Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Harde tikken na starten z22yh
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 augustus 2017om 20:15 door djpauluz.
-
AuteurBerichten
-
10 juli 2017 om 18:29 #18345799
Beste forum leden
Toen ik van morgen de vectra starte hoorde ik opeens hele luide tikken / metaal achtig geluid uit de motor komen. Het verdween toen ik langzaam begon te rijden en de motor iets warm werd.
De kettingen zijn 1000 km terug vervangen en hij loopt verder mooi. Is er toch een kans dat dit weer bij de ketting weg kwam of moet ik ergens anders zoeken? Het leek wel aan de distributie kant weg te komen of kan dit ook de multiriemspanner zijn?
Een kennis zij dat dit misschien een klepstoter was die bleef hangen gebeurt dit vaker?
Ik word zo onderhand wat triest van alle problemen met de vectra want hij rijd verder super.
10 juli 2017 om 19:05 #18345802Mijn Z22YH doet het soms, tikken na een koude start, bij mij zijn het zeker de klepstoters mijn kettingen heb ik 30K terug gedaan(klinkt ook anders trouwens)
Mijne doet het af en toe soms een seconde soms wat langer, ik heb het al een tijdje en laat het zo zitten.
Je kan een motorflush proberen dat wil wel eens helpen.
Maar als het een aantal minuten duurt is het niet best.
10 juli 2017 om 21:22 #18345825Bij mij was het echt een heel luid metaal achtig geluid net alsof iemand met een hamer op het blok slaat echt metaal op metaal zeg maar. Na even gedraaid te hebben verdween het weer. Ik kan het moeilijk thuis brengen. Ik ken het tikken van de kleppen maar zo klonk dit niet. Je kon het in de auto duidelijk horen en toen ik de kap open trok nog harder.
10 juli 2017 om 21:38 #18345828Dan zou het zomaar is met de ketting te maken kunnen hebben, des te meer omdat het net los is geweest.
Zou het even goed in de gaten houden, en mocht het mogelijk zijn een filmpje van maken.
11 juli 2017 om 08:04 #18345839Zonet de auto weer even koud gestart en nu helemaal niks te horen echt heel vreemd.
Als er wel een klepstoter is blijven hangen maakt dit dan een tikkend geluid zoals je bijvoorbeeld veel bij een astra hoort? Of kan dit ook een veel harder geluid maken?
of zou het misschien toch met de timing te maken hebben dat ze die niet helemaal goed hebben? Ik weet niet of dit eventueel te controleren valt. Hij start koud erg mooi. Alleen bij warme motor start hij wat minder snel en heeft hij een bijgeluid zodra hij aanslaat maar dit lijkt meer op het vliegwiel dat even een tik krijgt. Wat mij wel opviel is dat de motor wat meer schud sinds de kettingen zijn vervangen. Hiervoor kon je er een muntje opleggen en die bleef gewoon op zijn plek. Ik weet niet of het schudden eventueel uit de motorsteun kan komen die ze los hebben gehad?
11 juli 2017 om 23:10 #18345899Heb net de auto nog eens gestart en weer hoorde ik hem aardig tikken. Wel minder hard als de vorige keer maar zeker nog aanwezig. Naarmate de auto even liep werd het langzaam zachter.
Nu zit ik met 2 dingen. Ik wil toch graag even een flush proberen om uit te sluiten dat het bij de kleppen weg komt. De olie is vervangen 1000 km terug samen met de ketting maar doe het maar gewoon nog een keer.
Ten tweede de vraag als ik de kleppendeksel er af haal kan ik dan voelen aan de ketting of deze goed op spanning is? De vorige keer was van de zwarte geleider aan de rechter kant een bout afgebroken en ik ben benieuwd of je dan ook aan de ketting kan merken dat hij niet mooi strak staat? Of dat je bijvoorbeeld slijtage kan zien op de ketting als deze aanloopt?
Even de kleppendekskel eraf halen is een kleine moeite namelijk.
12 juli 2017 om 18:53 #18345931Verdwijnt het geluid compleet met warme motor??
Flush kan je proberen, alleen aan je verhaal te horen verdenk ik toch meer de ketting.
Deksel kan je er zo afhalen, bovenste geleider van de ketting eraf, dan kan je de spanning voelen(mocht die niet goed zijn zie je het meteen wel)
Alleen kan je dan de balansas ketting niet controleren, heb je nog garantie op de reparatie??
12 juli 2017 om 19:48 #18345933Ik heb garantie tenzij de bout van de geleider weer is gebroken buiten hun schuld om. Toch wel vreemd als de geleider het na 1000 km alweer begeeft tenzij de garage iets verkeerd gemonteerd heeft of bijvoorbeeld de spanner niet geactiveerd heeft.
Ik zal straks al ik thuis kom nog een goed luisteren dan heeft hij de hele dag stil gestaan. Ik kon wel goed horen dat het aan de bovenkant van het blok weg komt.
Heb jij misschien nog een filmpje van toen jou ketting kapot was @opeltje17?
De vorige keer was het bij mij echt alleen tijdens het starten te horen 2 a 3 seconden gaf hij echt even een ratel met een rrrrrr geluid zeg maar. Geen idee hoe ik het anders moet beschrijven. Maar nu is het toch anders als toen en blijft het langer aanwezig.
Als ik het zo weer hoor zal ik het filmen en erop zetten.
12 juli 2017 om 21:15 #18345941Nee heb geen filmpje, maar ik had ook een ratel voor een aantal seconden na een koude start zelfde als jou dus.
De metaalachtige tik ken ik niet.
Zou er niet te lang mee rijden zo!
12 juli 2017 om 22:39 #18345946Ik heb net eens goed geluisterd en het tikken lijkt bij de uitlaatkleppen weg te komen. Heb ook even een filmpje gemaakt.
Nadat hij ongveer 2 a 3 minuten warm heeft gedraaid was het eigenlijk weer helemaal weg.
Laat maar ff weten wat jij er van denkt maar het klinkt anders als toen de ketting stuk was.
En een filmpje bij warme motor
18 juli 2017 om 21:43 #18346180@opeltje17 heb je misschien nog een beetje tijd om jou mening te geven over de voorgaande filmpjes?
Ik heb hem van de week een nachtje bij de garage laten staan waar de ketting vervangen is zodat zij hem de volgende ochtend koud konden starten. Volgens de monteur leek dit geluid bij de klepstoters weh te komen. Met name omdat het na een seconde of 30 weg trek als de motor iets warm word. Ze hebben alles 2 keer nagelopen toen de ketting er op kwam en alles op het juiste moment vast gezet dus het leek hem onwaarschijnlijk dat dit door de ketting komt.
Ik hoor graag jou mening nog even als dat kan.
18 juli 2017 om 21:50 #18346181Ik vind het lastig te zeggen!
Ik vind hem eigenlijk niet anders klinken als mijn 2.2, bij mij hoor je de wervelklep bedieningsstang wat rammelen stationair, ik denk dat ik dat bij jou ook hoor, is alleen lastig te zeggen.
Hoor zo niet iets waarvan ik denk dat is stuk.
Waar kom je vandaan??
18 juli 2017 om 22:09 #18346183Ik kom uit leek vlakbij groningen.
Het ging mij er voornamelijk om dat de ketting gewoon goed is. Het lastige is dat ik geen vergelijkings materiaal heb en daarom dus niet echt weet hoe deze motor hoort te klinken.
We gaan vrijdag op vakantie naar frankrijk dus misschien is het wel goed een keer een lange rit om alles los te rijden.
18 juli 2017 om 22:24 #18346185Oké dat is niet bij de deur, anders konden we vergelijken.
Ik zou me niet te druk maken, zo op gehoor hoor ik niets geks, zeker niet wat betreft de ketting(niet gezegd dat het niet stuk kan)
Deze motoren zijn sowieso wel redelijk luidruchtig.
19 juli 2017 om 16:22 #18346216in ieder geval bedankt voor het meedenken!
Heb een hoop geld geïnvesteerd in de ketting e.d. en hoop dus lekker een aantal jaar met deze auto te kunnen sturen.
Heb vandaag ook m’n op-com clone binnen gekregen dus daar word het ook alweer een stuk makkelijker van.
4 augustus 2017 om 22:08 #18346836Ik heb een Z22SE in de vectra B, en een ruim jaar geleden is bij mij de distributie en balans ketting vervangen. Samen met de spanner.
Nu heb ik een ratel in het blok en was al bang dat het weer zover kon zijn.
Mijn blok klinkt echt precies als in jouw filmpjes.Ben benieuwd hoe de vakantie is verlopen, en of je er nog iets aan hebt gedaan.
11 augustus 2017 om 20:15 #18347108ik heb er prima mee gereden op vakantie en niks meer vervangen. Hij ratelt nog een beetje bij het starten maar het lijkt meer van de kleppen te komen als van de ketting. Ik gok er maar op dat de ketting gewoon goed is zou wel wat zijn dat hij na nu 4000km alweer stuk zou zijn.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.