ook al mee gereden toen en pruttelde en met veel moeite en gas geven en proberen sloeg ie aan. Kan een keer gebeuren denk je dan.
Nadat de distributie vervangen is is het ook nog paar weken probleemloos gegaan, het is de laatste 2 weken opeens lastig. Ik zou denken dat als de bougiekabels slechts zijn, brandstoffilter nio is, etc de motor ook regelmatig slecht zou trekken, stotteren/inhouden of slecht stationair lopen. Dat is dus allemaal niet het geval. Koude start en stationair (ook warm) is prima, ALS je hem gestart krijgt als de motor al warm is gaat ook goed.
Er moet dus iets zijn wat de start beïnvloedt in koud en niet met warm of net andersom wat er voor zorgt dat de motor opeens lastig aanslaat. De stappenmotor zal dan waarschijnlijk wel goed zijn als koude start lukt (staat de gasklep wat verder open neem ik aan?). Je zou verwachten dat tijdens de startfase (ook warm) de klep ook wat opengaat voor iets verhoogd stationair met dito extra brandstofinspuiting. Gaat de klep misschien wat moeilijk open in het gebied tussen ‘gas los’ en net een beetje open (door egr vervuiling?)? Als de motortempsensor voor de ecu slecht is, zou de motor dan ook juist niet verhoogd stationair moeten blijven lopen of is dit mechanisch geregeld mbv klep die opent/sluit aan de hand van de koelvloeistof die er door stroom?
Blijft vreemd, hoop dat ik het kan vinden.
24 september 2010 om 16:29 #17729544Bij koude start staat geen enkele gasklep verder open.
gasklepstand bepaal je zelf.maar je kunt nu heel eigenwijs van alles gaan proberen.
eerst aan de tech die auto zodat je kunt zien wat de waarde is van de diverse sensoren.
Maar goed je zult het zelf beter weten dan dat je kunt uitlezen met een computer.Verder vind ik het wel belangrijk wat de staat is van het onderhoud.
24 september 2010 om 16:56 #17729545inderdaad, Je kunt wel vanalles gaan proberen, maar vaak werkt het niet.
Het mooiste is om hem aan de uitleeskast te hangen.
en waarden te bekijken.
en anders beginnen met de temperatuursensor.
Willem
25 september 2010 om 13:12 #17729546ik heb vandaag de motorolie ververst (eerst engine flush erbij gedaan om de motor te reinigen) en op aanraden van de garage 5W30 volsyntheet erin, en flink gassen zodat ie schoon brandt. Kans is groot dat de kleppen af en toe blijven hangen. Komt schijnt vaker voor omdat men er eigenlijk te ‘netjes’ mee rijdt.
Ik ben benieuwd, houd jullie op de hoogte.
25 september 2010 om 14:01 #17729547die olie zal het niet zijn ben ik bang… Wat iedereen hier al zegt, laat m even uitlezen…
25 september 2010 om 14:17 #17729548kleppen kunnen niet blijven hangen.
als dat gebeurt loopt ie direct stuk.dat motor flush gedoe is leuke marketing, onzin dus.
alles wat je erbij gooit is in mijn ogen overbodig en kan eerder je blok slopen.26 september 2010 om 15:42 #17729549kleppen kunnen gaan zweven als gevolg van te dikke olie icm hydraulische klepstoters (wat ie ook heeft overigens), maar dan slaat ie hooguit moeilijk tot niet aan, maar als ie eenmaal loopt gaat ie daarna vrij snel goed lopen…
26 september 2010 om 16:03 #17729550Originally posted by OrangeArrow
kleppen kunnen gaan zweven als gevolg van te dikke olie icm hydraulische klepstoters (wat ie ook heeft overigens), maar dan slaat ie hooguit moeilijk tot niet aan, maar als ie eenmaal loopt gaat ie daarna vrij snel goed lopen…nu kom je op het volgende punt, wanneer je kleppen gaan zweven bij een NIET vrijloop motor dan loopt ze alsnog stuk hoor.
26 september 2010 om 18:17 #17729551Als ie eenmaal loopt dan is (was, hopelijk) er ook niks aan de hand.
Nouja, misschien bedoelde de man dat er koolafzetting op de zittingen oid zit waardoor ze niet 100% sluiten en er compressieverlies langs stroomt. Ik mag aannemen dat er wel enkele ruimte tussen ‘niet sluiten’ en het raken van de zuiger zit.
Ik heb er iig ook nieuwe olie in gedaan om even flink te kunnen trappen, werd me afgeraden om dat met olie te doen waarvan je niet weet hoe en wat, dus dat maar gedaan. Ik zal de komende week afwachten wat m’n vriendin meldt en als het dan nog ruk is dan ga ik hem laten uitlezen, maar eerst werd me geadviseerd om dit te proberen.
27 september 2010 om 20:02 #17729552ik had presies het zelfde probleem.ook slecht start, soms heel laat aanslaan en soms niks aan de hand.toen heb ik hem uitgelezen;probleem krukaspositie sensor.komt vaker voor bij opel.mischien heb je hier wat aan;) suc6
28 september 2010 om 09:12 #17729553origineel gepost door corsaboy
Originally posted by OrangeArrow
kleppen kunnen gaan zweven als gevolg van te dikke olie icm hydraulische klepstoters (wat ie ook heeft overigens), maar dan slaat ie hooguit moeilijk tot niet aan, maar als ie eenmaal loopt gaat ie daarna vrij snel goed lopen…nu kom je op het volgende punt, wanneer je kleppen gaan zweven bij een NIET vrijloop motor dan loopt ze alsnog stuk hoor.
het is niet dat ze dan vol open staan, dan zouden ze idd raken… Heb het vorige winter nog gehad bij een astra g x20xev, die sloeg ook niet aan. Je hoort dan ook bij het starten dat deze minder compressie heeft (draait veel makkelijker rond). Na lang doorstarten eindelijk aan de gang gekregen, motor goed warm gereden, toen olie met filter nieuw, en nooit meer last van gehad… De zetec motoren van ford hebben hier ook heeeel veel last van.
13 oktober 2010 om 17:24 #17729554Nou mensen, het is er nauwelijks beter op geworden. Koude start gaat goed (zij het soms wat schommelend toerental) maar het lukt. Warm stationair soms ook schommelend (vriendin bang dat ie afslaat) en inmiddels is zo’n beetje de helft van de tijd de auto zeer lastig te starten als tussen de 5-45 minuten na de laatste rit, zo erg dat als ze ergens even wat moet oppikken de motor maar laat draaien…
Ik wil in ieder geval even het gasklephuis en de stappenmotor reinigen, ik las dat daar een how-to van is maar ik kan hem niet vinden? Ik zag dat je de stappenmotor op een bepaalde manier moet terugplaatsen (palletje uitgetrokken) en je nieuwe pakkingen nodig hebt.
Kan iemand de link geven:D
13 oktober 2010 om 17:32 #17729555laat hem gewoon uitlezen, scheelt je een hoop tijd en gedoe!
13 oktober 2010 om 17:35 #17729556laat hem nou gewoon eens uitlezen want dit schiet niet echt opzo
13 oktober 2010 om 17:38 #17729557ook als er geen MM lampje brandt?
8 december 2010 om 20:08 #17729558We zijn inmiddels een hele tijd verder. Er is inmiddels behoorlijk wat tijd aan gespendeerd, ook door de verkoper (en dat voor dat bedrag king: )
Hij is uitgelezen: ondanks dat er geen MM lampje ging branden was er een melding over ‘weerstand bougies’ om die reden zijn de bougies vernieuwd en leek het goed, maar dat is wel vaker. Computer geeft ook geen fout meer zeggen ze.
Omdat lucht en brandstoffilter nog vervangen moesten worden afgesproken dat ze dat ook nog zouden doen, daarmee is alles vers. Maar we gingen hem halen en helaas, eenmaal er even mee gereden (‘niet meer koud’, warm is teveel gezegd) was het weer pet. Daarop hebben we hem een paar dagen laten staan en hebben ze oa (weer) een reiniginsgmiddel in de olie gegooid omdat er vuilafzetting op de kleppen kan zitten. Ze zijn er mee naar een Opel specialist geweest en die kwam met dat verhaal. Ik had dus al hetzelfde gehoord bij een Opel garage.
Wat we hadden geconstateerd bij de handelaar toen hij slecht startte was dat de motor 500 rpm draait, heel schokkerig. Ga je gas geven (bv 2000 rpm) ploft het en bokt ie dat het een lieve lust is, en opeens na ong 1-2 minuten is “ineens” niets meer aan de hand en draait de motor als een zonnetje, start goed.
Ondanks alle inspanningen en geen resultaat met uitlezen, denk ik toch haast aan een slecht contact ergens. Ik heb gemeten of er problemen zijn met de massaverbinden maar kan niks comstateren (minder dan 1 ohm tussen centraal aardpunt bij koelvloeistoftank, blok op diverse punten en de minpool van de accu).
Iemand een idee welke stekkers verdacht zijn met bv slecht contact en die de moeite (en mogelijkheid) waard zijn om naar te kijken? Iemand uit de omg. Oosterhout/Breda die wellicht weet waar het kan zitten en mij kan helpen, desnoods tegen een vergoeding? Het is een leuk bakkie maar dit verziekt het plezier!:cry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.