Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Grandland X chip-tuning
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 25 juli 2020om 09:24 door Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2020 om 10:27 #18379198AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wie heeft er ervaring met chip-tuning? Het schijnt dat er veel meer rendement uit de motor gehaald word, en het gunstiger is voor het brandstofverbruik. Kort gezegd, meer efficiëntie. Ik denk er sterk over, om bij mijn volgende auto dit te laten doen. Misschien nadat de fabrieksgarantie verlopen is. Want het kan zijn, dat dit de garantie in gevaar brengt. (de kleine lettertjes) Wie van jullie heeft hier ervaring mee?
14 juli 2020 om 14:40 #18379221chiptunen doe je alleen omdat hij dan harder kan (torque / optrekken) niet omdat hij zuiniger gaat rijden.
auto`s / motoren worden veel te schraal afgesteld, chiptunen (in de ECU) is weg garantie, maar hij loopt een stuk beter, niet zuiniger.
en als je heel veel pech hebt en een oplettende verzekeringsagent, heb je bij een ongeluk dubbel pech
mijn Duc loopt iig als een tierelier, maar met de auto (family-bak) ben ik toch wat voorzichtiger.
14 juli 2020 om 14:49 #18379224AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18379221]chiptunen doe je alleen omdat hij dan harder kan (torque / optrekken) niet omdat hij zuiniger gaat rijden. auto`s / motoren worden veel te schraal afgesteld, chiptunen (in de ECU) is weg garantie, maar hij loopt een stuk beter, niet zuiniger. en als je heel veel pech hebt en een oplettende verzekeringsagent, heb je bij een ongeluk dubbel pech mijn Duc loopt iig als een tierelier, maar met de auto (family-bak) ben ik toch wat voorzichtiger.[/quote]
Okee, ik dacht dat naast de toename van vermogen, zeg van 130 naar 160 pk, er ook een efficiënter gebruik van brandstof komt door het tunen. Ik weet dat dit gevoelig ligt bij garantie. Maar ik wist niet, wat jij nu aangeeft, dat dit ook invloed heeft op de verzekering van de auto?? Toch overweeg ik dit bij de volgende auto te doen. Kost tussen de € 200 en 400,- dacht ik. Een zwaardere motor kost in de regel meer.
Bij deze GLX met 230Nm doe ik dat niet meer. Best tevreden met de motor en de trekkracht. Ook het verbruik met 6L-100km is prima. Maar mijn GLX gaat begin september weg.
14 juli 2020 om 17:54 #18379248Nooit aan beginnen bij deze lichte 3 cilinder. Idd de garantie vervalt en de verzekering is ook nog een dingetje.
Ik heb het eens bij een Altena xl (Lease) laten doen maar na een jaartje problemen met de nokkenas, en dus een heel gedoe met de leasemaatschappij.
Hij liep wel ontzettend goed wat een verschil was dat.
Nee dit moet je doen bij sterke stevige auto’s en niet die uitgeknepen auto’s van nu. En de kleine lettertjes goed lezen
14 juli 2020 om 22:36 #18379345Dat extra vermogen en koppel zouden wel eens voor problemen kunnen zorgen.
Zijn de motor-koppeling-versnellingsbak wel voorzien op die extra nm en pk’s.
Voor je het weet, gaan er dingen stuk omdat ze niet voorzien zijn op die extra’s
14 juli 2020 om 23:21 #18379353AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18379345]Dat extra vermogen en koppel zouden wel eens voor problemen kunnen zorgen. Zijn de motor-koppeling-versnellingsbak wel voorzien op die extra nm en pk’s. Voor je het weet, gaan er dingen stuk omdat ze niet voorzien zijn op die extra’s[/quote]
Dat gaat niet altijd op. Veel motoren zijn af fabriek gedown-forced. Voor minder uitstoot, minder verbruik, en de nieuwprijs te verlagen. Voorbeeld de Crossland. Dezelfde motor voor 130 pk en 110 pk. Gewoon andere turbodruk bij dezelfde motor, met dezelfde cilinderinhoud. Ook denk ik aan Volvo XC 40. De T2 T3 T4 motoren, 130-156-190 pk, hebben allemaal, ondanks groot vermogen verschil, dezelfde aandrijflijn en versnellingsbak. Dus alles is daar op berekend. Behalve wanneer je het vermogen zodanig opschroeft, dat het boven de tolerantie gaat. Maar bij beheerst gebruik is er volgens mij niks mis mee.
Bij de GLX zijn er ook dezelfde onderdelen gebruikt, bij de 130 pk versie, en de 180 pk versie, zelfs gedeeltelijk in de Hybrid 4 met 300pk, dus ja….
15 juli 2020 om 01:15 #18379378Bijzonder Hans dat je andermans ervaringen vraagt over chiptuning maar dat je eigenlijk gewoon je eigen mening opdringt. Bijzonder ook dat je dat op het Opel forum doet terwijl je eigenlijk er over denkt dat met je volgende auto XC40 te gaan doen. Beter dan deze vraag stellen op het Volvo forum. Je had toch al aangegeven klaar te zijn op dit Opel forum.
15 juli 2020 om 11:07 #18379410AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18379378]Bijzonder Hans dat je andermans ervaringen vraagt over chiptuning maar dat je eigenlijk gewoon je eigen mening opdringt. Bijzonder ook dat je dat op het Opel forum doet terwijl je eigenlijk er over denkt dat met je volgende auto XC40 te gaan doen. Beter dan deze vraag stellen op het Volvo forum. Je had toch al aangegeven klaar te zijn op dit Opel forum.[/quote]
Tja Frans, ik heb totaal geen ervaring met chip-tuning, maar je kan er wel wat op internet over lezen. Ik dacht zo, misschien zijn er op dit forum wel mensen die ervaring met chip-tuning hebben. Daar kan ik dan wat van leren. En ik dring niks op, maar als je goed leest, kun je zien dat ik bedoel dat af fabriek veel motoren geknepen worden, die best later wel weer op te schroeven zijn.(turbodruk-software enz) Maar indien dit meer nadelen als voordelen heeft, zie ik er mooi vanaf. En bijzonder vind ik wel dat jij (…gelukkig) éen van de weinige bent, die mijn reacties altijd leest in negatieve zin…..Zéer opvallend is dat.
En wat de Volvo XC 40 Business Pro automaat betreft, die heb ik al gekocht, en komt bij leven en welzijn begin september.
15 juli 2020 om 18:23 #18379441Zeker weer niks te doen. Koop een elektrische fiets ofzo.
Of lees al je berichten eens door.
24 juli 2020 om 22:57 #18382657let goed op NM die de automaat aan kan. daarom is trekgewicht ook anders dan handgeschakeld. (zie ook info op website leverancier
bij een 1.2 liter 3-cylinder de turbodruk nóg meer opschroeven, is vragen om problemen,
nog niet zo heel lang geleden was dit soort motor inhoud voorbehouden aan type Suzuki Alto… je kunt niet ongestraft druk verhogen en dan nog steeds verwachten dat een motortje 200.000 km dienst doet
op verschillende forums lees je al van motorschade (zonder tuning). laat staan mét tuning.
25 juli 2020 om 09:24 #18382680AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18382657]let goed op NM die de automaat aan kan. daarom is trekgewicht ook anders dan handgeschakeld. (zie ook info op website leverancier bij een 1.2 liter 3-cylinder de turbodruk nóg meer opschroeven, is vragen om problemen, nog niet zo heel lang geleden was dit soort motor inhoud voorbehouden aan type Suzuki Alto… je kunt niet ongestraft druk verhogen en dan nog steeds verwachten dat een motortje 200.000 km dienst doet op verschillende forums lees je al van motorschade (zonder tuning). laat staan mét tuning.[/quote]
Henry, dank voor je uitleg. De GLX heeft 230 Nm. Tunen word ook in het algemeen door de meerderheid afgeraden. Bovendien heeft dit nadelige gevolgen voor de fabrieksgarantie, tenzij dit door een erkende merkdealer word uitgevoerd. Maar dan nog… Neem de motor uit de Crossland X daar is een 110pk en een 130 pk versie. Exact dezelfde motor, alleen is het vermogen van de 130 pk naar beneden geschroefd tot 110 pk. Dus is de 110 pk toch zonder nadelige gevolgen op te tunen naar 130 pk? Ik krijg straks een T2 1.5 Turbo van 130 pk.(3 cyl) Dat is exact dezelfde motor als de T3 met 156 pk. En T4 met 190 pk is weer dezelfde motor als de T5 met 245 pk.(4 cyl) Ik denk zelf dat de aandrijflijn, en versnellingsbak af fabriek, toch is berekend op het hoogste vermogen, of niet? Om bij Opel te blijven. De Grandland X is er als 1.2T 130 pk (3 cyl)en als 1.6T 180 pk (4 cyl) versie. Je geloofd toch niet dat er in de 180 pk versie, een andere techniek gebruikt word in de aandrijflijn met sterkere onderdelen, dan in de lichtere versie ? Hoe zie jij dat? Ik herinner me nog uit de tijd dat ik mijn rijbewijs haalde,(1972) dat er toen een Opel Ascona was met 1.2 en een 1.6 motor. Maar technisch gezien, exact dezelfde auto.
Toch zijn er ook best wel die voorstander zijn van tunen. Men beweert dat het niet alleen extra vermogen oplevert, maar dat de motor efficiënter loopt, en ook zuiniger word. Mits men hier met verstand mee omgaat natuurlijk. Dan zou ik van 130 pk naar een 170 pk gaan. Niet zozeer voor het extra vermogen. Maar wél voor het efficiënter benutten van dit extra vermogen, en het betere brandstof verbruik. Ik rij sowieso defensief en zeer rustig, en ben content met max 100km/u. Dus ja….ik kijk misschien de eerste twee jaar even aan, tot na de garantie, en kijk dan wat ik doe. In ieder geval dank voor het advies.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.