Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Handmatige airco gebruiken in Winter?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 december 2014 om 12:02 #17269338
Ik zou graag advies willen hebben over hoe je het beste de handmatig airco moet gebruiken.
Waarom ik dit me afvraag is. Omdat word aangereden om minimaal 1x per week de airco 10 minuten aan te hebben om te voorkomen dat
de rubbers uitdrogen en airco pomp kapot kan gaan.
Maar nu het kouder is zal ik de airco niet regelmatig gebruiken? Wat is het beste om met de handmatige airco om te gaan?3 december 2014 om 12:29 #18262884niemand die hier over iets kan adviseren. ;)
3 december 2014 om 13:40 #18262885Heb er zelf geen, maar je kan toch airco inschakelen en verwarming op hoog? Airco heeft naast koelen vooral een ontvochtigingsfunctie dus dat scheelt weer beslagen ruiten!
3 december 2014 om 15:39 #18262886Airco 1x per week aanzetten zowiezo. Houd er wel rekening mee dat onder de 4 graden de pomp niet aanslaat.
Greetz Emiel
4 december 2014 om 11:59 #18262887Ja dat dat airco pomp onder bepaalde temperatuur niet aanslaat wist ik ook maar. Wat voor voordeel heb je dan om wekelijks de airco toch even +/- 10 minuten te gebruiken?
Als de airco pomp niet draait heeft het toch geen nut om dan wekelijks de airo te gerbuiken?@TWA wrote:
Airco 1x per week aanzetten zowiezo. Houd er wel rekening mee dat onder de 4 graden de pomp niet aanslaat.
Greetz Emiel
4 december 2014 om 15:31 #18262888Ik was benieuwd en ook geprobeerd, volgens mij gebeurt er niks als de pomp niet aanslaat omdat het te koud is. Normaal merk ik ook even een lichte dipje in de toerental tijdens stationair en nu met dit weer merkte ik niks.
4 december 2014 om 15:46 #18262889gaat niet om je pomp maar meer om het radiateurtje in je kachel huis.
daar kunnen schimmels inkomen.ik liet mijn climatronic gewoon aanstaan de boordcomputer gooit hem wel uit beneden de 4 graden
5 december 2014 om 07:44 #18262890@theunm, Dat je met climatronic altijd hebt aanstaan is normaal. Daarom heb ik ook extra erbij geschreven hoe handmatige airco goed gebruiken tijdens winter periode. :thumb
Mij is altijd verteld geworden dat je weekelijks de airco moet gebruiken +/- 10minuten. Om te voorkomen dat de airco kapot gaat. (uit drogen van rubbers, airco pomp die vast kan gaan zitten).Maar nu de gemiddelde temperatuur rond het vriespunt ligt. Heeft het toch geen enkele zin om mijn handmatige airco aan te zetten? De pomp slaat niet aan.
Dan gebeurd er toch ook niks met het airco systeem? of heb ik het niet bij het juiste eind. En voor schimmels ben ik niet zo bang heb ik zelf nog nooit gehad.
Volgens mij kun je de schimmels al verkomen door alleen maar wanneer je de airco hebt gebruikt. op tijd de airco uit zetten, en daarna +/- 5minuten de aanjager laat door blazen terwijl
je de airco uit hebt gezet. Dan word namelijk de radiator droog geblazen heb ik gelezen op verschillende forums. Heb er zelf nog gelukkig nog nooit last van gehad.@theunm wrote:
gaat niet om je pomp maar meer om het radiateurtje in je kachel huis.
daar kunnen schimmels inkomen.ik liet mijn climatronic gewoon aanstaan de boordcomputer gooit hem wel uit beneden de 4 graden
11 december 2014 om 10:13 #18262891niemand met advies hoe je het beste de handmatige airco moet gebruiken in winter periode?
11 december 2014 om 12:27 #18262892A: onder de 4 graden werkt een ac niet zoals eerder geschreven
B: je systeem is een gesloten systeem gevult met een freon met daarin olie,olie is de langzaamsverdampende vloeistof,maar je niet druk dat binnen een week iets gebeurt.Ik heb een auto hier die al 3 jaar met 1 vulling doet en misschien max 2 weken per jaar gebruikt word en dat is een 1984 Opel Monza,het ding staat der maar te staan…
En de AC is niet leeg.Maak je niet te druk,alles loopt na verloop van tijd leeg zelfs een autoband en zo ook je airco,
Als je um toch wilt laten draaien doe dat dan gewoon nu met buiten temperaturen hoger dan 6 7 graden (teminste hier in limburg)
4 januari 2015 om 21:21 #18262893Kijk weer wat geleerd. Het viel mij namelijk op dat de airco in onze zafira het niet deed vandaag (ook de ventilator slaat niet aan) dit heeft dus met de temperatuur te maken… Wel balen, aangezien het juist zo handig is om de beslagen ruiten weer helder te krijgen :vertag Ik had trouwens wel dat de auto stationair hoger in toeren ging lopen na inschakeling airco?
4 januari 2015 om 21:53 #18262894Dan zal die wel werken, als de airco pomp meegaat draaien gaat de motor iets hoger in toeren lopen.
4 januari 2015 om 22:13 #18262895Hmm, ok, kan het dan zijn dat de airco ventilator niet draait met koudere temperaturen? Die sloeg namelijk niet aan. Heb zakelijk een Kia en daar draait de ventilator van de airco standaard mee wanneer de auto stil staat.
5 januari 2015 om 13:18 #18262896@Blackbull, Dat zou inderdaad kunnen. Ik heb gelezen dat de airco fan aanspringt als de auto stil staat. En als de auto voldoende rijwind krijgt zal de fan uitgaan. Dat de fan mogelijk nu niet aanspringt kan te maken hebben omdat het op dit moment koud genoeg is. En dat bij jouw Kia de fan standard meedraait zou te maken kunnen hebben omdat de Kia mogelijk maar 1 fan in de auto heft. De fan is dan niet alleen voor de airco maar ook tevens voor de motorkoeling.
@Blackbull wrote:
Hmm, ok, kan het dan zijn dat de airco ventilator niet draait met koudere temperaturen? Die sloeg namelijk niet aan. Heb zakelijk een Kia en daar draait de ventilator van de airco standaard mee wanneer de auto stil staat.
13 januari 2015 om 17:43 #18262897Best gewoon niet afzetten, zo gaat mijn airco al meer dan 7jaar mee
13 januari 2015 om 19:13 #18262898Clima op auto, werkt perfect.
Mijn pomp heeft alle tijd gewoon gewerkt.
Ook bij -2 slaat dan alleen pas aan wanneer de motorruimte wat opgewarmfmd is.Uitschakelen komt door drukken in het systeem en gast niet via een temperatuurvoeler.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
28 maart 2015 om 20:22 #18262899Bij een Monza heb je tig schakelaar waar de stroom doorheen moet eer ie de +12v van de compressor bereikt:
Hoge druk-lage druk-koelvloeistof temp-thermostaat die meet of de verdamper niet bevroren is en dan komt de +12 aan bij de compressor,als 1 van die dingen niet okay is heb je geen lopende compressor.En of het nu een 1970 cadillac is of een 2015 het principe is hetzelfde (climat control is gewoon systeem dat bij warm weer koelt en bij koud weer opwarmt dmv sensors in het interieur die dan de gewenste temperatuur handhaven)
https://www.youtube.com/watch?v=_IXr8FV4-RQ” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit gebeurt der als je teveel freon zelf in het systeem doet :P….Het begon toen van binnen erg erg koud te worden heel het dashbord kraakte,toen de aircon begon te draaien en de leiding van verdamper naar pomp was 1 en al ijs….Binnen in de verdamper kan het wel -20 zijn geweest..
(had de thermostaat overbrugt aangezien die toen kapot was zit nu een nieuwe op nu gebeurt dit niet meer)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.