Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Grote beurt Corsa C Wat allemaal
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2013 om 23:49 #17254075
Beste leden,
ik ben een nieuwe lid op deze opel forum site en nieuwe eigenaar van een Opel Corsa Z1.2.EX bouwjaar 2002 5d, schakel.
ik wil zelf groot onderhoud uitvoeren bij deze auto vroeg me dus af wat er allemaal aan moet ververst of vervangen worden.
de logische dingen lijken mij motorolie, brandstoffilter, luchtfilter….
Zijn er bekende kwaaltjes bij dit model aanwezig of iets waarop je moet letten. Ik heb zelf de auto uitgelezen en gaf de foutcode aan:
P1405 – Terugkoppelsensor uitlaatgasrecirculatie
177 – Brandstof Niveau Sensor Circuit Bereik/Werking
B3795 – Richtingaanwijzers
– gloeilamp defect of feedbacksignaal hoge spanning4 januari 2013 om 23:43 #18090032Heeft niemand wat te zeggen
5 januari 2013 om 09:07 #18090033Weet niet wat jij met GROOT Onderhoud bedoelt, bij sommige is dat als je de auto gewassen hebt dat ze groot onderhoud gedaan hebben,hier komt meer bij kijken,zie instructieboekje.
5 januari 2013 om 18:05 #18090034best simpel:
-foutcodes oplossen
-olie verversen met olie filter
-luchtfilter vervangen
-pollenfilter vervangen
-check koelvloeistof en remvloeistof
-bougies vervangen
-check remmen (dikte schijf en blok)
-check banden en uitlijning.voor de rest ben ik geen automonteur. maar dit lijken mij de hoofdzaken.
5 januari 2013 om 18:15 #18090035En brandstoffilter, ongeveer om de 60.000 km?
5 januari 2013 om 18:23 #18090036durf het niet te zeggen, volgens mij wordt die pas vervangen als deze problemen geeft
5 januari 2013 om 18:26 #18090037Bij mij op de zaak vervangen we t brandstoffilter bij elke grote beurt
6 januari 2013 om 11:32 #18090038Brandstoffilter doe ik ook altijd bij de grote beurt. Ook gooi ik een busje injector clean in de bezine tank, maar of het werkt… ik merk geen verschil
10 januari 2013 om 22:46 #18090039thanks voor de tips. Ik kom er allleen niet uit met die foutcodes,wat ze pricies betekenen
10 januari 2013 om 22:54 #18090040Brandstoffilter kost bijna niks. Dus zou hem voor de zekerheid gewoon doen. Zorg met het checken van de remmen dat de geleiderpennen van de remklauwen niet vast zitten.
10 januari 2013 om 23:19 #18090041Ik heb een lijst samengesteld. Wat is een goede volgorde met name bij de motorische gedeelte volgens jullie en het meest logische wijze
• Motorolie
• oliefilter
• Luchtfilter
• Brandstoffilter
• Tank cleaner busje
• Intereurfilter (als deze auto dat heeft)
• Pollenfilter (waar zit dit)
• Bougies vervangen
• Koelvloeistof vervangen
• Remvloeistof vervangen
• Bakolie vervangen
• Cardanolie vervangen
• Remmen en schijven controleren + geleiderpennen checken
• Banden checken en uitlijnen
• Airco bijvullenMisschien nog meer puntjes die van belang kunnen zijn
10 januari 2013 om 23:53 #18090042@jamjam wrote:
Ik heb een lijst samengesteld. Wat is een goede volgorde met name bij de motorische gedeelte volgens jullie en het meest logische wijze
• Motorolie
• oliefilter
• Luchtfilter
• Brandstoffilter
• Tank cleaner busje
• Intereurfilter (als deze auto dat heeft)
• Pollenfilter (waar zit dit)
• Bougies vervangen
• Koelvloeistof vervangen
• Remvloeistof vervangen
• Bakolie vervangen
• Cardanolie vervangen
• Remmen en schijven controleren + geleiderpennen checken
• Banden checken en uitlijnen
• Airco bijvullenMisschien nog meer puntjes die van belang kunnen zijn
Interieur en pollen filter zijn hetzelfde, evenals bak olie en cardan olie.
En je interieur filter zit onder de paravan dat is die kunstof zwarte plaat onder je ruitenwisser precies in het midden van deze plaat de kap weg schroeven en daar onder zit het filter(als je een nieuw filter haalt zit er meestal een beschrijving bij)
banden alleen cheken op profiel inrijdingen etc zolang je geen rare trillingen in het stuur hebt zou ik niet gaan balanceren.
Bougies om de 60.000km, koelvloeistof zou ik om de 2 jaar doen evenals de remvloeistof.
De airco kan je zelf niks aan doen, wel kan je met een speciaal apparaat de airco kanalen laten reinigen(als de airco stinkt)
Injector cleaner kan je doen merk zelf ook nooit verschil en brandstof filter gewoon doen kost niet de wereld en voorkom je later problemen mee.
En remmen loshalen en schoonmaken en inderdaad letten op de geleider pennen van de remklauw en als er een dikke rand aan de rem schijf zit zou ik met de volgende blok wissel ook de schijven mee pakken.
En wat je vergeten was je multi riem even bekijken evenals de loop en span rol zodra er scheurtjes in de riem zitten de riem vervangen en de verlichting controleren, deuren smeren,ruiten wissers
En als laatste goede olie gebruiken is voor deze motoren HEEL belangrijk een goede 5w30 vol syntheet pakken.
En wat betreft de foutcodes de laatste lijkt mij en stukkend lampje van één van de knipperlichten en de rest zou ik gewoon wissen als er echt iets is gaat er wel een lampje branden.
11 januari 2013 om 22:22 #18090043Is het waard om de injector te demonteren en schoon te maken. Zoals de EGR klep? Zoja heeft iemand een link zojuist een stappenplan ongeveer hoe en wat
11 januari 2013 om 22:36 #18090044injectoren demonteren en schoon maken valt onder de categorie:
“if it aint broken, don’t try and fix it!”11 januari 2013 om 22:50 #18090045Niet lullig bedoeld hoor, maar je hebt het over een interieur en pollen filter bak en cardan olie en je wilt ook zelf je remmen gaan doen maar is dit wel zo verstandig ik heb nou niet het idee dat je het al vaker gedaan hebt en als jij iets stuk maakt aan je remmen zijn de gevolgen niet te overzien.
13 januari 2013 om 22:38 #18090046Proberen kan altijd als je maar weet wat je lost haalt en ook onthoudt. Ben meer bekend met audi als het gaat om onderdelen zelf demonteren en monteren.
14 januari 2013 om 09:09 #18090047Hoe start je auto?
Bij deze blokken reinig ik ook alrijd de gasklep, indien de historie niet bekend is.
Een how-to vind je hier:
http://www.tigrateam.nl/forum/showthread.php?t=3402
(wel even aanmelden)14 januari 2013 om 21:24 #18090048helaas staan er geen foto’s bij de bericht
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.