Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › hans_vledder's Vectra C verbouwing – Let's Pimp (F
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 september 2007 om 15:45 #17358859
Origineel gepost door sjouke
iddmaar overdaad schaad he hans :P (ik hou zelf ook van chrome op me zwart metallic Vec maar alleen een paar details dan :) )
Ben ik helemaal met je eens … Toch mag hij wel een paar millimeter te flashy worden, een paar millimeter. Ik moet ook nog zien of naast de chroom raamlijsten en de chroom deurgrepen er nog ethische ruimte is voor de chroom deurlijsten …
Groet,
Hans29 september 2007 om 20:17 #17358860Hans,
Ziet er heel goed uit de renovatie, succes ermee!!
Ben vooral benieuwd hoe de voorkant eruit komt te zien met de angel eyes lampen, de OPC grill en de nieuwe bumper. (en de rest natuurlijk…)Ben je niet bang dat je met je nieuwe velgen en daardoor nog lagere banden nog meer lawaai in je interieur krijgt, ik merk namelijk al veel verschil tussen 16 en 17″ inch!!
groeten,
Gert30 september 2007 om 12:42 #17358861Origineel gepost door Opelvec02
Hans,Ziet er heel goed uit de renovatie, succes ermee!!
Ben vooral benieuwd hoe de voorkant eruit komt te zien met de angel eyes lampen, de OPC grill en de nieuwe bumper. (en de rest natuurlijk…)Ben je niet bang dat je met je nieuwe velgen en daardoor nog lagere banden nog meer lawaai in je interieur krijgt, ik merk namelijk al veel verschil tussen 16 en 17″ inch!!
groeten,
GertHoi Gert,
Dank voor je belangstelling!. Ik rij nu op 225/45/18 en voor dat mijn achterbanden begonnen te cuppen kon je in de auto bij wijze van spreke een blad horen vallen. Motor en bandengeluid bij elkaar genomen is het zeker 3/4 beter dan bij mijn vorige wagen, een Vectra B 2.0DTL Station op 195/65/16. Let niet op die scooterremmen die er nu onderzitten. Hier komen remmen op voor grote mensen …
Ik ga naar 235/35/19. De huidige banden hebben dus bruto 101,25mm rubber (45% van 225mm), de nieuwe hebben bruto 82,25mm rubber (35% van 235mm). 19mm minder. Ik maak me vooralsnog geen zorgen, er is volgens mij voldoende marge. Alleen op- en afritten moet je wat rustiger nemen, deze hoor je een stuk beter dan bij 195/65 banden.
Groet,
Hans30 september 2007 om 19:24 #17358862Sufferd …
Vandaag stond ik nog eens met mijn handen in mijn zij en opgetrokken wenkbrauwen te kijken naar de inhoud van wat we thuis inmiddels de onderdelenkamer noemen. Door een feestje gisteravond moesten ook al de Irmscher spullen uit de bijkeuken en naar de bewuste kamer. Op de wielen na. Nu weet je helemaal niet meer wat je ziet, de verzameling is nu helemaal compleet. Bumpers, spoilers, daklijsten, een vooruit, een dubbel uitlaatsysteem, hitteschilden, een ernorme doos met daarin 25Kg carosseriekabelboom, verhuisdozen met onderdelen, stuurwielen, koplampen, achterlichten en mistlampen. You name it, I got it …
In deze wirwar van onderdelen zie je dan ook makkelijk over het hoofd dat je de rubbers voor de deurgrepen bent vergeten te bestellen. Ik bedoel de rubbers die bij de Vectra C tussen de deurgrepen en het plaatwerk zitten. Aangezien de huidige al weer wat jaren de gelegenheid hebben gekregen om uit te drogen, heb ik voor de montage van de chroom deurgrepen het plan om ook de rubbers eens te vervangen. Maar ja, dan moet je ze wel bestellen … Sufferd … De aanblik herinnerde me ook dat ik eigenlijk de hitteschilden van de einddemper zoals deze nu op de auto zit wil vervangen. Het uitlaatsysteem van Irmscher voorziet in de schilden voor de rechterdemper, maar gaat er vanuit dat je de linker laat zitten.
Is het dan echt nodig om deze te vervangen? Welnee, dat is vast niet strict noodzakelijk, maar als je toch aan het vervangen slaat, dan ook maar een nieuwe middendemper en hitteschilden. Dan heb je weer een mooi uitgangspunt. De laatste heb ik dan ook vanmiddag in een mailtje aan de Opel dealer besteld. Wedden dat deze ook al woensdag binnen zijn …
Groet,
Hans1 oktober 2007 om 17:35 #17358863Mooi project Hans
dat je al die spullen zo lang heb kunnenlaten liggen joh!
Als ik iets nieuws heb gekocht moet dat er gelijk op hoor.
Ben benieuwd,
vind het leuk om te volgenSucces
Gr. Dennis
1 oktober 2007 om 21:13 #17358864Origineel gepost door d-mail
Mooi project Hansdat je al die spullen zo lang heb kunnenlaten liggen joh!
Als ik iets nieuws heb gekocht moet dat er gelijk op hoor.
Ben benieuwd,
vind het leuk om te volgenSucces
Gr. Dennis
Hoi Dennis,
Dank je wel. Aangezien ik me voorgenomen had zoveel mogelijk goede maar gebruikte onderdelen te kopen, duurt het wel even voordat je voor een bepaald deel van de verbouwing echt alles bij elkaar hebt. Je moest eens weten wat je voor hele simpele dingen allemaal nodig hebt als je het meteen af wil maken. Een voorbeeldje:
Plan: GTS voorbumper met koplampsproeiers en park pilot
– GTS Bumper met spoeiergaten
– Koplamp rubbers
– Bumper grille
– Mistlamp inzetje links
– Mistlamp inzetje rechts
– Mistlamp links
– Mistlamp rechts
– Chroomlijst mistlamp links
– Chroomlijst mistlamp rechts
– Koplampsproeier links
– Koplampsproeier rechts
– Hogedruk slang
– Koppelstukken voor hogedruk slang
– Grotere sproeier tank
– Pomp voor koplampsproeiers
– Parkeer sensoren (voor)
– Motorruimte kabelboom met aansluiting voor parkeersensoren en koplampsproeiers
– Kabelboom voor parkeersensoren (achter de bumper)
– Park Pilot Stuurapparaat
– CarosseriekabelboomIk denk dat je wel een idee krijgt … Dit is nog een simpele klus. Niet alle onderdelen zijn gebruikt even makkelijk verkrijgbaar, je moet soms een lange adem hebben en op eBay gaan wonen …
Inmiddels bestel ik ook het een en ander nieuw om alle onderdelen sets sneller compleet te krijgen, maar sommige dingen zijn nieuw niet leuk meer om aan te schaffen; carosseriekabelboom €645,-, AFL koplampen €1500 per stuk en ga zomaar door …
Dan heb ik liever wat geduld en koop het daarna voor een fractie daarvan.
Groet,
Hans2 oktober 2007 om 09:31 #17358865Heb je ooit ook zo’n lijstje gemaakt met wat je precies allemaal nodig hebt voor het electrisch bedienbare zonnescherm? Dat is iets wat ik nog wel eens in wil bouwen!
2 oktober 2007 om 11:11 #17358866Origineel gepost door rickytt3
Heb je ooit ook zo’n lijstje gemaakt met wat je precies allemaal nodig hebt voor het electrisch bedienbare zonnescherm? Dat is iets wat ik nog wel eens in wil bouwen!Hoi!,
Jazeker. Voor degene die meelezen, dit is alleen mogelijk bij de Sedan. De electrische zonnerollo wordt alleen geleverd voor dit model.
Voor deze mod heb je in ieder geval de zonnerollo nodig. Dit is een complete hoedenplank met ingebouwd zonnescherm en motor, Opel nummer 13 143 563. Kost nieuw rond de €700,-, maar is in het gebruikte circuit regelmatig in de aanbieding. Ik heb wel een paar kontakten die er mogelijk nog één hebben liggen of er aan kunnen komen.
Daarnaast heb je een dashboard schakelaar nodig (Opel nummer 62 40 248). Deze schakelaar kost iets van €26,- Tot slot heb je een kabelboompje nodig om de zonnerollo op de kabelboom in de kofferruimte (links) aan te sluiten. Van deze laatste heb ik geen nummer, maar wordt over het algemeen geleverd bij de zonnerollo.
Er zijn wel een paar voorwaarden om de inbouw te laten slagen:
- De kabelboom in de kofferruimte links moet de aansluiting voor de zonnerollo hebben. Ik had die niet en heb de hele kabelboom in de kofferruimte vervangen door de meest uitgebreide (alle standaard dingen + aansluiting zonnerollo + aansluiting alarmclaxon + aansluiting parkeersensoren + aansluiting trekhaak). Deze zijn ook in het gebruikte circuit redelijk goed verkrijgbaar.
- De positie waarin de schakelaar in het dashboard verdwijnt moet bedraad zijn. Dit is niet bij elke auto het geval en kan ook geretrofit worden. Dit is een kwestie van de bestaande kabelboom in het dashboard vervangen of uitbreiden met de hoogstnoodzakelijke bedrading. In mijn auto zijn toevallig alle posities bedraad.
- Er moet een verbinding zijn tussen de schakelaar en het electrisch centrum achter. Deze is er bij mij niet. Je hebt dan twee mogelijkheden. Of je trekt er een draad bij of je vervangt de hele carroseriekabelboom. Ik heb gekozen voor het laatste zodat ik dit probleem bij de verdere uitbreidingen niet meer tegenkomt. De carroseriekabelboom die ik heb is een full-options boom en heeft zelfs aansluitingen voor de electrisch bedienbare (memory) stoelen. Inbouw is bewerkelijk, kost een paar volle dagen en moet ik dan ook nog doen. Deze kabelboom zit nieuw rond de €600,-, maar is gebruikt ook goed verkrijgbaar.
De onderdelen:
De zonnerollo …
De schakelaar …
De kabelboom waarmee de zonnerollo word verbonden met het electrisch centrum achter (links). Zonder meteen een complete How To te gaan schrijven. De inbouw gaat ongeveer als volgt:
De uitgangssituatie …
De hoofdsteunen verwijderen …
Achterbank neerklappen en de wangen (links & rechts) verwijderen. De wangen dekken een schroef (Torx T20) af die losgedraaid moet worden om de afdekkappen van de C stijl te kunnen verwijderen …
Afdekkapjes van de gordelgeleider aan de bovenzijde losklikken en verwijderen. Vervolgens de gordel door middel van de schroeven (Torx T45) losdraaien …
Kunststof spie uit de afdekkappen verwijderen en aan de onderzijde van de kap de Torx T20 schroef verwijderen. Daarna kan de kap met een korte, forse ruk worden losgetrokken. Deze zit met spreidnieten aan de carroserie vast. Verwijder de achtergebleven spreidnieten (blauw) en bevestig ze weer in de afdekkap.
Afdekkap met de spreidnieten (blauw) weer op de juiste plaats. Er is ruimte voor een vierde spreidniet, maar deze is bij mijn auto niet gebruikt.
Aanzicht van de C stijl aan de binnenzijde. Links de gasgenerator voor de airbags boven de voorgordels (geen speelgoed!!) en de drie achtergebleven spreidnieten (blauw).
De drie spreidnieten (rond, zwart) aan de voorzijde van de oude hoedenplak verwijderen en de hoedenplank naar je toe trekken en omhoog bewegen. Dit is wat ge-emmer, want de ruimte is beperkt.
Tip: Deze spreidnieten zijn moeilijk met de hand terug te plaatsen. Druk ze zo veel mogelijk terug en gebruik daarna een kunststof of rubber hamertje om ze met een paar korte, forse slagen weer op z’n plek te krijgen. Voorzichtig, want als ze er niet recht inzitten, dan sla je ze plat.
Vanaf hoe het hele proces in omgekeerde volgorde uitvoeren. Zonnerollo plaatsen, het kabeltje van de zonnerollo maak je aan de connector op de zonnerollo vast en loopt over de metalen plaat onder de hoeden plank door naar een opening boven het electrisch centrum achter (links). De zonnerollo heeft drie draadeinden die door de metalen plaat onder de hoedenplank gestoken moeten worden. Dit is even emmeren. De wangen van de achterbekleding weer terugplaatsen en de bank weer opklappen.
Tip: Origineel wordt de zonnerollo vastgezet met drie kunststof moeren (onderzijde, kofferbak) waar nog een stukje draadeind doorheen steekt. Dit kan de pest zijn voor je bagage omdat deze aan de draadeinden blijft hangen. Ik heb er drie metalen dopmoeren opgezet om dit te voorkomen. Dit was overigens een tip van Opel zelf.
Het eindresultaat …
Blindplaatje uit het dashboard verwijderen. Wees hierbij voorzichtig en gebruik bij voorkeur een kunststof spatel. Schroevendraaiers kan ook, maar dan wel erg oppassen voor beschadigingen aan radio en console.
Schakelaar plaatsen en op z’n plaats drukken …
Tada! Weer een knopje erbij! Bij het uitvoeren van dit soort mod’s is TIS en EPC heel erg handig. Ook is het van belang dat je de cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ hebt gevolgd en het certificaat hebt behaalt, omdat het niet zeker is dat het ook in jouw auto allemaal meteen werkt. Dit soort klussen is een kwestie van logisch nadenken, puzzelen en werken in ruimtes waarin dat eigenlijk niet kan. Kennis van electrotechniek en electronica is mooi meegenomen.
Als er nog iets niet duidelijk is, dan help ik natuurlijk graag. Als je aan de slag wilt met deze mod, mail me dan even, dan zal ik kijken of in mijn Opel kennissenkring nog de benodigde onderdelen voorhanden zijn. Ik vind dit nog steeds de meest decadente mod die je kunt doen op de Vectra C …
Groet,
Hans3 oktober 2007 om 22:40 #17358867GM-Tuningparts.nl
Ik weet niet hoe het jullie allemaal vergaat als je iets bijzonders wilt voor je auto, maar mij valt het niet mee. Om dit project te kunnen doen heb je zomaar 5, 6, 7 verschillende leveranciers nodig, tot en met in Duitsland aan toe, om alle spullen bij elkaar te krijgen. De een heeft dit, de ander heeft dat. Niemand heeft een compleet assortiment waar uit je gewoon kunt kiezen wat je wilt. Al helemaal niet voor de Vectra C en laat staan dat ze allemaal even begaan zijn met de kwaliteit van hun producten.
Aangezien ik daar het één en ander heb besteld, ben ik vandaag naar GM-Tuningparts in Best geweest. Ik heb daar kennis gemaakt met Eugène van der Wal, een Opel-freak van het eerste uur. Hij vertelde mij dat hij 8 jaar bij Opel heeft gewerkt en daarnaast altijd al wat tuning spullen verkocht. Sinds januari van dit jaar heeft hij zich helemaal toegelegd op tuning spullen voor onze Opels. Hij heeft zijn baan opgezegd en is in het diepe gesprongen, ga er maar aan staan. Het is de bedoeling van Eugène om te worden wat we eigenlijk allemaal goed kunnen gebruiken; één adres waar je alles kunt krijgen (ook origineel Opel) om je auto te tunen, te repareren en te onderhouden. En het gaat de goede kant op!
In het geordende magazijn van GM-Tuningparts stond de telefoon niet stil. Dit gaf mij de gelegenheid om eens op mijn gemak rond te kijken naar wat Eugène allemaal uitgestald heeft staan. Een omvangrijke collectie koplampen, achterlichten, grilles en een vitrine met allerlei chroomdelen voor het interieur staat schoon en geordend te lonken naar de klanten die hun onderdelen komen ophalen. En dit zijn de nog maar de nieuwe onderdelen. Ook voor gebruikte onderdelen kun je bij hem terrecht!
Ik heb het idee dat als ik gewoon mijn spullen bij Eugene ga bestellen, ik er toe kan bijdragen dat ik op termijn maar één adres nodig heb, in plaats van bij Jan en allemaal te moeten bestellen. Zeg maar een One-Stop Opel Tuning shop, maar dan inclusief originele Opel onderdelen, nieuw of gebruikt …
GM-Tuningparts heeft indruk op me gemaakt. De kennis, de ervaring, de no-nonsense mentaliteit, de orde in het magazijn en de uitstekende service van Eugène, heeft me doen besluiten om meer van de resterende onderdelen voor dit project bij Eugène te bestellen.
Eugène, ik wens je heel veel succes!
Groet,
Hans8 oktober 2007 om 17:29 #17358868Onderdelen, onderdelen, onderdelen …
Aangezien mijn auto a.s. woensdag wordt overgespoten, vond ik het meteen tijd om de kofferbak eens op te frissen, de grille aan de voorzijde te vervangen, de handgrepen op de deuren te vervangen (inclusief de rubbers) en de Angel Eyes te monteren. Alle onderdelen zijn binnen, maar eerst afwachten …
De schademan wil de auto maar liefst een week hebben om zijn werk te kunnen doen. Ook de blooper van de buurvrouw wordt daarbij hersteld. Wat zal hij mooi worden … De hele operatie dwingt mij alleen een week lang te rijden in een vervangende auto van twijfelachtig allooi. Aangezien ik nog wel eens vaker aangereden word en de schademan ken, is dit meestal een japanse ruimte-wagen … De bivakmuts en de zonnebril liggen al klaar, ik moet om mijn reputatie denken, zeker hier …
De puristen onder ons, ik bedoel natuurlijk de m**r*nn**k*rs (zoals ik), daag ik uit om de fout in de compositie te vinden. Er valt niets te winnen, maar ik wil wel eens weten of jullie nog zitten op te letten …
Groet,
Hans8 oktober 2007 om 17:44 #17358869Je achterlichten liggen verkeerd om…:jerry
Grtz,
Tim
8 oktober 2007 om 17:49 #17358870Origineel gepost door hans_vledder
Onderdelen, onderdelen, onderdelen …Aangezien mijn auto a.s. woensdag wordt overgespoten, vond ik het meteen tijd om de kofferbak eens op te frissen, de grille aan de voorzijde te vervangen, de handgrepen op de deuren te vervangen (inclusief de rubbers) en de Angel Eyes te monteren. Alle onderdelen zijn binnen, maar eerst afwachten …
De schademan wil de auto maar liefst een week hebben om zijn werk te kunnen doen. Ook de blooper van de buurvrouw wordt daarbij hersteld. Wat zal hij mooi worden … De hele operatie dwingt mij alleen een week lang te rijden in een vervangende auto van twijfelachtig allooi. Meestal een japanse ruimte-wagen … De bivakmuts en de zonnebril liggen al klaar, ik moet om mijn reputatie denken, zeker hier …
De puristen onder ons, ik bedoel natuurlijk de mierenn**k*rs (zoals ik), daag ik uit om de fout in de compositie te vinden. Er valt niets te winnen, maar ik wil wel eens weten of jullie nog zitten op te letten …
Groet,
HansHallo Hans,
Zoek de verschillen:hmmz, ja je hebt de achterlichten verkeert op de foto gezet, dus even opnieuw een foto maken:):D
Groetjes, Joche
8 oktober 2007 om 17:50 #17358871Origineel gepost door CalibraC20XE
Je achterlichten liggen verkeerd om…:jerryGrtz,
Tim
Bingo! En Pierre, wat heeft hij gewonnen??
8 oktober 2007 om 17:51 #17358872Origineel gepost door CalibraC20XE
Je achterlichten liggen verkeerd om…:jerryGrtz,
Tim
Shit, weer te laat!
Groetjes, Joche
8 oktober 2007 om 17:52 #17358873Origineel gepost door Opel4all
Origineel gepost door CalibraC20XE
Je achterlichten liggen verkeerd om…:jerryGrtz,
Tim
Shit, weer te laat!
Groetjes, Joche
Hahaha !! … :D
8 oktober 2007 om 17:54 #17358874Origineel gepost door hans_vledder
Origineel gepost door CalibraC20XE
Je achterlichten liggen verkeerd om…:jerryGrtz,
Tim
Bingo! En Pierre, wat heeft hij gewonnen??
Je oude 18” velgen?
Grtz
8 oktober 2007 om 17:57 #17358875Origineel gepost door CalibraC20XE
Je oude 18” velgen?
GrtzEr zijn nog twee wachtenden voor u … Maar als die afhaken, dan gaan we praten! …
Groet,
Hans8 oktober 2007 om 17:59 #17358876Hahah… We wachten in spanning af…
Grtz
8 oktober 2007 om 18:43 #17358877Ben erg benieuwd Hans!:thumbup
8 oktober 2007 om 19:54 #17358878bedankt hans voor de complimenten!!
vind het een heel mooi verhaal wat je geschreven hebt.
is alleen maar nog een reden om nog meer mijn best te doen om het iedereen naar zijn zin te maken en iedereen zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
dit is dan ook mijn streven om over een paar jaar in heel nederland bekend te zijn om de opel onderdelen die je bij ons kunt kopen
de goede service en natuurlijk goede prijzen.
daar doen we het allemaal voor.NOGMAALS BEDANKT!!
groeten eugene
GM-TUNINGPARTS8 oktober 2007 om 22:12 #17358879@ Hans: ga zo door! :thumbup
9 oktober 2007 om 16:15 #17358880Origineel gepost door Edition 2000
bedankt hans voor de complimenten!!vind het een heel mooi verhaal wat je geschreven hebt.
is alleen maar nog een reden om nog meer mijn best te doen om het iedereen naar zijn zin te maken en iedereen zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
dit is dan ook mijn streven om over een paar jaar in heel nederland bekend te zijn om de opel onderdelen die je bij ons kunt kopen
de goede service en natuurlijk goede prijzen.
daar doen we het allemaal voor.NOGMAALS BEDANKT!!
groeten eugene
GM-TUNINGPARTSJij komt er wel Eugène … Graag gedaan! Je hebt er een klant bij …
Groet,
Hans9 oktober 2007 om 16:25 #17358881Mannen,
Dank voor de leuke reacties! Het motiveert erg om er de pas in te zetten, maar (boohoo) ik ben ‘m eerst even een weekje kwijt … :cry
Groet,
Hans9 oktober 2007 om 16:31 #17358882Ik kreeg 2 jaar geleden ook een leenautotje mee van de spuiter. Helaas was mijn auto na 2 dagen al klaar………..leenauto bleek een mitsubishi lancer Evo8 te zijn van een half jaar oud met nog geen 5000 km op de teller :D
Heb in die twee dagen voor 150 euro benzine er doorheen geblaft. Heerlijk!!
9 oktober 2007 om 16:57 #17358883Origineel gepost door supergnoom
Ik kreeg 2 jaar geleden ook een leenautotje mee van de spuiter. Helaas was mijn auto na 2 dagen al klaar………..leenauto bleek een mitsubishi lancer Evo8 te zijn van een half jaar oud met nog geen 5000 km op de teller :DHeb in die twee dagen voor 150 euro benzine er doorheen geblaft. Heerlijk!!
Goeie tip! Nou maar hopen dat er een Chrysler 300c op het achterterrein van de schademan staat. Dan heb ik in ieder geval direct een antwoord op de vraag: ‘En, wat voor een auto wilt u mee?’ …
Groet,
Hans -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.