gordels en oldtimers

Forumindex Forums Overige APK & RDW gordels en oldtimers

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Auteur
    kadett4x4
    Deelnemer

een vraag.
      mijn zwager rijd een commodore van 67, en daar zitten geen gordels in.
      mag mijn dochter van 2,5 jaar bij hem in de wagen meerijden.
      nu gaat het om de kleine stukjes in het dorp van een paar straten.
      een kinderstoel is dus niet te bevestigen, want er zitten nergens gordels in.
      mag dit volgens de wet, wel of niet.

groeten.

Ted-Jan

nee ik dacht dat je de kinderstoel ten alle tijden moet vast zetten.
        maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

gtw

ik weet dat het veranderd is, je mag alleen personen vervoeren als er een gordel aanwezig is, dus ik heb eens een mail naar Den Haag gestuurd , met de vraag of dat ook bij oldtimers is, die nooit gordels aan boord hebben gehad, maar nooit antwoord gehad
          maar kinderen zonder vervoeren vind ik sowieso niet een goed idee, die hebben geen keus, wij wel

Anoniem

inderdaad of t mag weet ik ook niet

of je t moet willen??????????
            t hoeft niet je zwager te zijn die n eventueel ongeval veroorzaakt
            er zijn ook anderen in t verkeer;)

rammaz
            Deelnemer

zoals als eerder vermeldt ,moet je niet gaan afvragen of het mag….maar of je het wilt.
              juist die kleine kinderen vliegen door de hele auto wanneer er zich een botsing voordoet….en volgens mij wil je het echt niet op je geweten hebben als die kleine meid wat overkomt…

:thumbdown

Jeff 2

Je mag zoiezo geen kinderen vervoeren zonder aanwezigheid van de autogordel. Ik heb zelf een Ascona gehad en daar zaten ook geen achtergordels in, ik ben naar het politiebureau gegaan en die hebben dat voor mij uitgezocht. Conclusie dat die kleine voorin mocht zitten in combinatie met goedgekeurd stoeltje (logisch) en mijn vriendin achterin, zij kon daar geen bekeuring voor krijgen omdat de wagen voor een bepaald bouwjaar was gemaakt waar standaard achtergordels niet van toepassing is/was. Een kind voorin vond ik ook niks dus de Ascona is de deur uit gegaan.

Groeten Jeff

mantaroel
                Deelnemer

als het je eigen kinderen zijn die regelmatig in de auto zitten mag het niet,

als het zoals in dit geval, de kinderen maar een enkele keer in de auto zitten, hoeft het niet.

Jeff 2

Officieel mag het gewoon helemaal niet, het zal ook afhankelijk van de diender zijn of hij/zij wel of niet een bekeuring schrijft. Persoonlijk ben ik ook van mening dat je nooit moet gaan rijden met een kind “los” in de auto, je vergeeft het je eigen nooit als er iets gebeurd.

Groeten Jeff

DevilraY
                    Deelnemer

ik heb mijn cabrio er voor weg gedaan. Daar mochtten van de RDW geen gordels inzitten (geen rolbeugel) en toen mijn dochter werd geboren heb ik hem van de hand gedaan. Kinderen tot 12 jaar of kleiner dan 1.35 dienen ten allen tijde vast te zitten. Geen gordel, geen kindervervoer. zo denkt de politie erover. en terecht.

Voor dat mijn dochter werd geboren trouwens wel heel veel fun met de politie gehad. “Meneer u draagt geen gordel. mag ik u rij en kentekenbewijs?” en dan vertrok meneer agent z’n gezicht… want daar stond op dat je geen gordel mocht dragen in de Ascona :D

lepo

Nou ik rij gewoon rond met de kids achterin zonder gordel.
                        Vaak zitten ze geleund op de achterbank te kijken naar de auto’s achterons.
                        Tis altijd een feestje als we met de manta gaan.
                        Ze vinden het helemaal te gek als ik 2x de rotonde neem,extra gas er op.
                        Lachen man.

Trouwens de manta heeft ook geen airbacks,abs,en al die andere veiligheids dingen die de meeste auto’s van nu wel hebben.
                        Nou weet ik wel dat de meeste zullen zeggen stel nou dat je een ongeluk krijgt,ben je mooi de sigaar.
                        Maar stel nou dat je die niet krijgt,veiligheid zit um meer in de bestuurder dan in de auto

tim_j

lepo,

Klopt heb je helemaal gelijk in.
                          Helaas ben je ook afhankelijk van de mensen om je heen.:thumbdown

Anoniem

origineel gepost door lepo
                            Nou ik rij gewoon rond met de kids achterin zonder gordel.
                            Vaak zitten ze geleund op de achterbank te kijken naar de auto’s achterons.
                            Tis altijd een feestje als we met de manta gaan.
                            Ze vinden het helemaal te gek als ik 2x de rotonde neem,extra gas er op.
                            Lachen man.

Trouwens de manta heeft ook geen airbacks,abs,en al die andere veiligheids dingen die de meeste auto’s van nu wel hebben.
                            Nou weet ik wel dat de meeste zullen zeggen stel nou dat je een ongeluk krijgt,ben je mooi de sigaar.
                            Maar stel nou dat je die niet krijgt,veiligheid zit um meer in de bestuurder dan in de auto

das maar gedeeltelijk waar
                            wat jij met je kids doet moet je natuurlijk zelf weten;)
                            maar
                            je bent niet alleen op de weg
                            n ongeluk hoef je dus ook niet zelf te veroorzaken;)
                            dan is de vraag alleen wel kun jij ermee leven
                            als je kinderen verminkt of erger krijgen doordat jij geen gordels in je auto wou monteren:P;)

alvast excuses als deze reactie wat schokkend opgevat wordt
                            maar denk wel dat m,n punt zo duidelijk is
                            ;):o

manta73

Als je voor de veiligheid gaat,moet je zowiezo geen oldtimer rijden.
                              Nog beter is helemaal geen auto.
                              En lekker in huis blijven,kun je ook geen verkeersongeluk krijgen.

Ik vindt het een aanvaardbaar risico dat er geen gordels achterin de auto zitten,en de kids dus los vervoer.
                              De heupgordels voorin stellen trouwens ook nx voor.

Maar ik geloof niet dat het strafbaar is.
                              Want mijn manta is in 73 gewoon legaal op de weg gekomen.
                              Trouwens in die tijd zat er geen 1 kind vast achterin.
                              Daar weet ik alles van,en met mij alle oudere jongere van deze tijd

Anoniem

tjah ben zelf ook n oudere jongere bouwjaar 72
                                ;)

maar kan me ook wel herrineren dat een auto van 100 pk toen al zeldzaam was
                                en er ook veel minder auto,s op de weg waren

dus we gaan geen appels met peren vergelijken of wel:hmmz
                                de tijden van toen komen helaas nooit weer

verder moet een ieder het voor zich weten;)

brobbel1

ik heb ze toch maar in mijn manta gezet achter in.
                                  er zitten wel bevestegings punten.
                                  het gaat mij er gewoon om dat ik dan mijn best gedaan heb om mijn kind te beschermen.

TedMechanic
                                  Deelnemer

origineel gepost door manta73
                                    Maar ik geloof niet dat het strafbaar is.
                                    Want mijn manta is in 73 gewoon legaal op de weg gekomen.
                                    Trouwens in die tijd zat er geen 1 kind vast achterin.
                                    Daar weet ik alles van,en met mij alle oudere jongere van deze tijd

Wil je daarmee beweren dat je toen veilig zat achterin?

Het is bewezen dat gordels werken en ook alleen een heupgordel. Die heupgordel voorkomt nog altijd dat jij je kind in je nek hebt of dat je kind door de voorruit vliegt.

Als de mogelijkheid er is om gordels in te bouwen, gewoon doen. Waarom zou je het niet doen?

En als je je kinders gewoon aanleert dat het verplicht is om een gordel om te hebben in de auto, dan hebben ze daar later ook nog gemak van.

manta73

Ja wat is veilig.

Veilig is op je bed blijven liggen.
                                      Kan er nooit iets gebeuren.
                                      Of je krijgt een aardbeving over je heen.
                                      Stort het hele huis in.
                                      Dus ja.

We praten hier over wat oudere opels die de weg op gaan,Veilig?????
                                      Nee,je weet nooit ieder risico uit te sluiten.
                                      Nooit.
                                      Al denk je in de meest veilige auto rond te rijden.
                                      Zelfs lady diana dacht in een veilige auto achterin te zitten
                                      enz
                                      Is ook allemaal wat anders gegaan.

brobbel1

ach veilig ben je nergens.
                                        als lig je 2 meter onder de grond.
                                        zijn er nog gasten die je steen mollen.
                                        dus veilig bestaat niet.

TedMechanic
                                        Deelnemer

Ja wat is veilig.

Stort het hele huis in.
                                          Dus ja.

Nooit.
                                          enz

Nu begin je het wel erg uit z’n voegen te trekken. Het klopt, je bent nergens veilig. Maar je kan altijd je risico’s verkleinen.

Zelfs een aardbeving kan je ontwijken, door ergens te gaan wonen waar er geen aardbevingen voorkomen.

Je kan naast een vulkaan gaan wonen en zeggen “Ja, veilig ben je toch nergens”, maar je kan ook gewoon niet naast die vulkaan gaan wonen. Wou je dan beweren dat je dan niet veiliger bent?

OpelRoos

Volgens mij mag dat gewoon, want als er in een auto toen ze gemaakt werden geen gordels zaten is het nu ook niet verplicht om in zo’n auto gordels te dragen..
                                            Heel krom want sommige mensen rijden in een oldie gewoon over de snelweg..

2000
                                            Moderator

Ongelofelijk dat er hier mensen zijn die hun kinderen niet vast (kunnen) zetten en vervolgens “lekker” gaan rijden. Ik zou het mezelf nooit vergeven als er wat met mijn kinderen gebeurd (ook als het mijn schuld niet is)
                                              Ja, het gebeurd altijd een ander. ja, wat kan er gebeuren in de bebouwde kom.
                                              ik kan er echt niet bij, moet er niet aan denken dat er wat met één van mijn jongens gebeurd met in mijn achterhoofd hebbende dat ik er niet ALLES aan gedaan heb om dat te voorkomen.
                                              Ik rij echt geen meter als ze niet vast zitten. Heb zelf een oude golf cabrio, en het eerste wat ik gedaan heb is gordels achterin zetten.
                                              Ik carpool met de kinderen van een bevriend stel, en ondanks dat de kinderen het rijden in de cabrio prachtig vinden haal ik ze nooit op met de cabrio, want ik heb dan één gordel te weing.
                                              Ik zie mezelf als een goede chauffeur (net zoals de rest van nederland :P ), heb ondanks mijn vlotte rijstijl in 21 jaar nog nooit wat gehad, maar ik heb wel al 10-tallen ongelukken voorkomen omdat er een heleboel andere achterlijken totaal niet op letten :fy1
                                              Maar goed. iedereen moet dat lekker zelf weten, maar niet gaan lopen janken achteraf.

brobbel1

just.
                                                ik heb mijn dochter van 9 ook wel eens achter in de manta zonder gordels.
                                                maar dan moet ze wel achter de stoel blijven zitten.
                                                niet in het midden.
                                                nu krijgen we een kleine er bij.
                                                heb toch maar een gordel gemaakt achter in de a manta.
                                                helaas maar aan 1 kant.
                                                andere kant zit dicht gelast helaas.
                                                nu komt er een b manta bij.
                                                daar komen dus wel 2 gordels achterin te zitten.
                                                en gaan de kids dus nu ook vaker in de b manta mee.

manta73

Rij al 22jaar in de manta 1973.
                                                  Ook in het buitenland,nog nooit nx gebeurt.
                                                  Voorin alleen heupgordels,achterin nix.
                                                  Wij vinden het aanvaardbaar risico.
                                                  Ook met de kids achterin.
                                                  Tuurlijk wil niet zeggen dat je geen ongeluk kunt krijgen.
                                                  Maar die gordels die je zelf erin fabriekt,stellen nix voor bij een ongeluk.
                                                  En wat je ook in het nadeel stelt is de moderne techniek die in nieuwe auto’s wel zit.
                                                  Dat wil zeggen dat je bij het rijden in een oldtimer opel,als het misgaat.
                                                  De kans groter is op letsel,als in een nieuwe techniek auto.

Echter wil ik er wel bij zeggen dat mijn opeltjes alleen op de weg komen als de weersomstandigheden goed zijn.
                                                  Dus niet in de winter of bij regen.
                                                  Daar sluit je ook al risico mee uit.
                                                  Daarnaast wil ik m’n manta 100% orgineel houden.

En ach de kinderen vinden het juist leuk als papa extra gas geeft op de rotonde.
                                                  Soms pak ik deze 2x alleen al om die blije kindergezichtjes.
                                                  Ook achterom gaan zitten en kijken naar de auto’s achter,vinden ze leuk.
                                                  Kijk en dat kan alleen,als ze niet strak zijn ingesnoerd.
                                                  Zo ist ook

manta73

origineel gepost door TedMechanic

Ja wat is veilig.

Stort het hele huis in.
                                                    Dus ja.

Nooit.
                                                    enz

Nu begin je het wel erg uit z’n voegen te trekken. Het klopt, je bent nergens veilig. Maar je kan altijd je risico’s verkleinen.

Zelfs een aardbeving kan je ontwijken, door ergens te gaan wonen waar er geen aardbevingen voorkomen.

Je kan naast een vulkaan gaan wonen en zeggen “Ja, veilig ben je toch nergens”, maar je kan ook gewoon niet naast die vulkaan gaan wonen. Wou je dan beweren dat je dan niet veiliger bent?

Je hebt gelijk,hierin maak je wel een punt.
                                                    Echter in jou beredernatie moet je gaan stoppen met het rijden in minder veilige auto’s.
                                                    Want het gaat niet alleen over gordels.
                                                    A.B.S airbags ESP pendel relaise systeem.
                                                    Actieve hoofdsteunen stalen balken in de deur.
                                                    Kreukelzones.
                                                    K zal vast nog wel wat vergeten zijn.

Als jij zegt Het maximale te doen om risico’s uit te sluiten,rij je in hele recente auto’s.
                                                    En alles van 10jaar oud of ouder is not done.
                                                    Veiligheid voor alles he

TedMechanic
                                                    Deelnemer

Je hebt wel gelijk dat oude auto’s niet veilig zijn. Maar als je dan toch een oude auto gaat rijden en je de mogelijkheid hebt om er gordels in te bouwen, waarom zou je het dan niet doen?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.