Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › GSI start soms wel, soms niet
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 augustus 2010 om 17:59 #17224564
Wij hebben hier een Opel Kadett E GSI cabrio staan met een 2.0l 8v blok daarin.
1 van de problemen die er nog zijn en waar ik echt niet uitkom is het starten.
Als de auto meer dan 3á4 uur heeft stilgestaan, start de auto niet. Dan moet ik de -pool van de accu minimaal 3 seconden loshalen, dan weer terugzetten en dan start die in 1 keer. En dit gebeurt ALTIJD!Natuurlijk is het niets om ‘s morgens voor je werk dagelijks de -pool even los te trekken en weer vast te maken. Een auto moet instappen en starten zijn.
Als die eenmaal gelopen heeft start die tot 3á4 uur daarna gewoon in 1 keer. Het is alleen als die meer dan een paar uur heeft stilgestaan.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik moet zeggen dat de draadboom een drama was bij aankoop. Inmiddels zijn veel draden opnieuw aangesloten, getrokken en gekrimpkoust maar dit probleem blijft bestaan!
10 augustus 2010 om 18:23 #17710776Doet je motormanagement lampje het? (hoort even te branden op contact en vrij snel uit te gaan..) Zo niet, dan in orde maken en storings codes eens uitlezen.
Zo ja, test eens een ander brandstof relais…
Helpt dat niet test eens een andere ECU…
Het handigst is het als je met iemand die ook een auto heeft met C20NE blok om deze onderdelen eens uit te wisselen…
10 augustus 2010 om 18:37 #17710777Het motormanagement lampje doet het maar brandt altijd al. Dit komt omdat te sensor van de temperatuurmeter kapot is. Hiervoor is een nieuwe besteld maar die laat nogal lang op zich wachten.
Ik heb de auto uit laten lezen door iemand en de enige foutcode die die gaf was de foutcode van de temperatuurmeter. Verder niets.Ik ben helaas niet heel erg thuis in de electra van auto’s.
Maar ik ga iemand zoeken met hetzelfde blok.Maar als de auto het voor de rest gewoon goed doet en alleen met echt koude motor niet start. Zou het ook kunnen liggen aan de kapotte temperatuursensor?
10 augustus 2010 om 20:08 #17710778Bedoel je de koelvloeistof temperatuursensor? Die is wel echt nodig, anders ‘denkt’ de auto misschien dat het -40 is of +40 en is het mengsel niet goed.
Bedoel je trouwens deze:
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/VAUXHALL_TEMPERATURE_GUAGE_SENSOR_-_3439088N.htmlOf deze:
http://www.dupartswebwinkel.nl/opel-temperatuursensor-oe-ref-1338458.htmlVerklaart alleen dat van de min pool losnemen niet…
Misschien kan Kaneelschep je helpen trouwens, volgens mij rijdt hij nu niet met zijn Kadett C20NE omdat de wielophanging is doorgeroest. Je kan hem in elk geval even een U2U sturen om het te vragen…:thumbup
12 augustus 2010 om 14:46 #17710779Volgens mij die 2e. Die is bij mij deels wegsmolten. Die komt, als je van voren kijkt, toch links achterin ergens? Komt uit een kabel die links loopt dan.
Als ik die vervang zou het probleem verholpen kunnen zijn?
12 augustus 2010 om 15:30 #17710780Heb er nog een liggen, had bij mij een nieuwe erin gezet, maar maakte geen bal uit, dus mijn oude zou gewoon goed moeten werken. Mag je (mits ik hem kan vinden) zo hebben voor de test…:angel
Hilversum is niet ver bij Amersfoort vandaan….:vertag
12 augustus 2010 om 15:35 #17710781Jups, net nog even gekeken en het is inderdaad die tweede. Je draait hem in ieder geval je blok in hij ziet er net zo uit ;)
Maar zal dat echt de reden kunnen zijn dat die soms als die koud is niet start voordat de accu eraf is? En zorgt die plug ook voor de temperatuur die je in het dashboard ziet? Die werkt namelijk ook niet bij mij…
12 augustus 2010 om 21:43 #17710782Nee, dat is een andere.
Dit zou in de buurt van je distributieriem moeten zitten.12 augustus 2010 om 22:13 #17710783Ja, je hebt een koelvloeistoftemperatuur voeler en sensor. De voeler is voor de meter op je instrumentenpaneel en de sensor is voor je motor management.
De voeler zit bij de meeste 8V blokken net boven de dynamo aan de achterkant van de distributieriem behuizing op de kop. Bij een 16V blok zit hij vlak naast de temperatuur sensor voorop het thermostaat huis.
De voeler zit een enkele draad op die blauw is. De sensor heeft een dubbele draad, een blauw/bruine en een bruine.
Het probleem zoals je het omschrijft is het alsof er een soort van ‘reset’ nodig is om de motor te starten. Ik twijfel ook of het die sensor is, maar sluit het zeker niet uit. Kan best dat als de min pool er even af gaat dat de ECU eerst een zooitje metingen doet die wat tijd kosten en de sensor waarde eventjes niet ‘meedoet’… Of dat het verloop van de sensor niet meer klopt en de ECU de laatste incorrecte waarde nog opgeslagen heeft staan… Geen idee hoe dat precies werkt, wel weet ik dat het mengsel hier sterk op wordt aangepast en dat het belangrijk is dat het verloop (weerstand) goed klopt. In mijn vraagbaak staat ook een tabelletje met welke weerstand je hoort te meten bij welke temperatuur.
Het is dus wel degelijk een sterke verdachte!:vertag
13 augustus 2010 om 07:04 #17710784Volgens mij moet ik nog een nieuwe dashboard temperatuur sensor hebben liggen van een Calibra (C20NE), zou dezelfde moeten zijn als degene van jou.
Edit:
@Vinci,Ik zou het niet zo durven zetten, een reset van de waardes gebeurd pas na een aantal minuten (15 a 30).
Misschien dat er ergens een massa niet helemaal lekker meer is.13 augustus 2010 om 07:21 #17710785origineel gepost door Powercorsa
@Vinci,Ik zou het niet zo durven zetten, een reset van de waardes gebeurd pas na een aantal minuten (15 a 30).
Misschien dat er ergens een massa niet helemaal lekker meer is.Ik heb zelf twee computers liggen, één die binnen een paar seconden reset en de andere binnen ongeveer 5 minuten. Volgens mij wordt het geheugen vast gehouden met een condensator en die wil nog wel eens capaciteit verliezen na wat jaartjes…. Dus kan het alsnog gelijk gereset zijn hoor…:vertag
Een slechte massa lijkt me onwaarschijnlijker toch…:hmmz
13 augustus 2010 om 07:38 #17710786klopt, maar dan is de condensator wel heel er versleten ;)
Weerstand is a.o. afhankelijk van temperatuur en indien slecht contact vaak ook van vocht.
Dit zou het wisselde starten/niet starten kunnen veroorzaken.Het is vrij eenvoudig te controleren
Ik weet niet of de ts een multimeter heeft, anders de motor starten en de weerstand tussen de motor en minpool meten op de ohm stand.13 augustus 2010 om 07:58 #17710787origineel gepost door Powercorsa
klopt, maar dan is de condensator wel heel er versleten ;)Weerstand is a.o. afhankelijk van temperatuur en indien slecht contact vaak ook van vocht.
Dit zou het wisselde starten/niet starten kunnen veroorzaken.Het is vrij eenvoudig te controleren
Ik weet niet of de ts een multimeter heeft, anders de motor starten en de weerstand tussen de motor en minpool meten op de ohm stand.Condensatoren hebben (zeker tegenwoordig met het milieuvriendelijke materiaal) een beperkte levensduur, over het algemeen het kortst van alle componenten in electrische apparatuur….:vertag
En ik kan het weten want ik heb er duizenden van moeten vervangen:
Is onderdeel van mijn werk….:vertag
Verder is voor massa meten het niet nodig om de motor te laten lopen en weerstand meten een uiterst onbetrouwbare methode omdat er geen belasting aan hangt, je meet ook vaak door spoelen heen van bijv. de start motor, sensoren, de dynamo en godmagweten wat.:thumbdown
Een stuk betrouwbaarder is het om massa te controleren door op de + van de accu te meten met de meter op gelijkspanning stand en met de andere probe van de meter op diverse massa’s. Als de 12V er niet is zit daartussen je massa probleem. En dan nog is dit niet 100%, beter al om tussen de probes ook een 12V gloeilampje te zetten, dan heb je in elk geval nog iets van een belasting…:angel
13 augustus 2010 om 08:18 #17710788Niet helemaal.
De enige weg naar de minpool toe is de massa is het chassis. Daarnaast loopt er stroom door dit gedeelte (motor heeft toch stroom nodig om te kunnen lopen) waardoor het prima als shunt te gebruiken is.
Ik hoef je niet uit te leggen waar stroom loopt en spanning staat dat daar vermogen is.
Ook door de weerstand gaat er een spanning over de massa heen staan waar uiteindelijke je verlies dus dan zit. ;)Maar er zijn idd. meerdere manieren om dit te meten, en iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Tell me about it, dan weet je vast ook nog wel van de taiwanees die een incomplete formule had gekocht :D
13 augustus 2010 om 08:53 #17710789origineel gepost door Powercorsa
Niet helemaal.De enige weg naar de minpool toe is de massa is het chassis. Daarnaast loopt er stroom door dit gedeelte (motor heeft toch stroom nodig om te kunnen lopen) waardoor het prima als shunt te gebruiken is.
Ik hoef je niet uit te leggen waar stroom loopt en spanning staat dat daar vermogen is.
Ook door de weerstand gaat er een spanning over de massa heen staan waar uiteindelijke je verlies dus dan zit. ;)Maar er zijn idd. meerdere manieren om dit te meten, en iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Tell me about it, dan weet je vast ook nog wel van de taiwanees die een incomplete formule had gekocht :D
Ja precies, maar dan meet je dus spanning, en geen weerstand (indirect wel natuurlijk, maar het knopje van de meter moet op spanning meetstand staan….):vertag
Welke Taiwanees was dat dan? Weet wel dat er een hoop rommel gemaakt is, maar sommige oude machines bij ons hebben tot op heden nergens last van… :hmmz
13 augustus 2010 om 10:13 #17710790Je bedriegt de meter eigenlijk, maar het is ook geen preciesie meting. Het gaat erom dat de waarde die eruit komt erg laag is, 0.3 a 0.4 komt meestal voor.
Als die veel hoger is dan heb je een probleem met de massaJe had bepaalde fabrikanten die veel uitval op moederboarden hadden (ook grote merken)
Allemaal bolle condensatoren, vervangen en meestal werkte het bord daarna zonder problemen ;)22 oktober 2010 om 18:04 #17710791Ben helemaal hier vergeten nog eens te posten hoe het is afgelopen!
Ik heb dus inderdaad de sensoren vervangen en daarna startte de auto gewoon altijd in 1 keer!Dus heel erg bedankt allemaal :afro
23 oktober 2010 om 21:35 #17710792Super!:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.