Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › GRANDLAND ZONDER X
- Dit onderwerp bevat 111 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 juli 2024om 17:53 door quandor.
-
AuteurBerichten
-
6 februari 2024 om 09:25 #18549903
@Hans GLX : je maakt een kleine maar niet geheel onbelangrijke denkfout of misschien beter gezegd : redenatie / denkfouten.
Waarom?
In de jaren ’70, ’80 en ’90 van de vorige eeuw waren de personenauto’s (op enkele uitzonderingen na, denk bijv aan de gigantische Amerikaanse bakken), een stuk kleiner dan de auto’s die in deze eeuw werden en worden gebouwd.
Check voor de grap eens de afmetingen van een VW kever, een Simca, een NSU 1000, een Fiat 500, 600 of 850, een Opel Kadetje, een Toyota Corolla of een Honda Civic. (en zo kan ik nog enkele tientallen andere autootjes noemen).
Als je tijd hebt, kijk dan ook eens naar de standaardafmetingen van openbare parkeervakken in de jaren ’70 en ’80 en ’90 van de vorige eeuw. Pas eind jaren ’90, begin 2000 werden vanwege de gemeentes de parkeervakken langer en breder. Dit had alles te maken met de steeds groter wordende auto’s.
Het artikel is al een paar jaar oud, maar waarom denk je dat de woorden “baby SUV” worden gebruikt?
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-volvo-xc40-kan-nu-ook-aan-de-stekker-108941
6 februari 2024 om 09:59 #18549908AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Floki, ik maak niet direct een denkfout hoor. Ik begrijp jouw redenering wel. Ik ben zelf van januari 1954 en opgegroeid in Rotterdam west. Dus al die auto types die jij noemt staan me nog glashelder voor de geest. Sterker nog, ik heb in mijn comp-bestand, flinke mappen met foto,s van al die klassieke luxe, bestel, en vrachtwagens van toen. Daarom heb ik in mijn eerdere lijstje, bewust gezinsauto,s van die tijd genoemd, en de kleintjes overgeslagen. Dus wat in die tijd voor begrippen de gezinswagen was. bv Opel Rekord en Ford Taunus. En waarom zou dus een XC40 te klein, te kort zijn voor een gemiddeld gezin, met 2 volwassenen, en pakweg 2-3 kinderen? Terwijl juist deze SUV, met kop en schouders uitsteekt, boven soortgenoten uit de jaren 70, 80?
En ja zoals je zelf hebt kunnen volgen, is de discussie losgebarsten over de te klein parkeerplaatsen voor grote SUV,s in de binnenstad.
In Parijs hebben ze een voorstel ingediend, om een SUV 3x het normale parkeertarief te laten betalen, voor een parkeerplaats in de stad.
En je laatste link, met verwijzing naar Baby-SUV, is daaraan te duiden, dat de XC40 tot voor kort, de kleinste SUV van Volvo was. Dat is dus nu de volledig elektrische Volvo EX30 geworden. Dat is dus nu de “Baby” SUV, al noem ik het qua maten, liever een cross-over.
Er zijn genoeg video,s te bekijken over de test van deze XC40 en EX30. Ook de ruimte op de achterbank. Ben ik ff blij met mijn XC40?
6 februari 2024 om 10:04 #18549909Rest mij jou te feliciteren met jouw auto. Als jij maar happy bent, da’s het belangrijkste. Ik “ken” vanwege dit forum diverse Grandland rijders die dat niet zijn.
6 februari 2024 om 10:47 #18549910AnoniemLid sinds:
1 January 1970En ik wens jouw succes met de Ford Kuga. Ford is (zegt men) een echte rijdersauto. Ik ken er uit mijn nabijheid die van de Kuga zijn overgestapt naar een ander merk, zoals: Skoda Kodiaq> Volvo XC40 Recharge, enz. Maar ja, je hebt bij elk merk wel tevreden, en ontevreden mensen. Gelukkig is er op dat punt genoeg aanbod, en wel voor bijna elk budget…..
6 februari 2024 om 10:51 #18549911Beste Floki
Steeds maar tussen de lijnen ambras zoeken. Ieder zijn hobby natuurlijk….
Het ga je goed met je KUGA.
6 februari 2024 om 11:12 #18549912Hm. Lijkt me toch interessant.
Ga es proefrijden.
Dan met mazda.
Dan tiguan.
Misschien Tucson
Misschien Toyota RAV
CORRECTE kritiek geven op deze merken mag…
Even nagaan ook bij de advocaat of ik mijn kereltje hier eindelijk mag verstoten.
6 februari 2024 om 11:17 #18549913Nog iemand hier grandland zonder X rijdt ?
Opm : deze ga ik niet testen wegens te perfect.
6 februari 2024 om 11:26 #18549914Op verzoek dan maar een serieuze reactie:
Nee, Toyota en VW vielen / vallen sowieso af. VW biedt geen lederen bekleding (meer) aan (vinden wij al sinds onze Toyota Avensis 2006 prettig) en Toyota Rav 4 biedt geen geheugens aan voor zitpositie stoelen in combinatie met de buitenspiegels. Daar mijn vrouw 20 centimeter kleiner is dan ik vinden wij het een 100% voorwaarde dat met een druk op een geheugenknopje de bestuurderstoel en de buitenspiegels zich naar de vooraf (op die geheugenpositie) ingestelde lokatie verplaatsen.
Aanvulling : Hyuandai en Kia mee proefgereden maar teveel pianolak glimmende materialen (niet aan ons besteed). De auto’s ze;f reden als een tierelier, niets mis mee dus.
6 februari 2024 om 13:22 #18549917Oei. Lederen zetels zijn idd heel leuk.
Geheugenfunctie zetels vind ik ook wel top maar geen no-go
6 februari 2024 om 15:16 #18549922AnoniemLid sinds:
1 January 1970De Grandland was mijn enige wagen ooit, met leren bekleding. (en stoelventilatie) s,Winters ontzettend koud, maar niet vlekgevoelig zoals stoffen bekleding. s, Zomers verbrand je je reet aan die hete stoelen. Leer is voor mij zéker geen must. De GLX die ik kocht, zat boordevol opties, dus ook AGR stoelen, 360 camera, AFL verlichting, en leren bekleding. Op de Volvo heb ik deze opties bewust niet genomen. Geen geheugen voor de stoelen, is voor mij geen spelbreker. Het is natuurlijk verschil van smaak wat je kiest. Maar @Jopsa, ik zou me zeker eerst eens inlezen over diverse reviews, van de merken die jij noemt. Er zijn genoeg video,s te zien van testen door ANWB, Autoblog, Autoweek, My car, enz.
6 februari 2024 om 15:58 #18549923@Hans GLX,
wat het geheugen in de stoel en buitenspiegels betreft:
Da’s imho geen kwestie van smaak maar da’s een must als je in het centrum van een stad woont en ook nog eens vanuit een donkere garage de weg op moet rijden (omdat je in de garage de spiegels niet echt lekker kunt afstellen) en die weg ook nog eens geen directe gelegenheid biedt om rustig stil te gaan staan om je buitenspiegels af te stellen.
Als je dan ook nog eens qua grootte 2 afwisselende bestuurders hebt en je kunt door de duisternis in de garage de spiegels niet goed instellen (imho veiligheidskwestie van de hoogste prioriteit, maar dat hoef ik jou niet vertellen) dan zijn elektrisch verstelbare stoelen gekoppeld aan de stand van de spiegels geen ‘hebbedingetje’ maar min of meer een must als je vlot aan het verkeer deel wil gaan nemen.
Wat de bekleding betreft sla je de spijker op zijn kop. Een geknoeid slokje koffie of tijdens een zuid-Europa vakantie gemorste hoeveelheid saus van een Big-Mac, hebben op lederen bekleding nul effect, dit in tegenstelling tot stoffen bekleding en ja, zomers in no time heerlijk koel en s-winters ook in no time heerlijk warm.
Op dit laatste punt moest mijn Grandland het wel een beetje afleggen tegen mijn huidige auto. De stoelen waren / zijn tijdens vrieskoude in mijn huidige karretje véél eerder warm dan dat ze dit in mijn Opel GLX waren. Zal wel een kwestie van dikte van het stroomdraadje zijn denk ik.
Dat mijn huidige auto ook nog eens 225 PK vermogen heeft is wel prettig (en merkbaar) maar in mijn Opeltje kon ik ook prima leven met de 1.6 diesel van (wat was het?) 115 PK.
6 februari 2024 om 17:04 #18549924AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Floki, ik begrijp het helemaal. Bij de Volvo kun je op 2 sleutels ook 2 rijdersprofielen instellen. De computer herkent de sleutel waarmee je instapt, en zo heb je altijd de juiste gewenste spiegel en stoelen stand. Voor mij niet zo,n punt, daar ik al 14 jaar alleen ben, maar in jouw situatie kan ik dat heel goed begrijpen. En natuurlijk is ieders persoonlijke woonomgeving van groot belang bij de keuze voor opties.
Zelf vind ik stoffen bekleding, zowel in huis als in de auto, fijner dan leer. Maar dat is voor ieder persoonlijk, een kwestie van smaak.
De stoelverwarming heb ik bijna nooit gebruikt. Duurde ook best lang. En de stoelventilatie zomers wel meer. Prima optie trouwens. Stoel en stuur en voorruitverwarming gaat in de XC40 beduidend sneller dan in de GLX.
De voorruitverwarming had ook best lang nodig. Trok eerst rechts langzaam schoon, en daarna pas links.
Jij hebt dan met 225 pk beduidend meer power. Ik 130 pk, en heb ooit gedacht, hem te laten tunen naar 190 pk. Maar daar het geen toegevoegde waarde heeft, (geen trekhaak, dus ook geen caravan of aanhanger) heb ik het gelaten zoals het is. Bij het invoegen en optrekken is de XC40 snel/vlot zat. En met het brandstofverbruik ben ik ook dik tevreden. (1:15 tot zomers 1:17) Al met al, een tevreden mens.
6 februari 2024 om 18:48 #18549929Ik zou graag eens ervaren wat de stoelventilatie is. Deze deed het nog nooit. Voel je dan echt een windje ?
6 februari 2024 om 21:57 #18549939AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ja die stoel ventilatie is fantastisch. Leer heeft ergens de eigenschap wat te gaan plakken, als het boven de 25 graden komt. En die ventilatie (zit onder je stoel) kun je in 3 standen instellen. Is echt een toegevoegde waarde.
7 februari 2024 om 08:24 #18549949Nog nooit van kunnen genieten jammer genoeg
Ook dat verwarmen……. wordt iet of wat warm, bij momenten.
7 februari 2024 om 22:05 #18549978AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Jopsa, wel leuk die link die je plaatste, met die rij test van de Volvo XC40 uit Autoblog. (2017) Dat was nog in het begin toen hij net op de markt was. Deze video had ik nog niet gezien. Daar zie je hem in actie rondom Barcelona. Zo krijgen de Opel rijders onder ons, wel een beetje indruk, hoe zo,n XC40 rijd. De T3 benzine 163 pk, handgeschakeld was toen de instapper. Later is de T2 op de markt gekomen, die ik nu heb.
En dat hij populair is, bewijzen de verkoopcijfers wel. Hij overtreft, zelfs na 6 jaar, nog steeds alle verwachtingen. Helaas verdwijnen de pure benzine motoren. Die krijg je alleen nog 2e hands. Nu nog even de Plug ins, en daarna alleen nog puur elektrisch. ik ben maar wat blij, dat ik nog een echte benzine versie heb. In 5 minuten tanken, en weer een actieradius van 900 km. Geen gekloot met kabels en stekkers, of laadpalen die niet werken. Geen kramp in je buik, over het volgende laadpunt, of de actieradius. Helemaal gewoon een dikke prima auto.
8 februari 2024 om 08:33 #18549991@Hans GLX :
in je bericht van de 6e februari had je het erover dat je de auto niet wilde gaan tunen naar 190 Pk omdat je bijv geen trekhaak, dus ook geen caravan of aanhanger hebt en dus zou het geen meerwaarde hebben.
Ik vermoed dat je je een beetje vergist. Het aantal Pk’tjes is namelijk niet doorslaggevend voor de trekkracht van een auto, wél het koppel.
Je kunt dus beter een motor hebben met bijv 120 Pk en een koppel van 320 Nm dan een auto met 190 Pk en een koppel van minder dan 200 Nm.
Zo had mijn Grandland X diesel een koppel van 300 Nm terwijl het vermogen (in PK’s) ‘slechts’ 115 o.i.d. was maar toch trok ‘ie elke aanhanger met zand of caravan soepeltjes over heuvels en bergjes.
8 februari 2024 om 10:39 #18549996AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Floki, ik had via het Volvo forum, contact gezocht met Obbe Tuning in Elst. Die zou de T2 op kunnen schroeven naar 190 pk. Niet zo gek, want in de T5 Hybride ligt ook dezelfde 1500cc 3 cilinder, maar dan met 180 pk + elektromotor. En volgens de gegevens van Obbe, zou het vermogen met 60 pk stijgen, naar 190pk, en Torq naar 305Nm. Dus…..in beide gevallen een flinke sprong vooruit. Maar €400,- voor een tiuning, terwijl je hier nergens harder mag dan 60, 80, 100, en op sommige snelwegen 120, zag ik het nut er niet in. Daarom heb ik voor dat geld, afgelopen zaterdag 2 nieuwe Michelin Primacy 4 met Volvo codering laten monteren na 42.000 km.
8 februari 2024 om 11:46 #18549997Da’s altijd een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar wat meer trekkracht, al dan niet in samenhang met wat meer PK’s is altijd wel lekker. Zo ben ik een keer in Spanje met vakantie geweest waarbij onze gehuurde villa op een berghelling lag. Om naar de stad te kunnen moest je een stukje de helling af om vervolgens loodrecht een andere helling omhoog te klimmen. Dan is wat koppel + wat extra’s Pks helemaal niet verkeerd.
Hetzelfde geldt voor bewoners in zuid Limburg (de heuvels). Dan wordt een mens waarschijnlijk toch wel vrolijk van wat meer power.
8 februari 2024 om 12:36 #18550006AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dat is ook zo, al is het voor sommigen alleen al voor de kick. Voor mij persoonlijk heeft het geen toegevoegde waarde. Al zijn er best wel wat, die hun Volvo hebben laten tunen. Bij mij zijn de wilde haren al lang verdwenen. Mijn rijstijl nu, is eigenlijk gelijk als in mijn beroepsleven als int.chauffeur. Defensief en rustig. Ook vakanties naar het buitenland, behoren bij mij tot het verleden. Vandaar.
8 februari 2024 om 13:15 #18550007Ach, ik ben ook geen twintig meer en 98% van de tijd rijd ook ik erg rustig, al is het alleen maar om de batterij niet snel leeg te ‘trekken’.
Maar, in 2% van de gevallen doe ik dat niet. Dan komt er bij een verkeerslicht op de linkerbaan naast mij een VW Golfje of een BMW modellijn 3 of 5, staan met een mannetje erin met zo’n omgekeerd baseball petje of een type dat qua kleding eruit ziet als een loepzuivere vertegenwoordiger.
Ik zie dan vanuit de ooghoek dat de auto van een van die types een paar centimeter naar voren rolt en dan weet ik wel weer hoe laat het is.
In zo’n geval kan ik het soms niet laten om bij het groen worden van het verkeerslicht het gaspedaal diep in te trappen met als gevolg dat het nerveuze typetje (als ‘ie geluk) heeft, nog net het kenteken van mijn auto kan lezen als hij snel genoeg is, want de elektromotor en de benzinemotor, in combinatie met de 7 (?) traps automaat in het vooronder zorgen ervoor dat die typetjes dan vorstelijk balen. Heb ik iig ook weer een leuke dag……..
Alleen bij de Audi Quatros en de Teslas doe ik het niet, dan weet ik toch dat ik het niet redt
8 februari 2024 om 17:09 #18550012@Floki hier ook. Liever meer koppel.
Vroeger met Zafira keken ze naar mij van… wat is dat voor een rechthoekig busje. Tot er gas gegeven moest worden…..en dan bij bereiken vd opgegeven snelheid de kerels voorbij laten glippen. Dan keken ze eigenaardig genoeg de andere kant uit.
9 februari 2024 om 12:00 #18550033AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Jopsa, ik was gisteren nog even bij mijn boekhouder. Die is vorig jaar na jaren Skoda, en VW Tiguan te hebben gereden, over gestapt naar een Volvo XC40 Recharge. Hij heeft thuis zonnepanelen, en kan naast de deur opladen. Maar hij zou absoluut niet meer terug willen, naar een nieuwe VW Tiguan. Dus ik zou als ik jouw was, eerst wat reviews lezen van VW, en zeker gaan proefrijden, voor je een besluit neemt.
9 februari 2024 om 12:47 #18550036Ben daar mee bezig Hans.
Ik ga voor occasie door slechte ervaring met nieuwe wagen.
Mazda cx6 valt af. Veel minder goede zaken gelezen.
Tiguan valt ook af wegens geen plug in behalve nieuw model.
Rest Volvo of Hyundai dan
9 februari 2024 om 15:34 #18550040Zag ook kun sportage daarnet. Ook eens checken
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.