Hard tikkend geluid Corsa C 1.2 uit 2001

Forumindex Forums Modellen Corsa Hard tikkend geluid Corsa C 1.2 uit 2001

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    maarcella

Hallo,

Ik heb echt HULP nodig, ben zelf zo A technisch wat betreft auto’s :P

Ik heb zo nu en dan al gelezen op het forum dat het een ‘wel bekend’ probleem is bij de Corsa C dat
      de motor een tikkend geluid maakt.
      Mijn corsa maakt een enorm hard tikkend geluid. als hij warm is lijkt het wel alsof het een Diesel is.
      Ik kwam eigelijk achter dit probleem toen bleek dat mijn olie op was. Meteen nieuwe olie erin. Geloof 10w40 zoiets..
      Heb er nauwelijks verstand van,, maar het is voor mij gedaan.
      Tikkend probleem is nooit over gegaan. Ik moet zeggen, heb de auto toen gekocht met een klein tikje in de motor.
      Dachten dat het hoorde, nu zo’n halfjaar later is het tikkend probleem alleen nog maar groter geworden.
      Hij tikt nu direct wanneer motor start en echt hard, lijkt dus net alsof ik een diesel heb ipv een bezine.

Hij verbruikt enorm veel olie, denk als ik met me volle tank rijd, dat ik dan bijna alweer 2/4 van m’n olie kwijt ben.

Heeft iemand ervaring met dit probleem ??? en wat zou het kunnen zijn ??? en wat gaat het ‘grapje’ me dan allemaal wel niet kosten…

Oja, hij heeft 116.000 km op de teller

Ik hoor graag van jullie !!

gr Marcella

joop1970
      Deelnemer

Zoek eerst een goed uit welke motor je precies hebt, een corsa B uit 2001 bestaat in nederland namelijk niet.
        Bedoel je niet een corsa c?

maarcella

ja foutje,
          moest corsa C zijn

jeroenk
          Deelnemer

Welke motorcode heb je? Staat op je kentekenbewijs!

Waarschijnlijk:
            X12SZ of X12XE (verwacht de laatste). Zou mogelijk ook C12NZ kunnen zijn.

Het tikken en het olieverbruik zijn waarschijnlijk twee verschillende problemen.

In het geval van X12SZ/C12NZ
            Tikkend geluid: Versleten nokkenassen/ schade aan drijfstanglagers

In het geval van X12XE
            Tikkend geluid: Waarschijnlijk distributieketting, maar zou ook bovenstaande kunnen zijn

Het olieverbruik zit ‘m waarschijnlijk in het rijden zonder olie. Hiermee sloop je het motorblok in no-time…

Als mijn vermoedens kloppen zijn de kosten voor het oplossen van deze problemen erg hoog. Goedkoopste oplossing is dan denk ik een 2ehands motorblok erin. Echter moet je je dan afvragen of het de auto nog wel waard is…

Edit: Zie net dat je hebt gezegd dat ‘t een corsa C is. Dan is het in elk geval geen X12SZ/C12NZ

joop1970
            Deelnemer

Is dan een z12xe.

maarcella

Het is een 12XE inderdaad,
                Ja over het olie verbruik, ik heb het 1 keer meegemaakt.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit probleem al bekend was bij oude bestuurder..

aii,, dus het maken van dit probleem is te duur zeg je ?

jeroenk
                Deelnemer

Feit dat het een Corsa C is scheelt wel bij het maken van de eventuele keuze van een ruilmotorblok. De waarde van deze auto’s ligt toch nog een stuk hoger dan de B-corsa’s.

Het leggen van een nieuwe distributieketting (geen idee wat het precies kost, maar reken op minimaal paar 100 euro’s bij de garage) op een motorblok dat behoorlijke inwendige schade heeft (olieverbruik) is in mijn ogen niet heel verstandig. Echter kost een ruilmotorblok je ook een flinke som geld, en dan moet deze er nog in (neem aan dat je dit niet zelf kan…).

Een duur geintje zal het zeker worden…

Edit: één keer zonder olie rijden is genoeg om een motorblok voor eeuwig een oliezuipert te maken…

Met een nieuwe distributieketting zou je weer kunnen rijden, echter zal je dan altijd flink olie moeten bijvullen…

maarcella

hmm oke..
                    dankjewel voor de snelle reactie !

nee klopt, ik zou het dan wel moeten laten doen.
                    Ik probeer nog even een filmpje erop te zetten..
                    Wat mij wel is opgevallen is dat het tikken echt onder de kap vandaan komt waar de cilinders zich bevinden..
                    Zou dit nog wat anders kunnen zijn ?/

robert_corsa

je blok zal wel af zijn.

maar geloof dit eigenlijk niet. dit type blok staat niet bekend als olie zuiper.
                      dus kan nooit zijn dat je zonder olie stond.
                      zag je niet op je peil stok destijds?
                      wat nu belangrijk is, is of je deze vraag goed kan beantwoorden: hoeveel liter is er aan olie ingekomen nadat jij zag dat er geen olie meer in zat?

walmt je auto blauw uit de uitlaat?
                      of is hij helemaal zwart aangekoekt?

verbruikt hij koelvloeistof? benzine verbruik?

het zou je kop kunnen zijn dat deze lek is.
                      als hij zoveel olie verbruikt zoals jij zegt, dan rookt hij de hele straat blauw.
                      helft van de olie weg na 1 volle tank….. 2.5l olie weg na 600km…….

ander blok is een goede overweging.
                      maar geef eerst even goede info.

tikken kan makkelijk een klep zijn die niet helemaal schoon meer is.

Opeltje17
                      Deelnemer

@maarcella wrote:

hmm oke..
                        dankjewel voor de snelle reactie !

nee klopt, ik zou het dan wel moeten laten doen.
                        Ik probeer nog even een filmpje erop te zetten..
                        Wat mij wel is opgevallen is dat het tikken echt onder de kap vandaan komt waar de cilinders zich bevinden..
                        Zou dit nog wat anders kunnen zijn ?/

Ja lekkende klep stoters ook een kwaal bij deze motoren enige remedie is laten vervangen.

Sommige zeggen even een beetje ATF olie bij de gewone olie en goed warm rijden maar daar ben ik zelf geen voorstander van.

En als de motor warm is en je geeft een goede dot gas komt er dan blauwe rook uit de uitlaat?

maarcella

Ja dan komt er gewoon blauwe rook uit..

maarcella

@robert_corsa wrote:

je blok zal wel af zijn.

maar geloof dit eigenlijk niet. dit type blok staat niet bekend als olie zuiper.
                            dus kan nooit zijn dat je zonder olie stond.
                            zag je niet op je peil stok destijds?
                            wat nu belangrijk is, is of je deze vraag goed kan beantwoorden: hoeveel liter is er aan olie ingekomen nadat jij zag dat er geen olie meer in zat?

walmt je auto blauw uit de uitlaat?
                            of is hij helemaal zwart aangekoekt?

verbruikt hij koelvloeistof? benzine verbruik?

het zou je kop kunnen zijn dat deze lek is.
                            als hij zoveel olie verbruikt zoals jij zegt, dan rookt hij de hele straat blauw.
                            helft van de olie weg na 1 volle tank….. 2.5l olie weg na 600km…….

ander blok is een goede overweging.
                            maar geef eerst even goede info.

tikken kan makkelijk een klep zijn die niet helemaal schoon meer is.

Hij walmt niet extreem veel blauwe rook uit de uitlaat, Toen ik merkte dat hij leeg was is er geloof ik echt 4 liter in gegaan.. want het stokje was toen helemaal leeg. Het duurde overigens echt heel lang voordat de olie toen was gedaald totdat ik het kon meten met mijn peilstok.
                            Maar ik moet iedere keer nu olie bijvullen, en het zou eventueel kunnen dat er iets lekt, al vind ik niets onder mijn auto of voor de deur.
                            Hij verbruikt niet extreem veel koelvloeistof, benzine verbruik is normaal

robert_corsa

Maar verbruikt wel koelvloeistof.
                              Film de moter ruimte eens. Het geluid. En de uitlaat.

jeroenk
                              Deelnemer

@robert_corsa wrote:

Maar verbruikt wel koelvloeistof.
                                Film de moter ruimte eens. Het geluid. En de uitlaat.

Dat is inderdaad de enige manier om meer uitsluitsel te kunnen geven.

Als er vier liter bij moest had je nog 0.5 liter over, dus heeft ie wel goed droog gestaan…

wim-v6
                                Deelnemer

Til het kleppendeksel er eens af, je kan soms schrikken wat daar aan sludge ondere vandaan komt..

Willem

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.