Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Goed nieuws voor Opel. GM stopt met Chevrolet in europa.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 december 2013 om 08:48 #17262370
Kort nadat GM’s CEO Dan Akerson zich voor zijn doen vrij expliciet had uitgelaten over de onwenselijke overlap tussen Opel en Chevrolet in Europa worden er spijkers met koppen geslagen: vanaf 2016 hebben Opel en Vauxhall het rijk alleen in Europa.
GM verwoordt het zelf alks volgt: “Chevrolet to focus on iconic products in Europe”. Met andere woorden: de Corvette houden we, maar alle Sparks, Aveo’s en hoe die Koreaanse dingen verder ook maar mogen heten gaan er uit, en mogen hun leven buiten Europa voortzetten.
Chevrolet kennen wij naast de Corvette als gezegd van veel rebadge-modellen, maar het merk is wereldwijd ontzettend groot. Met 5 miljoen verkopen is het GM’s grootste merk, en dat zal het ook wel blijven, alleen is er in Europa geen markt voor.
Wel geeft het management aan dat Chevy een ‘broad presence’ zal houden in Rusland en zijn voormalige sattelietstaten, maar hoe dit precies vorm krijgt moeten we nog zien.
Voorts is GM van plan in Europa meer nadruk op Cadillac te leggen. Al jarenlang worden er van het merk Europawijd hooguit een handjevol auto’s verkocht, wij zijn erg benieuwd naar de poging om het merk zich nu wel in Europa te laten nestelen. Met de ATS wil het vooralsnog ook niet echt vlotten…
Bron autoblog.nl
5 december 2013 om 10:27 #18197150Ik zou dan graag zien dat de Spark dan gerebadged wordt naar Opel Agila. Ik blijf dat een leukere auto vinden dan die mislukte Suzuki.
5 december 2013 om 10:30 #18197151Persoonlijk vind ik dit geen goede zaak.
Chevrolet was een beetje het goedkopere broertje van Opel, zoals Volkswagen met Seat en Skoda twee goedkopere alternatieven heeft. Ik denk dat Opel hier slechts weinig marktaandeel mee zal winnen, maar dat GM wel flink marktaandeel verliest. Hoe meer alternatieven er zijn, hoe beter voor gezonde concurrentiewerking.
Nu gaan ze meer inzetten op Cadillac, terwijl dit een echt luxemerk is, terwijl Opel al jaren richting het hogere segment probeert op te schuiven. Volgens mij gaan ze elkaar hiermee gewoon opnieuw in de weg zitten, waardoor Cadillac zal falen.Overigens ben ik wel blij dat de Corvette en de Camaro blijven…al zouden die anders wel via grijze import leverbaar blijven.
5 december 2013 om 10:43 #18197152Ik vind dit alleen maar goed nieuws, het had 5 jaar eerder gemoeten! Alleen de Spark vind ik wel een leuk autotje, maar de andere modellen zijn allemaal gebaseerd op bestaande Opel modellen. Het is toch heel logisch, Opel is in Europa een gevestigde naam, net zoals Chevrolet dat in de VS is. Als Europeanen liever een Opel kopen is dat toch prima? Beide keren komt het geld toch wel bij GM terecht ;)
5 december 2013 om 11:10 #18197153Nee, natuurlijk niet. Dit is een verzwakking van GM in Europa.
Mensen die een Opel te duur vinden, konden nu naar Chevrolet voor een auto met Opel-techniek. Nu zullen ze moeten uitwijken naar een concern, bijv. VAG ofzo.5 december 2013 om 11:48 #18197154Goed nieuws, persoonlijk vond ik die gerebadged Deawoo-Chevrolet modellen maar niks.
Dus de “echte ” USA Chevrolets blijven dus nog wel leverbaar dus in Europa ook al zijn er dat maar een te verwaarlozen aantal.
Niet vergeten dat Deawoo ooit in Europa is gestart met de koreaanse versie van de Kadett E (geloof 1995) toen men hier al jaren Astra F reed.
Kan Opel en Vauxhall ook eens een budget modelletje maken onder de Corsa, Agila en Adam.5 december 2013 om 12:24 #18197155@RISL wrote:
Nee, natuurlijk niet. Dit is een verzwakking van GM in Europa.
Mensen die een Opel te duur vinden, konden nu naar Chevrolet voor een auto met Opel-techniek. Nu zullen ze moeten uitwijken naar een concern, bijv. VAG ofzo.Waarom moeten ze nu uitwijken naar vag.
Ze zullen opel waarschijnlijk “downgraden” om ruimte open te houden voor Cadillac.
Dit kon niet als Chevrolet behouden bleef.
Dus opel zal een deel van de Chevrolet markt over nemen.5 december 2013 om 13:07 #18197156Ik denk niet dat ze Opel gaan ‘downgraden’. Ze roepen al jaren dat ze meer premium willen worden.
Hooguit splitsen ze een deel van het modellengamma af naar een soort submerk verder, zoals Citroën met de DS-modellen een hoger segment aanspreekt.
Maar goed, lees even goed wat ik zei: Opel zal hier op de korte termijn vast beter van worden, maar GM gaat hier zeker marktaandeel verliezen.5 december 2013 om 16:23 #18197157voor de markt idd slecht. Meeste mensen weten niet eens dat het onder GM valt rn zien het eerder als een Daewoo dan een Opel. Dit gaat ze slechte cijfers geven omdat nu de Europese markt op Opel gaat leunen. En face it: ze hebben t al moeilijk met het VAG geweld…
We zullen t merken…
6 december 2013 om 07:22 #18197159@TWA wrote:
voor de markt idd slecht. Meeste mensen weten niet eens dat het onder GM valt rn zien het eerder als een Daewoo dan een Opel. Dit gaat ze slechte cijfers geven omdat nu de Europese markt op Opel gaat leunen. En face it: ze hebben t al moeilijk met het VAG geweld…
We zullen t merken…
En al zou men wel weten dat Chevrolet en Opel onder hetzelfde merk valt, dan nog kopen mensen daarna niet ineens een Opel. De mensen die Chevrolet kopen, kopen geen Chevrolet omdat ze zo merkvast aan GM zijn, maar omdat ze een goedkope auto willen.
De Aveo heeft niet dezelfde doelgroep als de Corsa, dus die mensen gaan echt niet naar Opel kijken voor een nieuwe auto, maar gaan eerder richting Kia en Hyundai enzo.
6 december 2013 om 07:51 #18197158AnoniemLid sinds:
1 January 1970Topic van de week geworden. :thumbup
Gedeeld op facebook
https://www.facebook.com/OpelForum/posts/492332027547358″ onclick=”window.open(this.href);return false;6 december 2013 om 08:16 #18197160@TedMechanic wrote:
@TWA wrote:
voor de markt idd slecht. Meeste mensen weten niet eens dat het onder GM valt rn zien het eerder als een Daewoo dan een Opel. Dit gaat ze slechte cijfers geven omdat nu de Europese markt op Opel gaat leunen. En face it: ze hebben t al moeilijk met het VAG geweld…
We zullen t merken…
En al zou men wel weten dat Chevrolet en Opel onder hetzelfde merk valt, dan nog kopen mensen daarna niet ineens een Opel. De mensen die Chevrolet kopen, kopen geen Chevrolet omdat ze zo merkvast aan GM zijn, maar omdat ze een goedkope auto willen.
De Aveo heeft niet dezelfde doelgroep als de Corsa, dus die mensen gaan echt niet naar Opel kijken voor een nieuwe auto, maar gaan eerder richting Kia en Hyundai enzo.
KIA en Hyundai zijn ook niet zo goedkoop meer. Ze kosten bijna hetzelfde maar leveren dan een hoop dingen als standaard terwijl die bij concurrenten optioneel zijn. Wil je zo goedkoop mogelijk rijden als particulier, moet je uitwijken naar merken als Dacia of kiezen voor kleine wagens als de Toyota Aygo. Op dat soort wagens zit dan weer weinig marge, waardoor de hele auto-industrie moet inbinden.
Ze hadden Chevrolet beter onder Opel gepositioneerd met een duidelijk verschil, zoals Renault dat heeft met Dacia. En niet vrijwel gelijkwaardige wagens met gedeelde techniek bouwen, maar dan met een dashboard van keihard plastic en lelijkere knopjes. En dan Opel rebadgen in de VS naar Chevy.
6 december 2013 om 08:32 #18197161Hoezo goed nieuws? Wie die bij opel kijkt kijkt ook bij chevrolet? Ik niet in iedergeval.
Het is ook totaal geen concurrentie van elkaar.Als ik een b of c segmenter wil dan kom ik niet bij chevrolet uit.
6 december 2013 om 08:53 #18197162@mrzuko wrote:
Hoezo goed nieuws? Wie die bij opel kijkt kijkt ook bij chevrolet? Ik niet in iedergeval.
Het is ook totaal geen concurrentie van elkaar.Als ik een b of c segmenter wil dan kom ik niet bij chevrolet uit.
Het is juist andersom. Kijkt een Chevrolet rijder naar Opel?
6 december 2013 om 08:54 #18197163@RISL wrote:
Ik denk niet dat ze Opel gaan ‘downgraden’. Ze roepen al jaren dat ze meer premium willen worden.
Hooguit splitsen ze een deel van het modellengamma af naar een soort submerk verder, zoals Citroën met de DS-modellen een hoger segment aanspreekt.
Maar goed, lees even goed wat ik zei: Opel zal hier op de korte termijn vast beter van worden, maar GM gaat hier zeker marktaandeel verliezen.Maar eeh peugot is eignelijk het goedkope merk van Citroen.
Is beetje vergelijkbaar met Chevrolet van Opel.Alles in peugots vind je ook in citroen.
6 december 2013 om 08:58 #18197164@RISL wrote:
KIA en Hyundai zijn ook niet zo goedkoop meer. Ze kosten bijna hetzelfde maar leveren dan een hoop dingen als standaard terwijl die bij concurrenten optioneel zijn. Wil je zo goedkoop mogelijk rijden als particulier, moet je uitwijken naar merken als Dacia of kiezen voor kleine wagens als de Toyota Aygo. Op dat soort wagens zit dan weer weinig marge, waardoor de hele auto-industrie moet inbinden.
Ze hadden Chevrolet beter onder Opel gepositioneerd met een duidelijk verschil, zoals Renault dat heeft met Dacia. En niet vrijwel gelijkwaardige wagens met gedeelde techniek bouwen, maar dan met een dashboard van keihard plastic en lelijkere knopjes. En dan Opel rebadgen in de VS naar Chevy.
Heb je wel gelijk in, als GM wil scoren, moeten ze Chevrolet als B-merk van Opel in de markt gooien. Zoals inderdaad Dacia en ook Skoda en Seat.
Het grote probleem daarmee is, is dat je de naam Chevrolet downgrade. De vraag is of je dat wilt. Als Chevy in VS een A-merk is en in EU een B-merk. Dat rijmt niet met elkaar.
6 december 2013 om 09:08 #18197165Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er aan de onderkant van de markt bij Opel nog wel wat gaat gebeuren de komende tijd. En dan vooral in het Lage segment als de Agila en de Corsa.
Opel gaat niet meer ontwikkelen in auto’s boven de Insignia, op misschien
wat aparte dingen na zoals de Monza.Ik lees trouwens ook veel dat de Mokka een omgebouwde Chey is dat is niet zo de Mokka is door Opelin Duitsland ontwikkeld, diversen Opel liefhebbers kennen denk ik wel de omgebouwde Meriva A die rond en in Russelsheim rond reed.
Zelfde geldt ook voor de Movano en de Vivaro dat zijn geen 100% Opel producten maar ook geen 100% Renault, auto’s zijn samen ontwikkeld en worden bij zowel Renault als Opel gebouwd.
6 december 2013 om 09:36 #18197166@Haasje17 wrote:
Maar eeh peugot is eignelijk het goedkope merk van Citroen.
Is beetje vergelijkbaar met Chevrolet van Opel.Alles in peugots vind je ook in citroen.
Dat is wel vrij kort door de bocht…Citroën richt zich meer op jongeren dan Peugeot, maar is zeker niet de ‘dure variant’ van Peugeot.
Opel heeft zich (in mijn ogen) de laatste jaren uit de markt geprijsd om ruimte te maken voor Chevrolets die wat goedkoper waren.
En dat terwijl je er niets extra’s voor terug kreeg op papier, betrouwbaarheid was wel beter dan bijv. bij VAG, maar veel Opels zijn een stuk zwaarder en trager dan de concurrerende VW.
Hopelijk trekken ze dit recht met de aangekondige nieuwe motoren en gaan ze weer terug naar wat ze waren: eerlijke auto’s voor een normale prijs.6 december 2013 om 10:05 #18197167Het is dus hetzelfde. Als je een opel wilt kijk je niet bij chevrolet. En wil je een chevrolet dan kijk je niet bij opel, eerder bij dacia of iets budget
6 december 2013 om 10:14 #18197168ik vraag me wel af hoe merken trouw men tegenwoordig nog is. Als zelfs mijn vader die vanaf 1978 tot 2007 Opel heeft gereden en daarna is overgestapt op een Caddy.
Met als rede; een ruimere auto, met sterke motor die gemakkelijk zijn caravan kon trekken. En bij Opel kon hij gewoon niet slagen. In die tijd keek hij zelfs naar Toyoto en andere zgn Trek auto’s.
gr
Marcel6 december 2013 om 10:14 #18197169Hmmm, al zou ik me nog kunnen voorstellen dat je twijfelt tussen een dik aangeklede Chevrolet of een karige Opel. En ik moet zeggen dat ik zelf de Chevrolet Captiva mooier vind dan de Opel Antara. Dus zou ik zelf (als ik zou denken over een Opel SUV) kiezen voor de Chevrolet.
Uiteindelijk verzwakt GM zichzelf hiermee.6 december 2013 om 10:20 #18197170Goed nieuws.
Opel moet geen VAG worden met 10 modellen die mekaar beconcurreren.
Mischien verliest GM iets aandeel in Nederland, we zien in ieder geval meer Opeltjes op de weg. king: Ook zal het beter gaan met Opel zelf.
6 december 2013 om 10:30 #18197171@wagnas wrote:
We zien in ieder geval meer Opeltjes op de weg. king: Ook zal het beter gaan met Opel zelf.
Waar baseer je dat op?
Misschien lopen alle potentiële Chevroletkopers nu wel naar Skoda ofzo…6 december 2013 om 10:33 #18197172@turbo.d wrote:
ik vraag me wel af hoe merken trouw men tegenwoordig nog is. Als zelfs mijn vader die vanaf 1978 tot 2007 Opel heeft gereden en daarna is overgestapt op een Caddy.
Met als rede; een ruimere auto, met sterke motor die gemakkelijk zijn caravan kon trekken. En bij Opel kon hij gewoon niet slagen. In die tijd keek hij zelfs naar Toyoto en andere zgn Trek auto’s.
gr
MarcelMerkentrouw bestaat al jaren niet meer, omdat iedere auto praktisch hetzelfde is tegenwoordig. Als je een kleine auto wilt, dan maak je een proefrit in een Aygo, maar je koopt uiteindelijk een C1, omdat je bij Citroën een betere inruilprijs kreeg.
6 december 2013 om 10:47 #18197173Helemaal waar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.