Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Harde Tikken bij gas geven.!! Corsa b X12XE motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 februari 2013 om 17:12 #17255052
Hallo wie kan mij helpen.
Ik heb de koppakking van mijn corsa 1.2 Motorcode X12XE vervangen.
Helemaal gelukt en de distributieketting weer op tijd gezet.
Na redelijk wat kilometers gereden te hebben om de troep uit de uitlaat weg te roken (rookte nog verschrikkelijk na koppakking vervangen maar verdeed geen water) ongeveer 20 a 30 km Begint de motor hard te tikken met optrekken.Ook als je stilstaat doet hij het dus het is geen homokineet of aandrijfas of dergelijke. komt echt uit de motor.
Ik zit zelf te denken aan de kettingspanner dat de ketting klappert ofzo.
Je hoort het geluid ongeveer 5 keer snel achter elkaar als je van 1000 naar 5000 toeren gaat als je stilstaat.en met optrekken echt constant.
Maar wanneer je constante snelheid houd hoor je helemaal niks en je kunt m ook gerust op 5000 toeren houden wanneer je stilstaat en hoort ook niks.
Nogmaals, ik denk dat het aan de kettingspanner ligt maar hoe moet ik dit verhelpen.
Er zit schone olie op, misschien die nog maar een keer verversen???
Wie kan mij helpenAlvast bedankt!!
Groeten,
Jeroen
2 februari 2013 om 20:41 #18102526Klinkt t echt als ijzer op ijzer? Dus echt doordringend,
Zoja dan kunnen t wel eens n paar drijfstanglagers zijn2 februari 2013 om 22:45 #18102527Die lopen er wel vaak uit bij deze motoren als de koppakking eruit heeft gelegen (waterslag)
Willem
3 februari 2013 om 14:11 #18102528Het is ook niet bij elke arbeidsslag van een bepaalde cilinder ofzo maar gewoon willekeurig tijdens het gas geven.
Drijfstanglagers zou je op 6000 toeren ook wel moeten horen dan toch? en bij stationair.Kan het ook niet zo zijn dat de olie gewoon niet schoon is, ik heb het blok verder niet schoongemaakt.
Carterpan gewoon laten zitten en lag nog wel wat smurrie onderin, ook de vuldop zit nu iets sludge aan.Denk dat ik de olie nog maar eens een keer ververs. zit eraan te denken dat deze een beetje schuimerig is en dat daardoor de ketingspanner niet goed werkt vanwege luchtbelletjes in de oliekanalen.
Zijn jullie het met mij eens?
Ik hoor het graagJeroen
3 februari 2013 om 14:27 #18102529het kan ook een klepstoter zijn..
gooi dit eens bij je olie..
– wynn´s hydraulic valve lifter concentratemaakt tevens je kettingspanner ook weer gangbaar..
p.s heb je genoeg oliedruk..
bb
king:3 februari 2013 om 14:41 #18102530Het zijn ook de klepstoters niet dat weet ik zeker en drijfstanglager ook echt niet.
Voor de tijd hoorde ik namelijk helemaal niks en na het vervangen van de koppakking schone olie erin gedaan.
toen ongeveer 20 kilometer gereden sindsdien iets gaan tikken nu is het echt te erg om er mee te gaan rijden.Stationair lopen niks aan de hand, 6000 toeren niks aan de hand, alleen met gas geven een paar harde tikken. als ik tijd heb zal ik het geluid wel even opnemen. misschien dat jullie daar wat mee kunnen.
Alvast bedankt.
Jeroen
3 februari 2013 om 14:51 #18102531Jeroen H wrote:Het zijn ook de klepstoters niet dat weet ik zeker …hoe heb je dit uitgesloten dan… ;)
-komt de tik uit je onder of bovenblok..?
-is je olie schuimig dan..?
bb
king:3 februari 2013 om 15:07 #18102532Ik neem aan dat je klepstoters altijd hoort, stationair en op toeren, het geluid lijkt weg te komen aan de distributiekant.
Het motortje loopt gewoon heel soepeltjes.
Het roken is overigens gestopt.olie is gewoon helder als nieuw. ik heb het oliefilter ook niet vervangen, ga ik nog doen.
3 februari 2013 om 15:30 #18102533Jeroen H wrote:Ik neem aan dat je klepstoters altijd hoort..je hebt net een hoop geld aan je kop uigegeven..
als hij onregelmatig stationair een kloppend geluid maakt zijn het mischien je hydr. klepsstoters
voor 20 euro sluit je dit uit.
ik had het zelfde probleen..het maakte ook mijn spanner weer gangbaar.
ook de temp. ging van 90 naar 85 gr.en je tik is weg
bb
king:p.s filmpje
3 februari 2013 om 15:34 #18102525Ik heb een filmpje gemaakt, hopelijk kan ik u hiermee overtuigen dat het geen klepstoters zijn naar mijn idee.
http://www.youtube.com/watch?v=MYOXsu6ClYs” onclick=”window.open(this.href);return false;
En ik heb de reparatie zelf uitgevoerd dus was niet zo duur :D
Jeroen
3 februari 2013 om 15:43 #18102534kun je compressie meten..?
en ik denk aan een klep die je hoort..
bb king:
3 februari 2013 om 15:45 #18102535dat kan ik wel alleen heb de compressiemeter niet zo bij de hand, maar kan m wel ergens lenen of kopen.
Waar zat u aan te denken dan?
Stel hij heeft geen compressie, wat tikt er dan zo :P?Bedank voor het meedenken.
Jeroen
3 februari 2013 om 15:50 #18102536met compressie meten zie je welke cilinder je moet gaan bekijken..
-vraagje..
heb je de juiste koppakking gebruikt ..
heb je nieuwe kopbouten gebruikt..
heb je je kop gevlakt..
heb je in de juiste volgorde vast gedraaid..
en het juiste aandraaimoment gekozen..
bb
king:3 februari 2013 om 16:20 #18102537Al deze dingen heb ik gedaan behalve de kop gevlakt. dat was naar mijn mening niet nodig.
Hij klinkt wel een beetje compressieloos tijdens het starten maar ook niet echt van overtuigd. Hij start ook gewoon snel(dat de motor begint te lopen)
ik hoop toch echt niet dat de kop er weer af moet en dat goedkoop duurkoop blijkt te zijn.
De distributie een tand verkeerd dan? dat je toch een zuiger tegen een klep aan hoort tikken. of kan dat niet bij deze motoren?
Maar dan moet deze versprongen zijn want de eerste 20 kilometer maakte hij geen herrie.Groet,
Jeroen
3 februari 2013 om 16:38 #18102538De distributie een tand verkeerd dan?..
nee want dan liep´t ie niet zo mooi.
dr is iets met je kleppen..
hoe is de kleur van je bougie´s..
er is er mischien vast 1 met een andere kleur.bb
king:3 februari 2013 om 16:49 #18102539toen ik de kop eraf had alles netjes gecontrolleerd en het zag er allemaal prima uit.
Klopt inderdaad dat 1 bougie een andere kleur had.
Van de 4e cilinder was zwart en aangekoekt en de rest was Bruin/zwart.
Wat zal er dan met mn kleppen moeten zijn? snap ook niet dat die dit ervoor niet deed….3 februari 2013 om 17:05 #18102540..je kleppendeksel losmaken en speling van je kleppen nr.4 kontroleren..
cg. compressiemeten..en omdat het toch al los is…
de gangbaarheid van je stoters controleren.de bougie’s schoonmaken en nr. 4 met nr. 1 omdraaien..
***EN NIET MEER DAN MAX. 3000 TOEREN.
bb
king:3 februari 2013 om 17:29 #18102541Ben er niet van overtuigd,
een te grote klepspeling geeft echt een heel ander geluid.
Hij tikt echt heel hard, en ook niet vaak (elke klep gaat bij 4000 toeren 1000 keer per minuut open dat is bijna 20 keer per seconde)
Ik hoor toch echt geen 10 tikken als ik van 3000 naar 4000 toeren ga.
Als het te grote klepspeling zou zijn dan zou je dat ook stationair moeten horen.Het is er ook opeens uit het niets. hiervoor was het gewoon altijd goed.
Volgens mij hoor je gewoon de ketting klapperen omdat de spanner niet goed functioneert.
Ik ga morgen de olie en het oliefilter ververvangen en hoop dat het probleem dan opgelost is, zo niet dan zoeken we verder :DJeroen
3 februari 2013 om 17:42 #18102542ik zou eerst ff voor dat je olie ververst..
dit eens bij je olie gooien..
– wynn´s hydraulic valve lifter concentrateen zo´n 20 km rustig gaan rijden.
maakt tevens je kettingspanner ook weer gangbaar..door dat ie je plunjer goed intern reinigd.
kost 20 euro bij brezan-automatr.
bb
king:3 februari 2013 om 17:45 #18102543@Jeroen H wrote:
Het is ook niet bij elke arbeidsslag van een bepaalde cilinder ofzo maar gewoon willekeurig tijdens het gas geven.
Drijfstanglagers zou je op 6000 toeren ook wel moeten horen dan toch? en bij stationair.Kan het ook niet zo zijn dat de olie gewoon niet schoon is, ik heb het blok verder niet schoongemaakt.
Carterpan gewoon laten zitten en lag nog wel wat smurrie onderin, ook de vuldop zit nu iets sludge aan.Denk dat ik de olie nog maar eens een keer ververs. zit eraan te denken dat deze een beetje schuimerig is en dat daardoor de ketingspanner niet goed werkt vanwege luchtbelletjes in de oliekanalen.
Zijn jullie het met mij eens?
Ik hoor het graagJeroen
Mijn drijfstanglagers hoorde je alleen in deellast, andere die hoor je weer alleen belast.
Ik had dus rammelijk bij constant rijden, en anderen hebben het alleen bij optrekken..
Willem
3 februari 2013 om 17:57 #18102544waarom heb je je koppakking vernieuwd dan..was hij te heet of zonder water..lekte ie olie..
ik vraag dat omdat je hem niet gevlakt hebt..
bb
king:3 februari 2013 om 18:02 #18102545Ik heb hem met een lekke koppakking gekocht.
Hij bouwde heel veel druk op in het koelsysteem.
Wou nog net lopen.Met olie aftappen kwam er ongeveer een liter koelwater alvorens de olie er uit kwam.
Dus drijfstanglagers zou ook niet raar zijn als die kapot zijn.Maar dan nog vind ik het vreemd dat hij 20 km niks deed en toen ineens wel.
Het begon overigens heel zacht maar is ondertussen zoals in het filmpje.Groet,
Jeroen
3 februari 2013 om 18:06 #18102546heb even het filmpje bekeken en beluisterd, erg zuinig ben je er niet op, hoeft ook niet, weg gooien kan je m zowiezo!!!!
Dit is niet 100% maar 1000% een drijfstanglager.
als je nog even doorgaat kom je hier uit:
http://www.youtube.com/watch?v=Ac8Q19x9xh0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Ac8Q19x9xh0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Willem
3 februari 2013 om 18:13 #18102547achja zuinig, alles is te repareren, ik wou een duidelijk filmpje hebben voor jullie:D
heb hem toen die begon te tikken wel na 1 kilometer stil gezet. en nog even dit filmpje gemaakt.Nou dan haal ik de uitlaat en de carterpan er maar onderheen en vervang ik deze eventjes.
Dat moet lukken zonder de kop eraf te halen toch?
Bedankt iig voor het meedenken.
Jeroen
3 februari 2013 om 18:15 #18102548Krukas kan je ook wegsmijten, deze is opzeker ingelopen, dan loopt dat lager er zo weer uit!!!!!!
zijn fijnmetingen met 10den zoniet 100sten milimeters…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.