Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Golf 3 velgen onder een B Corsa
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 december 2012 om 14:11 #17253306
Mijn vriendin heeft een b corsa. Nu hebben we nog de winterwielen van haar vorige auto, een golf 3. Beiden steek 4×100.
Na wat zoeken zag ik dat de naafdiameter van de wielen van de golf 57.1 mm is. De naafdiameter van de corsa is 56.6.
Maakt deze halve mm verschil wat uit? Moet ik centreerringen kopen? Of toch maar corsa wielen kopen?
1 december 2012 om 14:30 #18080752De ET waarde van de golf is 38 en die van de corsa is 49 dus ik zeg niet doen de velg komt dan te ver naar buiten.
1 december 2012 om 14:33 #18080753Ringen van 0,5 mm zijn er niet.
Of je moet de VW velgen uitdraaien naar een grotere diameter, dan kun je er ringen tussen zetten.
Ik heb ook winterbanden met VW velgen op mijn corsa b, en ik merk niets met rijden.1 december 2012 om 14:33 #18080754Het past er overheen, maar is te wijd. Dat gaat geheid trillen.
Daarbij heb je speciale bouten nodig, want VW gebruikt M14x1,5 R13 bolkoppen en Opel gebruikt M12x1,5 60graden konische koppen. Als je je Opel bouten gebruikt, loopt dat geheid los en verlies je dus je wielen onderweg. VW bouten krijg je niet eens in de naaf geschroefd.Centreerringen van 0,25mm dik (0,5mm totaal dus) ga je nergens vinden en zal je moeten laten maken (draaien uit metaal, goedkope kunststoffen zijn te zwak in die maat).
De bouten zijn wel aan te komen, maar je moet rekenen op de hoofdprijs (2,50 per bout minimaal).Laten uitboren naar b.v. 60,1mm (redelijk standaard maat voor centreerringen) is een optie.
Je zal dan ook de boutgaten mee moeten laten nemen zodat deze konisch zijn ipv bol.@Opeltje17 wrote:
De ET waarde van de golf is 38 en die van de corsa is 49 dus ik zeg niet doen de velg komt dan te ver naar buiten.
Helemaal niet.
ET waarde is lief, leuk en aardig, maar staat absoluut niet gelijk aan hoe ver de velg in totaal naar buiten komt.
De helft van de breedte van de velg, minus ET waarde is hoe ver hij naar buiten komt.Als je 6inch brede velgen hebt, is dat 3 inch naar buiten (7,5cm ongeveer) minus 49mm, is dus totaal 7cm naar buiten vanaf de naaf.
Neem je b.v. 5,5inch brede velgen met een ET38, dan valt het effectief verder naar binnen, en niet naar buiten. ((5,5 / 2) *2,54 = 6,87. min 0,38 = 6,5cm naar buiten ipv 7)Praktisch voorbeeld is de Corsa B van m’n vriendin. Daar zitten Audi A2 velgen onder. Is voor gekozen omdat ze lichtmetaal wou, zonder opvallend design en interessante brandstof verbruik waardes. (smallere banden, lagere rolweerstand)
Ze is van 5inch brede stalen velgen naar 4inch brede lichtmetalen gegaan, en van ET49 naar 38, maar dat valt dus verder naar binnen. Is absoluut geen probleem.Edit: ok, wacht, ik zie een rekenfoutje… er gaan 10mm in 1cm, niet 100 :P maar alsnog, ET38 is geen probleem. Reken het maar na…
1 december 2012 om 14:45 #18080755Naafgat is op te vangen met een plakbandje ertussen>
Werkt perfect en geen trillingen.@McKaamos wrote:
Daarbij heb je speciale bouten nodig, want VW gebruikt M14x1,5 R13 bolkoppen en Opel gebruikt M12x1,5 60graden konische koppen. Als je je Opel bouten gebruikt, loopt dat geheid los en verlies je dus je wielen onderweg. VW bouten krijg je niet eens in de naaf geschroefd.
.Niet helemaal juist.
Bij VW zijn alle!!! 4 gaats onderstellen M12 en alle!!!5 gaats onderstellen M14
Daar ik aan neem dat dit over 4gaats gaat passen de bouten gewoonHeb zelf nu onder de winter-kadett ook verbreed stalen golf3 velgen zitten met winterbanden en orgineel ET38
En de kadett turbo staat op 15inch G60 wielen van VW, Verbreed naar 8J en 9j
dus flinke belastingen op de bouten
Zelfs bij dik 230 nergens last van en heeft toch al menig circuit en drift kilometers afgelegd ( +- 12.xxx km)1 december 2012 om 14:50 #18080756Ah, dat wist ik niet. Maar dan nog heb je bolkoppen, dus die zou je dan wel erbij moeten hebben, anders loopt de zooi los.
En ja, plakbandje of een stukje ducttape oid kan maar is niet echt iets met lange levensduur, denk ik… Persoonlijk zou ik laten uitdraaien of centreerringen laten draaien.1 december 2012 om 14:57 #18080757Beste McKaamos
Qua bolkoppen heb je gelijk
het beste de bouten meepakken daar de kop idd iets scheelt.
Het plakbandje is puur om te centreren,
anders zouden de plastic centreerringen in alu-velgen ook gaan vervormen
daar dat tenslotte vaak ook maar een paar mm plastic zijnIk gebruik er altijd afplaktape van tesa (schilderstape) voor,
die zit muurvast als die een keer nat is geweest
en die kun je perfect recht rondom het randje van de naaf draaien,
ikzelf draai altijd twee maal rond, je moet alleen zorgen dat je netjes plakt,
dus dat de uiteindes elkaar niet overlappen en recht afgesneden zijn.6 januari 2013 om 11:42 #18080758Als je de bouten aandraait tot ze net aan zitten en je doet dat kruislings is er niks aan de hand, heb je totaal geen ringen of plakband nodig.
Daarna met de moment sleutel op het goeie moment vast (120Nm) en er gebeurd helemaal niks mee.6 januari 2013 om 11:57 #18080759@bandido wrote:
Ringen van 0,5 mm zijn er niet.
Of je moet de VW velgen uitdraaien naar een grotere diameter, dan kun je er ringen tussen zetten.
Ik heb ook winterbanden met VW velgen op mijn corsa b, en ik merk niets met rijden.bourgonjen zwolle kon voor mij aan ringen komen zo dun als vloeitjes…
Op stalen wielen iig geen ringen plaatsen!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.