Goede voornemens: Prutsen aan m'n Corsa

Forumindex Forums Modellen Corsa Goede voornemens: Prutsen aan m'n Corsa

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    McKaamos
    Deelnemer

Naja, zoals de topictitel al doet vermoeden heb ik wat goede voornemens voor het komende jaar.
      Ik wil namelijk m’n Corsa een beetje opleuken. Ik wil het niet te gek maken, ik zit op een budget en ik wil er geen rice rocket van maken.

Het is m’n eerste auto, en hoewel ik genoeg denk te weten en verwacht voldoende gereedschap beheersing te hebben, stel ik toch wat vragen.

Allereerst even een plaatje van m’n “ride”:

Zoals je ziet, 100% standaard uitvoering van een Corsa A3 1.4i TR/Sedan 4deurs.

Allereerst zit er wat roest boven de achterwielen en dat wil ik laten lassen. Er vallen inmiddels gaatjes in, dus het lijkt me echt nodig, hoewel ik niet verwacht dat het een APK punt is.
      De bodem en de wielkassen zelf lijken prima in orde en staan strak in de tectyl.
      Dat ga ik niet zelf doen, maar moet er nog wel een mannetje/bedrijf voor vinden die dat voor een redelijk bedrag voor me kan oplappen. Ik denk dat ik al wel een goeie weet, maar die zou ik nog moeten vragen.

Verder vallen de deuren zo’n beetje uit elkaar aan de onderkant.
      Die moeten worden vervangen. Daar wil ik een setje nieuwe deuren voor bestellen en die zelf gaan lakken.
      Dat valt meteen mooi samen met de eerste aanpassing, namelijk het veranderen naar een two-tone kleurstelling.
      Vanaf de bumpers/sierlijsten naar beneden wil ik zwart maken.
      Uiteraard neem ik de bumpers mee, en ook de spiegels krijgen een likje verf.

Nu de eerste vraag: Wat voor lak kan ik het beste gebruiken?
      Ik heb in het verleden vaak met nitrocellulose spuitlak gewerkt (uit spuitbus), maar is dat ook geschikt voor een auto?
      Of kan ik dan beter een acryl lak nemen?
      Er staat hier ook nog een compressor met een spuitset van de Aldi. Ik heb me laten vertellen dat een dergelijke oplossing betere resultaten geeft, maar wat voor lak mik je in zo’n spuitpistool?

Verder wil ik de auto voorzien van andere velgen. Die heb ik inmiddels weten te regelen via een mede-forum gebruiker en ben van plan om volgende week even die kant op te gaan.
      De velgen+banden zijn samen wel 5% kleiner in omtrek dan m’n huidige 145/80/R13 bandjes. Bij 50kmh betekent dat dus een afwijking van 2.5kmh naar beneden in de daadwerkelijke snelheid.
      Is het aan te raden om dat opnieuw te laten calibreren? Of kan ik zoiets zelf doen?
      Volgens m’n GPS en die “U rijd XX Km” verklikkers langs de weg is m’n klokje op dit moment bijna perfect ge-ijkt

De nieuwe banden/velgen worden 195/45/R14.
      Voor zover ik heb kunnen nagaan past dat gewoon, maar het zal allicht zwaarder sturen zijn. Er zit namelijk geen stuurbekrachtiging op een Corsa A ;)
      Nu krijg ik de wielen nog gedraaid als ik stil sta.
      Hoeveel zwaarder zou het worden met die bredere velgen?

Dan wil ik de auto ook wat lager op z’n wieltjes zetten.
      Ik heb al een beetje zitten kijken naar verlagingssets.
      Gezien de auto voor wat hoger lijkt te staan als achter lijkt mij een 60/40mm set het beste idee. Er is me ooit wel verteld dat bij een verlaging van meer als 40mm, er nieuwe dempers nodig zijn omdat standaard dempers de verlaging niet zo leuk zouden vinden. Wegligging zou slecht worden e.d.
      Klopt het dat bij meer als 40mm omlaag nieuwe dempers nodig zijn, en is een ongelijke set een goed plan voor een TR?

De verenset waar ik naar zat te kijken is deze:
      http://www.verlagings-veren.nl/contents/nl/d114.html (bovenaan, Corsa A/A-CC 1983 t/m 1993 in de 60/40mm variant).
      Zijn dat een beetje fatsoenlijke veren? Ze zijn in ieder geval erg goedkoop.

Als laatste wil ik een subtiel spoilertje op de achterklep zetten. Ik haat opzichtige aanbouw, maar een subtiel spoilertje staat vaak wel leuk.
      Hoe zet je zoiets vast? Een TR heeft voor zover ik weet geen bevestigingspunten dus ik zal zelf iets moeten doen. Lijm je zoiets vast? Of moet ik dan rekening houden met het boren van gaten?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden :)

Powercorsa

Een 2k lak zou beter zijn volgens mij, deze kan je bij een spuiter kopen zodat je deze gelijk kunt spuiten.
        Je dient dan alleen zelf even de 2 componenten samen te voegen.

Over die 2.5 km afwijking zou ik me niet druk maken, geeft je gelijk wat speling bij flits palen/controles

wordt wel iets zwaarder, maar je zal het zelf moeten ervaren. Zelf vind ik het meevallen (ben van 145/70/13 (uit m’n hoofd) naar 195/45/15 gegaan)

De verlaging is afhankelijk van je smaak, ik zou het niet durven zeggen hoeveel je waar moet verlagen.
        Zelf heb ik een schroefset van KW onder de Corsa B zitten, hiermee kan ik zelf de verlaging traploos instellen.
        Een schroefset is dus wel een aanrader.
        Ja dat klopt. Als je meer als 4 cm verlaagt heb je kortere dempers nodig, anders komen je veren los te zitten wat APK afkeur is.

Hangt van de spoiler af, sommige moet je schroeven andere zitten vast geplakt/gekit

McKaamos
        Deelnemer

Thanks PowerCorsa!

Twee componentenlak dus? Denk dat ik even een profi verfhandel moet zoeken daar voor dan.

Wat betreft de verlaging wil ik de auto netjes horizontaal hebben. Nu lijkt hij wat hoger te staan vooraan en dat wil ik gelijk trekken met de achterkant. Het is een klein verschil, maar wel zichtbaar. Kwestie van even nameten wat de ruimte tussen het spatbord en de top van het wiel is?
          Kortere dempers heb ik dus ook nodig als ik er kortere veren op zet. Daar moet ik dan nog even naar op zoek.

jblfreak
          Deelnemer

mijn corsa B zit een vmaxx schroefsetje onder qwa kwaliteid vind het best en de prijzen er van zijn ook niet zo veel

wagnas
            Deelnemer

origineel gepost door McKaamos

Verder wil ik de auto voorzien van andere velgen. Die heb ik inmiddels weten te regelen via een mede-forum gebruiker en ben van plan om volgende week even die kant op te gaan.
              De velgen+banden zijn samen wel 5% kleiner in omtrek dan m’n huidige 145/80/R13 bandjes. Bij 50kmh betekent dat dus een afwijking van 2.5kmh naar beneden in de daadwerkelijke snelheid.
              Is het aan te raden om dat opnieuw te laten calibreren? Of kan ik zoiets zelf doen?
              Volgens m’n GPS en die “U rijd XX Km” verklikkers langs de weg is m’n klokje op dit moment bijna perfect ge-ijkt

De nieuwe banden/velgen worden 195/45/R14.
              Voor zover ik heb kunnen nagaan past dat gewoon, maar het zal allicht zwaarder sturen zijn. Er zit namelijk geen stuurbekrachtiging op een Corsa A ;)
              Nu krijg ik de wielen nog gedraaid als ik stil sta.
              Hoeveel zwaarder zou het worden met die bredere velgen?

Eerst rijden (al is het maar langzaam), dan sturen.;) En niet andersom. Leert men dat met rijlessen niet meer?

Hij stuurt dan ook al heel wat lichter als je op gang bent. Waarom moet je sturen als de auto stilstaat…..:P

En voor je kleinere velgen/banden omtrek. Maakt niks uit. Ik heb heel veel tellerafwijking, maar het is de goede kant uit (heb jij ook). Ik kan wel 130 op de teller rijden en dan nog geen probleem op de snelweg. Een keer met de GPS ernaast zien hoeveel je afwijkt en dat gewoon onthouden. Waar je 80 mag rijd ik 90 en nooit problemen of boetes gehad.:)

McKaamos
              Deelnemer

Weet ik ;) Maar als je zo dicht op een andere auto geparkeerd staat dat het niet anders kan, dan moet je wel ;)

crossagek

leuke basis auto om mee te beginnen :thumbup

is een A3 1.4i sedan

( is geen TR , die had maar 2 deuren en werd 7 jaar eerder gebouwd )

wat verlaging betrefd , houd er rekening mee dat je een heel eind moet zakken aangezien de sedan wat hoger op de veertjes staat dan een hatchback . verlaag hem voor en achter tegelijk en zorg voor goed materiaal , door de vreemde gewichtsverdeling ( pukkel achterop een hatchback ) wil de kont wel eens vreemd / nerveus reageren in scherpe en snelle bochten .

corsa A stuurt van zichzelf al niet zwaar en me 195 banden veranderd er niet zo heel veel , ik vond mijn TR zelfs lichter sturen met bredere banden .

spoiler kan op 2 manieren gemonteerd worden , schroeven of kitten , of een combinatie van die 2 :P

McKaamos
                  Deelnemer

Ah jah, naja, TR is dezelfde vorm maar dan zonder de deuren achter :P M’n mams had er vroeger een. Tis dus echt een brokje nostalgie voor mij :P Heb altijd gezegd dat ik haar auto zou gaan rijden als ik m’n RBW heb, maar hij is inmiddels 5 jaar terug naar de sloop gegaan.

Qua verlaging raad jij aan om nog verder te gaan? Ik wil eigenlijk niet te ver gaan omdat ik hier anders de buurt niet meer uit kom :P Drempels enzo.
                    De velgen die ik er onder wil hebben zijn (incl banden) ook niet niet groter dan standaard dus m’n ground-clearance wordt daardoor ook niet groot gehouden.
                    Heel veel verlagen is daarom niet echt een optie, en ik denk dat ik met een 60/40 set al best een eind tegen de limiet ga lopen.

En ja, goed materiaal… suggesties? :P

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.