Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › GM gaat samenwerken met PSA
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 februari 2012 om 22:00 #17247256
Daarjuist gehoord op de radio, het is officieel : General Motors gaat samenwerken met PSA…
Wat zit er concreet in de pijplijn?
Beide merken gaan in eerste instantie platformen en componentmodules delen om kosten te besparen.
Een Opel Corsa op basis van de Peugeot 208? Het behoort inderdaad tot de mogelijkheden.
Er is ook sprake van de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuw platform, bedoeld om er een ecovriendelijke wagen op te bouwen.Daarnaast zal uit de samenwerking een joint venture worden gedistilleerd die gezamenlijk en globaal onderdelen en mechaniek aankoopt.
Dat laatste is interessant om volume hoog te houden en de prijs van toeleveranciers laag.
De synergie zou een besparing van 2 miljard dollar op jaarbasis moeten kunnen realiseren, te beginnen vanaf vijf jaar.link naar het artikel : http://www.autowereld.be/2012/02/29/economie-gm-koopt-zich-in-bij-psa/
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het maar niks …
29 februari 2012 om 22:07 #18001938AnoniemLid sinds:
1 January 1970niet geprobeerd is altijd mis. Als Opel hiermee weer meer winst kan behalen,. tja waarom dan niet.
Dmv samenwerking sta je sterk, en in deze barre tijden kan samenwerking wel een positieve uitwerking hebben.29 februari 2012 om 22:07 #18001939Jup, en De Fransosen doen het kwalitatief helemaal niet slecht…..
Willem
1 maart 2012 om 07:10 #18001940Ok, in deze tijden van financiële crisis kan het wel een beslissing zijn die hen beiden ten goede komt, en ervoor zorgt dat ze hun winstmarges kunnen behalen.
Toch vrees ik er ergens voor dat Opel zijn eigenheid een beetje gaat verliezen, vooral omdat ze aan het kijken zijn om productieplatforms te delen.
Kijk maar naar de Volvo XC60/Ford Kuga, S60/Mondeo worden allemaal op het P3-platform gebouwd.. En ze lijken dus ook héél erg op elkaar.
1 maart 2012 om 07:26 #18001941PSA maakt al jaren verlies….hopen dat ze met de nieuwe 208 de tijden van de 205 gaan herbeleven, dan kunnen wij daar een beetje van mee profiteren.
Smithy, de eigenheid van Opel is helaas al jaren weg….motoren, platforms, alles wordt gedeeld met Daewoo/Chevrolet, Buick, Saab, Alfa Romeo en zo kan ik nog wel even doorgaan…
1 maart 2012 om 08:00 #18001942Je kan het ook positief zien dat ze inderdaad gebruik kunnen maken van andere platformen en wat misschien belangrijker is motoren. Dat is het commerciële zwakste punt van opel. Ze zijn helaas elke keer te laat met zuinigere motoren.
Al met al vind ik het persoonlijk minder maarja, wie ben ik ten opzichte van Opel?;)
1 maart 2012 om 08:13 #18001943Ja…en die moderne turbo-downsizemotoren van Opel zijn echt veel minder goed dan die van vele concurrenten (ja, helaas, zelfs die van de VAG-groep zijn een stuk beter).
1 maart 2012 om 08:44 #18001944Eehm? De turbo motoren van opel zijn juist stukken beter dan die van de VAG. Fiat en alfa maken betere..
1 maart 2012 om 08:50 #18001945Nou, ik vind van niet, als je bijv. kijkt naar het koppel en vermogen van die downsizemotoren van de VAG-groep, dan liggen die heel veel hoger per liter dan die van Opel.
En in vele autotijdschriften (en niet alleen in de VAG-week) delen ze mijn mening.
1 maart 2012 om 21:37 #18001946@RISL wrote:
Nou, ik vind van niet, als je bijv. kijkt naar het koppel en vermogen van die downsizemotoren van de VAG-groep, dan liggen die heel veel hoger per liter dan die van Opel.
En in vele autotijdschriften (en niet alleen in de VAG-week) delen ze mijn mening.
De Concurerende motoren PRESTEREN Beter, maar zijn zeker niet even BETROUWBAAR als de OPEL motoren, en dat komt uit VEEL tests naar voren…
Zelfs de BMW Downsize rommel is ECHT rommel… (deels met medewerking van de PSA groep)
2 maart 2012 om 07:28 #18001947Okay, over betrouwbaarheid van het downsize-spul heb ik nog niet veel gelezen, dus dat geloof ik direct. Overigens is dat downsizespul nog niet zo lang op de markt, dus ben benieuwd hoe die blokjes zich over 20 jaar houden.
Maar goed, als je eens gaat rijden met een nieuwe Opel met zo’n downsize-blok erin, vind ik dat je continu vermogen te kort komt en dat gevoel krijg ik niet als ik in een vergelijkbare Fiat/VW/Ford rijdt met een blok met ongeveer dezelfde motorinhoud.
Ben benieuwd naar de volgende generatie downsize-blokken van Opel, volgens mij komen die vrij binnenkort.
2 maart 2012 om 18:03 #18001948@wim-v6 wrote:
Jup, en De Fransosen doen het kwalitatief helemaal niet slecht…..
Willem
inderdaad! liggen echt heel dichtbij Opel met garantieomzet
2 maart 2012 om 18:05 #18001949@RISL wrote:
Ja…en die moderne turbo-downsizemotoren van Opel zijn echt veel minder goed dan die van vele concurrenten (ja, helaas, zelfs die van de VAG-groep zijn een stuk beter).
beter zeker niet de VAG motoren 1.2TSI en 1.4TSI is echt bende!
alleen qua prestaties wel veel beter als de Opel turbo motoren een 120pk TSI is in de 0-100 sprint gewoon sneller als een 140pk Opel turbo
2 maart 2012 om 18:35 #18001950tja aan de ene kant vind ik het jammer, maar aan de andere kant als opel daarmee blijft bestaan vind ik het super.
en ze doen de combo ook al met fiat dus. en al die diesel motoren zijn ook gewoon isuzu, gek veel veranderd er niet denk ik.2 maart 2012 om 19:47 #18001951Gewicht van de nieuwe opels is ook stuk zwaarder als alle vag spullen. Daarbij is opel nogsteeds een van de weinige die 200 pk uit een 1.6je perst
En aangezien de 1.6 motoren daarop gebaseerd zijn. en deze 188 pk leveren is dat toch niet niks.
En de 1.4 tsi zijn nu niet echt veel snelle rhoor er is een 120 pk en 160 pk variant en opel heeft ook twee varianten.
Welke welleswaar minder pk’s heeft maar meer gewicht voort moet slepen. en vrijwel even snel is.
2 maart 2012 om 22:08 #18001952die 1.6 blijft nog aardig heel ook….
en de nieuwe 2.0 diesels in de insignia zijn ook nog eens verrassend zuinig…
Willem
2 maart 2012 om 22:10 #18001953@schuitje wrote:
tja aan de ene kant vind ik het jammer, maar aan de andere kant als opel daarmee blijft bestaan vind ik het super.
en ze doen de combo ook al met fiat dus. en al die diesel motoren zijn ook gewoon isuzu, gek veel veranderd er niet denk ik.Diesels:
alle 1.3 diesels: FIAT
alle 1.6 diesels: PSA
alle 1.7 diesels: Isuzu
alle 1.9 diesels: VM motori / Fiat
alle 2.0 diesels (huidig): VM motori / FiatWillem
2 maart 2012 om 23:40 #18001954In principe is het natuurlijk zo dat als je met velen samenwerkt dat je dan al het beste van de merken kunt combineren maar:
-het gaat inderdaad allemaal steeds meer op elkaar lijken
-er wordt minder geinnoveert / nieuws bedacht, er is in mijn ogen de laatste tig jaar al niks nieuws meer bedacht in de vorm van echt technische vernieuwingen (vb een wankelmotor of hydraulisch/pneumatische vering
-iets wat goed is proberen ze toch goedkoper te produceren wat weer niet goed is voor de levensduur maar wel voor de reparateur bijvoorbeeld.4 maart 2012 om 18:57 #18001956@midnight black wrote:
In principe is het natuurlijk zo dat als je met velen samenwerkt dat je dan al het beste van de merken kunt combineren maar:
-het gaat inderdaad allemaal steeds meer op elkaar lijken
-er wordt minder geinnoveert / nieuws bedacht, er is in mijn ogen de laatste tig jaar al niks nieuws meer bedacht in de vorm van echt technische vernieuwingen (vb een wankelmotor of hydraulisch/pneumatische vering
-iets wat goed is proberen ze toch goedkoper te produceren wat weer niet goed is voor de levensduur maar wel voor de reparateur bijvoorbeeld.Nou dan zou je er toch meer in moetten verdiepen er is de laatste 10 jaar heel veel technologie ontwikkeld.
Bijvoorbeeld Twin Scroll turbo’s op benzine motoren , dit was niet mogelijk door uitlaattemperatuur.
Twinair syteem, Geen gasklep meer.
BMW heeft dit ook.
Van VAG gekombineerde turbo en commpressor.
Tri turbo diesel motoren.
Hybride techniek
Auto’s met range extender (ik weet het oude uitvinding treinen hebben het ook)
Ik kan nog wel ff door gaan, dus genoeg inovatieIk geef toe, het zijn door ontwikkelingen.
Maar er zijn ook zat nieuwe motor ontwerpen, Kijk voor de gein eens op amt.nl die geeft veel aandacht aan nieuwe soorten motoren.4 maart 2012 om 21:58 #18001957Dat is voor de Treinwereld ook nog wel redelijk Modern hoor, word gebruikt in de Diesels…
Deze kunnen (extra) energie opwekken met afremmen en bij Constante snelheid. worden vaak Hybrids genoemd..
Treinen rijden meestal op een Combinatie Diesel Electrisch, dat houd in, de Dieselmotor zit vast aan een GROTE Generator, welke de electromotoren van Energie voorziet, in deze techniek (electro) kan je Veel doen met opslaan van Energie etc etc…
Willem
5 maart 2012 om 01:47 #18001958ik hoop niet dat ze de electronika van de fransen over nemen want dat is 3x over niks
en die slap veren mogen ze ook houden
5 maart 2012 om 06:59 #18001955@bleucorsaboy wrote:
ik hoop niet dat ze de electronika van de fransen over nemen want dat is 3x over niks
en die slap veren mogen ze ook houden
Niet om de Franse meuk te steunen.
Maar het komt omdat de Franzen daar het eerste mee zijn. (in de auto wereld)
Zo ook met het canbus verhaal door de Franzen als LIN Bus genoemt.
Ja en als je dat dus met de Franse slag ontwerpt gaat er wel eens wat mis. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.