Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Gierend geluid?! Druklager?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 september 2012 om 14:23 #17252198
Valt me de laatste tijd op dat er een soort gierend geluid wegkomt “voor” mij als ik in de auto zit. Zowel bij stationair draaien als met rijden. Op het moment dat ik de koppeling intrap is het geluid weg. Nu heb ik al een beetje zitten googlen en daarbij die ik keer op keer verhalen over de druklager naar voren komen. Het geluid is trouwens bij een koude start minder goed te horen dan wanneer ik thuiskom (dus warme motor). Kan iemand dit met deze beschrijving toevallig bevestigen of moet ik proberen een goede geluidsopname hiervan te maken?
Dan vraag 2: Als het bovenstaande klopt; hoe moeilijk is het om dit zelf te vervangen (zonder brug)? Ik ben sowieso nog wel van plan om van die oprijbokjes aan te schaffen! En dan een vervolgvraag; als de bak er dan toch af ligt kan ik misschien net zo goed de koppelingsplaten ook maar meenemen; maakt dit het werk veel lastiger of is het van gelijke aard?
Alvast bedankt!
Jeroen
13 september 2012 om 14:33 #18065786Wat het geluid is, durf ik niet te zeggen, al is het wel aannemelijk dat het je druklager is.
Toen ik mijn koppeling en druklager verving (was wel een x18xe1 in een Astra Coupé), heb ik de motor van de bak gehaald, en niet de bak eruitgehaald, dat was allemaal wat beter toegankelijk en gemakkelijker sleutelen.
Dan heb je wel iets van een takel nodig waarin je de motor kunt hangen, bokken zijn dan niet eens noodzakelijk.
13 september 2012 om 14:39 #18065787Hmm, ik heb geen motortakel. En om ‘m nou aan een lantaarnpaal omhoog te tillen ^^
Hoeveel haast moet ik eigenlijk hebben met het vervangen van zoiets?
Verder houd ik me ook aanbevolen als iemand in de regio een brug en kennis heeft, die tegen vergoeding de hele koppelingszut wil vervangen, waarbij ik wil meehelpen/kijken. Ik heb m’n auto namelijk nodig en als ik ‘t zelf moet doen en het lukt niet/half heb ik een probleem…
13 september 2012 om 14:44 #18065788Hmm, je kunt ook de motor op een krik laten zakken, maar dan moet je de auto m.b.v. een brug o.i.d. laten zakken.
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, mogelijk kun je er al bij als je je motor los haalt van je bak en deze opzij schuift?
Is wel lastiger werken.Senatorman heeft trouwens een motortakel te huur. En vaak kun je bij Boels ook motortakels huren, prijs per dag valt mee. En het daadwerkelijke hijswerk is zo gedaan, je bent langer bezig met alles loskoppelen.
13 september 2012 om 14:53 #18065789@RISL wrote:
Hmm, je kunt ook de motor op een krik laten zakken, maar dan moet je de auto m.b.v. een brug o.i.d. laten zakken.
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, mogelijk kun je er al bij als je je motor los haalt van je bak en deze opzij schuift?
Is wel lastiger werken.Senatorman heeft trouwens een motortakel te huur. En vaak kun je bij Boels ook motortakels huren, prijs per dag valt mee. En het daadwerkelijke hijswerk is zo gedaan, je bent langer bezig met alles loskoppelen.
Hmm, da’s een beetje het punt. Ben niet a-technisch maar vind het altijd wel fijn als iemand even meekijkt… Zeker omdat ik niet heel lang zonder kan (heb (nog) geen andere auto). Verder is ruimte niet zo’n probleem; alleen is het wel buiten… :P
13 september 2012 om 15:35 #18065790Op zich heb je een redelijk makkelijk motortje en bak om aan te sleutelen. Je kunt er nog wel even mee door rijden, maar die van mij ging toen ook kapot en kon toen niet meer voor of achteruit. Had wel een paar weken geduurd toen. Ik wil je best helpen maar het ontbreekt een beetje aan tijd en op de straat sleutelen, dan ben je er zo een dagje druk mee.
13 september 2012 om 15:45 #18065791Ik heb laatst iemand gevolgd wat een versnellings bak aan het verwisselen was in zijn huis garage. Auto hoog op 2 krikken.. en maar aan schelde en frikken en meppen met een grote hammer :wtf .
Uit ellende ben ik maar gegaan.
Dus geen leuk werkje als je geen put of een brug tot beschikking hebt.13 september 2012 om 16:08 #18065792het wil wel, maar je moet je auto een eind de lucht in krikken en de beschikking hebben over of een balk over de motor om deze vast te houden als beide baksteunen los gaan, of een motortakel, ook om de motor vast te houden. En zo’n bakje weegt geloof ik een kilo of 35, die til je niet alleen van de motor en zeker niet weer aan de motor terwijl je op je rug al wrikkend de prise as door de koppeling probeert te wurmen :swear :argue :angel
13 september 2012 om 16:42 #18065793Hmm, klinkt wel als een kutoperatie :(
Misschien toch maar uitbesteden dan; tenzij iemand de juiste middelen in de buurt heeft & tijd….
16 september 2012 om 20:01 #18065794Hangt hier niet zo’n bakkie met een inspectieluikje en zonder komvliegwiel onder? Want dan is het best te doen….
17 september 2012 om 08:31 #18065795Bij de 8kleppers met Service luikje kan je de koppeling vervangen zonder de bak los te halen..
Willem
17 september 2012 om 17:49 #18065796Moet de prise as wel eruit willen, anders moet je alsnog de hele cassette eruit halen. Dat is ook nog wel gemartel kan ik je uit ervaring vertellen (weliswaar in een Corsa A met minder ruimte)
17 september 2012 om 21:55 #18065797@*Jurgen* wrote:
Moet de prise as wel eruit willen, anders moet je alsnog de hele cassette eruit halen. Dat is ook nog wel gemartel kan ik je uit ervaring vertellen (weliswaar in een Corsa A met minder ruimte)
FF een trekkertje maken van een M7 draadeind met een dikke vulring, en je haalt hem er zo uit…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.