handrem " blijft hangen "

Forumindex Forums Modellen Astra handrem " blijft hangen "

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    tierke

goeie middag ,
      wanneer ik de handrem optrek , blokkeren de wielen …….
      maar wanneer ik ze loslaat , komen de remmen niet los ……….
      wie o wie kan me helpen met advies ? ??
      alvast dank

Opeltje17
      Deelnemer

Welkom,

Trommel of schijfrem?

Kabel is nog wel gangbaar?

tierke

zijn trommels , hoe zou ik dat kunnen testen of kabel nog ok is ?

b07

dat kan je testen door de trommel eraf te halen, de kabel los maken en, 1 iemand aan de kabel laten trekken met een tang en, de ander de handrem op en neer laten bewegen.

het kan zijn dat er troep roest in zit of dat de kabel gerafeld is, normaal gebeurd dat niet zo snel omdat er een soort nylon bescherm laagje om de kabel heen zit maar die slijt ook met de jaren.

als de kabel gewoon goed beweegt dan zit het dus in de trommel

tierke

thnx voor de info ,
              de eerste trommel heb ik eraf gekregen en alles goed schoon gemaakt …….
              tweede trommel krijg ik er niet af , zit er mss ergens een zelfregelaar die ik kan uitschakelen ?
              mss domme vraag , maar ben een hobbysleutelaar die na 10 jaar de draad weer oppakt ………

b07

Er zit een cilinder met pennen in je trommel die tegen de remschoenen aandrukt, het kan zijn dat die vast zit en de remschoentjes naar buiten gedrukt houd dan krijg je de trommel er niet zo makkelijk af geschoven maar, dan zou je dat ook moeten merken als die met de hand ronddraait dat die dan aanloopt.

In de trommel zit een geribbelde moer waarmee je de remschoen strakker/losser kan zetten, ik weet niet meer precies of Opel het ook heeft maar, volgens mij zat er ergens een klein gaatje in de trommel zodat je die moer met een schroevendraaier kan stellen zonder de trommel eraf te halen.

je kan de kabel ook stellen bij je handrem als je in de auto zit

De trommel zit met 1 klein schroefje vast die heb je toch wel los gedraaid he :D
                Meestal moet je ook een beetje tikken rond om de trommel met een hamer, vaak komt die dan wel los.

tierke

schroefje van de trommel is eruit ,
                  tikken met de hamer heb ik ook gedaan ,maar ik vrees een beetje dat de remschoenen achter die rand blijven haperen

b07

de moer bij handrem kan je wat losser draaien maar geloof niet zo dat dat gaat helpen

je heb 1 kabel naar het rechterwiel en, 1 naar het linkerwiel, zit er wel beweging in de kabel aan de kant waar de trommel niet los wil of staat die strak gespannen en, kan je die trommel wel gewoon ronddraaien ?

tierke

yep , dat lukt allemaal
                      kabel is ontspannen , trommel draait rond , ken em ongeveer halve cm naar voor bewegen , en dan houdt het op

b07

ik spuit ook wel eens de tapeindes in met wd40 maar waarschijnlijk heb je wielbouten en geen tapeindes , als ik het zo lees lijkt het inderdaad dat de remschoen blijft hangen op de ingesleten rand, kan je tussen de spleet van een halve cm de remschoen zien zitten? anders zou je kunnen proberen die naar binnen te tikken.
                        of de kabel nog een beetje heen en, weer trekken rem er op, rem er af misschien dat die dan opeens wat verder naar binnen schuift

tierke

wd40 ook gebruikt , ga idd eens proberen op de remschoen zelf een tik te geven

tierke

gelukt ……… hij is er af……
                            kan aan de volgende episode beginnen ….
                            auto is afgekeurd voor remmen , zat teveel verschil op tussen links en rechts……nu de remschoenen gezien , zijn volgens mij nog goed …….
                            zal het toch in t remcircuit moeten zoeken, rempompjes mss ……
                            ga ook preventief de remolie vervangen

b07

wat het remverschil betreft, bij de voorremmen wil het wel eens voorkomen dat de zuigers stroef gaan door beschadiging of blijven hangen, dan moet je er nieuwe zuigers en rubbers in zetten, dit kan je globaal controleren met de schijf er gewoon op of die blijft aanlopen als je em met de hand rond draait maar, ik haal meestal de remklauw eraf en, doe een stukje hout in de remklauw (als je dat niet doet vliegt je remzuiger eruit zodra je gaat remmen) de ander druk dan op het rempedaal dan kan je zien welke zuigers minder goed glijden.

bij de achter trommel remmen kan het zo simpel zijn als 1 kant wat strakker te stellen, draai em eerst zo strak dat die net aanloopt zonder handrem erop, en draai em dan steeds iets losser tot dat die niet meer aanloopt doe dat aan beide kanten.

nu de trommels er af zijn kan gelijk kijken of alles goed gangbaar is, de cilinder in de trommel wil wel eens lekken en slecht werken, zou gelijk alles een beetje schoon maken

tierke

bedankt man ,
                                je wil niet weten hoe dankbaar ik je ben …….
                                zal iets voor volgende week worden ,t is zondag , ook voor mij en de vrouw ……( anders ruzie dat ik de auto liever zie )……..

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.