Grandland X hybride – schokjes / klonk geluiden

Forumindex Forums Modellen Grandland X Grandland X hybride – schokjes / klonk geluiden

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18537536
    GM
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 January 2023

      Hallo,

      Ik heb sinds verleden week een Opel Grandland X hybride van dec 2020. Dit is mijn tweede Opel Grandland X. Naast het feit dat MY OPEL app nog steeds het niet goed doet (al lijkt het beter te gaan als ik de app open voordat ik de auto ontgrendel of op slot doe), vraag ik mij nog wat af.

      Als ik zachtjes rijdt of op trek, zeg onder de 60 km per uur, lijkt het of ik kleine schokjes hoor/voel op de vooras/stuur. Het is lastig uit te leggen, je hoort ook kleine doffe klonk geluidjes (vreemde omschrijving :) )

      Iemand een vermoeden wat dat is? Is dit normaal?

      Groet,

      Gerben

      #18537677
      GM
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 January 2023

        Update: het lijkt bij de stuurbekrachtiging vandaan te komen.  Als ik het stuur bij stilstaan heen en weer beweeg hoor ik dezelfde klonkjes.

         

        Wat zou het kunnen zijn?

         

        #18538117
        Astroide01
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 June 2011

          Het lijkt me erg snel voor een wagen uit 2020, maar misschien eens laten kijken naar de homokineten.

          Ben je hiermee al naar je dealer geweest?

          #18538204
          GM
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 January 2023

            Dank je wel voor je antwoord. Ik heb een afspraak staan voor de 28e bij de dealer.  Zal dat van de homokineten eens opperen.

            #18543495
            GM
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 January 2023

              Helaas bij de dealer niet verder gekomen. Ze hebben het geluid gehoord en gingen er mee aan de slag.

              Middags de auto opgehaald en ze gaven aan dat ze de voorwielen en as hadden gecontroleerd en ingevet? hadden en dat het opgelost was.

              Echter een uur later was het weer terug. Heb het idee dat ze het zelf ook niet weten en omdat het een ocassion is, ze ook het niet echt willen uitzoeken.

              Wie heeft zoiets soortgelijks bij een Opel automaat gehad of nog meer tips?

              #18543566
              jopsa
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 May 2019

                Misschien een reden waarom de vorige eigenaar deze van de hand deed en er niks gevonden werd door dealer of opel ?  Wie zal het zeggen…

                #18544655
                GM
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 January 2023

                  Ik heb het weekend een voorwiel los gemaakt en het viel mij op dat de wielbouten niet zo mooi er uit zien en dat er slijpsel leek te zitten aan de binnenkant van een velg.

                   

                  Zijn dit wel de juiste wielbouten?

                  Ik heb originele lichtmetalen velgen van Opel.20230824_19380020230824_193638

                  #18544657
                  GM
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 January 2023

                    Dit is het gat van de velg.

                    20230824_19403220230824_194038

                    #18544692
                    Schipper1
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 February 2023

                      Bouten zien er origineel uit, ik had in ieder geval dezelfde. Met een Automaat gebruik je meer de rem dan met een handgeschakelde. Het is van belang dat alle raakvlakken goed schoon zijn. Ook achter de schijf op de as en het wiel op de as/schijf. Slijpsel is niet normaal natuurlijk.  Maar je geeft aan dat het ook bij optrekken gebeurt. Lastig als alles gecontroleerd is door dealer. Misschien een “second opinion” laten doen. Een APK indicatie op de vooras.  Waar alle speling wordt gecontroleerd.  En waar je zelf bij bent natuurlijk.

                      #18544771
                      GM
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 January 2023

                        Dank voor je antwoord.  Alleen zit die ring om de wielbout los en kan draaien. Lijkt mij dat dat niet moet.

                        #18544898
                        GM
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 January 2023

                          De dealer (Mazda, want daar heb ik hem als occassion gekocht) geeft van de bonkjes/schokjes aan dat dat komt door de omschakeling van de verbrandingsmotor naar de elektromotor en visa versa. Erg vreemd omdat het gewoon voorkomt als ik volledig elektrisch rijd. Of zie ik dit verkeerd?

                          Het slijpsel doen ze af als elektrolytische corrosie en ze geven aan dat het geen slijtage is.

                          Ik heb het gevoel dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd..

                           

                          #18547801
                          GM
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 January 2023

                            Nog steeds is de dealer bezig met het probleem.

                            Als ik trouwens stil sta en aan mijn stuur draai, hoor ik soortgelijke geluidjes als de bonkjes/schokjes. Kan het zijn dat het uit de stuurbekrachtiging komt? Als je zachtjes rijd en je hoort de geluidjes, doe je misschien ook wat hele kleine stuur correcties.

                             

                            Wat voor soort stuurbekrachtiging zit er eigenlijk op een Grandland x hybride?

                            #18547806
                            jopsa
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 May 2019

                              Beste GM,

                              uw eerste post dateer van 27 juni 23.  Nu 12 oktober.  3,5 maand verder en niet opgelost….

                              Ik vrees voor u en de wagen het ergste.  Ik wacht al 4 jaar op een module waar ik niks meer van hoor.  Misschien kwam die wel binnen maar weigeren ze nu vanwege de rechtszaak die ik tegen opel startte om me te contacteren en te vervangen.

                              Maar mails wat betreft onderhoud, nieuwe wagens enz (inkomsten dus) krijg ik wel met schering en inslag.

                               

                              Ik ga niet zoals een forumlid (quandor genaamd) lacherig om met uw, mijn en een ander zijn problemen.  Dit is “serious business”.  Brol verkopen tegen meer dan deftige prijzen en dan verantwoordelijkheden ontlopen.  Ja, sommigen vinden dit grappig.  Ieder zijn humor natuurlijk.  Net zoals deze heer lacherig zei dat men maar beter zijn huiswerk zou moeten maken….  WTF.  De problemen gaan niet enkel over benzine of diesel.  (de riem bij de 1.2 weten we wel) Het gaat over heel het gamma van dit model.  Problemen met diesel, benzine en hybride uitgaven.

                              Ik hoop voor u op een correcte en snelle oplossing maar vrees ervoor de service van Opel en de dealers kennende.

                              Ik duim echter voor u mijn duimen blauw voor een passende oplossing.

                              Je had misschien beter een mazda bij die garage gekocht vermoed ik.  De dealers, andere garages en internet gooien de (probleem)grandrampen naar uw hoofd (waarschijnlijk zonder opgeloste problemen waar de vorige eigenaar last van had)

                               

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.