Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › GLX op de krik voor wielwissel zomer / winter
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 november 2021om 14:43 door quandor.
-
AuteurBerichten
-
23 oktober 2021 om 14:50 #18441480
De winter komt er aan, en het wordt bijna tijd om de zomervelgen te verwijderen en de wintervelgen te monteren.
Hiervoor heb ik een ( grote ) garagekrik, en bij eerdere auto’s zette ik de krik dan onder de ( fabrieks ) krikpunten op de dorpel. De GLX staat een stuk hoger op de poten, en daarnaast zitten er bij mij grote ronde gaten in de metaalstrip die als krikpunt staan aangegeven.
Zijn deze gaten standaard? Ik vermoed dat ze er in gemaakt zijn om de treeplanken te monteren die er op zaten toen ik de auto kocht.Omdat deze gaten er in zitten ben ik een beetje huiverig om de GLX daar op te krik te zetten.Nu weet ik dat je de auto ook op andere plekken op kunt krikken.
Dit is ook gebeurd toen ik mijn huidige 19 inch wielen heb laten monteren. Ik heb alleen niet goed opgelet waar de garagekrik toen onder de auto is geplaatst.
Het voordeel wat ik daar bij zag was dat het wiel snel los kwam van de grond omdat niet de hele veerweg “weggekrikt” hoeft te worden.
Dus ben ik eens kritisch onder de auto gaan kijken of ik kon zien waar de krik geplaatst kan worden.
Aan de achterzijde zie ik wel een geschikt punt waar ik vertrouwen in heb. Daar waar de veer en de schokbreker op een zwaar metalen frame gemonteerd zitten.
Maar dus wel de vraag: Is dat een geschikt punt ?
Aan de voorzijde heb ik iets meer twijfel. Ik zie daar een draagarm die er redelijk solide uit ziet, maar weet niet of dat een geschikt deel is om het wiel omhoog te krikken. Kan iemand conformeren dat dat op die plek kan ? Of zijn er suggesties voor een andere plek ? ( voorzijde en/of achterzijde )
Voor het idee heb ik dus pijlen gezet op de afbeeldingen waar ik naar mijn idee de krik zou plaatsen.
Wie kan mij gerust stellen, of aanwijzingen geven voor betere krikpunten?
23 oktober 2021 om 18:47 #18441501Die gaten zijn standaard, je kunt die punten gewoon gebruiken om op te krikken.
1 november 2021 om 09:41 #18443041[quote quote=18441501]Die gaten zijn standaard, je kunt die punten gewoon gebruiken om op te krikken.[/quote]
Dank voor je reactie.
Als niemand me verder kan helpen met info over mogelijke “alternatieve krikpunten” dan ga ik het maar proberen op de originele krikpunten.
Iemand die misschien ervaring heeft met een krikadapter ?( rubber blokje wat over de felsrand past van de originele krikpunten )ik zie dit soort universele adapters staan op internet, maar twijfel over de maat.
1 november 2021 om 10:11 #18443044Het mooiste is als je een rubber blok gebruikt onder het krikpunt.
Als je ‘opnamepad opzoekt op internet vind je ze wel. Zelf vind ik de vierkante het makkelijkst. Neem wel een platte zonder groef.
6 november 2021 om 17:34 #18443814Vandaag mooi weer, en de wissel van zomer naar winter gedaan.
Daarbij met mijn garagekrik de originele krikpunten gebruikt. Ik heb, zoals Bart adviseerde, een rubber blok gekocht speciaal voor een krik. Dit blok gebruikt om beschadigen te voorkomen.
Werkt uiteraard prima, maar ik vind wel dat de GLX ver omhoog moet om met een wiel los te komen van de grond. Maar, goed. De GLX staat er weer klaar voor.
De zomerwielen uiteraard weer goed gewassen en schoon gemaakt.Die kunnen de schuur in. Volgend jaar in het voorjaar mogen ze er weer onder.
6 november 2021 om 17:53 #18443817Verder ben ik ook benieuwd hoe de GLX zal rijden onder winterse omstandigheden.
Hij is uitgerust met “ Intelligrip “, en ik vraag me af wat dit systeem kan doen. Het zat er op toen ik de GLX kocht afgelopen voorjaar, maar heb sinds toen geen winter meer gehad.
Ook zou het systeem niet goed werken met de 19 inch zomer-set. In het instructieboekje staat dat intelligrip alleen werkt met 18,inch wielen waarop M&S banden gemonteerd zijn. Dat is de configuratie zoals hij er nu bij staat. ( zo heb ik hem gekocht )
Ben dus benieuwd. Nu eerst sneeuw. ( of een modderige zandweg )
10 november 2021 om 09:57 #18444133Winterbanden? Al vol overtuiging 15 jaar NIET :
Reden ? Van 1 december tot 1 maart zijn ongeveer 90 dagen. Op 5 ervan hebben winterbanden gemiddeld zin / nut, zijn ze veilger. Op 85 dagen in die periode zijn winterbanden juist NIET veiliger.
Winterbanden zijn sinds de 2e helft van de jaren 90 te vergelijken met de reclame van een vitaminefabrikant : “Is de R in de maand, dan regelmatig vitamientjes slikken”.
Fabrikanten van winterbanden zijn er dus in geslaagd bij het gros van de mensen tussen de oren te krijgen dat die banden noodzakelijk zijn. In Nederland met zijn 2 tot 10 sneeuwdagen per seizoen? Kul.
10 november 2021 om 10:06 #18444135Of wat recenter : Winterbanden toch niet veiliger in de winter? (autovisie.nl)
Maar : geld moet rollen, dus behalve bij de drogist vanaf 1 september vitamientjes kopen. Vooral ergens rond half november, begin december winterbanden monteren.
10 november 2021 om 11:30 #18444152AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik heb het wel enkele jaren gedaan. Begin november de winterbanden er onder, en in maart de zomerbanden er weer onder. De velgen goed schoongemaakt, en in de was gezet. Banden ingespoten met siliconenspray. Maar sinds ik al gepensioneerd ben, en dus niet meer op en neer naar het werk moet, heb ik de winterbanden verkocht. Onder de Grandland X had ik dus al geen winterbanden meer. Geen gedoe meer met opslag, en al het werk van montage. Bovendien hebben we de laatste jaren nog nauwelijks echt winterweer. En mocht het een keer dik sneeuwen, blijft de auto gewoon voor de deur. En kan ik mijn nodige boodschappen thuis laten bezorgen. Anders is het voor hen, die dagelijks veel moeten reizen, of mogelijk naar de wintersport gaan. Maar @ CJX je auto ziet er weer goed uit zo. Compliment.
10 november 2021 om 11:33 #18444157Ik heb ze gisteren ook weer gewisseld. On topic, gewoon op de kriksteunen. Maar Winterbanden, zinloze discussie. Misschien ga ik wel op vakantie naar een land waar ze verplicht zijn. En deze landen hebben net iets meer verstand van Sneeuw dan de gemiddelde Nederlander.
10 november 2021 om 11:39 #18444164AnoniemLid sinds:
1 January 1970Voorkomen is beter dan genezen. Zoals gezegd, in sommige landen zijn winterbanden zelfs verplicht: Oostenrijk, Duitsland enz. Het gaat er niet om of ze daar meer verstand van sneeuw hebben, maar wat de wettelijke voorschriften zijn. Ik kom niet meer in buitenland,en rij alleen in mijn eigen regio. Zoals gezegd, valt er echt een keer veel hagel en sneeuw, dan blijft de Zweed gewoon voor de deur.
10 november 2021 om 12:16 #18444173[quote quote=18444164]Voorkomen is beter dan genezen. Zoals gezegd, in sommige landen zijn winterbanden zelfs verplicht: Oostenrijk, Duitsland enz. Het gaat er niet om of ze daar meer verstand van sneeuw hebben, maar wat de wettelijke voorschriften zijn. Ik kom niet meer in buitenland,en rij alleen in mijn eigen regio. Zoals gezegd, valt er echt een keer veel hagel en sneeuw, dan blijft de Zweed gewoon voor de deur. [/quote]
Ik heb hetgeen imho het belangrijkste is, maar even vet gedrukt. Hélemaal mee eens, reden temeer om géén winterbanden te monteren. Die 3 tot 8 keren dat wij in Nederland er wat aan hebben, wegen niet op tegen de vele keren tussen 15 november en 28 / 29 februari dat er geen sneeuw / ijzel / hagel / prut ligt en dan zijn winterbanden volgens onderzoek dus onveiliger, ic. langere remweg.
Tel daarbij op dat kennelijk steeds meer mensen kennelijk de onbedwingbare behoefte hebben om in de auto even ‘snel’ een Whatsappje of een mailtje te lezen en het belang van de kortste remweg is dus cruciaal.
10 november 2021 om 12:26 #18444176Gelukkig hebben de oostenrijkers ook zo heel sporadisch last van wat sneeuw en andere winterse omstandigheden :
https://www.ad.nl/economie/zijn-winterbanden-nou-veiliger-of-gewoon-geldklopperij~a8fde44f/
De oostenrijkse ANWB heeft er duidelijk dus ook wel een mening over.
Sneeuw / ijzel : winterbanden.
Geen sneeuw / ijzel winterbanden (droge omstandigheden?) géén winterbanden.10 november 2021 om 19:25 #18444194Ineens discussie over nut en noodzaak van winterbanden……
Nou ja. Ik heb er toch ook wel mijn redenen voor waarom ik twee sets wielen heb.
De M&S Continental all-seasons op 18 inch zaten op de GLX bij de aankoop. Op zich waarschijnlijk heel goede banden voor het gehele jaar, maar ik ben er van overtuigd dat de Continental sport contact 5 het beter doet in de zomerperiode in vergelijking met de all-seasons. De sport contact 5 is nl. een echte zomer performance band, en de all season is onder aan de streep toch echt een compromis. ( maar zeker wel geschikt voor hollandse winters, met als bonus het M&S symbool voor mogelijk bezoek aan het buitenland )
Daarnaast vind ik het “leuk” om een zomer en een winterset te hebben. Waarbij de zomerset liefst 1 of 2 maten groter is dan de winterset. Dat heb ik dat al bij diverse voorgaande auto’s gedaan. Zo heb je grofweg ieder half jaar toch weer een auto die er net ff anders uit ziet.
Verder minder bandenslijtage omdat dit verdeeld wordt over twee sets wielen. Dus na de initiële investering duurt het langer voordat je aan vervanging toe bent.
En dan als laatste : Ik heb een winterset omdat deze blootstaat aan allerlei externe elementen die je in de zomerperiode niet hebt. Lees: strooizout !
Dit strooizout wil ik liever niet hebben op de 19 inch ‘zomer’wielen. De glimmende zilverkleurige “tekening” ligt als een soort van fineer op de zwarte basislaag van de velg. Dat is zeer gevoelig voor corrosie tengevolge van strooizout weet ik uit ervaring. Dus die velgen gebruik ik absoluut niet in de winter.
En ja. De 18 inch wielen staan dus wel bloot aan strooizout. Maar ik probeer hier de schade te voorkomen / beperken door deze minimaal 1 x per 2 weken goed te wassen. Zo blijven ze schoon, en voorkom je dus zo veel als mogelijk schade door corrosie. Want, naar mijn mening, niets zo lelijk als een beschadigde dan wel vervuilde set LM-velgen op een mooie auto.
10 november 2021 om 19:42 #18444198Volledig mee eens CJX, ik heb alleen voor de winter ook een 19inch setje. Dan de andere helft van de GLX, Peugeot wielen. Wel met Opel naafkap natuurlijk. Heb lang gezocht naar die 18inch die jij hebt. Vindt dat ook erg mooi staan. https://opel-forum.nl/forums/topic/winterset-grandland-x/
10 november 2021 om 21:52 #18444214AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Supermotard, die Peugeot velgen van jouw, zien er écht gaaf uit. Klasse. En door die Opel naafkappen is het dus tóch Opel…. :applause02:
14 november 2021 om 12:14 #18444805Tsja. Genoeg gezegd over voor- en nadelen van winterbanden……………….
Maar nu terug on topic: Is er iemand die me kan vertellen of het kwaad kan om de GLX op de krik te zetten op de door mij, met gele pijlen, aangegeven punten aan het begin van dit topic?
Of misschien zijn er betere punten onder de auto?Zoals gezegd heb ik de GLX nu op de krikpunten op de dorpel gekrikt, maar ik vermoed dat het stabieler is op andere punten.
14 november 2021 om 13:37 #18444829Je hebt hartstikke gelijk. On topic is natuurlijk handiger en beter.
Domme vragen schijnen niet te bestaan, ik ga toch een poging wagen als dat mag?
Wat is er onduidelijk aan de plaatjes + tekst vanaf pagina 233 in de handleiding van de GLX?
14 november 2021 om 14:41 #18444838Beste Quandor:
Je bedoelt deze tekst uit de handleiding voor my 2018 ? :
Dat is me 100 % duidelijk. ( En op deze manier heb ik met behulp van een garagekrik de wielwissel ook uitgevoerd )
Maar zoals ik vooraan in mijn topic beschreef is mijn vraag een andere.
Dit omdat ik bij de montage van mijn zomerwielen mijn GLX opgekrikt zag worden van onder de auto bij de wielophanging. Hierdoor hoefde de auto lang zo hoog niet opgekrikt te worden om met het wiel los te komen. Dat zag er veel stabieler uit. En ja, als ik daar toen bewust even mee gekeken had, dan had ik nu mijn vraag niet. alleen realiseerde ik me dat pas toen ik al weer onderweg naar huis was.
Van uit die positie ben ik toen dus eens onder de auto gaan kijken, en heb ik de foto’s toegevoegd in dit topic.
14 november 2021 om 14:43 #18444842Correct, die plaatjes wijzen imho min of meer direct naar de locatie(s) voor -en achter waar de krik (volgens de handleiding) het best geplaatst kan worden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.