Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › hans_vledder's Vectra C verbouwing – Let's Pimp (F
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2007 om 00:34 #17359109
gefeli met je nieuwe baan :thumbup
13 november 2007 om 00:35 #17359110Origineel gepost door chrisvocht
gefeli met je nieuwe baan :thumbupHartelijk dank Chris! :wors :wors
13 november 2007 om 09:48 #17359111Eric,
Ik heb even voor je gebabbeld met de onderdelenman van mijn dealer. De handgrepen zijn er voor de B niet in het chroom. Wel is er een versie die in de primer staat om gespoten te kunnen worden. Als je deze ontlakt kunnen ze zeer waarschijnlijk wel verchroomt worden. De handgreep kost €47,- incl. BTW per stuk, verchromen komt ook per stuk op zo’n bedrag.
De spiegel is er ook niet voor de B, maar het is niet onmogelijk om deze pas te maken door de spiegelvoet en afdekking aan te passen. Ik zou nog even met Peter gaan praten.
Groet,
Hans–edit–
Later die middag was ik even bij de dealer. Er werd me nog op het hart gedrukt dat de spiegelvoeten van de Opel spiegels over te zetten zijn van de ene spiegel naar de andere, mits je dit voorzichtig doet.
13 november 2007 om 12:01 #17359112@ Hans : Gefeliciteerd Hans….. leuke baan lijkt me. ( komt dat typen toch nog van pas :P )
Wat betreft de spiegel :
Deze is makkelijk te monteren door de rail die je over de houder op het raam schuift, simpel weg 180 graden te draaien en dan weer vast te schroeven.
Ik ga me in iedergeval nog even verdiepen in dat aansluitverhaal.Overigens is zo’n spiegel niet duur, ik had hem incl. verzendk. voor 25 euro van ebay.co.uk
Ik hoop voor je dat de komende weken een beetje droog en niet te koud zijn ,hans. Zodat je nog ff kan door knutselen!!!!
Suc6 in iedergeval
Peter
13 november 2007 om 19:07 #17359113Succes met je nieuwe baan Hans !
blijf je topic volgen……
13 november 2007 om 19:14 #17359114Succes met je nieuwe baan Hans!
13 november 2007 om 20:25 #17359115Origineel gepost door supergnoom
Succes met je nieuwe baan Hans!idem!!
14 november 2007 om 00:48 #17359116Jammer dat je weer aan het werk moet, dat vertraagt dit verhaal :o
Veel plezier toch ermee gewenst. Wie weet heb ik de angeleyes er toch nog eerder in zitten dan jij :D
groet, Eric
14 november 2007 om 08:32 #17359117Jongens, bedankt voor de felicitaties! Ik heb nog pakweg veertien dagen om overdag aan de auto te klussen. Eens kijken hoever ik kan komen. De Angel Eyes moeten er voor de 26e wel inzitten vind ik, en de kofferbak moet wel opgeknapt kunnen zijn. Weer of geen weer. Ook moet ik nog even aan de gang om nog één keer, gezellig samen met de bumpers, spoilers, side-skirts en booskijker, langs de laatste spuiterij te gaan voor een prijsopgave. Een auto vol met plastic.
Groet,
Hans14 november 2007 om 09:06 #17359118Spiegeltje, spiegeltje …
Gisteren waren de kofferbakbodem, de kofferbakschaal en de spiegel binnen. Het werd een enigszinds bijzondere middag. Eerst naar ‘de stort’, zoals we dat hier noemen, om de oude bodem te dumpen (scheelt weer 1m2 troep in huis) en daarna naar de Opel dealer om de nieuwe spullen op te halen.
Ik kwam aan op de stortplaats. Het is daar de gewoonte om je even te melden en te vertellen wat voor een soort afval je komt brengen. De blik van de man, toen ik vertelde dat ik de kofferbakbodem van de auto waar ik in zat kwam dumpen … Hij hield veiligheidshalve een oogje in het zeil, waarschijnlijk om er zeker van te zijn dat er geen enorme bloedvlek in zat en ik geen bewijsmateriaal kwam vernietigen.
Op weg naar de dealer, stopte er een blauwe Volkswagen Golf rechts naast me en toeterde. Meestal betekend dit dat er een lampje stuk is, of een band lek is. Nee hoor, het was Politie Schagen en of ik maar even wilde volgen.
Volgzaam als ik ben :hmmz volgde ik de Golf. Ik hou er niet zo van om aan de kant gezet te worden door een wagen die ik niet herken als Politiewagen, maar de vriendelijke agent van Politie de Jong legitimeerde zich direct met een identificatiekaartje van de Politie. Wij hebben u even aan de kant gezet omdat u tussen Tuitjehorn en Dirkshorn zat te bellen. Mijn bek viel open, te bellen? Ik heb helemaal niet gebeld!
Ik vertelde hem dat hij zich vergiste en dat ik niet eens een telefoon bij me had. Ik zat te bellen, beide agenten hadden dit immers gezien. Ik vertelde agent de Jong nogmaals dat dit simpelweg onmogelijk was omdat ik niet eens een telefoon bij me had. ‘Dus als we uw auto omkeren, dan vinden we geen telefoon?’ zei de Jong. Ik vertelde hem dat hij dan alleen mijn PDA zou vinden en liet hem het apparaatje zien. Nee zei hij, daar kun je niet mee bellen.
Aan het gezicht van agent de Jong was te zien dat hij zich de ogen uit de kop schaamde door deze vergissing. Maar in plaats van zijn excuses aan te bieden voor de vergissing, wist hij het toch mijn probleem te laten. ‘Dan was het zijn woord tegen mijn woord en kwamen we er toch niet uit’. Ik kreeg het voordeel van de twijfel en mocht mijn weg vervolgen, samen met mijn PDA’tje.
Nou zat ik werkelijk niet te bellen, maar agent de Jong heeft zich nooit gerealiseerd dat er tegenwoordig op een mobiele telefoon geen toetsenblok hoeft te zitten om er mee te kunnen bellen …
:angel
Groet,
Hans14 november 2007 om 10:29 #17359119Hej Hans,
Ik hoop voor jou maar dat agent de Jong geen opel-forum fanaat is.
Anders heb je hem alsnog te pakken,die boete. :agentPeter
14 november 2007 om 10:45 #17359120Origineel gepost door speaker
Hej Hans,
Ik hoop voor jou maar dat agent de Jong geen opel-forum fanaat is.
Anders heb je hem alsnog te pakken,die boete. :agentPeter
Forum lid of niet, ik heb niet gebeld! Een agent niet corrigeren als hij denkt dat de PDA niet gebruikt kan worden om te bellen is, met heel veel fantasie, obstructie van de rechtsgang. Maar er is helemaal geen rechtsgang, ik heb niet gebeld. Van rechtsgang is pas sprake als je iets verkeerds gedaan zou hebben. Of dit nou klopt of niet …
:D
Groet,
Hans14 november 2007 om 11:40 #17359121Maareh… je was dus niet aan het bellen??
Volgens grote vriend Koos Spee mag je hem niet eens in de hand houden!!!Beetje onzin alleen,want je mag wel roken, drinken eten en je radio bedienen.
Toegegeven dat als je iemand over de weg ziet dwijlen, veel ziet remmen of met een gangetje van 30 binnen de bebouwde kom vor je rijdt, het 99 van de 100 keer iemand is met een telefoon in z’n hand!!!Ik bel wel hands-free , maar moet toegeven dat ik wel eens een sms al rijdend verstuur :angel
Peter
14 november 2007 om 11:51 #17359122Origineel gepost door speaker
Maareh… je was dus niet aan het bellen??Volgens grote vriend Koos Spee mag je hem niet eens in de hand houden!!!Beetje onzin alleen,want je mag wel roken, drinken eten en je radio bedienen.
Toegegeven dat als je iemand over de weg ziet dwijlen, veel ziet remmen of met een gangetje van 30 binnen de bebouwde kom vor je rijdt, het 99 van de 100 keer iemand is met een telefoon in z’n hand!!!Ik bel wel hands-free , maar moet toegeven dat ik wel eens een sms al rijdend verstuur :angel
Peter
Nee, ik zat niet te bellen en had het ding ook niet in mijn hand. Ik zat te roken, misschien hebben ze dat aangezien voor bellen. Ook ik ben niet heilig :angel, maar op dat moment zaten ze er echt naast.
Groet,
Hans14 november 2007 om 13:48 #17359123Origineel gepost door hans_vledder
Eric,Ik heb even voor je gebabbeld met de ‘partsmanager’ van mijn dealer. De handgrepen zijn er voor de B niet in het chroom. Wel is er een versie die in de primer staat om gespoten te kunnen worden. Als je deze ontlakt kunnen ze zeer waarschijnlijk wel verchroomt worden. De handgreep kost €47,- incl. BTW per stuk, verchromen komt ook per stuk op zo’n bedrag.
De spiegel is er ook niet voor de B, maar het is niet onmogelijk om deze pas te maken door de spiegelvoet en afdekking aan te passen. Ik zou nog even met Peter gaan praten.
Groet,
Hans–edit–
Later die middag was ik even bij de dealer. Er werd me nog op het hart gedrukt dat de spiegelvoeten van de Opel spiegels over te zetten zijn van de ene spiegel naar de andere, mits je dit voorzichtig doet.
Heey Hans,
Bedankt voor de moeite man, maar om nou 400 euro uit te geven aan andere handgrepen…nee, das teveel. Als ik dat over een jaar of 16 tegenover mijn dochtertje moet verantwoorden ben ik alsnog de pisang.. Ik koop wel een leuk sinterklaas cadeautje voor dr.. Thanx anyway!
groet Eric.
14 november 2007 om 14:25 #17359124Origineel gepost door Edvries
Origineel gepost door hans_vledder
Heey Hans,
Bedankt voor de moeite man, maar om nou 400 euro uit te geven aan andere handgrepen…nee, das teveel. Als ik dat over een jaar of 16 tegenover mijn dochtertje moet verantwoorden ben ik alsnog de pisang.. Ik koop wel een leuk sinterklaas cadeautje voor dr.. Thanx anyway!
groet Eric.
Ik weet wel een leuk cadeautje voor je dochtertje……….. 4 verchroomde handgrepen!!!!!! :P
Peter
14 november 2007 om 16:27 #17359125Origineel gepost door speaker
Origineel gepost door Edvries
Heey Hans,
groet Eric.
Ik weet wel een leuk cadeautje voor je dochtertje……….. 4 verchroomde handgrepen!!!!!! :P
Peter
:hmmz:hmmz:hmmz:hmmz het overwegen waard……..
14 november 2007 om 20:52 #17359126Origineel gepost door Edvries
Eric,Ik heb even voor je gebabbeld met de ‘partsmanager’ van mijn dealer. De handgrepen zijn er voor de B niet in het chroom. Wel is er een versie die in de primer staat om gespoten te kunnen worden. Als je deze ontlakt kunnen ze zeer waarschijnlijk wel verchroomt worden. De handgreep kost €47,- incl. BTW per stuk, verchromen komt ook per stuk op zo’n bedrag.
Groet,
Hans–edit–
Heey Hans,
groet Eric.
De prijs voor het verchromen is een gok van mijn kant. Binnenkort ben ik wat meer thuis in de prijzen van het verchromen en kan ik dat beter inschatten …
Groet,
Hans15 november 2007 om 17:57 #17359127De tijd vliegt, even plannen …
Aangezien mijn vrije tijd binnenkort weer hinderlijk wordt onderbroken door mijn werk, heb ik achter een paar dingen even vaart gezet;
15-11: Electrisch inklapbare, verstelbare, verwarmbare en automatisch dimmende (alleen links) buitenspiegels bestellen (hans_vledder)
16-11: Onderdelen naar verchromerij brengen (hans_vledder)
19-11: Gaten voor parkeersensoren boren + houders monteren (hans_vledder)
19-11: Kofferbak onderdelen vervangen (hans_vledder)
21-11: Spiegels assembleren en monteren (hans_vledder)
21-11: Angel Eyes monteren (hans_vledder)
22-11: Lichtbeeld Angel Eyes afstellen (Opel)
22-11: Voorruit vervangen en electrochromatische binnenspiegel + regensensor monteren (Opel)
23-11: Wisserarmen vervangen + Irmscher wisserbladen monteren (hans_vledder)En dan wil ik ergens volgende week nog even met een auto vol plastic bij de laatste spuiter langs voor een prijsopgave. Dat zal zo te zien wel de 21e worden. Daarnaast nog even een paar dingen regelen voor de workshop.
Hmmm, druk weekje …
Groet,
Hans15 november 2007 om 23:24 #17359128Wat heb jij toch een naar weekje te gaan man!!!;)
15 november 2007 om 23:37 #17359129Origineel gepost door Edvries
Wat heb jij toch een naar weekje te gaan man!!!;)Mijn week wordt een hel Eric … ;)
16 november 2007 om 00:06 #17359130ja snap ik, als je hulp nodig hebt hoor ik het wel!
17 november 2007 om 11:48 #17359131Tolenaar Electrometaal
Geheel volgens planning, en dat is voor mij heel bijzonder, ben ik gisteren naar Tolenaar Electrometaal aan de Koepelweg in Rotterdam gereden. Ik heb daar de GTS grille (PP, polypropylene, zie onderstaande foto), de koplampsproeierkapjes, een aluminium bee-sting antenne, slotvangers, slotvangerschroeven, schroeven voor de ECOTEC kap en de slotschroeven ingeleverd om verchroomd te worden.
Ook het aluminium, de kunstofdelen en de chemisch gezwarte slotschroeven zijn te verchromen. Ik heb me vooraf natuurlijk wel even ingeleerd over wat mogelijk is, maar voor de kunstofdelen en de aluminiumdelen heb ik verschillende tegenstrijdige verhalen gelezen. Kunststof zou alleen kunnen als het ABS is, aluminium zou simpelweg oplossen in het proces. Geen van beide lijkt waar te zijn.
Ook de daklijsten die ik heb liggen zijn volgens de vriendelijke knaap van Tolenaar te verchromen, maar moeten uiteraard eerst ontlakt worden. De nieuwe daklijsten die ik heb liggen staan in de primer. Ontlakken kan ik zelf doen (DOT3 of DOT4 remvloeistof) of kan door Tolenaar gedaan worden. Ik ga even kijken of het door mijzelf te doen is. De vier plastic afdekkapjes die zich in de daklijsten bevinden voor de montage van de allesdragers zijn van ABS, daar maak ik me geen zorgen over.
Het merendeel van de kosten zat ‘m in het verchromen van de grille. Na het verchroomproces moet er gepolijst worden en dankzij de vele kleine vakjes in de grille is dit tamelijk arbeidsintensief (zie foto’s). De levertijd bedraagt ongeveer 5 weken, naar het zich laat aanzien ben ik namelijk niet de enige met chroom-ambities. Naast een decoratieve eigenschap, heeft verchromen ook een corrosiewerende eigenschap. Ik ga maar eens snuffelen onder de motorkap op zoek naar zwaar verweerde schroefjes en moertjes …
Groet,
Hans17 november 2007 om 12:18 #17359132Parkeersensorhouders
Ik heb, dankzij Supergnoom, zowel een voorbumper (GTS) alsook een achterbumper (Sedan) op de kop weten te tikken die ik helemaal ga voorbereiden voor montage op mijn auto. Ter voorbereiding van één van de volgende klussen, heb ik de diameter van de parkeersensorhouders opgemeten (schuifmaat).
Allereerst ga ik de houders voor de parkeersensoren monteren. Voor elke houder is er een gat van 23mm nodig om de houder in de bumpers te kunnen monteren. Niets is vanzelfsprekend bij het pimpen van je auto, ook het boren van deze gaten niet. Er bestaan namelijk geen gatenzagen van 23mm. De dichtsbijzijnde maat is 22mm. De gangbare maat voor het installeren van aftermarket parkeersensoren is 20mm, deze boren zijn goed verkrijgbaar bij firma’s die ook de aftermarket kitjes verkopen. Een gat van 23mm kan dan ook niet in één keer worden geboord, het wordt vijlen (met dank aan Joche voor de foto):
De positie waar de houders in de bumpers moeten komen is ook zo’n apart verhaal. In de voorbumpers van de Vectra C staat een markering waar de houder hoort te komen. Dat is dus geen probleem. In de achterbumper is dit echter niet het geval. Gelukkig heeft één van onze Britse medehobbyisten van het http://www.vectra-c.com forum op een auto met af-fabriek parkeersensoren afgemeten waar de sensoren horen te zitten. Ik denk dat ik de achterbumper ga beplakken met papier om de toekomstige gaten af te tekenen:
Na het boren van de gaten moeten de houders in de bumpers gelijmt worden. Ook dit is weer niet vanzelfsprekend. De bumper is namelijk vervaardigd van ABS, de houders van PP (polypropylene). PP laat zich door de oppervlaktespanning van het materiaal simpelweg niet lijmen, althans dat is de theorie. Ik heb maar even kontakt gezocht met mijn Opel dealer over welke lijm zij hier doorgaans voor gebruiken. Ze vertelde mij dat zij een universeel kunststoflijm gebruiken die alles aan alles lijmt, in ieder geval waar het kunstof betreft. Soms moet je doen alsof je gek bent en gewoon beginnen en maar zien waar je uitkomt. Ik heb hen gevraagd of ik deze lijm van hun kan afnemen, ik bedoel, waarom een hele dag van winkel naar winkel als je weet waar het op de plank staat …
Naast de houders heb je uiteraard ook de parkeersensoren, de kabelbomen en de CAN-bus electronica nodig. De Parkpilot unit haakt vast aan het electrisch centrum aan de linkerachterzijde van de auto, alsof het Fischer Price is. Hieraan worden twee kabelbomen aangesloten die uiteindelijk een verbinding met de CAN-bus mogelijk maken en de verbinding met de parkeersensoren (met dank aan Joche voor de foto):
Nu nog de overige Parkpilot spulletjes aanschaffen. Ik mis nog de pieper in het stuurhuis (waarschijnlijk), de pieper onder de dakbekleding achter en de schakelaar voor in het dashboard. Als de houders en de parkeersensoren gemonteerd zijn, is het nog een kwestie van de bumpers voorbewerken (spuitklaar maken), Z20R erop en dan de blanke toplak. De sensoren worden uiteraard in kleur meegespoten. Een mooi klusje voor de spuiter …
Groet,
Hans17 november 2007 om 16:20 #17359133Tolenaar in R’dam ken ik wel ja..
Kom daar ook redelijk vaak. Leverancier van ons.
Goeie zaak ! :thumbupEn, kunstoffen kunne opzich wel verchroomd worden, (dat doen wij ook wel eens) maar doorgaans messing / brons / koper gaat beter.
Kunstof heeft veel meer voorbewerking nodig, moet o.a. ‘gemetaliseerd’ worden.. Op die laag hecht de verchroming pas goed. Hoe het precies werkt weet ik niet..Lekker bezig hoor Hans. :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.