Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › hans_vledder's Vectra C verbouwing – Let's Pimp (F
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2007 om 12:38 #17359134
Origineel gepost door Jerremy
Tolenaar in R’dam ken ik wel ja..
Kom daar ook redelijk vaak. Leverancier van ons.
Goeie zaak ! :thumbupEn, kunstoffen kunne opzich wel verchroomd worden, (dat doen wij ook wel eens) maar doorgaans messing / brons / koper gaat beter.
Kunstof heeft veel meer voorbewerking nodig, moet o.a. ‘gemetaliseerd’ worden.. Op die laag hecht de verchroming pas goed. Hoe het precies werkt weet ik niet..Lekker bezig hoor Hans. :D
Hoi Jerremy,
Dank voor je reactie. Ik vind het erg moeilijk om een vinger te krijgen achter het preciese proces dat gebruikt wordt om dingen te verchromen. Ook een idee krijgen van wat nou de kriteria zijn die de prijs van het verchromen maken valt niet mee. Het lijkt ‘m voornamelijk in de nabewerking te zitten. Het blijft een beetje duister.
Voor kunstof moet het object inderdaad gemetaliseerd worden, een hele aparte tak van sport. Ik weet dat er een opdampproces voor nodig is, maar hoe dit nou precies werkt, geen idee. Ook op het Internet heb ik er weinig over kunnen vinden. Het feit dat aluminium verchroomd kan worden is voor mij geweldig. Daklijsten in het chroom zijn uniek voor de hele moderne Opel lijn voor zover ik weet en past mooi binnen het ‘chrome-thema’ dat ik voor deze auto in gedachten heb.
Groet,
Hans19 november 2007 om 22:59 #17359135Handarbeid …
Vandaag heb ik alvast de gaten in de bumpers geboord voor de parkeersensorhouder-houders. Ik schrijft dit bewust zo, want de parkeersensor zit gemonteerd in een dubbele houder:
Van links naar rechts; de parkeersensor met siliconenring, de parkeersensorhouder en de parkeersensorhouder-houder.
De te boren gaten hebben een diameter van 23mm. De gatzaag die ik heb kunnen vinden heeft een diameter van 22mm. Na het boren van het gat moet ik dus nog even het gat uitvijlen tot 23mm.
De parkeersensorhouder-houders voor de voorbumper. Van links naar rechts: 24 415 538 (lettercode C), 24 415 536 (lettercode B), 24 415 536 (lettercode B), 24 415 535 (lettercode A). De houder worden ook in deze volgorde in de voorbumper gemonteerd. Gezien vanaf de zichtzijde van de bumper C, B, B, A. Van links naar rechts dus A, B, B, C.
Een markering voor de houder zoals deze in de voorbumpers van de Vectra C aanwezig zijn. In de voorbumper zijn geen lettercoderingen aangegeven. Het kruisje geeft het center van het boorgat aan. Aangezien het kruisje als het ware op de bumper ligt word het lastig om precies in het center te boren, maar daar heb ik iets op gevonden.
Met een hete drevel druk ik een putje, precies in het hart van het kruisje. De drevel heb ik simpelweg boven een brandende kaars gehouden om hem op te warmen. Duw niet te hard, anders vliegt de drevel door het ABS heen.
Het resultaat van het werk van de drevel. Er is duidelijk een putje in het ABS materiaal te zien
Boor vervolgens een gaatje van plusminus 2,5mm om het exacte hart van de parkeersensor aan te geven.
Vervolgens het gat langzaam opboren van 2,5mm naar 3,5mm, naar 4,5mm naar 5,5mm. Op deze manier blijft je telkens op de zelfde plek boren, namelijk in het hart van de parkeersensor. Ik ben gestopt bij 5,5mm omdat de boor in de gatzaag een diameter heeft van 6mm.
Om bramen te voorkomen, heb ik met de gatzaag van buiten naar binnen geboord. Laat de gatzaag eerst een mooie cirkel in het ABS zagen voordat je de gatzaag de rest van het werk laat doen.
Het ruwe resultaat van wat de gatzaag heeft aangericht.
Het resultaat nadat de spanen zijn opgeruimd en de (minimale) oneffenheden rond het gat zijn verwijderd.
De parkeersensorhouder-houders voor de achterbumper. Van links naar rechts 24 415 542 (lettercode F), 24 415 450 (lettercode E), 24 415 450 (lettercode E) en 24 415 539 (lettercode D). Dit is ook de volgorde waarin de houders, gezien vanaf de zichtzijde van de bumper, in de bumper dienen te worden gemonteerd: F, E, E, D. Van links naar rechts dus D, E, E, F.
Aanvankelijk wist ik niet beter dan dat er in de achterbumper geen markeringen voor de sensoren aanwezig zijn. Ik heb dit op een aantal plekken op het Internet gelezen. Bij het reinigen van de bumper kwam ik er achter dat er lettertjes in het materiaal aanwezig waren. Aangezien ik merkte dat deze overeenkwamen met de letters op de houders heb ik de binnenzijde van de bumper eens onder direct licht gehouden. Hierdoor ontdekte ik een viertal zeer vage markeringen die bestemd bleken te zijn voor de houder. Dat scheelt een hoop meetwerk.
Ook op deze markeringen heb ik de truuk met de hete drevel toegepast. De markeringen zijn vaag met lijnen zo dun als een kras, maar net genoeg om je boor (2,5mm) naast het hart van het kruisje te laten eindigen.
Vervolgens de vier gaten weer opgeboord van 2,5mm, naar 3,5mm, naar 4,5mm, naar 5,5mm. Ik ben gestopt bij 5,5mm omdat de boor in de gatzaag een diameter heeft van 6mm.
Daarna, wederom vanaf de zichtzijde, de 22mm gaten geboord met de gatzaag.
Aan de achterzijde van het boorgat, aan de binnenzijde van de bumper ontstaan bramen. Deze gaan er voor zorgen dat de parkeersensorhouder-houder niet helemaal vlak op het kunstof van de bumper kan liggen al we e.e.a. gaan verlijmen, verwijderen dus …
Vijlen dus. Onder een hoek natuurlijk zodat ik het gat niet groter maak, maar alleen de bramen verwijder …
De bramen laten vanzelf los en kunnen van het kunststof van de bumper worden losgetrokken …
Van de 22mm van de gatzaag op naar de 23mm met de half ronde vijl. Uiteraard rondom blijven vijlen zodat het gat voldoende rond blijft …
Steeds een klein beetje vijlen en de parkeersensorhouder-houder passen. Op een goed moment kun je ze met een heen en weer draaiende beweging in het gat draaien. Als de houder er vanzelf door het gat weer ‘uitgeknepen’ wordt, nog even een paar tiende vijlen. Net zolang tot dat de houder uit zichzelf blijven zitten …
Aan de voorzijde met enige regelmaat controleren of de houder na montage nog steeds een volledig rond gat heeft en rondom een gelijke gleuf heeft. Anders weer een paar tiende vijlen …
Ter voorbereiding van het verlijmen de parkeersensorhouder even opruwen met een schuurblokje. Uiteraard uitkijken dat je de rand van de opening niet vlak schuurt, want dat blijft je zien. Schuur zo dat je zoveel mogelijk van de houder raakt, zonder het gat te beschadigen.
Ook de binnenzijde van de bumper even opruwen met een schuurblokje. Des te meer je van de markeringen weet weg te schuren, hoe beter het is. Ook deze zorgen ervoor dat de houder enige afstand houd tot het kunststof van de bumper …
De houder ontvetten (wasbenzine) …
En de bumper aan de binnenzijde ontvetten … Daarna beide delen niet meer met de handen aanraken. De houders dus alleen aan de randen beetpakken …
Het lijmpistool wat ik van de dealer mocht lenen bevat een tweecomponenten kunststof reparatiemortel (Innotec). Ik kreeg er vier verse tuitjes bij, ik begrijp nu ook waarom. Na het inlijmen van de eerste parkeersensorhouder-houder was de mortel volledig uitgehard in het tuitje. Nieuw tuit erop en de resterende drie houders voor de achterbumper inlijmen. Dit is geweldig spul, ik heb er ook de mond van mijn schoonmoeder mee gedaan, geweldig …
Mijn zelf bedachte lijmklem … Mijn bedoeling was op om de opening van de parkeersensor zo strak mogelijk in het kunststof van de bumper te trekken tijdens het uitharden van de lijm. Uiteraard zonder daarbij de lijmklem aan de bumper te lijmen. Van links naar rechts een M6 x 40 bout, een ring die precies past in de achterzijde van de parkeersensorhouder, een 30mm (M8) ring, een einddop voor een 32mm PVC leiding en een moertje. Monteren maar …
De lijmklem in actie, hier gezien vanaf de achterzijde van de parkeersensorhouder-houder …
De lijmklem in actie, hier gezien vanaf de voorzijde van de parkeersensorhouder-houder. Mocht er wat lijm aan de voorzijde door de kier rond de houder geperst worden, dan is de van de PVC pijp groot genoeg om niet aan de bumper te worden vastgelijmd …
Na een uithardtijd van 15 minuten kunnen de klemmen er weer af. De houders zitten muurvast in de bumper en over het resultaat ben ik niet ontevreden. De bumpers zijn klaar om voorbewerkt te worden voor het spuitwerk …
Bij het bestuderen van de onderdelen heb ik ontdekt dat het niet mogelijk zal zijn de parkeersensoren met de bumper mee te spuiten. Dit komt door de siliconenring die de ruimte tussen houder en sensor opvult. Deze ring hoort niet gespoten te worden. De sensoren zullen daarom apart gespoten moeten worden. Ik zal met een 15mm holpijp, de diameter van de sensor zelf, even acht gaten slaan in een plaatje dun maar stevig karton. De parkeersensoren, zonder siliconenring, kunnen hier doorheen gestoken worden om gespoten te worden. Dit zonder dat meteen het sensorhuis ook wordt gespoten.
Zie hier het resultaat van mijn zelfgemaakte spuitmasker voor de parkeersensoren. Het bestaat uit een plaatje stevig karton, niet te dik maar stevig genoeg om in vorm te blijven …
Nu nog even wachten totdat de resterende 4 parkeersensoren binnen zijn. Daarna kan alles in één keer gespoten worden met de spuitbus die ik op kleur (Z20R) heb laten maken …
Groet,
Hans19 november 2007 om 23:34 #17359136Makkers, staakt uw wild geraas …
Dat Sinterklaas inmiddels in Nederland is aangekomen is voor de meesten wel bekend. Maar dat ik vandaag al het één en ander in mijn schoen zou krijgen zag ik niet aankomen;
De Duitse leverancier van de Irmscher onderdelen stuurde mij spontaan een set chrome kentekenplaathouders van Irmscher op. Ik houd hem op zijn verzoek op de hoogte van de plannen en de voorgang. Een bedrijf waar ik mee aan het mailen was om met een laser een Irmscher logo in het onderste afdekkapje van mijn driespaakstuur (nog te monteren) te graveren vond de opdracht zo leuk dat ze het voor de helft van het geld doen. En last but not least bood mijn Opel dealer me spontaan aan om hun lijmpistool te lenen om de houders van de parkeersensoren in de bumpers te lijmen.
Misschien is het de goden verzoeken, maar vannacht zet ik mijn beide schoenen bij de schoorsteen …
:angel
Groet,
Hans19 november 2007 om 23:46 #17359137Mooi gedaan Hans!
Best dapper van je om in je bumpers te boren.
Leuk om te volgen. Ga zo door!
19 november 2007 om 23:52 #17359138Origineel gepost door rotin
Mooi gedaan Hans!Best dapper van je om in je bumpers te boren.
Leuk om te volgen. Ga zo door!
Hoi Rotin,
Het boren in de bumpers viel achteraf gezien eigenlijk best mee (maar ja, weet alles maar eens achteraf). Mijn grootste ‘angst’ was uiteraard dat ik de gaten net op de verkeerde plek zou boren. Door de truuk met de drevel, het opboren van het gat en het van buiten naar binnen boren van het 22mm gat, ging dat eigenlijk van een leien dakje. Na de eerste twee gaten krijg je zelfvertrouwen en ben ik opgehouden met zweten …
:D
Dank voor je reactie, het is allemaal heel leuk om te doen!
Groet,
Hans20 november 2007 om 10:35 #17359139Tjonge jonge Hans,
Je wordt nog wereld beroemd met je project. Wel leuk al die aandacht hé?Die parkeersensoren heb je net je gedaan. Is zo’n vectra-C zo groot dat je niet ouderwets achteruit meer kan rijden?? :P:P:P
Nee, zonder gekheid…. netjes gedaan. Meeste tijd besteed aan het uitmeten zeker?? Ik zelf zou 1000 keer na meten of ze wel goed zitten. Je zou toch niet willen dat er eentje iets afwijkt van de rest.
Netjes!!!! ga zo door!!!!!!
Peter
20 november 2007 om 16:24 #17359140hey hans…
ik zie dat je weer lekker bezig bent geweest.
ik moet zeggen dat je echt netjes te werk gaat :thumbup,
dat zie je niet zo vaak hoor… en de uitleg over hoe je het gedaan hebt is ook:thumbup makkelijk voor de mede opel rijders. een voorbeeld voor iedereen!:D hahaha… maar veel succes verder en ik hou dit zeker in de gaten (ook al ben ik een astra rijder)
:jerry
gr.jim20 november 2007 om 18:00 #17359141Origineel gepost door speaker
Is zo’n vectra-C zo groot dat je niet ouderwets achteruit meer kan rijden?? :P:P:PIk wou net zeggen, je bent een man ! jij KAN parkeren !!! :vertag
Ziet er goed uit hans, keep up the good work :thumbup
20 november 2007 om 22:13 #17359142Origineel gepost door speaker
Tjonge jonge Hans,
Je wordt nog wereld beroemd met je project. Wel leuk al die aandacht hé?Die parkeersensoren heb je net je gedaan. Is zo’n vectra-C zo groot dat je niet ouderwets achteruit meer kan rijden?? :P:P:P
Nee, zonder gekheid…. netjes gedaan. Meeste tijd besteed aan het uitmeten zeker?? Ik zelf zou 1000 keer na meten of ze wel goed zitten. Je zou toch niet willen dat er eentje iets afwijkt van de rest.
Netjes!!!! ga zo door!!!!!!
Peter
Hoi Peter,
De reacties en medewerking die ik van iedereen krijg is heel erg leuk, maar het allerleukste blijft toch het uitvoeren van dit project zelf en het zien veranderen van de auto.
Om eerlijk te zijn valt er niet zo veel uit te meten. Aan de binnenzijde van de bumpers staan markeringen (kruisjes). Als je maar gewoon in het hart van het kruisje blijft, is er niets aan de hand. Een geringe afwijking in de onderlinge hoogte of symmetrie zie je niet door de vrij grote afstand die tussen de sensoren zit. Het helpt natuurlijk wel enorm als je het gat niet groter dan 23mm boort. Maar mocht dit gebeuren dan is de ‘schade’ ook wel weer weg te plamuren. Al met al, het luistert niet zo erg nauw, maar gewoon zo netjes mogelijk werken.
Groet,
Hans20 november 2007 om 22:17 #17359143Origineel gepost door JimNuman
hey hans…ik zie dat je weer lekker bezig bent geweest.
ik moet zeggen dat je echt netjes te werk gaat :thumbup,
dat zie je niet zo vaak hoor… en de uitleg over hoe je het gedaan hebt is ook:thumbup makkelijk voor de mede opel rijders. een voorbeeld voor iedereen!:D hahaha… maar veel succes verder en ik hou dit zeker in de gaten (ook al ben ik een astra rijder)
:jerry
gr.jimHoi Jim,
Dank voor je complimenten en je belangstelling! Ik probeer alles zoveel mogelijk vast te leggen. Zelf heb ik me namelijk een slag in de rondte gezocht naar informatie en vind dat dit niet zo zou moeten zijn. In een later stadium maak ik overal How-To’s van, zeg maar kant-en-klare handleidingen voor hen die een bepaalde modificatie willen herhalen.
En voor wat betreft het feit dat jij in een Astra rijdt, Opel = Opel. Onder de diverse modellen heb ik geen vijanden, louter vrienden.
Groet,
Hans20 november 2007 om 22:18 #17359144Origineel gepost door PAASHAAS
Origineel gepost door speaker
Is zo’n vectra-C zo groot dat je niet ouderwets achteruit meer kan rijden?? :P:P:PIk wou net zeggen, je bent een man ! jij KAN parkeren !!! :vertag
Ziet er goed uit hans, keep up the good work :thumbup
Dank je wel Patrick!
20 november 2007 om 22:26 #17359145Jongens, jongens, luister,
Ik moet even iets verhelderen voor jullie. Dat ik een ParkPilot aan het inbouwen ben, althans in eerste instantie de parkeersensoren en in het verlengde daarvan de bumperkabelbomen en daarna de rest, wil niet zeggen dat ik niet kan parkeren of daar een hulpmiddel bij nodig heb. Ook hoeven jullie echt niet aan mijn mannelijkheid te twijfelen.
:D :D :D
Het doel van de ParkPilot is slechts het uitzoeken, inbouwen en werkend zien te krijgen. Ik heb mezelf voorgenomen deze auto ‘full-options’ te maken, en ‘full-options’ is nu eenmaal ‘full-options’. Ik heb ook al verlichte make-up spiegels ingebouwd, en ik gebruik niet eens make-up!!
Toch? :hmmz
Groet,
Hans21 november 2007 om 00:55 #17359146Origineel gepost door hans_vledder
Jongens, jongens, luister,Ik moet even iets verhelderen voor jullie. Dat ik een ParkPilot aan het inbouwen ben, althans in eerste instantie de parkeersensoren en in het verlengde daarvan de bumperkabelbomen en daarna de rest, wil niet zeggen dat ik niet kan parkeren of daar een hulpmiddel bij nodig heb. Ook hoeven jullie echt niet aan mijn mannelijkheid te twijfelen.
:D :D :D
Het doel van de ParkPilot is slechts het uitzoeken, inbouwen en werkend zien te krijgen. Ik heb mezelf voorgenomen deze auto ‘full-options’ te maken, en ‘full-options’ is nu eenmaal ‘full-options’. Ik heb ook al verlichte make-up spiegels ingebouwd, en ik gebruik niet eens make-up!!
Toch? :hmmz
Groet,
HansDie foto’s van de make-up spiegels heb ik nog niet gezien toch? Dus kom maar op!
21 november 2007 om 09:32 #17359147Origineel gepost door rotin
Origineel gepost door hans_vledder
Jongens, jongens, luister,Ik moet even iets verhelderen voor jullie. Dat ik een ParkPilot aan het inbouwen ben, althans in eerste instantie de parkeersensoren en in het verlengde daarvan de bumperkabelbomen en daarna de rest, wil niet zeggen dat ik niet kan parkeren of daar een hulpmiddel bij nodig heb. Ook hoeven jullie echt niet aan mijn mannelijkheid te twijfelen.
:D :D :D
Het doel van de ParkPilot is slechts het uitzoeken, inbouwen en werkend zien te krijgen. Ik heb mezelf voorgenomen deze auto ‘full-options’ te maken, en ‘full-options’ is nu eenmaal ‘full-options’. Ik heb ook al verlichte make-up spiegels ingebouwd, en ik gebruik niet eens make-up!!
Toch? :hmmz
Groet,
HansDie foto’s van de make-up spiegels heb ik nog niet gezien toch? Dus kom maar op!
Tada !! Deze zitten aan beide zijden.
Before, de standaard zonneklep …
After, de zonneklep met verlichte spiegels …
Groet,
Hans21 november 2007 om 09:46 #17359148Dat zijn precies de zelfde als in een Vectra B.
Ik heb ze ook liggen maar nu heb ik er zonnekleppen met 7″ TFT schermen inzitten.
Maar ik wil eigenlijk 1 scherm in het dashboard bouwen en tegen het plafond ( met glasvezel ) een middenconsole bouwen waar zowel de dvd-speler als het tft scherm in zitten. ( zo hou ik ook wat ruimte over in mijn dashboardkastje )Maareh….. ziet er wel meteen af uit met die verlichte make-up spiegeltjes.
:thumbup
Peter
21 november 2007 om 10:32 #17359149Origineel gepost door speaker
Dat zijn precies de zelfde als in een Vectra B.
Ik heb ze ook liggen maar nu heb ik er zonnekleppen met 7″ TFT schermen inzitten.
Maar ik wil eigenlijk 1 scherm in het dashboard bouwen en tegen het plafond ( met glasvezel ) een middenconsole bouwen waar zowel de dvd-speler als het tft scherm in zitten. ( zo hou ik ook wat ruimte over in mijn dashboardkastje )Maareh….. ziet er wel meteen af uit met die verlichte make-up spiegeltjes.
:thumbup
Peter
Hoi Peter,
Jij hebt ook nog wel wat ICE plannen met je auto. Die glasvezelverbindingen, komen die uit de doos of ga je daar zelf iets voor maken? Kijkt dat niet ontzettend lastig die 7″ schermpjes in de zonnekleppen?
Groet,
Hans21 november 2007 om 11:09 #17359150After, de zonneklep met verlichte spiegels …
Groet,
HansHans, ik wil je niet aan nog meer werk helpen hoor…maar die rechter knop op die foto van de binnenverlichting…doet die het? Bij mij is het een leeslampje. Links zit ie ook. Heb er dus 4 op rij. Bij jou lijkt het een loze knop te zijn omdat ik geen opdruk zie.
Succes!!!
21 november 2007 om 11:39 #17359151Origineel gepost door rotin
After, de zonneklep met verlichte spiegels …
Groet,
HansHans, ik wil je niet aan nog meer werk helpen hoor…maar die rechter knop op die foto van de binnenverlichting…doet die het? Bij mij is het een leeslampje. Links zit ie ook. Heb er dus 4 op rij. Bij jou lijkt het een loze knop te zijn omdat ik geen opdruk zie.
Succes!!!
Hoi Rotin,
Dat heb jij goed gezien! Ik moet de plaat met vier knoppen en leeslampjes nog inbouwen. Ik weet niet eens of dit wel op mijn lijstje staat, maar ik ben de ombouw wel van plan. Voor zover ik heb begrepen kost de hele ombouw zo’n €38,- dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Full-options = full-options! ;)
Groet,
Hans21 november 2007 om 12:09 #17359152[/quote]
Hoi Rotin,
Dat heb jij goed gezien! Ik moet de plaat met vier knoppen en leeslampjes nog inbouwen. Ik weet niet eens of dit wel op mijn lijstje staat, maar ik ben de ombouw wel van plan. Voor zover ik heb begrepen kost de hele ombouw zo’n €38,- dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Full-options = full-options! ;)
Groet,
Hans [/quote]Verrassend Hans….
21 november 2007 om 16:15 #17359153Origineel gepost door hans_vledder
Origineel gepost door speaker
Dat zijn precies de zelfde als in een Vectra B.
Ik heb ze ook liggen maar nu heb ik er zonnekleppen met 7″ TFT schermen inzitten.
Maar ik wil eigenlijk 1 scherm in het dashboard bouwen en tegen het plafond ( met glasvezel ) een middenconsole bouwen waar zowel de dvd-speler als het tft scherm in zitten. ( zo hou ik ook wat ruimte over in mijn dashboardkastje )Maareh….. ziet er wel meteen af uit met die verlichte make-up spiegeltjes.
:thumbup
Peter
Hoi Peter,
Jij hebt ook nog wel wat ICE plannen met je auto. Die glasvezelverbindingen, komen die uit de doos of ga je daar zelf iets voor maken? Kijkt dat niet ontzettend lastig die 7″ schermpjes in de zonnekleppen?
Groet,
HansHej hans,
Nee die galsvezel-constructie komt niet uit de doos. Die ga ik zelf maken. Ik heb ooit een keer zo iets gezien en ga dit nu zelf maken.
Ik wil eigenlijk geen schermen in de hoofdsteunen omdat dit ,volgens mij, erg makkelijk te stelen is.
Ik moet zeggen dat die schermpjes in je zonneklep wel erg dichtbij zitten , vooral als je lang bent. Maargoed… je wilt wat he.Peter
21 november 2007 om 18:15 #17359154Eindelijk mooie ogen …
Ook vandaag was het weer geen weer om eens lekker aan de auto te werken. Dit heeft mij vanmiddag doen besluiten om af te reizen naar een doe-het-zelf garage en onder genot van een kopje koffie in alle droogte de Angel Eyes te gaan monteren. Ik heb de auto hiervoor op de brug gezet, omdat ik een aantal knappe foto’s van de onderzijde van de bumperbevestigingen moest hebben voor de handleiding die ik Eugene belooft heb.
Aangezien ik nog wat tijd had, heb ik ook maar even het merendeel van de kofferbak onderdelen gemonteerd en de spatschermschroeven vervangen door chrome exemplaren. Bij de montage van de Angel Eyes heb ik ontdekt dat een connector voor de koplampsproeierpomp reeds aanwezig is. Hiervoor hoef ik dus geen nieuwe kabelboom te gaan leggen.
De standaard koplamp units.
In de beide wielkuipen (links en rechts) de drie Torx 15 schroeven losdraaien.
Aan de onderzijde van de auto de vier spreidpluggen losmaken. Hier kun je ook goed zien wat een verdwaald plateaukarretje aanricht. Deze kwam ik een keer tegen op de snelweg bij 100Km/h … Gelukkig komt er een hele nieuwe bumper op.
Aan de bovenzijde, tussen de koplampen de twee spreidpluggen losmaken. Daarna kan de bumper aan de voorzijde uit de bumpergeleiders worden getrokken. Deze zitten min of meer geklikt.
De koplampunit aan de voorzijde losschroeven.
De koplampunit aan de bovenzijde losschroeven.
Koplamp connector ontgrendelen en uit de lampunit trekken.
Vectra from hell!
Nieuwe koplampunit aansluiten op de koplamp connector en de unit in de auto monteren. Bovenzijde eerst, daarna de schroef aan de voorzijde.
De handelingen ook uitvoeren voor de andere koplampunit.
Voordat de bumper weer helemaal gemonteerd wordt, verdient het de aanbeveling op alle lampen te testen. Stadlicht, dimlicht, grootlicht en het knipperlicht. Ook loont het de moeite nu het goed functioneren van de stelmotoren te controleren. Mankeert er nog wat aan, dan zijn de lampunits 1,2,3 weer gedemonteerd. Daarna de bumper weer in de opgekeerde volgorde monteren. Met een paar rake klappen met de palm van je hand klikt de bumper weer in de bumper geleiders, net links en net rechts onder het knipperlicht.
Stadslicht … De lenzen lichten op door de flitser op de camera.
Stadslicht, maar nu wat lager gefotografeerd. Ook hier lichten de lenzen op door de flitser van de camera.
Stadslicht en dimlicht …
Stadslicht, dimlicht en grootlicht … Zo, en toen heb ik het licht in de doe het zelf garage weer aangedaan en stond iedereen mij verwonderd aan te kijken … Ik begrijp dat niet hoor …
:P
Van de kofferbak onderdelen moet ik alleen nog de kunststofdelen tussen de wielkasten vervangen. De bijbehorende spreidpluggen zijn besteld en waarschijnlijk morgen binnen. Morgen wordt ook het nieuwe voorruit gemonteerd en het lichtbeeld van de Angel Eyes afgesteld. De laatste staan nu zo verkeerd dat ik ze helemaal naar beneden moet draaien om niemand te verblinden.
Groet,
Hans21 november 2007 om 18:24 #17359155Ziet er weer netjes uit Hans! Staat echt onwijs strak die angel eyes.En je kofferbak ook heel netjes, is dat een kunststofbak of een rubber-achtige bak??
Maareh…. zie ik daar nou een 80km band liggen in je kofferbak???
Ik had al een keer zoiets gehoord maar geloofde het niet.Nu blijkt het toch echt zo te zijn dat Opel een beetje gierig is. Wel ruimte genoeg voor een volwaardige band, maar afschepen met een lullig bandje.Is zo’n d-h-z-garage duur of valt het mee?? Ik heb zelf ook wel interesse in zo’n garagetje voor een paar uurtjes.
Ga zo door !!!!
Peter
21 november 2007 om 18:30 #17359156Origineel gepost door speaker
Ziet er weer netjes uit Hans! Staat echt onwijs strak die angel eyes.
Maareh…. zie ik daar nou een 80km band liggen in je kofferbak???
Ik had al een keer zoiets gehoord maar geloofde het niet.Nu blijkt het toch echt zo te zijn dat Opel een beetje gierig is. Wel ruimte genoeg voor een volwaardige band, maar afschepen met een lullig bandje.Is zo’n d-h-z-garage duur of valt het mee?? Ik heb zelf ook wel interesse in zo’n garagetje voor een paar uurtjes.
Ga zo door !!!!
Peter
Ja, je ziet het goed. Dat is een thuiskomertje. Ik heb ooit 1x in mijn leven een lekke band gehad, dus hij zal er voorlopig wel blijven liggen. Die bak is van kunststof met een tamelijk glijvrije bodem.
Zo’n doe het zelf garage valt ontzettend mee. Ik betaalde €7,- per uur voor een hefbrug, een sleutelplaats kost €4,- per uur. Verder kun je zo goed als alles gebruiken tegen zeer lage prijzen. Ze hebben daar zelfs een spuitcabine. Koffie, frisdrank en snoepgoed, voor zover je er behoefte aan hebt, allemaal tegen normale prijzen. Ik kon er zelfs een spuitbus Z20R en blanke lak laten maken voor de parkeersensoren.
Zie: http://www.doehetzelfgaragehobbyhal.nl/
Ik heb trouwens wel oren naar die glasvezeloplossing van je. Kan ik ook goed gebruiken voor mijn headrest TFT’tjes … Ben van origine electronicus, van schemaatjes trek ik dus niet wit weg.
Groet,
Hans21 november 2007 om 18:58 #17359157ziet er inderdaad super uit de angel-eyes hans.
top!!mvg eugene
GM-TUNINGPARTS21 november 2007 om 19:21 #17359158hey hans,
weer goed bezig zie ik… en zoals gewoonlijk ik ben niet meer anders van je gewend de perfecte How-To !:thumbup
de angel eyes zien er heel erg gaaf uit… (ik neem aan dat je er ook xenon in gaat zetten zal nog mooier staan..ik spreek uit eigen ervaring:D)
:kewlpics
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.