Harde tikken onder motorkap vandaan.

Forumindex Forums Modellen Astra Harde tikken onder motorkap vandaan.

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233703
    skrm
      Lid sinds:
      10 October 2009

      Daag beste mensen.

      Het gaat om een Astra G Coupe. Ik ben gisteren richting Almelo gegaan via de snelweg en tot mij verbazing is mijn motor of iets onder de motorkap behoorlijk gaan tikken en brommen. Hier ben ik achter gekomen toen ik even stond te wachten bij tankstation.

      Ik heb de motorkap los gedaan en zag het blok schudden.
      Er kwam een hells geluid bij het motorblok vandaan zo ver ik kon zien of horen.
      De v-snaar liep ook nog is heel langzaam.

      Gisteravond ben ik nog een rondje gaan rijden om te kijken of hij dit weer ging doen.
      De motor tikte toen heel zacht. Daarna heb ik even een stukje snelweg gepakt en tot verbazing kwam het geluid weer terug. De motor tikte als een malle
      Hierna maakte de luchtfilter een soort harde aanzuig geluid wat je ook bij een openluchtfilter hebt.

      Wie weet wat dit kan zijn of wat dan ook?
      Moet ik bougies of bougiekabels na controleren?
      Is er 1 cilinder misschien kapot? Of is er iets met ontsteking?

      Want de motor loopt niet meteen beroerd als ik hem start.

      #17828927
      mallemalle
        Lid sinds:
        8 June 2010

        beginnen met olie peilen , voldoende olie, geen smurrie?

        #17828928
        skrm
          Lid sinds:
          10 October 2009

          Dat heb ik al gekeken en dat was goed.

          #17828929
          OPCdriver
            Lid sinds:
            1 August 2009

            Oliedruk nog goed , temperatuur nog normaal? (lagers)
            Loopt het getik mee met het toerental v/d motor? (lagers of nokvolgers)
            Welk type motor gaat dit?

            #17828930
            skrm
              Lid sinds:
              10 October 2009

              Het gaat om het type X1.8XE1.
              Zodra ik wegrijd of gas geef hoor je het getik (gebrom of geratel) steeds versneller tot je er gas los laat dan gaat hij rustig tikken in stationair.

              Temperatuur is goed geeft zo rond de 80 / 90 graden aan. Oliedruk weet ik niet

              #17828931
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Heb je de distributieriem al eens goed bekeken? En de rollen waar die overheen loopt?

                Enigen indicatie waar het getik precies vandaan komt?

                #17828932
                skrm
                  Lid sinds:
                  10 October 2009

                  De distributie niet nagekeken want is vorig jaar vervangen dus ga ervan uit dat dit het niet kan zijn.
                  Toen ik had geluistert kwam het geluid als je voor de auto staat en dan boven het motorblok zit. Weet even niet zo hoe dat heet …. Als ik daar met me oor zat hoorde je het hardst

                  #17828933
                  OPCdriver
                    Lid sinds:
                    1 August 2009

                    Daar zit de cilinderkop kan een hydaulische klepstoter defect zijn.(tikt snel ritmisch mee)
                    Of een gebroken klepveer maar dat heb ik nog niet eerder
                    gehoord bij een Opel.
                    Maar deze brommen alletwee normaliter weer niet.
                    Het kan ook zelfs een vacuum lek zijn (brommen) dus check diverse luchtleidingen in de buurt v/h geluid.
                    Je kunt ook even de bougies controleren door ze eruit halen en
                    kijken of je onderling verschillen ziet (zwarte roet/olie/benzine etc)
                    En dan direct een compressie test doen (indien je de spullen ervoor hebt of misschien een behulpzaam lid).
                    S6 en gr Marcel

                    #17828934
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Als het iets met je kleppen is kan je het soms zien aan de kleur van de bougies, want als een klep niet goed opent komt er minder lucht bij en gaat hij roeten en kan de bougie ook nat zijn. Dit is misschien iets om even te contoleren.

                      Verder is de oorzaak vaak vervuiling in je motor, lees hier maar eens:
                      http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=141383#pid1856336

                      Dit kan dus heel simpel op te lossen zijn!!

                      #17828935
                      JHR
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        ik zit eigenlijk eerder te denken aan de ontsteking.

                        je hebt het er over dat het motorblok heftig ligt te schudden.
                        als de ontsteking te vroeg of te laat is of 1 bougie of meerdere niet goed werkt heb je kans dat de ontsteking te laat komt.
                        hierdoor zit die ver over het dooie punt en gaat je motorblok bokken.

                        heb het ooit eens gehad met een c16nz dat de maf of map sensor kapot was.

                        nu heeft jouw blok het niet en word de ontsteking door de motermanegemant gedaan.
                        ik zou zeggen controleer eerst je kabels door die door te meten.
                        zit er in 1 kabel een grote afwijking verander ze dan allemaal.
                        verder zou ik je bougie’s even vernieuwen.

                        groetjes Jurrian

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.